کد خبر : 121447
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷

مقابله با قلدری سایبری یا زورگویی مجازی

مقابله با قلدری سایبری یا زورگویی مجازی
قلدری سایبری زورگویی است که به صورت آنلاین انجام می‌شود و برخلاف قلدری آفلاین می‌تواند حتی زمانی که فرزند شما در کنار شما در حال استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بازی و تلفن همراه است، او را تهدید کند.

گروه ایرنا زندگی – قلدری سایبری زورگویی است که به صورت آنلاین انجام می‌شود و برخلاف قلدری آفلاین می‌تواند حتی زمانی که فرزند شما در کنار شما در حال استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بازی و تلفن همراه است، او را تهدید کند. دختران معمولا قشر حساس و آسیب‌پذیرتری در جامعه هستند لذا معمولا بیشتر در زمینه قلدری سایبری آسیب می‌بینند پس باید علاوه بر کنترل، به آن‌ها آموزش‌های لازم را بدهید.

با گسترش استفاده از رایانه، تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های متصل به دنیای آنلاین، بحث قلدری یا زورگویی سایبری رواج پیدا کرد، به گونه‌ای که باعث شرمساری، تمسخر، تهدید یا بدرفتاری با شخصی به صورت آنلاین می‌شود و متاسفانه هر روز ده‌ها جوان بخصوص دختران جوان مورد آزار سایبری قرار می‌گیرند. این آسیب چنانچه ادامه پیدا کند، تاثیرات منفی بر عزت نفس، روابط و زندگی آینده فرد می‌گذارد. سخن امروز ما بیشتر با نوجوانان و جوانان است. ما قصد داریم به آنها آموزش دهیم که چگونه در برابر قلدرهای دنیای آنلاین از خود دفاع کنند.

 

معاشرت مجازی با دوستان مناسب

در دنیای آنلاین با کسانی معاشرت کنید که از نظر شخصیت با شما و خانواده شما سنخیت دارند نه دوستی که بخاطر نوع پوشش و ظاهرش بین دختران و پسران محبوب است. چنین فردی ممکن است دروغ بگوید تا خود را بهتر از دیگران نشان دهد یا شایعاتی منتشر کند تا به اصطلاح باحال به نظر برسد و هر روز بر هوادارانش اضافه شود. چنین فردی ممکن است برای افرادی که نمی‌شناسد و یا دوستشان ندارد، خطرناک باشد.

چه باید کرد: متوجه شوید که این فرد با استفاده از دیگران احساس اهمیت بیشتری می‌کند. از او دوری کنید و با خودتان صادق باشید. با کسانی معاشرت کنید که به خاطر شخصیت شما از شما قدردانی می‌کنند و با شما ارتباط برقرار می‌کنند.

 

مقابله با تمسخرهای زمان بلوغ

زمان بلوغ در دختران و پسران مختلف و متغیر است. تغییراتی که در بدن‌ آن‌ها ایجاد می‌شود متفاوت است. ممکن است برخی تغییرات در بدن دختر و پسری بسیار دیر رخ دهد و این امر موجب تمسخر دیگران شده و موجب شود که او نسبت به بدن خود حساس شده و احساس اضطراب کند.

چه باید کرد: متوجه شوید که همه ما متفاوت هستیم و به خودتان افتخار کنید. اگر در مورد بدن خود سوالی دارید با والدین، مشاور یا معلم صحبت کنید. دوستان شما همیشه از انواع روش‌هایی که ممکن است بدن شما تغییر کند آگاه نیستند.

 

مقابله و مواجه با تمسخر ظاهر شما

دماغم شبیه منقار پرنده است! همه همیشه به آن نگاه می‌کنند و همیشه در صفحات مجازی نظرات بدی در مورد آن می‌دهند و می‌خندند. باید جراحی زیبایی بینی انجام دهم.

چه باید کرد: جراحی می‌تواند ظاهر بینی و صورت شما را تغییر دهد، اما ممکن است دلیل دیگری برای دوست نداشتن بدن خود پیدا کنید. جوش‌های صورت، مدل ابروها، رنگ پوست و…. بدانید که دوستانتان شما را به خاطر شخصیتی که هستید دوست دارند و تحسین می‌کنند نه به خاطر ظاهرتان. جراحی می‌تواند ظاهر شما را تغییر دهد اما ممکن است دلیل دیگری برای دوست نداشتن بدن خود پیدا کنید.

 

مقابله با دروغ‌ها و تهدیدهای آنلاین

چنانچه شبکه اجتماعی خود را باز کردید و متوجه شدید که شخصی درباره شما دروغی پست کرده و یا شما را تهدید کرده، چه باید کرد؟!

چه کاری باید کرد: شبکه‌های اجتماعی خود را طوری تنظیم کنید که فقط دوستان واقعی شما بتوانند آن را ببینند. اگر در حین آنلاین بودن از طرف کسی اذیت شدید فوراً به والدین و مدیر مدرسه خود بگویید. سپس فرد مورد نظر را قفل کنید تا دیگر به شبکه شما دسترسی نداشته باشند.

 

مواجهه با عاشقانه‌های سایبری

هرگز در دنیای آنلاین اطلاعات شخصی خود را از جمله؛ نام، آدرس یا شماره تلفن واقعی خود را ندهید. ممکن است شما شخصی را آنلاین پیدا کنید که به نظر می‌رسد شما را درک می‌کند و می‌خواهد شخصاً شما را ملاقات کند.

چه باید کرد: نرو! افراد زیادی هستند که از آسیب رساندن به قربانیان بی گناه لذت می‌برند، هم از نظر جسمی و هم از نظر احساسی. این افراد در گفتن آنچه می‌خواهید بشنوید فوق العاده هستند و اغلب برای جلب اعتماد شما دروغ می‌گویند. هرگز اطلاعات شخصی خود را ندهید. هرگز کسی را مخصوصاً کسی را که شخصاً ملاقات نکرده‌اید، در منطقه‌ای که افراد زیادی در اطراف شما نیستند تا در صورت نیاز به شما کمک کنند ملاقات نکنید. به والدین خود در مورد هر کسی که عجیب یا ترسناک به نظر می‌رسد بگویید و از چنین افرادی دوری کنید.

 

مقابله با مدگرایی و تمسخر پوشش

همه دوستان شما لباس‌های مد روز و گران قیمت می‌خرند، اما والدین شما می‌گویند که لباس‌های اینچنینی هزینه زیادی دارند و قادر به تهیه آن نیستند. تو مطمئنی همه پشت سرت بهت میخندن و این برات خجالت آوره!

چه باید کرد: اول از همه، به یاد داشته باشید که تغییر سبک لباس‌ها و از مد افتادن لباس‌ها بدین سبب است که پول بیشتری خرج کنید و طراحان را ثروتمند کنید. بنابراین سعی نکنید مثل بقیه باشید، بدن افراد متفاوت است و شما باید لباسی بپوشید که در عین پوشیده بودن، مناسب، تمیز و شکیل باشد، نه فقط آن چیزی که دیگران می پوشند.

 

از دادن عکس خصوصی خود حتی به دوستان نزدیک خودداری کنید

شما عکسی به یکی از دوستان خود ارسال کردید و آن دوست الان دیگر دوست شما نیست و او آن را به همه دوستانش نشان داده و حتی در صفحات اجتماعی خود قرار داده، حالا همه در مدرسه یا دانشگاه در مورد شما صحبت می‌کنند.

چه باید کرد: هرگز پیام یا عکسی را که نمی‌خواهید همه ببینند برای کسی ارسال نکنید حتی برای صمیمی‌ترین دوستتان. وقتی چیزی را در اینترنت قرار می‌دهید، کنترل خود را بر اینکه چه کسی آن را می‌بیند از دست داده‌اید. قبل از اینکه روی “ارسال” کلیک کنید این سوال ساده را از خود بپرسید، اگر والدین من این را ببینند چه می شود؟ چیزی که باید در مورد حریم خصوصی پیام‌های متنی به خاطر بسپارید این است که حریم خصوصی وجود ندارد.

 

چه دختران و پسرانی بیشتر در معرض قلدری سایبری هستند؟

هر دختر و پسری ممکن است به هر دلیلی مورد آزار و اذیت قرار گیرد. اما معمولا آن‌هایی که متفاوت دیده می‌شوند، بیشتر در معرض خطر هستند. این تفاوت ممکن است در؛ نژاد یا پیشینه قومی، جنسیت،گرایش جنسی باشد و یا ممکن است به این دلیل باشد که آن‌ها مضطرب به نظر می‌رسند یا اعتماد به نفس پایینی دارند، قاطعیت ندارند، خجالتی یا درونگرا هستند و یا حتی بچه‌های محبوب یا موفقی هستند که دیگران به آنها حسادت می‌کنند. گاهی اوقات شرایط خانوادگی یا زندگی خانگی آن‌ها می‌تواند دلیلی باشد که مورد قلدری سایبری قرار گیرند.

دختران و پسران در سنین پایین و یا معلولین بیشتر قلدری سایبری را تجربه می‌کنند زیرا به نظر می‌رسد هدف آسانی هستند و کمتر قادر به دفاع از خود هستند.

 

اثرات قلدری سایبری بر فرزندان

اثرات قلدری سایبری می‌تواند تا بزرگسالی ادامه یابد. در بدترین حالت، قلدری کودکان و جوانان را به سمت خودآزاری و حتی خودکشی سوق داده است.

دختران و پسرانی که مورد آزار و اذیت سایبری قرار می‌گیرند:

ممکن است مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب پیدا کند

دوستان کمتری داشته باشند

توسط همسالان خود پذیرفته نشوند

نسبت به دیگران محتاط و مشکوک شوند

در تطبیق با جامعه مشکل‌دار شوند

نسبت به دیگران رفتارهای قادرانه‌ای در پیش بگیرند

 

چگونه متوجه شویم فرزندمان در معرض زورگویی سایبری است؟

بیاموزید اگر دختر یا پسرتان به هر طریقی هدف قلدری سایبری قرار گرفت یا درگیر آزار و اذیت اینترنتی شد، چگونه متوجه شوید و چه کاری انجام دهید.

 

چگونه متوجه شوید:

والدین عزیز هیچ علامت واحدی به طور قطع نشان نمی دهد که دختر شما مورد آزار و اذیت سایبری قرار گرفته است، اما مراقب موارد زیر باشید:

– «گم شدن» یا آسیب دیدن وسایل

– صدمات فیزیکی، مانند کبودی های غیر قابل توضیح

– ترس از رفتن به مدرسه، مریض بودن مرموز هر روز صبح، یا فرار از مدرسه

– تغییر در نحوه عملکرد آنها در مدرسه، از جمله کاهش نمرات یا عدم ارائه تکالیف

– درخواست یا دزدی پول (برای دادن به هر کسی که به آنها زورگویی می‌کند).

– تغییر در رفتار، از جمله عصبی بودن، از دست دادن اعتماد به نفس، یا مضطرب شدن و گوشه گیری

– تغییر در عادات غذایی یا خوابیدن

 

چگونه از مواجه شدن فرزندمان با قلدری سایبری جلوگیری کنیم

در اولین قدم، باید درک مشترکی از قلدری وجود داشته باشد. باید درک کنید که آنچه در حال وقوع است درست نیست و نباید ادامه یابد. همه ما می‌توانیم اقدامات زیر را انجام دهیم تا فرزندانمان را از قلدری سایبری در امان نگه داریم:

ابتدا باید بدانید که باید پیش از مواجهه دختر خود با این چنین زورگویی‌هایی باید او را آگاه کنید. بنابراین سعی کنید زمان مناسب را برای صحبت انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که می توانید توجه کامل خود را به کودک خود معطوف کنید. به صحبت‌های درست گوش کنید و به او اطمینان دهید که مستمع خوبی برای او هستید. حتی اگر ناراحت یا عصبانی هستید، آرام بمانید، فرزند شما ممکن است احساس ترس یا خجالت کند.

در دسترس فرزندتان باشید تا در مورد نگرانی‌های خود با شما صحبت کنند و مطمئن شوید که شما امین او هستید تا در صورت نیاز به حمایت به شما مراجعه می‌کنند.

از مدرسه و مجتمع آموزشی فرزندتان بخواهید تا آن‌ها را بدون استفاده از کلمات ترسناک با قلدری سایبری و انواع آن و عواقب مواجهه با آن آشنا کنند.

بگذارید از هر کسی که با او راحت هستند کمک بگیرند. اگر نمی‌خواهند با شما صحبت کنند، به آنها پیشنهاد دهید که با بزرگسال مورد اعتماد دیگری مانند معلم یا یکی از اعضای خانواده صحبت کنند.

به آنها کمک کنید تا استراحت کنند و وقت بگذارند. فرزندانتان بخصوص در سنین نوجوانی و جوانی ممکن است در نتیجه قلدری سایبری اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. به آنها یادآوری کنید که تقصیر آنها نیست. آنها را دوست دارید و با ارزش هستند. به آنها کمک کنید کارهایی را پیدا کنند که احساس خوبی در آنها ایجاد می کند. آنها ممکن است از گوش دادن یا پخش موسیقی، انجام ورزش، مراجعه به کتابخانه یا فعالیت‌های دیگری لذت ببرند. به آنها آزادی عمل دهید.

علاوه بر حمایت عاطفی از فرزندتان، اگر قلدری در یک پلتفرم آنلاین مانند برنامه رسانه های اجتماعی یا اتاق چت بازی آنلاین صورت گرفته باشد، اقدامات عملی نیز وجود دارد که می توانید انجام دهید.

یک عکس العمل رایج والدین ممکن است حذف کامل دسترسی به اینترنت یا تلفن همراه فرزندشان باشد. این کار بعید است مسئله را حل کند. آنها ممکن است سعی کنند در جای دیگری یا مخفیانه به اینترنت دسترسی پیدا کنند. لذا بهتر است؛

– گفت‌وگوهای باز با او داشته باشید

– تنظیمات حریم خصوصی او را بررسی کنید

– مطمئن شوید که فرزندتان می‌داند چگونه افرادی را که مطالب ناراحت‌کننده پست می‌کنند مسدود کند. معمولاً می‌توانید جزئیات نحوه انجام این کار را در قسمت راهنمای یا امنیت آنلاین در قسمت تنظیمات پیدا کنید.

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.