تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲

رالی مرگ در پیست واکسن هراسی

رالی مرگ در پیست واکسن هراسی
اراک - کرونا در سایه ناباوری مردم ایران و جهان، ۱۸ ماه است که تاخت و تاز بی‌رحمانه‌اش را متوقف نکرده و صاحبنظران حوزه بهداشت بر این باورند که برای قطع زنجیره انتقال همه باید با مشارکتشان در واکسیناسیون عمومی، درصد مرگ و میر را کاهش دهند.

 

این روزها جدای از فشارهای روحی و روانی که  کرونا به واسطه قرنطینه خانگی و محدودیت های خاص خودش داشته،کارمان این شده بیشتر وقتمان را بیشتر از گذشته در فضای مجازی بگذرانیم.

در گوشه‌ای از پذیرایی، صدای بلند آقاجان که تند تند چای داغ را هورت می‌کشد توجهم را جلب می‌کند، آقاجان چند سالی است که گوشی عهد بوقش را عوض کرده و کار مدام این روزهایش نشان دادن سوژه‌ها، فیلم‌ها و  پست‌های واتساپی و اینستاگرامی است.

جل الخالق، این بار در این فیلم، قاشق است که روی بدن مردی قطار شده و در آخر کلیپ که تصویر و صدای جالبی هم ندارد، طرف از عوارض واکسن می‌گوید.

آقاجان رخ در رخ من و خنده‌های من است، معطلش نکردم و فوری از روی میز ناهار خوری، قاشق و چنگال بود که گذاشتم رو میز عسلی و گفتم بفرما شما که ۲ دز  واکسنت را هم زده‌ای، بچسبان ببینیم راسته یا دروغ؟

خدایی انتظار نداشتم اما آقاجان چند قاشق و چنگال را به سینه چسباند و همه‌اش به زمین افتاد، هر دو خندیدیم و کانال تلویزیون دوباره رفت روی شبکه خبر و زیرنویس آمار و ارقام کرنایی.

با این اوضاع و احوال باید بگوییم دوست عزیز، هموطن دست مبارک را از فوروارد مطالب کذب و شبهه ناک تزریق واکسن بردار، زحمت کادر درمان را زیاد نکن و خدا وکیلی به فکر خانواده‌هایی باشیم که هر روز عزیزانشان را روی تخت بیمارستان از دست می‌دهند.

اغلب کشورهای جهان برنامه واکسیناسیون برای گروه‌های سنی مختلف را بر مبنای بضاعت و توانشان انجام داده‌اند و ایران نیز از این قافله مستثنی نیست و شمار قابل توجهی از هموطنان بر اساس اعلام گروه‌های سنی با مراجعه به واکز واکسیناسیون در برابر این بیماری مهلک ایمن سازی شده‌اند.

موضوع مهم در ماه‌های اخیر این است که متاسفانه موجی از  اطلاعات فاقد سند و صحت در خصوص تزریق واکسن در فضای مجازی منتشر شده که بسیاری از افراد را دچار سردرگمی کرده و مسئله اینجاست که ترس کاذب از تزریق واکسن سایه سنگین بیماری را بر سر افراد گسترش داده و ممکن است حتی در صورت ابتلا به ویروس کرونا جانشان را از دست بدهند.

اطلاعات غلط یا اخبار جعلی درباره تزریق واکسن به‌طور معمول در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که اغلب آنان  از اشتباه بودن آنچه می‌خوانند و به اشتراک می‌گذارند بی‌خبر هستند اما با رفتار نادرست نشر مطالب فاقد سند علمی تشویق اذهان عمومی را رقم می‌خورد و ممکن است افراد با ترس از ترزیق واکسن جانشان به خطر بیفتد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی از استان‌های کشور درصد اقبال عمومی از واکسیناسیون به طور قابل توجهی کاهشی است و ظرفیت خالی تزریق، زنگ خطری جدی بر سر راه ایمن سازی کشور در برابر کرونا است.

این روزها در هر محفلی شایعاتی در خصوص واکسن کرونا دست به دست می‌شود از چسبیدن قاشق به بدن گرفته تا شبهه بی پایه و اساسی همچون مرگ اما بازنشر اطلاعات علمی مستند از زبان افراد کارشناس و خُبره می‌تواند رویه را تغییر دهد و منجر به قطع زنجیره انتقال شود.

استان مرکزی در اجرای برنامه واکسیناسیون کرونا نمره قبولی دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شهروندان استان مرکزی در استقبال از واکسیناسیون پیشگام هستند و گروه‌های هدف فراخوان شده طبق فهرست متولدان اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان برای تزریق همکاری دارند.

دکتر سید «محمد جمالیان» افزود: یکی از دلایل بروز واکسن‌هراسی بین مردم، دست به دست شدن مطالب کذب در فضای مجازی با انتشار اخبار غیرعلمی و نادرست است که شاید افراد ناخودآگاه با بازنشر آن در بی اعتمادی عمومی نسبت به واکسیناسیون شریک می‌شوند.

وی اظهار داشت: اطلاع رسانی با منبع موثق در خصوص واکسیناسیون در اختیار مردم نیست و وزارت بهداشت باید با اتخاذ سیاست‌های خبری و اطلاع رسانی مناسب افکار عمومی را اقناع کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: واکسن‌هراسی و نبود منبع اطلاعاتی دقیق در خصوص ویروس کرونا در سایر کشورها هم وجود ندارد و حتی سازمان بهداشت جهانی در این خصوص ضعیف عمل کرده است.

جمالیان افزود: بهترین واکسن برای مردم همان نخستین واکسن موجود در مراکز تزریق است و مردم با اعلام نوبت زمان تزریق باید برای دریافت واکسن مراجعه کنند تا با ایمن شدن جمعیت هدف شمار تلفات کاهش یابد.

وی توضیح داد: در اراک ۸۵ درصد افراد با ۸۰ سال سن واکسن دریافت کرده‌اند و ۹۱ درصد افرد ۷۰ سال سن دُز یک را دریافت و ۸۹ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال سن دُز اول را هم زده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: بر اساس تحقیق انجام شده بر روی ۵۰۰ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا، میزان مرگ و میر در افراد واکسینه شده کمتر یک درصد است و نیاز است طبق برنامه واکسیناسیون مشمولان برای زدن واکسن اقدام کنند.

دکتر  جمالیان افزود: بر اساس این پژوهش یک درصد فوت شده در جمعیت واکسینه شده نیز افراد کهنسال و یا مبتلا به بیماری زمینه‌ای بودند.

وی اظهار داشت: تاکنون در استان مرکزی گزارشی مبنی بر اینکه به‌دنبال تزریق واکسن کرونا عارضه جدی منجر به مرگ ایجاد شود، ثبت نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: پوشش واکسیناسیون کرونا در استان مرکزی باعث کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر شده و اطلاعات نادرست نباید منجر به ترس بی مورد شهروندان شود.

دکتر جمالیان گفت: با وجود اینکه انتظار دانشگاه علوم پزشکی اراک از سرعت واکسیناسیون و تعداد دُز تزریقی بیش از این است اما وضعیت تزریق در استان رضایت‌بخش است.

وی افزود: تزریق هشت تا ۱۰ هزار دُز یادآوری اکنون در استان در حال انجام است و در صورت دسترسی به تعداد واکسن مورد نیاز این امکان وجود دارد که همزمان با آن ۶ هزار دُز واکسن نوبت اول نیز تزریق شود که به‌دلیل محدودیت واکسن تزریق دُز اول کمتر شد که در این راستا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قول تامین هر چه سریعتر آن را داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: به شرط ورود به‌ موقع واکسن تا آبان ماه سال‌جاری تمامی افراد بالای ۳۰ سال واکسینه خواهند شد و زیر ساخت‌های موردنیاز برای تزریق روزانه ۱۵ هزار دُز واکسن در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک به جز شهرستان های ساوه و خمین وجود دارد.

مردم سد دفاعی واکسن را در برابر تهاجم کرونا دست کم نگیرند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تاثیر واکسن در کاهش بیماری واگیردار کرونا ۶۵ تا ۹۵ درصد است.

دکتر «حسین سرمدیان» افزود: افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند اگر بعد از یک ماه به کووید ۱۹ مبتلا شوند، میزان بستری و مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: افراد واکسینه شده در ۲ نوبت تعین شده کمتر درگیر بیماری می‌شوند و شمار بستری و اشغال تخت‌های درمانی نیز کمتر می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی توضیح داد: از هر ۱۰ نفر ۹ نفر با ۲ نوبت تزریق واکسن از رفتن آنان به بخش مراقبت‌های ویژه جلوگیری می‌شود که این دستاورد برای کادر درمان بسیار موفقیت آمیز است.

دکتر سرمدیان افزود: در کشورهایی که جمعیت آن‌ها در سطح بسیار بالایی واکسینه شده، همه‌گیری در سطح قابل قبولی مهار شده، بنابراین مردم ایران نیز باید با اعلام گروه‌های سنی توسط وزارت بهداشت نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

وی اظهار داشت: شهروندان هرگز نباید نگران عوارض ناشی از واکسن باشند هرکدام از ما از بدو تولد چند نوبت تزریق واکسن را تجربه کرده‌ایم ولی هرگز عوارضی ناشی از آن برایمان مهم نبوده و نباید به‌ دلایل غیرمنطقی و غیر مستند، تزریق واکسن کرونا به تاخیر بیفتد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سود و منفعت حاصل از تزریق واکسن بیشتر از نزدن آن است و مردم به دور از شایعات با تزریق به موقع واکسن زنجیره انتقال را قطع و به بازگشت زندگی به حالت عادی قبل از کرونا کمک کنند.

دکتر سرمدیان افزود: ضروری است وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تامین واکسن مطمئن را در دستور کار داشته باشد و در مدت زمان کوتاه نسبت به واکسیناسیون عمومی اقدام کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز معتقد است: تزریق واکسن در شرایط کنونی که اوج بیماری فراگیر شده یکی از راه های موثر در کنترل بیماری است.

دکتر«علی علی‌محمدی» افزود: تاکنون گزارشی از عارضه نگران‌کننده و مشکل حاد برای دریافت کنندگان واکسن در استان اعلام نشده است.

وی اظهار داشت: شایعات بی پایه و اساسی در فضای مجازی مبنی بر فوت بعد از تزریق واکسن کرونا منتشر می‌شود، مبنای علمی ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: به‌عنوان عضوی از خانواده کادر درمان به افرادی که نوبت دُز اول افراد رسیده توصیه می‌کنم که به مراکز تزریق مراجعه کنند و فرصت را از دست ندهند.

دکتر علیمحمدی افزود: گروه‌های شغلی که بنابر وضعیت کاری برای تزریق واکسن معرفی شده‌اند به سرعت باید برای دریافت واکسن اقدام کنند تا با واکسینه شدن جمعیت هدف از انتشار و ابتلا افراد جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: در بدترین حالت ۲ هفته بعد از تزریق واکسن ۷۵ درصد ایمنی برای فرد ایجاد می‌شود و در بهترین حالت ۲ هفته بعد از تزریق ۹۲ درصد ایمنی فراهم می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: واکسن به‌تنهایی نمی‌تواند ایمنی ایجاد کند و افراد بعد از تزریق باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

ترزیق واکسن میزان بستری و شدت کووید ۱۹ را کمتر می‌کند

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز می‌گوید: طبق مطالعات تیم تحقیقاتی دانشگاه که بر روی ۵۰۰ بیمار بستری در مراکز درمانی اراک انجام شد، نشان داده که افرادی که ۲ نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند به میزان صفر و یا درصد نا چیزی فوت شده اند.

دکتر «علیرضا کمالی» افزود: در جامعه آماری تحقیقات انجام شده، میزان بستری و فوت در ۸۵ تا ۹۰ درصد افرادی که ۲ نوبت واکسن را دریافت کرده اند، کاهش چشمگیری داشته است.

وی اظهار داشت: تزریق ۲ دُز واکسن کرونا و تکمیل واکسیناسیون افراد بعد از ۲ هفته آنتی بادی بدن کامل و میزان ابتلا و بستری و در نتیجه فوت روند نزولی خواهد داشت.

کمالی این را هم گفت که استقبال از واکسن در کشورهای دیگر نیز باعث شده تا با واکسیناسیون میزان فوت شدگان ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ کاهش یابد و با انتشار سویه جدید، ایمنی جامعه بالا و شیوع بیماری همه‌گیری نداشته باشد.

دکتر کمالی افزود: فرهنگ بالای مردم و  راهبردهای رسانه‌ای باعث شده تا مردم استان مرکزی از تزریق واکسن استقبال مطلوبی داشته باشند.

وی اظهار داشت: همه کسانی که نوبت گروه سنی تزریق آنان رسیده بدون درنگ برای تزریق واکسن اقدام کنند تا جامعه ایمن و از ابتلا و درگیری خانواده و کادر درمان جلوگیری شود.

استان مرکزی پس از قم دومین کانون بیماری کووید ۱۹ از زمان شیوع در کشور بود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.