تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۹:۳۹

امام جمعه ایلام بر لزوم رعایت عدالت در وصول مالیات تاکید کرد

امام جمعه ایلام بر لزوم رعایت عدالت در وصول مالیات تاکید کرد
ایلام - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: مهمترین اصل در وصول مالیات رعایت عدالت است، مسوولان و کارکنان امور مالیاتی استان باید نسبت به این مساله توجه کافی را داشته باشند.

حجت‌ الاسلام و والمسلمین اله نور کریمی تبار روز چهارشنبه در دیدار با مدیرکل جدید امور مالیاتی استان ایلام اظهار داشت: اخذ مالیات باید در کیفیت زندگی مردم تاثیر داشته و مردم شاهد تغییر در کیفیت زندگی خود باشند در واقع مالیات تحقق بخش عدالت اجتماعی و نیازمند وضع قوانین شفاف برای حمایت و رفع نیازهای محرومان است.

وی با بیان اینکه نقص‌های قانونی در بحث مالیات وجود دارد که باید برطرف شود، افزود: به‌ عنوان‌ مثال یکی از معدن استخراج می‌کند و دارای درآمدهای چند میلیاردی است اما اگر مالیات پرداختی او را بررسی کنید متوجه می ‌شوید مالیات درخوری از او اخذ نمی‌شود این در حالی است که معدن متعلق به همه بوده و تنها یک فرد مجوز استخراج دارد و از آن بهره می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با اشاره به اینکه در برخی از کشورها رقم های کلانی در قالب مالیات از مجتمع و شرکت های بزرگ اخذ می شود، یادآور شد: مجتمع‌های چون پتروشیمی و پالایشگاه هم متعلق به همه بوده که باید دید در مقابل چقدر از این مجتمع‌ها مالیات اخذ می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار با اشاره به افزایش اجاره بها و قیمت مسکن در استان گفت: افرادی وجود دارند که با دلالی کردن وارد ساخت‌ و ساز شده‌ و بازار ساخت ‌و ساز را به هم می‌زنند، افزایش کرایه ‌خانه و قیمت مسکن در ایلام ناشی از وجود همین منازل خالی از سکنه است که در این خصوص امور مالیاتی باید بر این منازل مالیات لحاظ کند چرا که با این کار می توان خانه‌های خالی از سکنه در بازار مسکن را متعادل کرد.

وی با بیان اینکه باید ضعف های قانون مالیاتی اصلاح شود، اضافه کرد: اگر قانون‌گذار بر خانه‌های خالی از سکنه مالیاتی پیش‌بینی کند که طی ۱۰ سال مالک قیمت خانه را مالیات دهد هیچ فردی وارد این نوع سرمایه‌گذاری غلط و التهاب بخش بازار مسکن نمی‌شود.

امام‌جمعه ایلام افزود: ۲۰ درصد مالیات‌ها از کارکنان دولت اخذ می‌شود شاید تعداد اندکی حقوق کافی داشته باشند اما عده زیادی از کارمندان وجود دارند که باید از لحاظ شرعی به آنان زکات پرداخت کرد، یعنی خود کارمندان دولت نیازمند بوده که در این خصوص این قشر قبل از دریافت هر وجهی مالیات آن را پرداخت می‌کنند.

وی تاکید کرد: تعدادی از کسبه و بازاریان ایلام نیز وضعیت مالی مناسبی ندارند و درآمد آن‌ها در حدی نیست که مالیات دهند اما از آنان اخذ می‌شود، برخی هم برای حفظ آبروی خود شغلی را دست ‌و پا کرده اند که با کوچک‌ترین فشاری شغل را رها می‌کند و در صف دریافت‌کنندگان مستمری کمیته امداد قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام کریمی تبار تصریح کرد: مالیات‌ها نباید در حدی باشد که مالیات‌ دهنده شغل خود را رها کند، از سوی دیگر افرادی وجود دارند که درآمدهای آن‌چنانی داشته و ردپایی از خود به‌ جا نمی‌گذارند اخذ مالیات از این افراد مهارت می‌خواهد و باید امور مالیاتی وارد این مقوله‌ها شود.

وی با تاکید بر حمایت از اقشار مستضعف در این شرایط اقتصادی افزود: فرارهای مالیاتی در ایلام هم دیده می‌شود و دلال‌ها در این حوزه قرار دارند که باید شناسایی شوند، به ‌عنوان ‌مثال در بخش فروش میوه و تره‌بار در ایلام دلال‌ها وارد کار شده و بدون پرداخت مالیات درآمدهای آن‌چنانی داشته و سبب التهاب بازار میوه و تره‌بار هم شده‌اند.

مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از وضعیت درآمدهای مالیاتی استان و تشریح برنامه های در دست اقدام این اداره کل گفت: هوشمندسازی و شفاف سازی امور مالیاتی از برنامه های اصلی برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی و اجرای عدالت در این زمینه است.

سعید کریمی به آثار مثبت پرداخت مالیات اشاره کرد و افزود: در سال گذشته بیش از ۵۷۰ میلیارد ریال از محل درآمدهای مالیاتی به شهرداری ها، دهیاری ها، امور عشایری، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان استان اختصاص یافت.

وی ترویج خوداظهاری مالیاتی و تمکین داوطلبانه از طرف مودیان مالیاتی را استراتژی این اداره کل ذکر کرد و یادآور شد: باید به سمت مالیات شفاف، عادلانه و قانونمند حرکت کنیم.

مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام همچنین به اهمیت و ضرورت پرداخت مالیات از طرف مردم در نظام اسلامی اشاره کرد و افزود: مالیات در کنار سایر واجبات مالی مورد تاکید بزرگان دین اسلام، مراجع عظام تقلید، بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری بوده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.