تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱

تجلی قدرت نرم جمهوری اسلامی در دستان توانمند متخصصان انقلابی

تجلی قدرت نرم جمهوری اسلامی در دستان توانمند متخصصان انقلابی
تهران-  قدرت نرم جمهوری اسلامی که این روزها زبانزد دوست و دشمن این مرز و بوم است و سبب شده ایران در زمره یکی از قدرت‌های مطرح در این زمینه قرار گیرد،

محقق نمی شد مگر به توان عملی جوانان و دانشگاهیان غیرتمندی که با تکیه بر رهنمودهای بزرگان این انقلاب کمر همت بسته و برای دستیابی به آن تلاش کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، امروز سه شنبه گوشه ای از این قدرت و توان دانشی در دانشگاه جامع امام حسین (ع) در قالب نمایشگاهی تحت عنوان «معراج» به نمایش گذاشته شد.

دانشگاه جامع امام حسین (ع) میزبان همایشی با حضور جمعی از روسای دانشگاه‌های برتر و معین کشور برای بررسی چرایی موفقیت دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه مالک اشتر بود؛ همایشی که در آن سکاندار آموزش عالی خواهان تسری عوامل موفقیت آنها به زیرمجموعه های وزارت علوم شد.

سرلشگر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اسماعیل منصوری لاریجانی مدرس دانشگاه و جمعی از اعضای هیات علمی و پژوهشگران از جمله حاضرین این همایش تحت عنوان «دانشگاه آینده، حکمت بنیان و تبدیل علم به فناوری» بودند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ابتدای حضور خود در دانشگاه جامع امام حسین (ع) در قالب روایت پیشرفت دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، از بخش‌های مختلف این دانشگاه مساله‌محور در عرصه‌های ایجاد تحول در زمینه علوم انسانی، علوم پایه و علوم فنی-مهندسی بازدید کرد و با توضیحات مسوولان و اساتید بخش‌های مختلف از جزئیات آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای آن مطلع شد.

الگوی شکل‌گیری دانشگاه تراز اسلامی متکی بر هفت مولفه شامل مولفه‌های جهت‌دهنده مبتنی بر مبانی دینی و منظومه فکری امامین انقلاب، مولفه سرمایه انسانی مبتنی بر کرسی‌های دانشی اعضای هیئات علمی دانشگاه‌ها، مولفه تربیت دانشجو مبتنی بر جذب هدفمند دانشجویان برای کمک به حل نظام مسائل کشور، مولفه نظامات مبتنی بر بازنگری و تحول دانشگاه با هدف تعالی معنوی و تحول علمی، مولفه فضا و محیط الهام‌بخش مبتنی بر معنویت و هنر ایرانی-اسلامی، دوره رشته متن و محتوا مبتنی بر بازنگری بر اساس منابع دینی و تجربیات متراکم انقلاب اسلامی و علم و پژوهش مبتنی بر تولید دانش و فناوری مورد نیاز برای پیشرفت کشور و پایه‌گذاری تمدن نوین اسلامی طراحی شده است که در حضور دکتر رئیسی تشریح شدند.

در ادامه رییس جمهور از نمایشگاه تعالی قدرت نرم انقلاب اسلامی و میزهای آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری، تحول علوم انسانی، تولید قدرت نرم و سرمایه انسانی و تعالی سازمانی بازدید کرد.

 آیت الله رئیسی همچنین از غرفه‌های نمایشگاهی دایرشده در حوزه‌های تحول در علوم پایه و دستاوردهای آن در عرصه‌های فیزیک، شیمی و ریاضی، نمایشگاه پدافند غیرعامل و جنگ نوین، غرفه عمق‌بخشی داخلی و خارجی به مبانی انقلاب اسلامی، غرفه نهضت ترجمه آثار فاخر تولید شده و تجربیات متراکم انقلاب اسلامی به زبان‌های مختلف، غرفه تجربه‌نگاری انقلاب اسلامی در سه زیربخش تجربه‌نگاری افراد و خبرگان انقلاب اسلامی، تجربه‌نگاری رخدادهای ویژه در انقلاب اسلامی و تجربه‌نگاری موضوعی از جمله در حوزه تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی دیدن کرد.

بازدید از آزمایشگاه و نمایشگاه هوش مصنوعی و رباتیک و نیز هوش مصنوعی و علوم شناختی بخش بعدی برنامه حضور دکتر رئیسی بود که ضمن ارائه و تشریح اقدامات و دستاوردهای این حوزه، پروژه‌های آتی این بخش نیز در حضور رییس جمهور ارائه شد. محصولات فناورانه در حوزه هوش مصنوعی برای حل نظام مسائل کشور، پهپادهای شناسایی و استفاده از نسل جدید متاورس برای تربیت نیروی انسانی از جمله دستاوردهایی بود که در این بخش به نمایش گذاشته شده بود.

آیت الله رئیسی همچنین از آزمایشگاه و نمایشگاه دریایی حل نظام مسائل سطحی و زیرسطحی کشور، مرکز تحقیقات ملی آیرودینامیک، مرکز علم و فناوری پیشرانش و نمایشگاه دستاوردهای حوزه عمران، آب، انرژی و پدافند غیرعامل بازدید کرد.

در این بخش‌ها آخرین دستاوردها و پژوهش‌ها در حوزه ساخت شناورهای سطحی و زیرسطحی، ساخت و ارتقای پرنده‌های کوچک و بزرگ، پیشران‌ها، فیلتراسیون آب، پردازش آب، سیالات ضدتبخیر و تجهیزات و روش‌های اکتشاف آب عمیق به نمایش گذاشته شده بود.

ماموریت سپاه، پاسداری مبتنی بر دانش، از انقلاب است

رییس جمهور با تاکید بر اینکه ماموریت محوری در دانشگاه جامع امام‌ حسین (ع) از موفقیت های این دانشگاه محسوب می شود، گفت: پاسداری از انقلاب اسلامی در گرو یک کار علمی و مبتنی بر دانش است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی با اشاره به ماموریت و وظیفه دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور برای زمینه‌سازی در ایجاد تحول با بهره‌گیری از علم و دانش، بر ضرورت بازنگری در اقدامات و فعالیت دانشگاه‌ها تصریح کرد: آنچه موجب شده امروز از دانشگاه جامع امام حسین (ع) به عنوان یک دانشگاه تراز و موفق یاد کنیم ماموریت‌محوری است به عبارت دیگر این دانشگاه ماموریت خود را در ایجاد پشتوانه علمی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسداری از نظام و انقلاب تعریف کرده است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه اقدام اساسی دانشگاه امام حسین (ع) حرکت از مقاله‌محوری به سمت مساله‌محوری است، تصریح کرد: مقاله و تولید علم مهم است اما زمانی اثربخش و مفید خواهد بود که جامعه را به سمت مهارت‌آموزی سوق دهد.

رییس جمهور در ادامه یکی از خلأهای موجود در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور را عدم مهارت‌آموزی در کنار علم‌آموزی به دانشجویان عنوان کرد و گفت: آنچه موجب شده که دانشجو به‌رغم تسلط بر فرمول‌ها، در اجرا دچار مشکل باشد عدم توجه به مسئله مهارت‌آموزی در کنار علم‌آموزی در دانشگاه‌هاست.

وی در ادامه خطاب به روسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، ضرورت تربیت نیروی انسانی کارآمد، با مهارت، تزکیه شده و پایبند به کشور، نظام و مردم را یادآور شد و افزود: امروز انتظار اصلی از دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی تراز، تولید علوم پیشرفته و مهارت‌آموزی در استفاده از فناوری‌های نوین برای رشد و پیشرفت کشور است.

دانشگاه جامع امام حسین (ع)، الگوی سایر دانشگاه‌ها
بررسی چرایی موفقیت برخی از دانشگاه های علمی و صنعتی کشور از جمله دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دانشگاه مالک اشتر از جمله مسائلی بود که در همایش امروز به بحث گذاشته شد و سکاندار آموزش عالی خواهان تسری عوامل موفقیت این مجموعه ها به وزارت علوم شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم در سخنانی با بیان اینکه، دانشگاه جامع امام حسین به عنوان یک دانشگاه ماموریت‌گرا و ماموریت‌محور دستاوردهای ارزشمندی به دست آورده که باعث افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی اس، خطاب به رییس جمهور عمده‌ترین موفقیت این دانشگاه‌ها را به دلیل در اختیار داشتن بستر عملی کار دانست.

محمدعلی زلفی‌گل افزود: در دانشگاه امام حسین به واسطه اتصال با صنایع مختلفی که وجود دارد و اعتمادی که به اساتید و دانشجویان این دانشگاه است، صنایع مختلف امکانات را در اختیار آنها قرار می‌دهند و صنایع از آنها حمایت مالی و تجهیزاتی می‌کنند؛ به همین دلیل آنها توانسته‌اند الگوآفرین و کارآفرین باشند.

وی در ادامه از دانشگاه های علوم پزشکی تحت اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور به عنوان یکی دیگر از مراکز آموزشی نام برد که در این مراکز استاد با دانشجویان می‌تواند بر تخت بیمار حضور پیدا کرده و آموخته های تئوری در میدان عمل که همان بیمارستان ها هستند را بصورت عملی تجربه کنند.

زلفی گل با طرح این سوال که در وزارت علوم چه نقصی داریم که نمی توانیم آنگونه که باید مهارت محور شویم، گفت: علت این مهم را در اختیار نداشتن صنعت دانست و افزود: وزارت نفت، راه وشهرسازی و صنعت در دست ما نیست بنابراین دانش آموختگان رشته مهندسی شیمی، پلیمر، نفت وزارت علوم نمی توانند کاربینی و کار آموزی داشته باشند و آنگونه که باید، وزارت خانه ها دانش آموزان ما را نمی پذیرند که در میدان عمل حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به وجود این مشکلات در وزارت علوم عنوان کرد: توسعه با توصیه نمی‌شود. جوامع با قانون مدیریت می‌شوند. ما باید از ظرفیت قانون استفاده کنیم.

سپاه در خدمت رشد علمی جامعه جوان کشور 

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در همایش «دانشگاه آینده، حکمت بنیان و تبدیل علم به فناوری»، قدرت هر جامعه ای را در گرو اقتدار علمی آن جامعه دانست.

سردار سرلشکر حسین سلامی با اشاره به تجربه قوی ۴۵ ساله جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در جغرافیای سیاسی عالم، نامی از کشورهای ضعیف نیست و رمز بقا هر جامعه ای، قوی بودن است و قوی بودن هم در گرو اقتدار علمی یک جامعه است.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم شخصیتی مرتفع و قوی در مجموع نظام بین الملل داشته باشیم، فقط از طریق علم امکان پذیر است. چرا که علم تراز شخصیت کشورها را رفعت می بخشد و غنای کشورها را توسعه می دهد و علم قدرت کشورها را درخشان می کند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه ما می‌خواهیم با علم به غنا، قدرت، شخصیت و منزلت برسیم و این تمدن جدید خواهد بود، به همه روسای دانشگاه های کشور اطمینان داد که هر جا درخواست استفاده از دستاوردهای علمی و فناورانه سپاه برای رشد علمی جامعه جوان کشور داشتند، سپاه خادم آنها خواهد بود.

تحقق تمدن اسلامی در گرو مدیریت جهادی و تولید علم 

رییس دانشگاه جامع امام حسین (ع) با بیان اینکه اصل مساله ما رسیدن به آرمان بلند انقلاب و امام (ره) و رهبری انقلاب است که همان تمدن اسلامی است؛ اظهار داشت: برای دستیابی به تمدن اسلامی اولا نیاز به مدیریت جهادی و ثانیا تولید علم و دانش داریم تا هم مساله حکمرانی و هم نیازهای نرم افزاری را رفع کنیم.

محمدرضا حسنی آهنگر با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی هندسه قدرت دنیا را تغییر داد، گفت: تا پیش از آن دنیا به دو بلوک شرق وغرب تقسیم شده و کشورها تحت دو نظریه سکولاریسم و کمونیسم پیش می رفتند اما انقلاب اسلامی ایران این هندسه را به هم ریخت و عملا جبهه حق و باطل شکل گرفت.

حسنی آهنگر ادامه داد: اصل مساله ما رسیدن به آرمان بلند انقلاب و امام و رهبری است که همان تمدن اسلامی است؛ برای دستیابی به تمدن اسلامی اولا نیاز به مدیران جهادی و ثانیا تولید علم و دانش داریم تا هم مساله حکمرانی و هم نیازهای نرم افزاری را حل کنیم.

وی افزود: اسلام برای سیاست و اقتصاد ‌و فرهنگ نکته و برنامه دارد اما باید ژئوپلتیک ایران را درک کنیم و این مبانی فاخر را که عقبه انقلاب اسلامی است و به مبعث رسول اکرم برمی گردد، درک کنیم و به آینده انقلاب که اتصال به ظهور حجت است، برسیم.

‍پیش قدمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) در رویکرد حکمت‌بنیان شدن 

مدرس دانشگاه نیز در این مراسم با بیان اینکه در دولت سیزدهم، حکمت‌بنیان شدن دانشگاه‌ها آغاز شده است، گفت: همه متون علوم طبیعی و تجربی با حکمت گره خورده است، دانشگاه جامع امام حسین(ع) در تحقق این مهم پیش قدم شده است.

اسماعیل منصوری لاریجانی در همایش «دانشگاه آینده، حکمت بنیان و تبدیل علم به فناوری» اظهار داشت: حکمت در قرآن به صُنع الهی که حفیقت کل اشیاست اطلاق می شود جوهره وجودی از ملک تا فلک، حکمت است.

وی ادامه داد: از رابطه علم با حکم مشخص می‌شود که غایت همه علوم کشف حقیقت اشیاست یعنی همان صنعت الهی است که خداوند در همه پدیده ها قرار داده است و حکمای ما باید دنبال این باشند.

این استاد دانشگاه افزود: چه قدر در دانشگاه های ما از نهج البلاغه گفته می‌شود؟ هانری‌کُربن فرانسوی ۴۰ سال در حکمت باستانی ایران تحقیق کرده است و سالی ۳ ماه به ایران خدمت علامه طباطبایی می آمد؛ وی روزی با شادی و شعف در محضر علامه گفت گم شده ام را پیدا کردم پرسیدند گم شده ات چه بود؟ به علامه‌ گفت استاد عزیز دنبال حکمت می گشتم نزد ائمه فلاسفه غرب شامل کانت و دکارت و هایدگر رفتم آثار آنها را مطالعه کردم متافیزیک را رد نکردند ولی کانت گفت نمی توانم آن را ثابت کند کتاب هایدگر را خواندم دیدم نمی تواند بین وجود و موجود تفکیک ایجاد کند اما این‌گم شده را نزد امیرالمومنین سلطان‌حکمت یافتم که گفت سَلونی قبل أن تفقدونی، ای کاش اینها را به دانشجویانمان می‌گفتیم.

منصوری لاریجانی درباره حکمت علوی خاطرنشان کرد: در این دولت، حکمت بنیان شدن دانشگاه ها آغاز شده است، حکمت و فیزیک، حکمت و شیمی حکمت و پزشکی و حکمت و کشاورزی و همه متون علوم طبیعی و تجربی با حکمت گره خورده است حداقل چنین کتاب هایی را ترجمه کنیم به دانشجویان بدهیم، دانشگاه جامع امام حسین (ع) در حکمت بنیان شدن دانشگاه پیش قدم شده است.

وی با بیان اینکه من این ۳۸۰۰ کتاب حکمی را به ۶۰۰ صفحه تلخیص کرده ام، گفت: این ۶۰۰ صفحه را برای اساتید دانشگاه هایی که داوطلب می شوند دوره آموزشی – مطالعاتی برگزار و ارائه کنید اگر در این مسیر حرکت کنیم مشکلات ما رفع خواهد شد.

دانشگاه حکمت بنیان برای نسل آینده ریل‌گذاری کند

رضا نقی زاده مدیرکل آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این همایش، هدف دانشگاه حکت بنیان را تربیت نسلی جدید از دانشجویان با محور حکمت دانست و تصریح کرد: این دانشگاه می‌تواند موضوع اتصال کشور به حوزه تمدن نوین اسلامی را ارائه دهد و برای نسل آینده ریل گذاری مهمی جهت تحقق ایجاد دانشگاه اسلامی فراهم کند.

وی گفت: با توجه به اینکه دانشمندان بزرگ ایرانی قبل و بعد از اسلام همچنان سرآمد هستند، دانشگاه حکمت بنیان می‌تواند این مسیر را متعالی‌تر ادامه دهد.

در ادامه قاسم عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز که در این همایش حضور داشت، گفت: دانشگاه تمدن ساز در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی است ولی سوال این است که دانشگاه در چه مسیری باید قرار بگیرد تا تمدن ساز شود.

وی با بیان اینکه حکمت بالاتر از تمدن غرب است، تصریح کرد: در مدت هشت سالی که در حوزه دانشگاه حکمت بنیان مباحث علمی و پژوهشی بررسی شد، این دانشگاه می تواند با توجه به‌ پیشینه ایران اسلامی، نخستین دانشگاه حکمت اسلامی شود.

همچنین روح الله تولایی معاون آموزشی دانشگاه امام حسین (ع) در این باره گفت: در دانشگاه حکمت بنیان نظام مسائل کشور احصا می شود و دانشجو بر اساس توانایی که برای حل مسائل کشور دارد، پذیرفته خواهد شد.

وی افزود: در این دانشگاه یک ماموریت داریم و آن حمایت همه جانبه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حل نظام مسائل کشور است و این ماموریت ها در این دانشگاه دیده شده است.

رونمایی از آزمایشگاه تست موتورهای هوایی در شرایط پروازی
همچنین امروز سه شنبه در حاشیه برگزاری همایش «دانشگاه آینده، حکمت بنیان و تبدیل علم به فناوری»، آزمایشگاه تست موتورهای هوایی در شرایط پروازی، با نام آزمایشگاه «معراج» در جریان بازدید آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور از دانشگاه جامع امام حسین (ع) رونمایی شد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.