تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵

حب علی(ع) تماشا دارد *آزاد خرم

حب علی(ع) تماشا دارد  *آزاد خرم
ایلام- "به احترام مولا"، عنوان پویشی است که در فضای مجازی منتشر و از مردم دعوت شده تا در بیست و یکمین روز از ماه ضیافت الهی

که با روز طبیعت تقارن یافته در آیین بزرگداشت این روز که به نام مبارک مولای متقیان مزین شده حضور یابند.

به عشق امام علی(ع) راهی مراسم می شوم و قصد پیوستن به پویش دارم، هرچند ذهنم گمان این می برد که با توجه به روز سیزده بدر جمعیت عزاداران کمرنگ و آنگونه چشمگیر نباشد.

با اندکی تاخیر می رسم، مسیر میدان ۲۲بهمن که مبدا دسته روی است خالی شده و عزاداران به سمت خیابان فردوسی راه افتاده اند، به‌دنبال آنها می روم، جمعیت وارد خیابان واسطی منتهی به مسجد جامع محل تجمع عزاداران می شوند.

۲ طرف این خیابان که یکی از محله های قدیمی شهر ایلام است درختان کهنسالی ردیف شده که ارتفاع برخی از آنها تا ۱۵متر هم می رسد، وسط خیابان در سیطره درختان را تا آنجا که چشمانم کار می‌کند سیل جمعیت میبینم، عاشقانی که به عشق اول مظلوم شیعیان خود را سیاه‌پوش کرده و خود را به تجمع رسانده اند.
جمعیت تماشا دارد، همه آمده اند، ابتدای دسته روی مردان و دنباله آنها زنان هستند، پیر مرد و پیر زن، جوان و نوجوان، کودک و نوزاد، همه هستند، همه کسانیکه که عشق علی(ع) در رگها و خونشان جریان دارد و آنها را امروز به جای اولویت تفریح و تفرج به محفلی رسانده که برای هر بیننده ای تماشا دارد.

برخی از عزاداران علم سیاه به دست دارند، شماری طبل می زنند، عده ای زنجیر می زنند و مابقی هم با نوای حیدر حیدر به سینه زده و با ریختن اشک مسیر را طی می کنند.

عزاداران هرچند دقیقه یکبار ایستاده و با ذکر مداح اهل بیت(ع) در سوگ مولا علی (ع) دستهایشان را بلند و با گفتن نام یا علی یا علی ارادتشان را به مولا ابراز می کنند.

عاشقان و شیفتگان مولای متقیان امروز بر خلاف همه سالها که چنین لحظاتی را در روز سیزده بدر در طبیعت و کنار اقوام می گذراندند و سبزه هایشان را گره می زدند، امروز رسم عاشقی اهل بیت را اولویت قرار دادند و با گره دلهایشان به عشق علی سیزده بدری متفاوت را بجا آوردند.

جمعیت عزاداران با حضور و تجمع در مسجد جامع اوج عزاداریشان را به نمایش می گذارند و سپس با نوای اذان ظهر موذن در صفوف به هم پیوسته نماز را جماعت اقامه می کنند.
اما جلوه های امروز ارادت به مولای متقیان به سینه زنی و ریختن اشک و عزاداری ختم نمی شود، قبل از اقامه نماز جماعت، مجری پشت تریبون اعلام می کند یکی از عزاداران حاضر در محفل که طلبی را از فردی دارد و ۲ فقره چک از او نزدش است به عشق و احترام امام علی(ع) و حرمت امروز از بدهی اش گذشته و همان لحظه رضایتش را اعلام می کند.

حاضران با نوای صلوات شادمانیشان را از این اقدام انساندوستانه و خداپسندانه اعلام‌ و محیط مسجد با عطر صلوات عزاداران روزه دار معنوی تر می شود.

محافل عزاداری مولای متقیان امام علی (ع)امروز در جای جای این استان برگزار و عاشقان مولا صحنه های زیبایی از ابراز عشقشان به اهل را نمایش گذاشتند.

امروز ایلامیان که در ابراز ارادت به اهل بیت(ع) شهره هستند سیزده بدری متفاوت را به نمایش گذاشتند، عده ای ابتدا در مراسم عزاداری حضور و سپس به دامن طبیعت رفتند، عده ای امروز را کامل در طبیعت می گذرانند و عده ای هم ماندن در خانه را انتخاب کردند ولی همه این برنامه ها با رعایت شان و منزلت ماه رمضان، حرمت امام علی(ع) و روزه داری برگزار شد.

اری امروز ایلامیان در جای جای استان با حفظ حرمت حضرت علی(ع) سنت دین را در کنار سنت دیرینه سیزده بدر به جا اورده و حبی از مولا را به نمایش گذاشتند که بی شک تماشا دارد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.