تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۱

معاون بنیاد مسکن در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد؛

گام بزرگ دولت برای خانه‌دار کردن مردم در مناطق روستایی/ تقدیر از همراهی بانک‌ها

گام بزرگ دولت برای خانه‌دار کردن مردم در مناطق روستایی/ تقدیر از همراهی بانک‌ها
تهران- معاون امور مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت:

افزایش مبلغ تسهیلات مسکن روستایی از ۱۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان در مدت ۲ سال، گام بزرگی بود که از سوی دولت سیزدهم برای خانه‌دار کردن مردم در مناطق روستایی و مراجعه معکوس به روستاها برداشته شد.

«مجید جودی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم تاکنون ساخت ۴۹۵ هزار واحد مسکونی از سوی بنیاد مسکن و با مشارکت مردم آغاز شده است که تاکنون ۲۵۰ هزار واحد آنها به اتمام رسیده و در حال استفاده است.

وی بیان‌داشت: افزایش مبالغ وام و تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون تومان در ابتدای دولت به ۲۰۰ میلیون و سپس ۳۵۰ میلیون تومان، همچنین افزایش تعداد وام‌گیرندگان به ۳۵۰ هزار نفر اقدام بسیار بزرگی بود که در این دولت محقق شد.

جودی خاطرنشان‌کرد: تاکنون ۲۶۵ هزار نفر برای دریافت وام ۳۵۰ میلیون تومانی به بانک‌ها معرفی شده‌اند که ۱۳۰ هزار مورد آنها منجر به عقد قرارداد شده است و امیدواریم تا پایان خرداد ماه به ۳۵۰ هزار فقره وام برسیم.

این مقام مسوول با تقدیر از همراهی خوب بانک‌ها در این موضوع، گفت: از ابتدای بهمن‌ماه پارسال و ابلاغ مبلغ جدید ۳۵۰ میلیون تومان تا به امروز، با وجود مواجهه با تعطیلات عید نوروز و عدم‌پرداخت تسهیلات در نیمه دوم اسفندماه، اما با همراهی بانک‌ها ۱۳۰ هزار فقره تسهیلات (به ارزش هشت هزار میلیارد تومان) پرداخت شده است که رقم بسیار خوبی است.

وی ادامه‌داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال جاری نیز پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی به ۳۵۰ هزار نفر از افراد واجد شرایط را برنامه‌ریزی کرده که برنامه اجرایی آن از تابستان آغاز می‌شود.

معاون امور مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: با توجه به کارمزد تنها پنج درصدی این تسهیلات که طی مدت زمان ۲۰ سال به سیستم بانکی بازپرداخت خواهد شد، این وام برای ساخت مسکن‌های روستایی از ارزش بالایی برخوردار است و در حقیقت، دولت یارانه این تسهیلات را پرداخت می‌کند.

وی اضافه‌کرد: امروز ساخت مسکن روستایی در کشور به طور متوسط متر مربعی هفت میلیون تومان هزینه در بر دارد و با در نظر گرفتن متوسط متراژ ۶۰ متر مربعی ساخت آنها، می‌توان هزینه ۴۲۰ میلیون تومانی ساخت را متصور بود؛ بر این اساس تسهیلات مذکور پوشش دهنده ۷۰ درصد هزینه‌های ساخت است و افراد با آورده ۷۰ میلیون تومانی می‌توانند صاحب مسکن شوند.

جودی خاطرنشان‌کرد: حتی افراد کم‌درآمدی که مبلغ ۷۰ میلیون تومان را در اختیار نداشته باشند، می‌توانند از طریق نهادهای حمایتی همچون بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام خمینی(ره) و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام آن مبلغ ۷۰ میلیون تومان را به صورت بلاعوض دریافت کنند.

 

ساخت ۷۰ هزار واحد مسکونی با کمک نهادهای حمایتی

وی گفت: بنیاد مسکن تفاهم‌نامه ساخت ۲۰ هزار واحدی مسکن را با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در شُرُف قرارداد دارد و علاوه بر آن، تفاهم‌نامه ۲۰ هزار واحدی با کمیته امداد، ۱۰ هزار واحدی با سازمان بهزیستی و ۲۰ هزار واحدی با بنیاد مستضعفان (در مجموع ساخت ۷۰ هزار واحد) امضا کرده است.

این مقام مسوول تاکید کرد:‌ چنانچه برخی افراد از تمکن مالی لازم برای تامین آورده نقدی ساخت مسکن روستایی برخوردار نباشند، می‌توانند طبق تفاهم‌نامه‌های یاد شده، این مبالغ را در اختیار بگیرند و حتی اگر برخی افراد تحت پوشش هیچ‌یک از نهادها و سازمان‌های یاد شده نباشند، هم تمهیداتی اندیشیده شده تا از این مبالغ بهرمند شوند.

 

رشد ۴ درصدی مقاوم‌سازی مسکن روستایی

وی یادآور شد: تسهیلات یاد شده فقط بابت ساخت مسکن روستایی نیست و می‌تواند مشمول نوسازی واحدهای فرسوده در این مناطق نیز شود.

جودی اظهار داشت: مقاوم سازی مسکن روستایی با رشد چهار درصدی، از ۵۰ درصد در ابتدای دولت اکنون به ۵۴ درصد افزایش یافته است و در تلاشیم این آمار را تا پایان دولت سیزدهم به ۶۵ درصد ارتقا دهیم.

معاون امور مسکن روستایی بنیاد مسکن خاطرنشان‌کرد: یکی از سیات‌های دولت این است که برای افرادی که در شهرها زندگی می‌کنند، واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن بوده و مایل به زندگی در روستاها (به‌ویژه در اطراف شهرهای بزرگ) هستند، با پرداخت وام۳۵۰ میلیون تومانی با کارمزد پنج درصد، امکان این مهم را فراهم می‌کند.

وی اظهار داشت: این افراد می‌توانند از وام ۵۵۰ میلیون تومانی با کارمزد ۲۰ درصدی نهضت ملی مسکن به جای وام یاد شده نیز استفاده کنند.

 

تملک ۶۵۰ هزار قطعه زمین روستایی برای اجرای نهضت ملی مسکن

این مقام مسوول از تملک ۶۵۰ هزار قطعه زمین در روستاها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و خاطرنشان کرد: این رقم تا تابستان امسال به یک میلیون قطعه خواهد رسید و به این ترتیب افرادی که واجد شرایط نهضت ملی مسکن هستند و فرم «ج» شان سبز است، می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی بیان‌داشت: این مهم در همه مناطق کشور فراهم شده و برای استان‌ تهران و سه استان شمالی مازندران، گیلان و گلستان به دلیل محدودیت اراضی و همچنین ارزش بالای آنها، برنامه ریزی ویژه‌ای در دست اقدام است./ایرنا

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.