تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۱۷

نمی‌توان آثار تحریم اقتصادی را انکار کرد

نمی‌توان آثار تحریم اقتصادی را انکار کرد
تهران- به باور فعالان اقتصادی اگر کسی منکر اثرات تحریم بر اقتصاد ایران شود، مشخص است که یا در ایران زندگی نمی‌کند یا از اقتصاد چیزی نمی‌داند وگرنه تحریم روی زندگی تک‌تک افراد این کشور و معیشت آنها تأثیرگذار است.

به گزارش ایرناپلاس، آثار شدید تحریم‌های اقتصادی بر معیشت مردم بیش از پیش نمایان شده است. آمارهای تجارت خارجی ایران نشان می‌هد در سال گذشته ارزش صادرات کشور به ۴۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با ۴۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سال ۱۳۹۷ افت پیدا کرده و درآمدهای ارزی کشور را تحت تأثیر قرار داده است. از طرف دیگر، واردات ۴۰ میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلاری سال گذشته نیز نسبت به ۴۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار واردات سال ۱۳۹۷ کاهش یافته و تأمین کالاهای اساسی، مواد اولیه تولید و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای را با چالش مواجه کرده است.

در چنین شرایطی بنگاه‌های تولیدی ناچار به کاهش ظرفیت واقعی تولید هستند و در این میان، این نیروی کار است که از دو مسیر کاهش رشد اقتصادی ناشی و همچنین تعدیل نیروی ناخواسته و اجباری در واحدهای تولیدی که هر دو برآمده از تحریم‌های اقتصادی هستند، آسیب می‌بیند.

در این میان، دولت نیز برای استمرار کمک‌های حمایتی از اقشار مختلف جامعه که معیشتشان توسط تحریم‌های اقتصادی تهدید می‌شود، با موانع قابل توجهی مواجه است. عدم تحقق بیش از ۴۸ هزار میلیارد از درآمدهای دولت در هفت ماه نخست امسال از یک سو و افزایش هزینه‌هایی مانند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و تأمین اجتماعی و همچنین عدم توقف تعهدات قبلی مانند پرداخت ماهانه یارانه‌ها، دولت را در شرایط دشواری قرار داده است.

این در حالی است که با رفع تحریم‌ها و از سرگیری تجارت خارجی در سطوح پیش از تحریم، می‌تواند شرایط کنونی را آسان کند. در صورت لغو تحریم‌های اقتصادی، بار دیگر می‌توانیم شاهد سرمایه‌گذاری خارجی در کشور و استفاده از آن بخش از ظرفیت‌های بیکاری باشیم که به دلیل تحریم‌ها کنار گذاشته شدند.

یکی از این فرصت‌ها، کنفرانسی با هدف جذب سرمایه‌گذاران اروپایی به بازارهای ایران است که در صورت لغو تحریم‌ها در ماه آذر برگزار خواهد شد.
بلومبرگ در گزارشی، اتحادیه اروپا را حامی مالی این کنفرانس معرفی کرده که در صورت لغو تحریم‌ها توسط «مرکز تجارت اروپا و ایران» برگزار خواهد شد. کنفرانس‌های بین‌المللی مشابه که برای جذب سرمایه‌گذاران اروپایی به ایران با امضای توافق برجام افزایش یافته بود، پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، لغو شد. با این حال جو بایدن قول داده که آمریکا را به برجام بازگرداند.

نمی‌توان آثار تحریم اقتصادی را انکار کرد
مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به ایرناپلاس گفت: اگر کسی منکر پیامدهای اثرات تحریم بر اقتصاد ایران شود، مشخص است که یا در ایران زندگی نمی‌کند یا از اقتصاد چیزی نمی‌داند. وگرنه مشخص است تحریم روی زندگی تک‌تک افراد این کشور و معیشت آنها تأثیرگذار است. مگر می‌شود کشوری که حدودی نیمی از اقتصادش به صورت مستقیم و غیرمستقیم با نفت اداره می‌شد و نقش نفت در درآمدهای ارزی‌اش بیش از دو سوم کل درآمدهای ارزی بوده، در فقدان این درآمدها متأثر نشده باشد؟

نباید با تحریم غافلگیر شویم
حریری ادامه داد: واردات، نرخ ارز، نرخ تورم و حتی نرخ بیکاری، همه متأثر از نفروختن نفت و عدم شرکت فعال در بازارهای بین‌المللی است که به دلیل تحریم ایجاد شده. اما نباید فراموش کرد این تحریم‌ها یک‌شبه رخ نداده است. در هر دوره‌ای که تحریم جدیدی اعمال شد، از قبل مشخص بود که در چه بازه زمانی، دچار چه تحریم‌هایی خواهیم شد.
وی افزود: این موضوع نه تنها در سال‌های اخیر و ریاست جمهوری ترامپ، بلکه پیش از آن و در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ نیز با تحریم‌ روبه‌رو بودیم؛ همیشه اخطار داده و گفته شد از چه ماهی یا بعد از چه مدتی این تحریم‌ها اعمال می‌شود و تحریم‌ها غافلگیرکننده نبودند.

به تغییر نگرش در ساختار دولت‌ها نیاز داریم
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تأکید بر اینکه، تحریم اثر اساسی بر اقتصاد دارد، اما مدیریت پیامدهای ناشی از آن نیز اهمیت دارد، توضیح داد: مساله این است که دولت‌ها در ایران دچار سوءمدیریت هستند. روزمرگی در اداره کشور، مشکلی است که در همه دولت‌ها وجود دارد. بنابراین برای حل این مشکل، به تغییر نگرش در ساختار دولت‌ها نیاز داریم تا بتوانند با دعوت از منتقدان، برای بدترین حالت‌های ممکن نیز سناریوسازی کنیم.
ما در داخل کشور، برنامه‌های برای مواجه با تحریم‌ها نداشتیم. این خطای دیپلماسی است یعنی قادر به پیش‌بینی آینده نیستیم و از زمانی که در اختیار داریم، استفاده نمی‌کنیم./ایرناپلاس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.