تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳

با پایان نمایشگاه مجازی، کتاب‌ها سفر خود را آغاز کردند

با پایان نمایشگاه مجازی، کتاب‌ها سفر خود را آغاز کردند
تهران- نمایشگاه مجازی کتاب تهران به پایان رسید و کتاب‌ها سفر خود را آغاز کردند تا تحقق رویای کتاب خواندن برای کودکان و نوجوانانی باشد که در دورترین روستاها از پایتخت زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نمایشگاه مجازی کتاب تهران، شب گذشته به کار خود پایان داد و اکنون سفر دیگری آغاز می‌شود. سفری به سراسر ایران، بر بال کاغذی کتاب‌ها، سفری که پرنده زرد و آبی پست، آن را به انجام می‌رساند.

روی ریل نارنجی

کتاب‌ها، در جعبه‌های بزرگ، راهی راه دور می‌شوند، راهی که می‌تواند از جنوب تا شمال از شرق به غرب ایران را به هم پیوند بزند، اکنون پستچی‌های شهر شما با بسته‌های پستی از راه می‌رسند و زنگ را به صدا درمی‌آورند. کتاب‌هایی که در مرکز تجزیه مبادلات کشور از هم جدا می‌شوند و راه خود را به سوی مقصد می‌یابند. روی ریل نارنجی رنگ، یا در چرخه تقسیم که مشخص می‌کند هر بسته کجا باید برود، کتاب‌ها از هم جدا می‌شوند، مسافرانی که راه درازی تا رسیدن به یک دوست جدید در پیش دارند.

ناشران در تکاپو

ناشران در تکاپوی بسیار، ناشرانی که کتاب‌هایشان را به سرعت بسته‌بندی می‌کنند تا به موقع به دست مخاطبان برسد، دفاتر پست هنوز هم در حال دریافت بسته‌های پستی هستند، ناشران سراسر کشور، مشغولند، شاید به همان اندازه که برای نمایشگاه فیزیکی تهران، کتاب‌هایشان را بسته بندی می‌کردند تا به مصلی، شهر آفتاب یا مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برسانند. ناشران تا زمانی که کتاب‌ها را به مخاطبان نرسانند، نمی‌توانند هزینه کتاب‌هایی که فروخته‌اند را دریافت کنند.

خانه کتاب به ناشران اعلام کرده است که تا سه‌شنبه باید همه بسته‌ها ارسال شود و شرکت پست نیز اعلام کرده در عرض ۶ روز پس از برگزاری نمایشگاه همه بسته‌ها به مقصد خواهند رسید.

برای دورترین روستاها از پایتخت دود گرفته

شرکت پست در روزهای گذشته دورترین مسیر ارسال کتاب را، از ناشری در تبریز تا شهروندی در میرجاوه در مرز پاکستان اعلام کرده بود، اما اکنون به نظر می‌رسد راه‌های دورتری هم درنوردیده شده باشند. کتاب‌ها در گونی‌های مخصوص حمل کتاب، به رنگ‌های نارنجی و آبی، منتظر رسیدن و افزودن رنگ‌های تازه به زندگی مخاطب خود هستند.

کتاب‌های تک به تک هم در دسته‌های ۶۰۰ یا ۷۰۰ تایی در صندوق‌های فلزی پست که برای آسیب ندیدن آن‌ها، آماده شده‌اند، راهی می‌شوند، قفلی که در مبدا روی صندوق گذاشته می‌شود و در مقصد گشوده می‌شود، قفلی که شاید گشایش کار ناشران باشد در روزگار سخت کرونایی، قفلی که می‌تواند کلید رویای کتاب خواندن برای کودکان و نوجوانانی باشد که در دورترین روستاها از پایتخت زندگی می‌کنند.

گلی سرخ برای سجاده پستچی

راننده یکی از کامیون‌های شرکت پست، در کنار کامیون آماده بارگیری‌اش نماز می‌خواند، تصویری که از روز بازدید مرکز تجزیه تبادلات باقی مانده است اما گوشه جا نمازش، شاخه از گل‌های خانه کتاب است. شاخه گلی که ایوب دهقانکار، رییس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بر نماز او افشاند و رفت اما این گل، تشکری بود که خانه کتاب برای همه تلاش‌های پستچی‌های سراسر کشور ابراز داشته است. تلاش بی‌وقفه‌ای که امروز با مشخص شدن فروش بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نسخه کتاب، سخت‌تر هم خواهد شد.

کتاب‌ها سفر خود را آغاز کردند

سفرنامه کتاب‌ها از امروز آغاز می‌شود، از امروز صدای زنگ در برای بیش از ۲۲۳ هزار سفارش در سراسر کشور، صدای رسیدن کتاب‌هایی است که در ۱۰ روز نمایشگاه سفارش داده‌ شده‌اند. شرکت پست اعلام کرده اولویت رساندن بسته‌های پستی در این دو هفته با کتاب‌ها خواهد بود. بیش از ۵۷۰ هزار بسته کتاب اکنون به مقصد رسیده و باز هم این راه ادامه دارد، سفری که برای کتاب‌ها پایان راه نیست و آغاز مسیری تازه در حوزه فرهنگ ایران است.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در یک نگاه

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود و با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه‌های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانکفورت، این رویداد فرهنگی در ایران به شکل مجازی برگزار شد.

ایوب دهقان‌کار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حکم معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ریاست برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب معرفی شد. در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از یک هزار ناشر حضور داشتند و بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب برای عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه شد.

همچنین ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب و ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر نیز در این نمایشگاه حضور داشتند. هزینه ارسال کتاب‌ها نیز از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان رایگان اعلام شده بود.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، از یکم تا دهم بهمن برگزار شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.