تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵

ساده انگاری در یکسالگی کرونا

ساده انگاری در یکسالگی کرونا
ایلام - بهمن ماه امسال که تمام شود یعنی کمتر از یک هفته دیگر کرونا در ایران یکساله می شود و این ویروس مرگبار تولد یکسالگی اش را در ایران ثبت می کند.

در طول بهمن ماه پارسال تاکنون با ورود همین ویروس بود که زندگی مردم شیوه ای جدید توام با استرس و ترس و دلهره به خود گرفت، شیوه ای که تمام متولیان بهداشت و سلامت و درمان و مسئولان کشور در رویکرد جدید زندگی بر دور بودن از هم و رعایت نکات بهداشتی تاکید دارند.

حدود یکسال است که به دور بودن و خانه نشینی دعوت می شویم، به عدم حضور در تجمعات، دوری از محافل خانوادگی و جمع های دوستانه، تاکید بر عدم حضور در هر محفلی اعم از شادی و عزا، رعایت مضاعف بهداشت فردی، فاصله گذاری اجتماعی با دیگران و زدن ماسک بر صورت که دیگر برای عامه مردم به عادتی انکارناپذیر تبدیل شده است.

یکسال است که تلخ ترین روزها برایمان رقم خورده، دیدن تصاویر بیمارانی که به دلیل ابتلا به کرونا تنفس را زیر اکسیژن گدایی می کنند، بیماران بستری روی تخت های بیمارستان که عمده آنها پدران و مادرانی هستند که در تنهایی با کرونا می جنگند، مرگ های خانوادگی و کوچ ابدی چهره های شناخته شده بر اثر ابتلا به کرونا که هر شخصی را در بهت و حیرت فرو می برد و هزاران قصه تلخ رفتن بیمارانی که کرونا چشم آنها را از دیدن دنیا بست، سخت ترین لحظاتی بوده که برایمان در روزهای مختلف یکسال گذشته رقم خورده است.

در طول یکسال گذشته تلخ ترین لحظات برای خود یا اطرافیانمان ثبت شد، هزاران پدر و مادر فرزندانشان را تنها گذاشتند، هزاران فرزند ناباورانه تنها با ریختن اشک و آه و ناله مادر یا پدرشان را بدرقه کردند و هزاران خانواده سوگوار شده اند.

مجموع این عوامل موجب شده است روح و روان هر انسانی مکدر و دردناک شود چرا که از هر طرف به تنها بودن و خانه نشینی و تنهایی دعوت می شویم.

اما آنچه در این میان مردم را دلخوش کرد حضور شجاعانه و مقتدرانه پرسنل بهداشت و درمان در رویارویی و مبارزه با این ویروس بود، نیروهایی که اگرچه بخوبی می دانستند که در صورت ابتلا به کرونا ممکن است سرنوشت غم انگیزی برایشان رقم بزند اما به دلیل تعهد کاری و سوگندی که در راه خدمات رسانی به مردم خورده بودند بدور از خانواده، شجاعانه و غیرتمندانه ایستادند و میدان این نبرد سخت را خالی نکردند.

غروب غم انگیز کارکنان حوزه بهداشت و درمان که خود را سپر بلای مردم کردند از دیگر خاطرات تلخی بود که در طول یکسال گذشته در روزهای مختلف تقویم تلخ ۹۹ ثبت و دل هر انسانی را به درد آورد، کارکنانی که ایثار واقعی را در خدمت به مردم به نمایش گذاشتند.

پاییز امسال تلخ ترین پاییز برای ایرانیان و بویژه مردم ایلام رقم خورد، فوتی های کرونا که آمار روزانه شان کمتر از ۱۰۰ نفر متغیر بود به بالای ۴۰۰ نفر رسید، روزانه صدها خانواده سوگوار می شدند و کرونا با یکه تازی اش همچون باتلاقی پیر و جوان را بی رحمانه مقابل چشمان خسته کارکنان بهداشت و درمان و چهره های سوگوار و نگاه های غم انگیز با خود می برد.

این صحنه ها در طول یکسال گذشته آنقدر به قلم آورده شده و از دریچه لنز دوربین ها به نمایش درآمده که همه را افسرده کرده است.

مردم روزهایی را پشت سر گذاشته اند که با غم سنگین از دست دادن عزیزان و یا در بستر بیماری به تنها بودن دعوت شدند، به دور از هم و فاصله گرفتن، خانواده های عزاداری که کسی در مصیبت دلداریشان نداد و بیمارانی که تنهایی روی تخت ها با کرونا جنگیدند.

تاکنون عجیب ترین روزهای زندگی هر فرد با کرونا رقم خورده و همچنان به دلیل پایداری این ویروس مسئولان حوزه بهداشت و درمان بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک بر صورت تاکید دارند.

اگرچه طی دی ماه روند بیماران مبتلا کاهش یافت و رفته رفته برخی مناطق رنگ آبی به خود گرفتند اما همین عادی انگاری به عنوان مهمترین دغدغه و هشدار موجب شد تا وضعیت کرونا با عدم رعایت نکات بهداشتی دوباره با شیب ملایم در برخی مناطق افزایش یابد.

پیش بینی که بدرستی محقق شد و بر اساس اعلام وزارت بهداشت شهرستانهای نارنجی (پرخطر) از ۱۸ به ۳۶ مورد افزایش، شهرستانهای زرد (خطر متوسط) از ۱۳۰ به ۱۷۸ مورد افزایش و شهرستانهای آبی (کم خطر) از ۳۰۰ به ۲۳۴ مورد کاهش یافتند.

استان ایلام نیز مستثنی از این مساله نبود و از بهمن ماه روند مبتلایان و بیماران بستری شیب افزایشی گرفته است بطوریکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این زمینه هشدار داد.

تعداد بیماران بستری کرونایی ایلام در حال افزایش است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه تعداد بیماران بستری کرونایی در این استان در حال افزایش است، گفت: مردم باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر جمیل صادقی فر افزود: در مرحله افزایش مبتلایان، ابتدا بیماران علامت دار سرپایی افزایش می یابد که از اول بهمن ماه این روند آغاز شده است.

وی ادامه داد: در مرحله بعد بیماران بستری، سپس بیماران بدحال بستری و در نهایت افزایش فوتی ها اتفاق خواهد افتاد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه بین هر کدام از این مراحل یک الی ۲ هفته زمان وجود دارد، تاکید کرد: طی دیروز و امروز بیماران جدید اگرچه خیلی بد حال نبوده اما در حال افزایش هستند.

به گفته صادقی فر، هم اینک ۲۲ بیمار بستری در مراکز درمانی این استان بستری بوده که از این شمار ۱۲ بیمار در بخش مراقبت های ویژه هستند، سه بیمار اینتوبه و ۲ بیمار نیز خیلی بد حال هستند.

مردم همچنان نکات بهداشتی را رعایت کنند

وی با تاکید بر ایجاد حساسیت برای آگاه سازی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: کرونا فقط یک بیماری نیست، یک مسئله بهداشتی و اجتماعی است که همه مردم ملزم به رعایت پروتکل ها و شیوه نامه های بهداشتی مربوط به آن هستند.

دکتر صادقی فر از عموم مردم خواست ضمن عدم ترددهای غیر ضروری در شهر با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک در قطع زنیجره کرونا هکاری لازم داشته باشند.

کاهش استفاده از ماسک و رعایت پروتکل ها در ایلام

از طرفی رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این زمینه از کاهش استفاده مردم استان از ماسک خبر داده است.

به گفته دکتر محمد کریمیان، رعایت پوشش ماسک در بین شهروندان این استان از ۸۱ به ۶۳ درصد کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی در آرامستان ها نیز ۱۳ درصد کاهش یافته و از ۷۱ به ۵۸ درصد رسیده است.

وی افزود: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در رستوران ها از ۸۵ به ۶۵ درصد، داروخانه ها از ۸۵ به ۶۵ و دفاتر پیشخوان از ۷۳ به ۵۵ درصد در این استان کاهش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: بیشترین گروه مبتلایان به کرونا استان تاکنون بین گروه سنی ۳۰ الی ۳۹ سال است.

دکتر کریمیان به میزان ابتلا به کرونا در جمعیت زنان و مردان استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: ۶۰ درصد مبتلایان کرونا ایلام را مردان و ۴۰ درصد را زنان تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد کل فوتی های استان بیش از ۵۰ سال سن داشته اند، گفت: هفت نفر در ۲۰ روز گذشته در این استان بر اثر ابتلا به کرونا فوت شده اند.

انتقاد استاندار ایلام نسبت به کاهش رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم

استاندار ایلام نیز با اشاره به ضعف رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم گفت: امتاسفانه بر اساس بررسی های صورت گرفته رعایت پروتکل های بهداشتی در اکثر حوزه ها نسبت به ماه گذشته(دی ماه) بشدت کاهش یافته است که این می تواند زنگ خطری دوباره برای استان تلقی شود.

قاسم سلیمانی دشتکی تصریح کرد: استان های همجوار ما هم اکنون در مرحله ورود به وضعیت هشدار هستند لذا در این خصوص شهرستان های همجوار ما چون ایوان و دره شهر با این استان ها باید در آماده باش کامل باشند و فرمانداران و دستگاه‌های مرتبط باید نظارت‌ها را در این شهرها جدی‌تر اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه نباید دچار عادی انگاری شویم، گفت: نباید تصور کرد شرایط عادی شده و دورهمی ها افزایش پیدا کند، چراکه عادی انگاری موجب بحران شده و لذا از فرمانداران و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی درخواست می شود هشدارهای لازم را به مردم داده و در این زمینه اطلاع رسانی کنند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ۲۵ هزار و ۱۴۰ نفر تاکنون در این استان به کرونا مبتلا شده، ۶۶۴ نفر نیز بر اثر ابتلا جان خود را از دست داده و مجموع بهبودیافتگان از کرونا در استان ۲۳ هزار و ۸۹۵ نفر است.

آنچه از هشدارهای مسئولان حاصل می شود تداوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی بوده و اگرچه همه از زندگی کرونایی این روزها خسته ایم اما چاره ای جز مقابله با کرونا با استفاده از سلاح رعایت نکات بهداشتی نداریم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.