تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور: نقش روحانیت شیعه، تبیین اهمیت انتخابات برای مردم است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور: نقش روحانیت شیعه، تبیین اهمیت انتخابات برای مردم است
تهران- مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، نقش روحانیت شیعه را تبیین اهمیت انتخابات برای مردم عنوان کرد و گفت:

روحانیت به عنوان پایگاه تولید اندیشه جدید سیاسی و تمدنی در دنیای معاصر باید به نقش حضور مردم در صحنه‌های مختلف بیش از گذشته توجه کند.

آیت الله علیرضا اعرافی روز سه‌شنبه در دومین گردهمایی طلاب و روحانیت تهران درباره نقش ائمه جماعات در افزایش مشارکت مردم در انتخابات گفت: در میان نامه‌هایی که از سالار شهیدان ثبت و ضبط شده است، دو نامه با سند موجود است که یکی از در کامل الزیارات و دیگری در رساله ائمه مرحوم کلینی ثبت شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: در کامل الزیارات به نقل از امام صادق(ع) آمده است که امام حسین (ع) از کربلا به برادرش محمدحنفیه نامه نوشت و وصیت کرد مبنی بر اینکه همه کسانی که مخاطب من و عاشورای حسینی(ع) هستند، بدانند که دنیا اینقدر بی‌مقدار و گذرا است، که گویی هیچگاه نبوده و آخرت به نحوی بزرگ است که هیچگاه غروب نخواهد کرد.

آیت الله اعرافی با اشاره به نامه دوم حضرت امام حسین(ع) در رساله ائمه(س) توضیح داد: در این نامه آمده است هر که با من به عاشورا آمد شهید خواهد شد و همه آنهایی که از همراهی با حجت خدا واماندند، به پیروزی نخواهند رسید. یعنی اگر چراغ هدایت اجتماعی با حجت الهی روشن شد، هر کس نیامد، پیروز نخواهد شد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی درباره ویژگی‌های روحانیت شیعه توضیح داد: روحانیت شیعه یک نهاد تاریخی و بهم پیوسته است که هیچگاه در ۱۴۰۰ سال گذشته به رغم توفان‌ها و مشکلات زیادی که با آن روبه رو بوده، تقطیع و گسستگی نداشته است. به عبارتی طبق گفته شهید مطهری، فقاهت به شکل استاد- شاگردی از زمان امام صادق (ع) وجود داشته است.

اعرافی، نهاد روحانیت را دینی، تاریخی و سابقه دار عنوان کرد و گفت: نهاد روحانیت در پهنه زمین و قلمروهای عالم گسترش یافته است. به عبارتی پیش از انقلاب اسلامی روحانیت در ۲۰ تا ۳۰ کشور دنیا امتداد داشت ولی در عصر پس از انقلاب به صورت بی سابقه‌ای، نهاد روحانیت در بیش از ۱۰۰ کشور عالم ریشه دوانده و گسترش یافته است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: دلیل جنگ ترکیبی و تلاش دشمنان در این زمان برای برگزار نشدن انتخابات باشکوه، همین توسعه روحانیت در عالم است. چرا که طبق فرمایشات رهبری این جایگاه سبب اقتدار انقلاب شده است.

وی با اشاره به نقش ایران و ایرانی در پرچمداری توسعه روحانیت گفت: ایران هم از اسلام و هم از تشییع و معارف اهل بیت(س) استقبال کرد و مهد حوزه‌های دینی بزرگان تشییع در ایران، عراق و سایر کشورهای جهان شد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه روحانیت شیعه، اهل علم و معارف عمیق دانش بنیان است، تصریح کرد: روحانیت یک نهاد تبلیغی سطحی نیست بلکه نهاد عمیق علمی، فلسفی، کلامی و اندیشه‌های متعالی در دنیا است. حتی در حوزه‌های فلسفی و حقوقی روحانیت حرف یگانه برای گفتن دارد.

عضو شورای نگهبان، نهاد روحانیت را در تاریخ ۱۰۰ ساله گذشته برای تربیت متفکران سیاسی و نقش آفرین در عرصه‌های بزرگ اجتماعی توصیف کرد و یادآور شد: نمونه‌های آن خواجه نصیر الدین طوسی و علامه حلی هستند که در مقطع حمله مغول به ایران، حکیمانه وارد دستگاه سیاست شدند و دستگاه خونخوار مغول را مبدل به دستگاه شیعی کردند که نشان دهنده نقش مثبت روحانیت در گذشته و حال است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه روحانیت شیعه اخلاق‌مدار و معنوی است، یادآور شد: در دیدار روحانیون با رهبر معظم انقلاب، ایشان به سنت‌های نانوشته حوزه مانند قناعت، زهد، ایثار، سختکوشی، فداکاری، اخلاق‌مداری و تحمل بالا برابر بسیاری از مشکلات اشاره فرمودند به عبارتی علمای ما از دالان‌های تبعید، زندان‌ها، کشتارها، محرومیت‌ها، فقرها و هزار مصیبت عبور کردند و این پرچم را به زمین نگذاشتند.

وی، سنت‌های اجتماعی، تعاملات مردمی و تبلیغی را از دیگر ویژگی‌های روحانیت برشمرد و گفت: حوزه یک نهادی است که نه تنها علم می‌آموزد بلکه به شکل اثرگذار معارف الهی را در جهان منتشر می‌کند. البته در عصر ما، روحانیت به پایگاه تولید اندیشه جدید سیاسی و تمدنی در دنیای معاصر تبدیل شده و نظریه جدید تمدن اسلامی را امام راحل و رهبر معظم انقلاب مطرح کردند که در دنیای اسلام در حال انتشار است.

اعرافی خاطرنشان کرد: روحانیت در دنیای معاصر باید به نقش حضور مردم در صحنه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بیش از گذشته توجه کنند و امیدواریم مسوولان هم در این راه برای رفع مشکلات کشور اقدامات لازم را انجام دهند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.