تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۷

قالیباف: برنامه هفتم امیدبخش و نقشه راه تحول کشور است

قالیباف: برنامه هفتم امیدبخش و نقشه راه تحول کشور است
تهران- رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت و مجلس در زمینه برنامه هفتم توسعه دو سال کار مداوم انجام داده‌اند، گفت:

این برنامه می‌تواند برای جامعه بسیار امیدبخش و انگیزش‌زا باشد و به نقشه راه تحول کشور تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمدباقر قالیباف در بیست و ششمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه امروز نیازمند خودسازی، جامعه‌پردازی با نگاه تمدنی و تحولی که مقام معظم رهبری به آن تأکید فرمودند، هستیم، اظهار داشت: در آستانه انتخابات نیز بیش از هر زمان دیگر به تقوای جمعی در جامعه برای پیشرفت نیاز داریم و باید در این خصوص تلاش کنیم.

وی یکی از عطیه‌های الهی و ثمرات انقلاب اسلامی و خون شهدا را نهاد نماز جمعه دانست و افزود: نماز جمعه عبادتی جمعی، هفتگی و همچنین متوالی و بزرگترین فرصت برای پیوند امام و امت است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با تاکید بر انسجام اجتماعی و تعادل بین روشنگری معنوی و مسئولیت اجتماعی اظهار داشت: یکی از این سنگرها و نهادهای مهم و اساسی نهاد نماز جمعه و امام جمعه است. در جهاد تبیین که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان تکلیف اول ما مشخص شده، باید بتوانیم آگاهی‌بخشی دقیقی در حوزه مسائل تاریخی و سیاسی برای نسل جدید داشته باشیم تا آنها را به سمت امیدبخشی و انگیزه‌بخشی سوق داده و این از رسالت‌های مهم در نهاد نمازجمعه است.

قالیباف با تاکید بر اینکه برای امیدبخشی در جامعه باید عمل ما سبب تغییرات و تحولات مثبت در جامعه شود، یادآور شد: اگر بر اساس آرمان‌گرایی واقع‌بینانه عمل کرده و نقشه راه برای مردم در زندگی مردم ملموس باشد، امیدبخشی و انگیزه‌بخشی در جامعه ایجاد شده و مردم در جهاد تبیین مؤثرتر عمل می‌کنند.

وی با اشاره به حلقه‌های میانی در این راه اظهار داشت: طبق توصیفات مقام معظم رهبری، شبکه مردمی و شبکه حکمرانی در کشور وجود دارد و تحول زمانی رخ می‌دهد که این دو شبکه به درستی به یکدیگر وصل شوند و کار کنند. به همین دلیل نهاد نماز جمعه یکی از مهمترین اجزای حلقه‌های میانی برای تحول است.

برای اجرای دقیق قوانین باید جوانان و مردم پای کار بیایند

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: اگر ما قوانین خوب بنویسیم و دولت نیز در سطح عالی برای اجرای آن تلاش کند اما دیوان‌سالاری و بروکراسی اداری اجازه کار ندهد، نمی‌توان کار کرد؛ به همین دلیل است که باید جوانان و مردم را پای کار بیاوریم و همگرایی ایجاد کنیم.

قالیباف با تأکید بر جنگ نابرابر رسانه‌ای در شرایط امروز اظهار داشت: از سوی دیگر نیز جامعه ما نیازمند انسجام و همبستگی است و نباید قطبی‌سازی را دنبال کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به چهره انقلابی شهید سلیمانی گفت: افرادی که روزگاری شعار «نه غزه، نه لبنان» سر می‌دادند بر پیکر مطهر این شهید اشک ریختند و میلیون‌ها نفر در تشییع پیکر وی حاضر شدند. او یک نماد و قهرمان ملی در کشور ما و جهان اسلام شد، همچنان نیز یک فرد مبارز و یک قهرمان در مقابل ظلم برای آزدیخواهان دنیا نیز محسوب می‌شود.

ایستادگی مردم غزه نتیجه صدور انقلاب با فرهنگ شهادت است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شهادت شهید سلیمانی که سبب انسجام جامعه شد، تصریح کرد: امام خمینی (ره) به صدور انقلاب تأکید داشتند. شهید سلیمانی صدور انقلاب را با فرهنگ شهادت دنبال کرد و در زندگی خود برای صدور انقلاب عقلانیت، معنویت، گذشت، ایثار، اخلاص، شجاعت، مجاهدت و وقت‌گذاری را مبنا قرار داد و نتیجه اقدام او این است که در یک زندان روباز غزه و جمعیتی معادل دو میلیون نفر ، حدود سه هزار نفر در مقابل همه قدرت‌ها و آمریکا ایستادند و پایدار ماندند.

وی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری در سال پایانی مجلس یازدهم فرمودند این مجلس انقلابی، باسواد، جوان، پرتحرک و پرکار است و تأکید کردند این حرف‌ها را با اطلاع، با بررسی و دقیق مطرح می‌کنند. مجلس نقشه راه داشته و نشان داده فعال است. البته مقام معظم رهبری به دو مورد توجه دقیق داشتند و از مجموعه مجلس دفاع کردند و فرمودند البته استثنائاتی وجود دارد که همین الان مقابل چشم من است و به استثنائات کار ندارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند این مجلس نقشه راه دارد و در سال اول این دوره درخصوص قانون راهبردی ایشان فرمودند مجلس کشور و نظام را از بلاتکلیفی نجات داد و درخصوص قانون جوانی جمعیت نیز تأکید کردند قانون شما غیر از گفتن ما است، گفتن ما در مواردی حالت نصیحت پیدا می‌کند اما قانون شما اجرایی و الزامی است و باید عمل شود. این قانون خیلی قانون مهمی بود.

قالیباف در ادامه گفت: مقام معظم رهبری فرمودند، مجلس ساده زیست است و این به آن معنا نیست که در مجلس افرادی پیدا نمی‌شوند که رفتار تشریفاتی داشته باشند، حتماً این افراد نیز هستند اما عموم نمایندگان ساده‌زیست هستند، مقام معظم رهبری می‌فرمایند، مجلس مسائل و مشکلات کشور را شناخته و به دنبال آنها رفته و پس از آن نیز می‌فرمایند، قانون‌هایی را تصویب کردید که در آنها شجاع بوده‌اید. همچنین مقام معظم رهبری می‌فرمایند هدف قانون شما مبارزه با فساد، رفع تبعیض و رفع انحصار و بهبود فضای کسب و کار است. همچنین فرموده‌اند به قانون در درازمدت نگاه کرده‌اید و هم موضوعات جاری و فعلی زندگی مردم را مورد توجه قرار داده‌اید.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در مجلس تلاش شده مسیرها را پیگیری کرده و مؤثر واقع شوند، گفت: در حوزه سلامت حدود ۵ تا ۶ میلیون نفر را از دهک پایین جامعه بدون دریافت وجه تحت پوشش بیمه قرار داده‌ایم. برای درمان بیماران صعب‌العلاج‌ یک صندوق قرض‌الحسنه و کمک بلاعوض ایجاد شد. همچنین در حوزه معیشت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دولت را مجاز کرده‌ایم که اگر تصمیم گرفت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند، مجاز است اما مشروط به اینکه پس از حذف این ارز کالابرگ حتماً اجرا شود تا شاهد بار گرانی نباشیم پس ما به معیشت مردم توجه کرده‌ایم.

قالیباف افزود: وضعیت خودرو به جایی رسید که طرح ساماندهی به مجلس آمد و بعد از تصویب به شورای نگهبان ارسال شد. برخی از ایرادات شورای نگهبان را اصلاح و برخی دیگر از آنها اصرار کرد. اصرار ما به دلیل همین نکاتی بود که در این جلسه مطرح شد.

وی با بیان اینکه با دولت تعامل می‌کنیم و تاکنون پنج وزیر و دو معاون رئیس جمهور جابه‌جا شده‌اند بدون اینکه مجلس استیضاح کند گفت: این حاکی از تعامل دقیق بین دولت و مجلس و از افتخارات است و تنها یک مورد استیضاح داشته‌ایم.

مأموریت اصلی مجلس قانون‌گذاری است

وی با تاکید بر اینکه مأموریت اصلی مجلس قانون‌گذاری است، یادآور شد: نظارت مجلس، نظارت فردی یک نماینده بر موضوعی نیست، بلکه نظارت مجلس بر کلیت کار است به این معنا که تذکر می‌دهیم، سوال می‌کنیم و تحقیق و تفحص می‌گذاریم و تک تک این موارد تا به تأیید نمایندگان نرسد اجرا نمی‌شود. استیضاح نیز چنین شرایطی دارد. نظارتی که مدنظر شما قرار دارد که باید به جزء توجه کند که آیا قانون به درستی انجام می‌شود یا خیر وظیفه و رسالت و مأموریت سازمان بازرسی کل کشور است. آنها هستند که می‌توانند جلوی کاری را بگیرند و فرد را متهم کنند و برای وی پرونده تشکیل دهند و به قوه قضائیه معرفی کنند.

رئیس قوه مقننه عنوان کرد: مردم هیچ تفکیکی بین ما مسئولان قائل نیستند و زمانی که در بین مردم حاضر می‌شوم و مسائلی در حوزه اجرا مطرح می‌کنند حق را به آنها می‌دهم و به آنها قول می‌دهم که مسائل را پیگیری کنم اما مسئولیت من در حوزه قانونگذاری است.

برنامه هفتم می‌تواند برای جامعه بسیار امیدبخش و انگیزش‌زا باشد

قالیباف یادآورشد: دولت و مجلس در زمینه برنامه هفتم دو سال کار کردند، اکنون نیز ایرادات آن از شورای نگهبان به مجلس ارجاع داده شده، این برنامه می‌تواند برای جامعه بسیار امیدبخش و انگیزش‌زا باشد و به نقشه راه ما تبدیل شود. احتمالاً تا یک ماه دیگر قانون برنامه هفتم توسعه ابلاغ و سال آینده اولین سال اجرای آن باشد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.