تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹

انتظارها از تلویزیون؛ چه برنامه‌هایی در ایام نوروز پخش شود؟

انتظارها از تلویزیون؛ چه برنامه‌هایی در ایام نوروز پخش شود؟
.

تهران- تلویزیون فرصت دیگری برای برقراری ارتباط و آشتی با مردم پیدا کرده است. فرصتی که البته با ساخت و پخش مجموعه‌ها و برنامه‌های متنوع می‌تواند از آن استفاده کند. نوروز ۱۴۰۰ به دلایلی فرصتی استثنایی برای تلویزیون است اگر قدرش را بداند.

به گزارش ایرناپلاس، هر یک از مناسبت‌های تقویمی می‌تواند فرصتی باشد برای بیشتر دیده‌شدن تلویزیون. فرصت‌هایی که البته باید این رسانه آنها را مغتنم شمرده و به بهترین و تاثیرگذارترین شیوه از آنها استفاده کند.
شاید بتوان گفت مهمترین مناسبت برای تلویزیون و مخاطبانش، عید نوروز و تعطیلات آن است. روزهایی که برای دومین سال پیاپی به دلیل ویروس کرونا و خانه‌نشینی مردم می‌تواند فرصتی باشد برای برقراری ارتباط بیشتر با مخاطبان.

تجربه نشان داده سریال‌ها و مجموعه‌های ساخته شده برای این روزها، با پیگیری و استقبال بیشتری همراه می‌شوند. پس یک رسانه هوشمند باید برای این روزها با دستی پر از آثار سرگرم‌کننده، شاد، متنوع و جدید همراهِ مردم شود.

چه سریال‌هایی در نوروز ۱۴۰۰ پخش می‌شوند؟
امسال هم مانند سال‌های گذشته، تلویزیون سریال‌ها و برنامه‌هایی را تدارک دیده است. سریال‌های طنز و پرطرفداری چون «پایتخت» و «نون.خ» در نظر گرفته شده که البته دو قسمت جدید پایتخت قرار است ۲۹ و ۳۰ اسفند پخش شود و «نون.خ» در نوروز ۱۴۰۰ هر شب روی آنتن می‌رود.
دو مجموعه دیگری هم با نام «هم‌بازی» با موضوعی عاشقانه و ملودارم از شبکه دو سیما و «نوروز رنگی» با فضایی کمدی از شبکه پنج برای پخش در شب‌های نوروز ساخته شده‌اند. مجموعه‌ای با فضای امنیتی _ سیاسی به عنوان «لوتی» هم قرار است در این روزها از شبکه سوم سیما پخش شود. البته فهرست برنامه‌های تلویزیون برای نوروز همیشه در لحظه آخر ممکن است تغییر کند و تا روز اول فروردین چیزی قطعی نیست.

اما امسال که به دلیل مشکلات شیوع کرونا شرایط سختی بر جامعه حاکم شده، چه برنامه‌هایی با چه موضوع‌هایی باید در تعطیلات عید نمایش داده شود تا بتوانند مخاطب را اقناع، شاد و سرگرم کند و آنها را پای تلویزیون بنشاند؟
در همین ارتباط با حمیدرضا مدقق مجری و کارشناس رسانه و همچنین مازیار معاونی منتقد تلویزیون گفت‌وگو کردیم.

 هر چه مفرح‌تر استقبال بیشتر
مدقق درباره چگونگی برنامه‌های نوروزی تلویزیون که بتواند با استقبال مردم همراه باشد به خبرنگار ایرناپلاس گفت: برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این روزها باید سرگرم‌کننده، طنز و شاد باشد. تجربه نشان داده مردم در این روزها بیشتر به این نوع آثار توجه می‌کنند؛ چون این دست آثار با حال و هوای نوروز نیز همخوانی دارد.
معنی نوروز از اسم آن مشخص است. نوروز یعنی روز و روزگار نو. فصل بهار است و مردم به دلیل شرایط به وجود آمده بیشترِ وقت خود را در منزل می‌گذارنند. بر این اساس هر چه برنامه‌ها شادتر و سرگرم‌کننده‌تر باشد و تنوع بیشتری را در مضامین و گونه‌های آنها شاهد باشیم، مردم استقبال بیشتری می‌کنند.

ضرورت توجه به سنین متفاوت در ساخت برنامه‌های نوروزی
این کارشناس رسانه با بیان اینکه باید سنین مختلف را در تولید و پخش برنامه‌های مختلف نوروزی در نظر گرفت، توضیح داد: به طور نمونه برای گروه کودک و نوجوان برنامه‌های شاد در نظر بگیرند یا برای سنین نوجوان و یا بزرگتر هم به همان ترتیب. به عبارت دیگر ردیف‌های مختلف سنی را در تهیه و پخش برنامه‌های نوروزی لحاظ کنند و برنامه‌های مفرح و سرگرم‌کننده متنوع و متناسبی با هر یک از گروه‌های سنی سامان‌دهی کنند.

در چینش سریال‌های در نظر گرفته شده برای ایام نوروز یک سریال جاسوسی _امنیتی به چشم می‌خورد. موضوعی که معمولا در شب‌های غیر از تعطیلات نوروزی روی آنتن تلویزیون می‌رفت.
مدقق درباره چینش سریال‌ها به این شیوه افزود: درباره این مساله زود است که قضاوت کنیم. ابتدا باید سریال پخش شود و آن را ببینیم و بعد درباره آن صحبت کنیم. اما اگر سریالی قوی باشد، مورد توجه قرار می‌گیرد. به دلیل موضوع یک سریال نمی‌توان درباره‌ آن قضاوت کرد.

آموزش در کنار برنامه سرگرم‌کننده
وی درخصوص اولویت برنامه‌های آموزشی و فرهنگی بر برنامه‌های سرگرم‌کننده افزود: هر کدام از برنامه‌های متنوع، سرگرم‌کننده و مفرح می‌توانند آموزشی هم باشند. اینها با یکدیگر اصلا تضادی ندارند. یک جُنگ، فیلم یا سریال می‌تواند خیلی سرگرم‌کننده باشد و در عین حال آموزنده هم باشد.
این موضوع‌ها هیچکدام با یکدیگر منافاتی ندارد. لزوما به این شکل نیست که هر برنامه‌ای که آموزشی و فرهنگی باشد سرگرم‌کننده نیست. یک برنامه می‌تواند به همه این موضوع‌ها توجه داشته باشد.

تصمیم خوب ساخت مجموعه‌های طنز
مازیار معانی درباره چگونگی برنامه‌های نوروزی تلویزیون و جذب مخاطبان نیز به خبرنگار ایرناپلاس گفت: ابتدا باید از تلویزیون به اندازه جایگاه و نقش کنونی آن در زندگی مردم توقع داشت. در روزگار گذشته تلویزیون تنها ۲ شبکه یا در نهایت ۵ شبکه داشت و مخاطبان به همین شبکه‌های محدود دسترسی داشتند. اما در حال حاضر اوضاع تغییر کرده و فناوری‌های جدید و متنوعی مانند گوشی‌های هوشمند و نرم‌افزارهای مختلف جایگاه تلویزیون را در همه دنیا نسبت به گذشته تضعیف کرده‌اند. بنابراین باید از این رسانه به اندازه تاثیرگذاری حال حاضر آن انتظار داشت و نه بیشتر.

به گفته این منتقد، ادامه ساخت دو سریال طنز «پایتخت» و «نون خ» تصمیم خوب و مناسبی بوده که تلویزیون برای پخش در نوروز در نظر گرفته است. علاوه بر این، باید پخش فیلم‌های روز سینمای جهان هم به روش سال‌های گذشته ادامه یابد. البته ادامه پخش این آثار با سانسورهای واجب و ضروری و مطابق آیین‌نامه‌های خود تلویزیون همراه باشد، نه سانسورهای سلیقه‌ای که فیلم را از نفس بیندازد.

یک راه برای غافلگیری مخاطبان نوروزی
معاونی با ارائه چند پیشنهاد برای استقبال مردم از برنامه‌های تلویزیونی در نوروز گفت: شبکه‌های بازپخش فیلم و سریال می‌توانند به سراغ آرشیو آثار بازپخش نشده بروند و آنها را برای پخش درخواست کرده و مخاطبان نوروزی را غافلگیر کنند. در غیر این صورت پخش ۱۰ باره و ۲۰ باره سریال‌های تکراری دردی از کسی دوا نمی‌کند.
پیشنهاد مشخص من این است که سریال‌های خارجی چون «راه قدس»، «مارکوپولو»، «رامون کاخال» و سریال‌های ایرانی چون «ازدواج پرماجرا»، «داستان‌های نوروز» و سریال «نفت پَر» را پخش کنند؛ چون این آثار تا به حال بازپخش نشده‌اند.

توقف مسابقات در حال پخش
وی درخصوص پخش مسابقه‌های تلویزیونی در تعطیلات نوروز گفت: مسابقه‌هایی مانند «کودک شو»، «دست فرمون» و در کل مسابقاتی که در طول سال روی آنتن هستند نیز نباید در روزهای عید پخش شوند. چون آن حس طراوت و تازگی و نیاز بیننده به برنامه‌های جدید و متنوع را مخدوش می‌کنند که باعث گلایه‌مندی آنها هم می‌شود.‌

وی افزود: به جای آن، مسابقات جدید یا حتی می‌شود از آرشیو، مسابقات خاطره‌انگیزی مانند «مسابقه هفته»، «نام‌ها و نشانه‌ها» و «یک مسابقه سی‌سوال» را درخواست کرده و چند قسمت از آنها را پخش کنند. البته ساخت مسابقه جدید با ایده جدید و متنوع اتفاق بسیار خوبی است اما ساخت ویژه برنامه نوروزی مسابقاتِ در حال پخش، اتفاق تازه و تاثیرگذاری محسوب نمی‌شود./ایرناپلاس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.