تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶

استاندار ایلام: 

بهره برداری از طرح های آبخیزداری به مردم واگذار شود

بهره برداری از طرح های آبخیزداری به مردم واگذار شود
ایلام - استاندار ایلام گفت: اجرای طرح های مختلف در اراضی ملی باید بدون قید مالکیت هیچ نهاد و دستگاهی یا فردی باشد و بهره برداری و صیانت از طرح ها به مردم واگذار شود.

قاسم سلیمانی دشتکی روز یکشنبه در نشست حفظ خاک به مناسبت روز جهانی خاک اظهار داشت: به عنوان نمونه تفاهم نامه ای با بنیاد علوی در خصوص اجرای طرح های آبخیزداری توام با کشاورزی منعقد شده است که طبق این تفاهم نامه بنیاد علوی یک هزار هکتار از اراضی استان را به آبخیزداری اختصاص می دهد و بهره برداری و صیانت از طرح به کشاورزان و جوامع محلی واگذار خواهد شد.

وی افزود: هیچ دستگاه و شرکت یا فردی اعم از حقوقی یا حقیقی مالک اراضی ملی و طرح های اجرایی در آن نیست و بعد از اتمام طرح ها باید مردم برای مشارکت و حفظ پروژه ها بکارگیری شوند که تاثیرگذاری و آثار مثبت اجرای طرح ها بیشتر خواهد شد.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه در استان طرح های آبخیزداری چشمگیر زیادی انجام شده است. یادآور شد: باید طرح های نوین آبخیزداری توام با کشاورزی انجام شود و در پیرامون یا پایین دست طرح های آبخیزداری اقدام به کشت گیاهان دارویی، انواع گل ها با صرفه اقتصادی یا علوفه و مرتع کرد و بهره برداری از این اراضی و حفظ و نگهداری آن را به صورت امانی به خود مردم واگذار کرد.

وی شخم زمین در اراضی شیب دار، چرای بی رویه دام، کندن گیاهان از ریشه و شخم زدن زیراشکوب جنگل را از جمله عوامل مهم در بروز و تسریع فرسایش و ضعف خاک دانست و گفت: باید با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری و نیز نهال کاری ضمن جلوگیری از افزایش روند فرسایش خاک، به تقویت و غنای خاک و سفره های زیرزمینی کمک شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت سلامت خاک و اینکه حیات تمام موجودات در گرو سلامت خاک است، برای حراست از اراضی استان علاوه بر استفاده از ظرفیت های مردم و انجمن های مردم نهاد، دستگاه های اجرایی مرتبط با موضوع نظیر منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، مراکز دانشگاهی و پژوهشی و واحد ترویج و تحقیقات جهاد کشاورزی برنامه های تلفیقی مبتنی بر تحقیقات، پژوهش، برنامه ریزی و ترویج برای احیای خاک در دستور کار قرار دهند و استانداری نیز از این برنامه ها حمایت می کند.

وی با ابراز رضایت از عملکرد منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام افزود: در استان ایلام اقدامات موثر متعددی در زمینه جنگل کاری مشارکتی و نهال کاری انجام گرفته است که در دولت تدبیر و امید این روند نسبت به گذشته شتاب بیشتری دارد و در همین سال جاری سقف اجرای جنگل کاری کشور ۴۲ هزار هکتار است که سهم استان ایلام ۱۷ هزارهکتار معادل ۴۰ درصد کل پروژه است.

استاندار ایلام به مدیران دستگاه های اجرایی استان تاکید کرد: مدیران و مسوولان دستگاه های مختلف باید با جدیت به ماموریت ها و وظایف محوله خود اهتمام ورزند و نباید به این گمان که چند ماه بیشتر به پایان عمر دولت تدبیر و امید نمانده است، جدیت و تلاش در کارها را سهل انگارانه از دستور کار خود خارج کنند.

پنجم دسامبر به عنوان روز جهانی حفاظت از خاک نامگذاری شده است.

متوسط جهانی خاک در هر هکتار ۶ تن، در کشور ۱۷ تن و در ایلام ۹ تن است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.