تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۲

ما و روز ۱۲ فروردین *نصرت الله حیدری زرنه

ما و روز ۱۲ فروردین    *نصرت الله حیدری زرنه
ایلام -مردم در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ نتیجه مجاهدت‌ها و مبارزات سال‌های خویش را علیه استبداد و استکبار شاهد بودند و جمهوری اسلامی در ایران مستقر شد.

روز ۱۲ فروردین در تقویم ملی ما, روز « جمهوری اسلامی» نامگذاری شده است و مردم به مناسبت انتخاب نوع نظام و تحقق مردم‌سالاری دینی هرسال آن را جشن می گیرند.

ملت بزرگ ایران جدای از جنجال‌های خبری و رسانه‌ای در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین سال ۱۳۵۸ یعنی دقیقا ۲ ماه بعد از پیروزی انقلاب در بهمن ۱۳۵۷ با رأی قاطع خویش،نوع نظام سیاسی خود را برگزیدند.

در این روزها، نتایج همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی در ایران (رای آری ۹۸٫۲ درصد) اعلام شد.

متعاقب این مشارکت حداکثری، روز ۱۲ فروردین، روز «جمهوری اسلامی» نامگذاری گردید.

در حقیقت در این روز مردم از ایسم‌های لیبرالی و مارکسیتی که برخی جریان‌ها و گروه‌ها برای نوع نظام پس از پیروزی مطرح کرده بودند، با هدایت امام خمینی(ره) و رای قاطع ملت عبور کرد و جمهوری اسلامی را پذیرفت.

نظامی که بعدها یکی از بزرگترین تجربه‌های مردم سالاری دینی لقب گرفت.

۱۲ فروردین در واقع اولین تجربه میلیونی ملت در یک رفراندوم بود، رفراندومی که همه اقشار در آن مشارکت داشتند و حماسه‌ای عظیم در تاریخ سیاسی ایران رقم خورد.

رای آری ملت بزرگ ایران به جمهوری اسلامی به عبارتی خاتمه دادن به نظام سیاسی ۲۵۰۰ ساله سلطنتی در ایران و استقرار نظام سیاسی مردم سالاری دینی در ایران بود.

به عبارتی مردم در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ نتیجه مجاهدت‌ها و مبارزات سال‌های خویش را علیه استبداد و استکبار شاهد بودند و جمهوری اسلامی در ایران مستقر شد.

۱۲ فروردین به نوعی خط بطلان بر نظریه جدایی دین از سیاست بود و مردم ایران برخلاف نظامات رایج حاکم بر دنیا «جمهوری اسلامی »را به عنوان یک نظام سیاسی جدید برگزیدند.

ماحصل این رأی، نظام جمهوری اسلامی است که ۲ وجه برجسته دارد، “جمهوریت” یعنی جمهوری اسلامی متکی به رأی ملت است و اسلامیت که همه این تحولات در این ظرف شکل می گیرد.

جمهوری اسلامی، علی رغم توطئه‌های بسیار در این ۴۵ سال با قدرت ایستاده است و بر آرمان‌های بهمن ۱۳۵۷ خود همچنان پای می‌فشارد.

جمهوری اسلامی در تمام عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و روابط بین المللی دستاوردهای بزرگی به همراه داشته است و در نظم نوین جهانی چه در تغییر آن و چه در استقرار نظم جدید یک کنش‌گر اساسی است و قدرت‌های بزرگ روی آن حساب جدی باز کرده‌اند.

امروزه کارآمدی این نظام باید وجهه همت همه ارکان نظام به خصوص دولتمردان باشد، باید بستر برای مشارکت مردمی در همه سطوح، خاصه در اقتصاد فراهم آید، و این یعنی صیانت از حماسه ملت در بهمن ۵۷ و رای ملت در ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.