تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۳:۰۱

روز پایانی نمایشگاه رسانه‌ها به روایت خبرنگار ایرنا؛ رونمایی اولین لیست انتخابات تا مناظره‌های داغ انتخاباتی

روز پایانی نمایشگاه رسانه‌ها به روایت خبرنگار ایرنا؛ رونمایی اولین لیست انتخابات تا مناظره‌های داغ انتخاباتی
تهران- رونمایی اولین لیست انتخابات تا مناظره‌های داغ انتخاباتی درآخرین روز بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران مجال عرض اندام دیدگاه‌ها و چهره‌های سیاسی را مهیا کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، امروز چهارشنبه دوم اسفند آخرین روز بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران بود. رویدادی که پس از ۶ سال وقفه به همت این دولت دوباره احیا شد، تا به‌رغم آن‌ها که شعار گفت و گو می‌دهند و دم از تعامل می‌زنند، دولت سیزدهم بانی این مهم باشد و بستر تضارب آراء را فراهم آورد.

نمایشگاه امسال بیش از ۶۰۰ رسانه را دور هم جمع کرد تا در فضایی صمیمانه دیدگاه‌های خود را عرضه کنند و آن‌ها که در تمامی ایام سال زمین و زمان را سوژه خبرهای خود می‌کنند، حالا خود سوژه دیگران شوند و این‌بار مردم درباره آنان بخوانند.

نمایشگاه امسال فضای متفاوتی داشت، به‌رغم رکود روزهای اول که میراث وقفه ۶ ساله بود، در دو روز پایانی اما با حضور پرشور مخاطبان و بازدید مسئولان کأنه خون به رگ‌های نمایشگاه تزریق شده باشد یخ روزهای نخست آب شد. تراکم نشست‌های خبری و مناظره‌های سیاسی و افزایش جمعیت بازدید کننده گواه این ادعا بود و گویای این حقیقت که جامعه امروز چه اندازه تشنه چنین فضاهایی است و از آن استقبال می‌کند.

در پیش بودن انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری تأثیر ملموسی بر جوّ نمایشگاه امسال گذاشت و بی‌هیچ تردیدی “انتخابات ۱۱ اسفند” تیتر یک نمایشگاه امسال شد.

مناظره‌های داغ سیاسی، نشست‌های علمی، معرفی کتاب‌های حوزه رسانه، کارگاه‌های آموزشی، نشست خبری مسئولان و نامزدهای انتخابات و… از جمله برنامه‌های اصلی نمایشگاه امسال بود.

جیغ و دست و هورا در نمایشگاه رسانه

مفرح‌ترین برنامه نمایشگاه هم غرفه کودک و رسانه بود که با جیغ و دست و هورای پرهیجان بچه‌ها بر شادی حاضران می‌افزود و همه را به یاد برنامه‌های عموپورنگ و خاله شادونه می‌انداخت!

امروز و در پایان کار نمایشگاه، شبستان مصلی امام خمینی(ره) و غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی روز بسیار شلوغ و پرترددی را پشت سر گذاشتند؛ از وزرا و اعضای هیأت دولت گرفته تا فعالان سیاسی و نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و چهره‌های فرهنگی و ورزشی و اجتماعی.

رونمایی از نخستین لیست انتخاباتی در غرفه ایرنا

خبرسازترین رویداد امروز نمایشگاه حضور دسته جمعی نامزدهای شورای وحدت اصول‌گرایان بود که فرصت نمایشگاه را برای رونمایی از گزینه‌های خود غنیمت شمرده و در غرفه ایرنا از لیست تشکل خود را اعلام کردند. فهرست شورای وحدت ۲۹ نفره به سرلیستی منوچهر متکی است.

به نظر می‌رسد اشتراک یک عضو این فهرست با لیست شورای ائتلاف سبب حذف نام آن فرد از لیست شورای وحدت باشد. اعضای شورا پیش از این اعلام کرده بودند با امنا و شانا ائتلاف نمی کنند.

علی کیهانیان عضو هیات عالی شورای وحدت امروز در ضمن این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: هدف ما این بود تا طرحی متفاوت نسبت به انتخابات گذشته ارائه دهیم، از این رو سرلیست را به فضا و حرکتی که شورای وحدت دنبال می‌کند، اختصاص دادیم و تصمیم گرفته شد ۴ نفر به عنوان شاخص لیست معرفی شوند.

دولتی‌ها در ایرنا

امروز دولتی‌ها هم حضور پررنگی در نمایشگاه و غرفه ایرنا داشتند، گویی بعد از اتمام جلسه هیأت دولت همه تصمیم گرفتند سری به نمایشگاه بزنند.

احمد وحیدی وزیر کشور یکی از بازدیدکنندگان امروز بود که در غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی حاضر شد و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تصریح به این‌که زمینه برای یک رقابت واقعی فراهم است و جریان‌های سیاسی باید مسئولانه به میدان بیایند، درباره مشارکت گروه‌های سیاسی در انتخابات یازدهم اسفند، اظهار داشت: نزدیک ۱۵ هزار نفر از قشرهای فرهیخته و توانمند، داوطلب انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شدند. این داوطلبان با سلایق و گروه‌های مختلف سیاسی هستند که در قشرهای مختلف مردمی حضور دارند. توصیه ما به آن‌ها این است که همگی فعال باشند تا حضور گروه‌های متبوعشان را در حوزه قانون‌گذاری در مجلس دنبال کنند.

وزیر کشور افزود: هم اکنون زمان حضور احزاب است. احزاب بدون حضور در انتخابات فلسفه وجودی خود را زیر سوال می‌برند. چراکه نقطه اوج‌شان زمان انتخابات است.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، سپهر خلجی رییس شورای اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام والمسلمین احمد صالحی رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، مصطفی زمانیان رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از دیگر دولتی‌هایی بودند که امروز از غرفه ایرنا بازدید کردند.

توافق شورای ائتلاف و پایداری بر سرلیستی قالیباف

 اقبال شاکری عصر امروز با حضور در غرفه ایرنا گفت: پیش بینی می‌شود که شورای ائتلاف و جبهه پایداری انقلاب اسلامی به سرلیستی محمدباقر قالیباف توافق کرده و فهرست واحدی را برای حوزه استان تهران در انتخابات منتشر کنند.

تکذیب یک ادعا

ادعای اقبال شاکری مبنی بر توافق پایداری و شورای ائتلاف بر سرلیستی قالیباف دوام چندانی نداشت و علی خضریان از اعضای جبهه پایداری آن را غیرواقع عنوان کرد و گفت: شیوه جبهه پایداری سهم خواهی نیست بلکه حرکت بر مبنای شاخص‌ها و اصول این حزب است.

خضریان با تاکید بر این‌که جبهه پایداری ارائه لیست ۳۰ نفره تهران را موکول به مذاکرات با سایر احزاب نکرده است، یادآور شد: اما همزمان با نهایی کردن لیست ۳۰ نفره جبهه پایداری در تهران، مذاکرات با سایر احزاب و جریان های سیاسی هم در حال انجام است تا اگرشد به فهرست واحد برسیم و اگر هم نشود، حتما جبهه پایداری در یک یا دو روز آینده لیست ۳۰ نفره خود را در تهران اعلام خواهد کرد.

نماینده سابق اصفهان به تهران می‌آید

امروز حمیدرضا فولادگر از اعضای شورای ائتلاف و نامزد انتخابات مجلس دوازدهم نیز به غرفه ایرنا آمد. فولادگر که سابقه چند دوره نمایندگی اصفهان را در کارنامه دارد، این‌بار از تهران نامزد انتخابات شده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه توافقات اولیه بین شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری برای ارائه لیست واحد انجام شده، بیان داشت: با این‌حال درباره جزئیات و تعداد نامزدهای جبهه پایداری و شورای ائتلاف در لیست هنوز مذاکرات در حال انجام است.

فولادگر خاطرنشان کرد: ارائه لیست انتخاباتی ۳۰ نفره شورای ائتلاف برای تهران مراحل نهایی خود را طی می‌کند مصاحبه‌های زیادی از نامزدها انجام شده و نتیجه مصاحبه‌ها در حال بررسی‌ نهای

احتمال افزایش حامیان حزبی صدای ملت

علی باقری از امضاکنندگان بیانیه ۱۱۰ فعال اصلاح‌طلب امروز چهارشنبه در جریان بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران از غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی بازدید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد احزاب اصلاح‌طلب حامی لیست صدای ملت بیشتر شوند.

باقری هم‌چنین درخصوص دو رویکرد مطرح تحریمی و روزنه‌گشا در جریان اصلاحات، خاطرنشان کرد: هر دو این دو طیف در بین اصلاح‌طلبان ما به ازای واقعی دارند، اما بسته به این‌که هر کدام چه دستاوردهایی داشته باشد در میزان جذب بدنه اصلاح‌طلب تأثیر خواهد داشت.

«صدای ملت» یک لیست شخصی است

مصطفی کواکبیان هم در مورد لیست «صدای ملت» به خبرنگار ایرنا گفت: علی مطهری خود این لیست را بسته و صدای ملت یک لیست شخصی است.

دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: تنها یکی دو حزب اصلاح‌طلب در لیست صدای ملت هستند که این به معنای آن نیست که این لیست اصلاح‌طلبان است.

کواکبیان خاطرنشان کرد: ما در تهران داوطلب نداریم و مطهری در زمان بستن لیست از ما نخواسته که داوطلبی را معرفی کنیم. با این‌حال اگر این امکان فراهم باشد که روزنه‌ای ایجاد شود از آن استفاده می‌کنیم.

در تهران کسی نمی‌تواند مستقل باشد

محمد رویانیان فرمانده پیشین راهنمایی رانندگی و مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس و داوطلب انتخابات ۱۱ اسفند نیز امروز در غرفه ایرنا حضور یافت. رویانیان در جریان این بازدید در پاسخ به این سوال که آیا به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات شده است؟ گفت: در تهران نمی‌توان مستقل حضور داشت. لیست ها و احزاب مختلف وجود دارد که اَمثال من که تجربه این کار را نداشتند یا سرمایه مالی و مراودات خاصی ندارند، نمی توانند مستقل ورود کنند.

وی درباره اینکه با کدام ائتلاف ها رایزنی کرده‌اید؟ افزود: همه لیست ها برای ما جلسه گذاشتند اما نمی دانم در کدام فهرست هستم.

در نقد دیکتاتوری مدعیان آزادی بیان

امروز اما دیگر غرفه‌های نمایشگاه هم روز پرکاری داشتند. از جمله در غرفه «دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب» که نشست ویژه «بررسی عملیات‌های رسانه‌ای KHAMENEI.IR در طوفان الاقصی و مسدود شدن حساب اینستاگرام این رسانه»، را برگزار کرد. در این برنامه مهدی فضائلی عضو این دفتر به تبیین دیکتاتوری دیجیتال مدعیان آزادی بیان و تلاش بی‌فایده آنان برای جلوگیری از انتقال پیام معظم له پرداخت.

فضائلی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد گردانندگان این سکوها هر زمان احساس کنند که پیامی بر خلاف سیاست‌های آن‌ها منتشر شده است، تمامی ادعاها، شعارها و تصویر بزک کرده خود را زیر پا می‌گذارند تا با دیکتاتوری دیجیتال جلوی انتقال این پیام را بگیرند.

امروز هم‌چنین در آخرین روز نمایشگاه رسانه‌های ایران مناظره‌های داغ انتخاباتی نیز در غرفه‌های متعدد برگزار شد.

جمعی از فعالان فضای مجازی و توییتر در غرفه چایگاه اطلاع‌رسانی جماران حاضر شدند و رادیکال‌ترین نقدها را با صدای بلند و هیجان فریاد کردند و با یکدیگر به گفت‌ و گو پرداختند.

کواکبیان: در مجلس دهم اکثریت نداشتیم/موسوی: چون تغییری ایجاد نکردید مسئولیتی هم نمی‌پذیرید

غرفه روزنامه جوان هم میزبان مناظره داغ و چالشی سید نظام‌الدین موسوی نماینده تهران و از نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم و مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری بود.

کواکبیان مناظره را با انتقاد تند از مجلس یازدهم آغاز کرد و اظهار داشت: مجلس یازدهم چون نماینده اکثریت نبود، اهتمامی هم نسبت به مطالبات اکثریت جامعه نداشت و پیگیر مطالبات اقلیتی بود که آنها را نمایندگی می‌کرد.

وی فیلترینگ فضای مجازی و لایحه حجاب را از جمله مواردی ذکر کرد که مجلس یازدهم بدون توجه به خواسته اکثریت جامعه به دنبال تصویب آن بود.

کواکبیان با بیان این‌که طی سال‌های اخیر مجلس جایگاه واقعی خودش را از دست داده و تا حد یک ماشین امضاء تنزل کرده، راه‌کار بازیابی شأن مجلس و گشوده شدن گره بسیاری از مشکلات کشور را بازنگری در قانون اساسی عنوان کرد.

وی همچنین در مورد ترکیب و نقش اصلاح‌طلبان در مجلس دهم، گفت: در مجلس دهم ما اکثریت نداشتیم چون گروهی که تحت عنوان مستقلان ولایی به ریاست آقای لاریجانی بود هر گاه با ما هم نظر بودند، در اموری مثل پالرمو و fatf، ما اکثریت می‌شدیم، اما در بسیاری از امور داخلی سمت اصولگرایان غش می‌کردند، بنابراین ما در مجلس دهم اکثریت را در اختیار نداشتیم.

کواکبیان ادامه داد: اصلاح‌طلبان برای پیروزی روحانی به او کمک کردند اما دولت روحانی، دولت اصلاح‌طلبان نبود.

سید نظام‌الدین موسوی با اشاره به نسبت دادن بحث فیلترینگ به مجلس خاطرنشان کرد: فیلترینگ ربطی به مجلس ندارد، آنچه در مجلس مطرح شده “طرح صیانت” است و تا امروز هم مسکوت مانده. مجلس هیچ اقدامی در مورد فیلترینگ انجام نداده. در دوره دهم هم فیلتر داشتم در سال ۸۸ شرایط به گونه‌ای بود که تصمیم به فیلتر گرفته شد اما آیا مجلس دهم فیلتر را اعمال کرد؟

وی اظهار داشت: با همه این احوال مجلس یازدهم چون احساس کرد در مورد طرح صیانت در جامعه نارضایتی وجود دارد، آن را مسکوت گذاشت و این اتفاقا یعنی مجلس برای مطالبات اکثریت احترام قائل است.

نماینده تهران همچنین در پاسخ به اظهارات کواکبیان گفت: آقای کواکبیان طبق روال همه اصلاح طلبان بدون پذیرش هیچ مسئولیتی ورود به مناظره کردند! آنها از جایی شروع می کنند که معنا و مفهومش این است که بن بست وجود دارد. وقتی شما از تغییر قانون اساسی صحبت می کنید، یعنی بن بست وجود دارد و چون نمی توان چیزی را تغییر داد، پس مسئولیتی هم نمی پذیرید.

موسوی خطاب به کواکبیان افزود: شما هرگز مسئولیت کارهایتان را به عهده نمی گیرید. شما در روز روشن کاندیدای خودتان را گردن نمی گیرید! در انتخابات ۹۲ کاندیدا داشتید خودتان او را اخراج کردید، چه کسی او را اخراج کرد؟ عارف را اصلاح طلبان اخراج کردند چون می دانستند رای ندارند. شورای ۱۶ نفره اصلاح طلبان به این نتیجه رسید که به روحانی رای بدهد، بعد از این ماجرا عارف بیانیه انصراف داد.

موسوی بزرگترین ایراد مجلس دهم را عدم استفاده از فرصتی عنوان کرد که به زعم اصلاح طلبان در فضای بعد از برجام ایجاد شده بود. و خطاب به کواکبیان گفت: در فاصله سال های ۹۴ تا ۹۷ که به ادعای خود شما دوره طلایی برجام بود، چه اقداماتی برای بهبود معیشت مردم انجام دادید؟

غرفه یک روزنامه هم امروز میزبان چند میزگرد سیاسی با حضور چهره‌های شاخصی نظیر حمیدرضا جلایی‌پور، محمود صادقی، علی ربیعی، علی‌خضریان و … بود. امروز انصاف‌نیوز میهمان ویژه‌ای دیگری هم داشت؛ فخرالسادات محتشمی‌پور همسر مصطفی تاجزاده. خانم محتشمی‌پور در میزگرد مذکور با صراحت و بی دغدغه به انتقاد از رهبری و دفاع از همسرش پرداخت.

امروز چهارشنبه دوم اسفند بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران به کار خود پایان داد با این امید که همیشه فضایی برای تضارب آراء و گفت و گوی توأم با منطق و اخلاق فراروی اهالی رسانه باشد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.