تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹

ایلام در محاصره وضعیت قرمزها و بی اعتنایی های خطرآفرین * حشمت اله کرمی نژاد

ایلام در محاصره وضعیت قرمزها و بی اعتنایی های خطرآفرین * حشمت اله کرمی نژاد

ایلام – نگاه اقتصاد – این روزها، رعایت فاصله اجتماعی در مکانهای عمومی خصوصاً در فضاهای باز کم رنگ تر شده و بازارهای مرکز ایلام و دیگر شهرستانهای تابعه نیز روز به روز شلوغ و شلوغتر شده است و استفاده کردن از ماسک هم متأسفانه در بین مردم دارد کم و کمتر می شود. در

ایلام – نگاه اقتصاد – این روزها، رعایت فاصله اجتماعی در مکانهای عمومی خصوصاً در فضاهای باز کم رنگ تر شده و بازارهای مرکز ایلام و دیگر شهرستانهای تابعه نیز روز به روز شلوغ و شلوغتر شده است و استفاده کردن از ماسک هم متأسفانه در بین مردم دارد کم و کمتر می شود.

در مکانهای تفریحی، پارکها و خصوصاً تفرجگاههای جنگلی نیز انگار نه انگار ویروسی به نام کرونا وجود دارد، در زیر درختان کهنسال بلوط جرگه جمع های چند ده نفره با پایکوبی های گاه به گاه جمع بوده و دود کباب در عصرها و روزهای تعطیل از جای جای این جنگلها و بوستانهای طبیعی مشامها را نوازش داده و وضعیت از نظر مواجهه با کرونا در این مناطق کاملاً نگران کننده است.

نتیجه چنین وضعیت و کم توجهی هایی هم این شده که متأسفانه این روزها در این استان مانند برخی دیگر از استانهای کشور آمار مبتلایان به کرونا در حال افزایش بوده و تقریبا در همه شهرستانها هر روز شاهد مراجعه مبتلایان جدید به ویروس کوید ۱۹ در مراکز درمانی هستیم. در این زمینه وضعیت برخی شهرستانها متناسب با شرایط جغرافیایی و سرزمینی این شهرستانها وخیم تر و نگران کننده تر از شهرستانهای دیگر است.

امروز که من دارم این یادداشت را می نویسم آمار مبتلایان ۲۴ ساعت گذشته استان ایلام به ویروس کرونا به ۴۰ نفر رسیده و آمار نهایی مبتلایان نیز از مرز هزار نفر گذر کرده است.

از لحاظ دیگر آمار مبتلایان به کرونا در استانهای همسایه ایلام  در هفته های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است و هر سه استان همسایه ایلام هم اکنون وضعیت قرمز کرونا را دارند تجربه می کنند. از این لحاظ شرایط استان خوزستان همسایه جنوبی ایلام وخیم تر از نقاط دیگر کشور است که این موضوع برای استان ایلام کاملا خطر آفرین بوده و لازم است مسئولان استانی بخاطر نزدیکی استان ایلام با خوزستان و ارتباطات گسترده ای که بین ایلام و خوزستان وجود دارد تدابیر خاصی را در نظر بگیرند. از آنجایی که بسیاری از مردم استان ایلام در دهه ها و سالهای اخیر بخاطر شرایط کاری به استان خوزستان مهاجرت کرده و در آن استان اقامت گزیده اند در تعطیلات نوروز امسال شاهد حضور شمار بسیار زیادی از ایلامی های مقیم خوزستان در شهرستانهای استان ایلام بودیم.

این روزها هم با بالاگرفتن آمار کرونا در استان خوزستان و افزایش نگرانی ها در آن استان، شاهد این هستیم که بار دیگر ایلامی های مقیم خوزستان بخاطر شدت گسترش این ویروس در خوزستان و با هدف در امان ماندن از سرایت آن در حال عزیمت به شهرستانهای مادری خود در استان ایلام و بیشتر از همه به شهرستانهای بدره، دهلران و آبدانان هستند که این موضوع خود زنگ خطر دیگری را در استان ایلام به صدا درآورده است که بازهم لازم است در این زمینه هم مردم و هم مسئولان استانی هشیارتر شده و تدابیر خاصی در نظر گرفته شود.

در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین آمار در استان ایلام با مبتلاشدن حدود ۱۵ نفر در شهرستان دهلران بوده که همسایه بودن این شهرستان با استان خوزستان در این زمینه بی تأثیر نبوده و این موضوع قطعا اثر گذاری مستقیمی در این زمینه داشته است. در شهرستان بدره هم که مهاجران زیادی در استان خوزستان دارد با بازگشت این روزهای بدره ای های مقیم خوزستان بار دیگر آمار کرونا از وضعیت سفید خارج شده و در حال بالا رفتن است.

یکی دیگر از استانهای همسایه ایلام که چند هفته ای است آمار مبتلایان کوید ۱۹ در آن به شدت بالا رفته و وضعیت قرمزی در زمینه کرونا دارد استان کرمانشاه همسایه شمالی ایلام است که بخاطر نزدیکی به ایلام، داشتن فرهنگ و زبان مشترک و قرار گرفتن این استان در سر راه ارتباطی ایلام به استانهای مرکزی ارتباط بسیار گسترده ای بین ایلام و این استان وجود دارد. در این زمینه وضعیت شهرستان ایوان همسایه دیوار به دیوار کرمانشاه بخاطر نزدیکی به کرمانشاه متفاوت تر از شهرستانهای دیگر است و شاید بی دلیل نباشد که آمار مبتلایان به کوید ۱۹ در شهرستان ایوان هر روز رقم بالایی داشته است. تا امروز بعد از شهرستان ایلام بخاطر جمعیت زیاد آن که بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را دارد، ایوان با حدود ۱۶۰ نفر مبتلا بعد از شهرستان ایلام بیشترین آمار مبتلا به کرونا را داشته که نزدیک بودن این شهرستان به استان در وضعیت قرمز کرمانشاه قطعا تأثیر مهمی در افزایش آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان داشته است.

وضعیت کرونا در همسایه شرقی استان ایلام یعنی استان لرستان نیز چندان خوشبینانه نیست و این استان نیز وضعیت تا حدودی قرمز دارد. بر اساس آخرین آمارها، تعداد مبتلایان به کرونا در این استان نیز از مرز ۴۵۰۰ نفر گذشته است. لرستان در بین استانهای همسایه ایلام بیشترین مرز مشترک با ایلام را دارد.

خوشبختانه استان ایلام با اینکه در بین سه استان خوزستان ،کرمانشاه و لرستان که وضعیت قرمز و هشدار دهنده کرونا را دارند قرار گرفته وضعیت مناسب تری نسبت به این سه استان دارد اما افزایش آمار این روزهای کرونا در استان ایلام وضعیت نگران کننده ای به خود گرفته و بیم آن می رود که چنانچه مردم این استان به بی تفاوتی خود در برابر کرونا و نادیده گرفتن

فاصله اجتماعی ادامه دهند این استان نیز همچون استانهای همسایه خود به سرعت به سمت وضعیت قرمز و افزایش بیشتر آمار مبتلایان پیش برود.
در این زمینه علاوه بر اینکه لازم مردم استان دستی به پلکهای خود بکشند و با چشمان دیگری به پیرامون خود نگاه کنند و رعایت فاصله اجتماعی را بیشتر محترم بشمارند، لازم است مسئولان استان نیز هشیارانه عمل کرده و تدابیر ویژه ای را برای جلوگیری از افزایش نگران کننده آمار کرونا در این استان و ورود ایلام به استانهای در وضعیت قرمز کرونا در نظر  بگیرند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.