تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰

توصیه‌های رهبر انقلاب به ائمه جمعه

توصیه‌های رهبر انقلاب به ائمه جمعه
تهران- رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز - سه‌شنبه ۲۶ دی ماه - در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، ۱۳ توصیه در زمینه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی داشتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حضرت آیت الله خامنه ای امروز (سه‌شنبه) در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور در حسینیه امام خمینی (ره)، توصیه‌هایی درباره انتخابات و لزوم توجه به اقشار مختلف جامعه و شناخت آن‌ها داشتند که در این مطلب به آنها اشاره می‌شود.

۱. امام جمعه هم باید به حضرت حق متوجه باشد و رضایت او را هدف قرار دهد و هم منافع مردم و رضایت آنان را در نظر بگیرد.

۲. امام جمعه موظف است در خطبه‌ها با نمازگزاران حرف بزند و به آن‌ها فکر و راه و برنامه ارائه کند.

۳. موعظه فقط مختص مسائل معنوی و اخلاقی نیست بلکه زمینه‌های سیاسی و اجتماعی را هم شامل می‌شود.

۴. آگاه کردن مردم از «قضایای داخلی و جهانی، توطئه‌ها و نقشه‌های دشمن و نیازها و واقعیات جامعه» را جزو الزامات محتوایی خطبه‌ها است.

۵. ضرورت افزایش جمعیت و تقویت نیروی انسانی کشور، تبیین مسأله ازدواج در سن مناسب و تشریح ضرورت پرهیز از اسرافِ حقیقتا زیان‌آور در موارد متعدد از جمله زمینه‌هایی است که نیاز به موعظه اجتماعی دارد.

۶. هدف خطبه‌ها و موعظه‌های سیاسی، اجتماعی و اخلاقی غنی‌سازی فکری مخاطبان است تا ذهن آن‌ها درباره مسائل و راه‌حل‌های زندگی فردی و اجتماعی تقویت شود.

۷. مخاطبان نماز جمعه طیفی از زن و مرد و پیر و جوان با سطح سواد و آگاهی مختلف هستند و هنر امام‌جمعه بیان مطالبی است که هر کدام از مخاطبان، بتوانند از آن بهره خود را داشته باشند.

۸. برای نیازسنجی و شناخت صحیح ذهن مخاطب، معاشرت با مردم و مردمی بودن امام‌جمعه ضروری است.

۹. دعوت به تقوا در خطبه‌های نمازجمعه محدود به مسائل فردی نیست؛ در قرآن به تعاون و همکاری در کار خیر و تقوا سفارش شده است؛ بنابراین تقوا یک امر اجتماعی هم است.

۱۰. میدان سیاست میدانی لغزنده است و برای جلوگیری از لغزش‌ها، مجهز شدن به «تقوای سیاسی، خویشتنداری و چشم باز» ضروری است که در این صورت جنگ روانی دشمن هم بی‌اثر می‌شود.

۱۱. بنا به دستور قرآن از سرزنش‌ها نباید ترسید.

۱۲. تشویق آحاد مردم به حضور در میدان‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در خطبه‌های نمازجمعه ضروری است.

۱۳. جهاد تبیین در تشویق مردم به حضور در صحنه مؤثر است و صرف دعوت زبانی کافی نیست؛ عمل، روی خوش، زبان پاسخگو و حضور در جمع‌های گوناگون مردم بخصوص جمع‌های جوانان ضروری است.

بیست و ششمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور از – ۲۴ دی ماه – در حرم مطهر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و با تجدید میثاق با امام مقاومت آغاز شد و در ادامه دیدار با رهبر معظم انقلاب، دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و برگزاری گردهمایی با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیس جمهور از جمله برنامه های امامان جمعه بود./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.