تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵

نخستین‌بار در کشور؛ قرارداد حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در سمنان منعقد شد

نخستین‌بار در کشور؛ قرارداد حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در سمنان منعقد شد
سمنان - قرارداد حفاظت مشارکتی از یوزپلنگ آسیایی برای نخستین بار در کشور با امضای تفاهمنامه

بین معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداری‌های سمنان و خراسان شمالی روز دوشنبه با قول مساعدت ۱۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی منعقد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: امضای قرارداد حفاظت مشارکتی از یوزپلنگ آسیایی مربوط به زیستگاه بالادست منطقه حفاظت‌شده توران در شرق استان سمنان است.

بهرامعلی ظاهری افزود: با امضای قرارداد حفاظت مشارکتی از یوزپلنگ آسیایی، سرمایه‌گذار نیز در زمینه تامین خودرو، نیروی انسانی، تجهیزات و آماده سازی زیستگاه در زمینه تامین طعمه و منابع آبی همراهی خواهد کرد.

غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم در آیین انعقاد این قرارداد در سمنان افزود: با مشارکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و افزایش طعمه یوز در بالادست منطقه حفاظت‌شده توران در استان سمنان امید می‌رود جمعیت این گونه ارزشمند پایدار شود.

آمادگی مشارکت تا ۲ برابر ۱۰۰ میلیارد ریال بخش خصوصی

اویس کساییان سرمایه‌گذار بخش خصوصی از جمله افرادی است که املاک اجدادی خود را برای سایت تکثیر طعمه یوزپلنگ به این طرح اختصاص داده است، گفت: املاک خود را به بخش‌های تکثیر و پرورش و حفاظت از طبیعت تقسیم بندی کردم و از پانزدهم آذر ماه زنده گیری آهو و جبیر برای تکثیر طعمه یوزپلنگ در این منطقه آغاز می‌شود.

وی با اشاره به به کارگیری پنج محیط بان و تامین تجهیزات و خودرو برای اجرای این طرح گفت: هزینه اولیه اجرای این طرح ۱۰۰ میلیارد ریال است و آمادگی داریم این رقم را برای حفاظت از گونه یوز تا ۲ برابر افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه‌ای در خطر انقراض است، حدود ٢ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند، اما اکنون منحصر به نواحی بیابانی ایران شده ‌اند.

طبق گزارش‌ها، ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌ آسیایی شناخته شده است، از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می گویند.

در زمان حاضر یوزپلنگ آسیایی، ایران و بخش‌هایی از استان سمنان را خانه امن خود یافته و اکنون متخصصان بومی در سایت تکثیر در اسارت و ارتقای امنیت پارک ملی توران تغییر سرنوشت یوزپلنگ از خطر انقراض را دنبال می‌کنند.

معاون رییس جمهوی و رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست پیشتر در سفر به استان سمنان در بهار ۱۴۰۲ گفته بود: سایت تکثیر بین‌المللی به عنوان محور زیست و تردد یوزپلنگ و گورخر دارای اهمیت است و این ظرفیت در استان سمنان وجود دارد و ایجاد سایت بین‌المللی تکثیر یوزپلنگ در منطقه حفاظت‌شده توران با توجه به ظرفیت استان سمنان پیگیری می‌شود.

منطقه توران یا خار توران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شاهرود در شرق استان سمنان قرار دارد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.