تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸

منتخبان مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی را بیشتر بشناسید

منتخبان مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی را بیشتر بشناسید
ایلام - انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایلام با مشارکت ۵۳.۳ درصدی مردم استان به پایان رسید و دیار زیبای عروس زاگرس سه نماینده بهارستانی منتخب خود را شناخت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در روز ۱۱ اسفند سال جاری ۵۴ نفر در رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲ حوزه انتخابیه ایلام و دهلران حضور داشتند که ۱۴ نفر مربوط به حوزه دهلران و ۴۰ نفر هم مربوط به حوزه ایلام بودند که در نهایت از حوزه جنوب “اسداله چراغی” و در حوزه شمال “فریدون همتی” و “سارا فلاحی” بیشترین آرا را کسب کردند.

استان ایلام سه کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد که ۲ کرسی متعلق به حوزه انتخابیه ایلام در شمال استان شامل شهرستان‌های ایوان، ایلام، ملکشاهی مهران، چرداول، سیروان، چوار و هلیلان و یک صندلی هم مربوط به حوزه انتخابیه دهلران در جنوب استان شامل شهرستان‌های دهلران، بدره، دره شهر و آبدانان است.

نامزدهای تائید صلاحیت شده استان ایلام در هر ۲ حوزه “شمال” و “جنوب” با آغاز رسمی تبلیغات، برنامه ها و چشم اندازهای کاری خود در صورت راهیابی به مجلس شورای اسلامی را به شیوه‌های مختلف از جمله مناظره‌های رسانه‌ای، تریبون های آزاد دانشگاهی، سخنرانی و حضور در میان اقوام و طوایف و شهرستان‌ها، برگزاری تجمع‌های مردمی، حضور در مراسم‌های عمومی نظیر عزاداری و طُرق گوناگون ارائه می‌دادند تا نظر حداکثری مردم را به سمت و سوی خود جلب کنند.

هرچه فضای استان به روز رأی گیری نزدیک می‌شد، شور تبلیغات و معرفی برنامه‌های نامزدها نیز بیشتر بود و تکاپوها برای جلب نظر حداکثری مردم توسط هواداران و ستادهای انتخاباتی نامزدها افزایش می یافت.

با وجود ۴۰ رقیب در کارزار انتخابات حوزه شمال اما رقابت‌ها بیشتر بین حدود ۱۰ چهره شناخته شده بود که شانس بُرد بیشتری نسبت به باقی نامزدها داشتند و برد نهایی کاندیدای نهایی را در هاله‌ای از ابهام فرو می بُرد اما در حوزه جنوب هم در میان ۱۴ نفر نامزد رقابت‌ها بیشتر حول ۲ نامزد می‌چرخید.

گمانه زنی‌ها برای فرد پیروز تا زمان شمارش و اعلام نهایی آراء متغییر بود تا اینکه با پایان شمارش تمام آرای ماخوذه سرانجام نمایندگان منتخب مردم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه ایلام و دهلران مشخص شدند.

طبق اعلام ستاد انتخابات استان، میزان آرای ماخوذه حوزه انتخابیه ایلام۲۵۳ هزار و ۸۱۳ رای و حوزه انتخابیه دهلران نیز ۷۹ هزار و ۱۸۵ رای بود که در حوزه انتخابیه دهلران “اسداله چراغی” با کسب ۳۱ هزار و ۵۹۵ رای معادل ۴۰ درصد کل آرا توانست به عنوان نماینده حوزه انتخابیه دهلران راهی مجلس شود.

در حوزه انتخابیه ایلام نیز “فریدون همتی” با کسب ۳۴ هزار و ۹۱۴ رای و ۲۲.۲۱ درصد کل آرا بیشترین رای مردم در حوزه انتخابیه شمال استان را به خود اختصاص داد و نفر دوم نیز “سارا فلاحی” با ۳۴ هزار و ۷۲۱ رای معادل ۲۲.۰۸ درصد کل آراء بود.

” فریدون همتی”

“فریدون همتی” سیاستمدار اصولگرای( به گفته خود) با دیدگاه سیاسی با خط مشی اعتدال در سال ۱۳۳۹ در روستای “گُلَهَ جار” از توابع شهرستان تازه تاسیس چوار به دنیا آمد و یکی از چهره‌های سرشناس استان ایلام محسوب می‌شود.

وی در دولت دوازدهم سمت استاندار هرمزگان و در دولت یازدهم استاندار قزوین را بین سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ را برعهده داشت.

از ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ با تصویب هیئت دولت دوازدهم وی به عنوان استاندار هرمزگان منصوب شد و در تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۰ جای خود را به مهدی دوستی داد.

وی در مراسم تودیع خود گفت که من با استخاره به آقای رئیسی رأی دادم و با اینکه انتصاب من توسط آقای روحانی صورت گرفته بود اما معتقد هستم ایران به رئیس جمهوری مانند رئیسی نیاز دارد.

آخرین مدرک تحصیلی وی، دکترای مدیریت بازرگانی از دانشگاه شهید بهشتی تهران است و پیش از این در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم حوزه انتخابیه ایلام(شمال استان) بود و سابقه یکبار حضور در مجلس را دارد.

مدیرکل صدا و سیمای مراکز ایلام، آذربایجان غربی و لرستان، معاون حقوقی و پارلمانی دیوان محاسبات کشور، مشاور ارشد وزیر کشور، ریاست مرکز آموزش دیوان محاسبات کشور، سرپرست استانداری قم و استاندار استان‌های قزوین و هرمزگان از سوابق کاری “همتی” محسوب می شود.

وی دارای سوابقی چون نماینده استانداران در شورای عالی ادارای کشور، عضو هیئت تطبیق مجلس شورای اسلامی و عضو ستاد تبلیغات هماهنگی اقتصادی بوده است.

در پنجمین همایش ملی مدیریت جهادی کشور در سال ۱۳۹۷ نشان مدیر برگزیده جهادی کشور به “فریدون همتی” اعطا شد.

آنچه در رزومه “فریدون همتی” در بروشورها و متن‌های تبلیغاتی وی در کارزار انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان آمده است به شرح زیر است: یکی از جوان‌ترین مدیران صدا و سیما در زمان خود بود، دیدگاه سیاسی ایشان همواره معتدل بوده است، چه آن زمانی که مدیریت صدا و سیما را بر عهده داشت و چه زمانی که نماینده مجلس بود، همواره مشی معتدلی را در رفتار سیاسی خویش دنبال می‌کرد.

گرچه فریدون همتی در ایستگاه آخر تائید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان تائید صلاحیت شد اما در مدت کوتاهی توانست برخی از محاسبات انتخابات مجلس را در استان برهم زند و در نهایت توانست با شعار تبلیغاتی” تجربه، تعهد و مردمداری” با کسب ۳۵ هزار و ۱۳۱ رای از کل آراء ماخوذه صحیح حوزه انتخابیه ایلام مشتمل بر ۱۵۸ هزار و ۱۴۳ رای به عنوان منتخب اول این حوزه به ساختمان بهارستان راه پیدا کند.

“سارا فلاحی”

“سارا فلاحی” به عنوان اولین نماینده بانوی استان ایلام در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد با کسب ۳۶ هزار و ۹۰۹ رای به ساختمان بهارستان راه پیدا کند و برای نخستین بار در تاریخ انتخابات استان ایلام ۲ بار پیاپی توانست موفق به حضور در مجلس شورای اسلامی شود.

وی با گرایش سیاسی اصولگرایی و متمایل به جبهه پایداری سال ۱۳۵۷ در شهرستان ایوان به دنیا آمد و دارای دکترای علوم سیاسی است.

نکته حائز توجه اینکه وی در تمام مقاطع تحصیلی خود در مدرسه و دانشگاه جزء شاگردان ممتاز بوده به گونه‌ای که علاوه بر مدرسه، در مقاطع تحصیلی کارشناسی و ارشد رتبه اول و در دکترا نیز رتبه ممتاز را کسب کرده است.

فلاحی را بیشتر با تسلط بیان و اعتماد به نفس در نطق‌های مکرر در جلسات صحن علنی مجلس به عنوان یک نماینده جسور و سخنور در سطح کشور شناخته شده است.

وی در زمان حضور در مجلس یازدهم عضو کمیسیون‌های امنیت ملی، سیاست خارجی و تلفیق مجلس شورای اسلامی بوده است.

سارا فلاحی در سال اول ورود به مجلس دوره یازدهم، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بوده است، سال دوم عضو کمیسیون تلفیق و سال های سوم و چهارم حضورش در مجلس یازدهم نیز عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بوده است.

آنچه در سایت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از ایشان منتشر شده است نشان‌دهنده دخیل بودن سارا فلاحی در ۵۱ طرح و لایحه در مجلس شورای اسلامی است.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام، رئیس مرکز امام(ره) و انقلاب در دانشگاه‌های آزاد اسلامی ایلام، رئیس شورای زنان فرهیخته دانشگاه های آزاد استان ایلام، دبیر تشکل اسلامی سیاسی زنان فرهیخته استان ایلام، عضو کمیته آینده پژوهشی دانشگاه های آزاد اسلامی ایلام، عضو حقوقی شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام، عضو کمیته ناظر بر نشریات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام، مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام در امور بانوان، عضو انجمن علمی علوم سیاسی ایران و عضو هیئت رئیسه انجمن هیئت های ورزشی استان ایلام از جمله سوابق فلاحی است.

برخی‌های اعتقاد دارند که وی منتخب جامعه بانوان و زنان ایلامی است، فلاحی اما بار دیگر شانس خود را برای حضور در صحن مجلس با شرکت مجدد در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی امتحان کرد و در نهایت با شعار ” همه ایلام قبیله من است” با کسب ۳۴ هزار و ۹۲۱ رای از ۱۵۸ هزار و ۱۴۳ رای ماخوذه صحیح به عنوان منتخب مردم حوزه انتخابیه ایلام راهی مجلس شورای اسلامی شود.

” اسداله چراغی “

“اسداله چراغی” متولد ۱۳۵۶ در روستای “کُنار جهانگیر” از توابع شهرستان دهلران و دارای مدرک دکتری مدیریت استراتژیک با گرایش مدیریت کسب و کار و دانشجوی PHD رشته اقتصاد و توسعه است.

وی مدیر و معاون درمان بیمارستان گلستان اهواز و مدرس دانشکده پرستاری و مامایی بوده است و سابقه حضور و سخنرانی در همایش‌های بین‌المللی خارج از کشور و نویسندگی ۱۴ جلد کتاب در زمینه‌های مختلف علمی و پژوهشی را در کارنامه خود دارد.

چراغی برای حوزه انتخابیه دهلران در بیانیه‌ شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان ایلام در تاریخ ۶ اسفندماه مورد حمایت این شورا برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه قرار گرفت.

بر اساس آنچه در رزومه تبلیغاتی وی آمده است، علاقه و فعالیتش در امر آموزش و پژوهش مستمر بوده و تاکنون تألیفات متعددی از جمله کتاب‌های “بیکاری انتشارات پژوهندگان”، “هپاتیت‌های ویروسی” ، “جوانان و هویت”، “پارلمان”، “نگرش مدیران در خصوص وظایف روابط عمومی “داشته است.

مدیریت درمان بیمارستان گلستان اهواز( سال ۹۰ تا ۹۲)، معاون درمان بیمارستان گلستان اهواز از سال ۹۲ تاکنون، مدرس دانشگاه پیام نور اهواز( از سال ۹۵ تاکنون)، مدرس دانشکده پرستاری و مامایی( از سال ۸۵ تاکنون)، مدرس دانشگاه سما اهواز( از سال ۹۵ تاکنون) از جمله سوابق اجرایی چراغی در حوزه‌های بهداشت، درمان و آموزش است.

چراغی پیش از این نیز در انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دهلران شرکت کرده بود که در رقابت با بهزاد علیزاد و صادقی کرمی، رتبه سوم کسب آرای مردم این حوزه انتخابیه را کسب کرد و در این دوره کرمی و علیزاده به مرحله دوم راه یافتند.

وی در نهایت خود را انتخابات مجلس دوازدهم کاندید کرد که در نهایت با ۳۱ هزار و ۵۹۵ رای از کل آرای صحیح ماخوذه شامل ۷۹ هزار و ۱۸۵ رای وارد مجلس شورای اسلامی شود تا به شعار انتخاباتی خود” از گلستان تا بهارستان با یک تفکر” تحقق بخشد.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سطح ۶۳۳ شبعه اخذ رای در ۲ حوزه انتخابیه ایلام و دهلران همزمان با سراسر کشور در روز جمعه ۱۱ اسفندماه برگزار شد.

در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس یازدهم استان( بهزاد علیزاده، سارا فلاحی و علی اکبر بسطامی) نیز نامزد حضور در مجلس دوازدهم بودند که پس از شمارش آرای انتخابات ۱۱ اسفند، ” علی اکبر بسطامی” و ” بهزاد علیزاده” از راهیابی مجدد به ساختمان بهارستان بازماندند و تنها ” سارا فلاحی” بود که دوباره یک کرسی نمایندگی مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی را از آن خود کند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.