تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸

مقام روس: 

پایه‌های دمکراسی آمریکا سست شده است

پایه‌های دمکراسی آمریکا سست شده است
مسکو - رئیس کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) با اشاره به شورش و ناآرامی شب گذشته در کنگره آمریکا که دست کم 4 کشته برجا گذاشت، گفت که این وقایع پایه های دموکراسی آمریکا را سست کرده و چنین کشوری حق دادن درس اخلاق به کشورهای دیگر را ندارد.

به گزارش ایرنا، کنستانتین کاساچوف روز پنجشنبه در مطلبی در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت در رویدادهای واشنگتن ،خودخواهی ، خودپرستی ،ماجراجویی و رفتار غیر عادی و عجب ترامپ از علت های حوادث واشنگتن بود.

وی تصریح کرد: علت دیگر اعتراضات در واشنگتن، حرکت های مارپیچی مبهم در شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری روز ۳ نوامبر آمریکا بود.

رئیس کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون خاطرنشان کرد که جامعه آمریکا دچار دودستگی و تفرقه بی سابقه شده است و در هر انتخاباتی که برگزار شود ، جمهوریخواهان و دمکرات ها همواره یکدیگر را متهم به جعل نتایج انتخابات خواهند کرد.

وی افزود: این در واقع سقوط جامعه و ارزش های دمکراتیک در آمریکا است و من بدون هر گونه ابراز خوشحالی این واقعیت را بیان می کنم، آمریکا دیگر نمی تواند مدعی هموار کردن مسیر دمکراسی برای کشورهای دیگر باشد و حق ندارد به دیگران درس بدهد.

لئونید سلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه نیز امروز گفت: رویدادهای در آمریکا و ناآرامی های این کشور پیامد دودستگی شدید در جامعه این کشور است که بر روند انتقال دمکراتیک قدرت در آمریکا سایه می اندازد.

سلوتسکی در جمع خبرنگاران گفت: آمریکا پس از این نمی تواند معیارهای گزینشی به دیگران تحمیل کند و مدعی نقش پیشاهنگ دمکراسی در سطح جهانی باشد.

وی افزود: انقلاب های رنگی که آمریکا در چندین کشور جهان برپا کرده است سرانجام به این کشور بازگشت. این وضعیت تهدید بسیار جدی برای آمریکا است که بحرانی بی سابقه در قرن کنونی برای سیستم حکومت این کشور ایجاد کند.

دیشب و تنها ساعتی پس از پایان سخنرانی «دونالد ترامپ»، نشست مشترک کنگره به ریاست «مایک پنس» آغاز شد، اما در همان دقایق اولیه هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، نمایندگانی که در حال تایید آرای «الکترال کالج» برای انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا بودند را به وحشت انداخت.
نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شورش و یورش هواداران ترامپ به داخل ساختمان کنگره همراه شد، متوقف شد. این اقدام طرفداران ترامپ واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات جهانی ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.
با هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره و تلاش برای ورود به ساختمانی که نمایندگان در حال شمارش آرای الکترال کالج بودند، تمام درهای کنگره قفل شد و نیروهای امنیتی در برابر شورشیان به صف کشیدند.
در تیراندازی پلیس و نیروهای ضد شورش بسوی شورشیان، دست کم چهار نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند که تعدادی از آنها از نیروهای پلیس هستند. دست کم ۵۳ نفر هم در جریان شورش واشنگتن بازداشت شدند.
با ورود حامیان ترامپ به ساختمان کنگره و متوقف شدن نشست مشترک کنگره، «جو بایدن» رییس جمهوری منتخب آمریکا طی سخنانی با تاکید بر اینکه هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، شورش است، نه اعتراض گفت که مردم دنیا و حتی فرزندان ما که این صحنه‌های دردناک و نمایش افتضاح را در پایتخت آمریکا می‌بینند، چه می‌گویند. وی خطاب به ترامپ گفت که دیگر بس است.
بایدن در نخستن نطق تلویزیونی خود پس از شورش طرفداران ترامپ و تسخیر ساختمان کنگره آمریکا که مشغول شمارش آرای گزینشگران و اعلام پیروزی او بودند، این شورش را یک افتضاح خواند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.