تاریخ انتشار : جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷

دلربایی “عروس زاگرس” پس از بارش های باران * ناهید ابراهیمی

دلربایی “عروس زاگرس” پس از بارش های باران    * ناهید ابراهیمی
ایلام - طبیعت بکر و چشم‌نواز "عروس زاگرس"

این روزها آن‌چنان زیبایی خیره کننده و ‌حیرت‌آوری از هنر بی‌بدیل الهی به نمایش گذاشته که چشم از دیدنش سیر نمی‌شود.‌

تا چشم کار می‌کند سبزه است و جلوه شکوهمند کوه‌های سرسبز با عطر بابونه و آلاله های سرخ….

به هر طرف که بروی زیبایی‌های بی‌مثالش آنچنان خاطره انگیز و هیجان‌آور است که می‌توانی ساعت‌ها بنشینی ‌ این‌همه زیبایی را ببینی.

به محض اینکه از شهر خارج می‌شوی اگر به سمت جنوب، مهران و دهلران حرکت کنی در طول مسیر انگار جاده از میان دشت‌های بهشتی عبور می‌کند و زیبایی خاص این طبیعت چشم‌نواز و همه تپه ماهورهای پوشیده از گیاه و سبزه از تخت خان تا “هیجدان دشت” تا “گُلان” و تمامی جاده مهران و دهلران سرشار از زیبایی و جلوه بی بدیع بهار است.
اگر از ایلام به سمت ملکشاهی، کبیرکوه، بدره و دره شهر حرکت کنی طبیعت زیبا و چشم‌نواز این مسیر با درختان بلوط و آبشارها و کوه‌های پوشیده از برف “کان صیفی” و طبیعت بکرش رویایی ترین لحظات را در ذهنت سبز می کند.

عطر گل‌ها و گیاهان خوراکی “تره”، “پیچک” ، “کنگر” و “ونگی” در دست پسر بچه‌هایی که در کنار جاده “مله پنجاب” آن ها را به فروش می‌رسانند، لذت بخش‌ترین لحظات را در ذهنت به تصویر می‌کشد.

تمام تصویر عظمت و جلال و جبروت الهی را در تنگه رازیانه و کلم و تنگه “کافرین” با همه وجودت حس می‌کنی و هزار هزار با در ذهنت این همه زیبایی و شکوه را شاکر خواهی بود.

اگر از ایلام به سمت چوار و ایوان حرکت کنی آنقدر در طول مسیر پر فراز و نشیبش کوه‌های “هفت کلان” و “دالاهو” و “ششدار”، “تنگ حمام” با جلوه با شکوه کوه “قلاقیران” تصویر بسیار زیبا و بی نظیری از جلوه جمال الهی در پیش رویت می‌گشاید که دلت نمی آید مسیر جاده به اتمام برسد.
دوست داری آنقدر این جاده و مسیر امتداد داشته باشد تا تو زیباترین تصاویر را در قاب ذهنت برای همیشه به یادگار بگذاری و اگر از ایلام به سمت دره “ارغوان” و تونل بزرگ آزادی ‌ کوه‌های بسیار زیبای “مانشت” ، “چرداول” ،”سیروان ‌و” هلیلان” به حرکت درآیی تازه وصف زیبایی بهار در این شهرستان‌ها را درک می کنی.

بهار را در صدای دلنشین رودخانه سیمره و کوه‌های زیبا و پوشیده از بلوط رویایی‌ترین تابلو این استان را در این مسیر نشانت می دهد.

اینجا ایلام است سرزمین چهار فصل با همه بلوط زارهای زیبا، کوه‌های استوار با صلابت، چشمه‌های آب زلال و شیرین، دشت‌های شقایق و بابونه و لاله واژگون و همه رنگ‌ها و گل‌های زیبایی که بر شکوه و جلال و عظمت ایلام می افزاید.
به راستی یکبار که شده در فصل بهار ایلام معروف به عروس زاگرس را برای سفر نوروزی خود انتخاب کنید تا بکر بودن طبیعت و مهمان‌نوازی مردمان غیور و مرزدارش را برای همیشه در ورق تاریخ زندگیتان ثبت کنید./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.