تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸

گفت‌وگو با یک مشاور خانواده؛

نوروز و کرونا؛ بایدها و نبایدهای در خانه ماندن

نوروز و کرونا؛ بایدها و نبایدهای در خانه ماندن
تهران- یک مشاور خانواده می‌گوید در خانه ماندن در دوران عید نباید سبب شود افراد به زندگی کردن به صورت ایزوله و دور از هم عادت کرده و درگیر مشکلات روانی-روحی شوند بلکه باید با برنامه‌ریزی درست از اوقات فراغت در کنار خانواده لذت ببرند و از این فرصت برای تجدید قوا استفاده کنند.

کرونا نوروز امسال هم در کشور ماندنی شد، اما نوروز ۱۴۰۰ تفاوتی با نوروز سال گذشته دارد آن هم شیوع کرونای انگلیسی در سراسر کشور است که شدت و سرعت انتقال بیشتری داشته و لازم است پروتکل‌های بهداشتی سخت‌تر از گذشته توسط مردم رعایت شود.
ستاد ملی کرونا در اطلاعیه‌ای از مردم خواسته تا حد امکان از سفر کردن در ایام نوروز پرهیز کرده و دید و بازدیدهای نوروزی را به حداقل برسانند. ماندن در خانه اگرچه می‌توانند افراد خانواده را از گزند ویروس کرونا در امان نگهدارد اما اگر برنامه‌ریزی درستی برای آن صورت نگیرد می‌تواند به روح و روان افراد خانواده آسیب بزند.

مرضیه رضایی مشاور خانواده در گفت‌وگو با ایرناپلاس، با بیان اینکه طولانی شدن تعطیلات و در کنارهم ماندن اعضای خانواده، تکراری شدن و دیدن مداوم افراد باعث مشکلات روحی و روانی شده است، افزود: این موضوع سبب شده افراد خانواده با وجود اینکه در کنار هم هستند از لحاظ روحی، روانی و عاطفی روابط کمرنگی داشته باشند. این مساله باعث کاهش صمیمیت در بین افراد خانواده می‌شود. این اتفاق خوبی نیست و باید از این رخداد جلوگیری کرد تا افراد به صورت ایزوله و دور از هم زندگی نکنند.

رضایی درباره راه‌های جلوگیری از این اتفاق گفت: یکی از پیشنهادها این است که با توجه به شروع تعطیلات، زمانی را در ابتدای تعطیلات برای اوقات فراغت برنامه‌ریزی کرده و برنامه‌هایی را به تناسب همه اعضای خانواده طراحی کرد.
از برنامه‌هایی همچون دیدن فیلم و سریال گرفته تا پختن غذاهای مورد علاقه افراد خانواده. البته این برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که علایق همه اعضای خانواده مورد توجه قرار گیرد.

رضایی افزود: در این صورت هم فرزند کوچک، هم نوجوان و هم افراد بزرگسال احساس می‌کنند در فضایی زندگی می‌کنند که به علایق و سلیقه آنها احترام گذاشته می‌شود. نکته مهم دیگر اینکه به حریم خصوصی افراد احترام گذاشته شود. اگر نوجوانی در خانواده است حتما فضا و ساعتی را برای خود داشته باشد. همین‌طور پدر و مادر هم اگر نیاز به خلوت و تنهایی دارند این اجازه به آنها داده شود، اما در عین حال ساعت‌هایی را برای در کنار هم بودن تعیین کنند.

به گفته این مشاور خانواده، اعضای خانواده همچنین می‌توانند بازی‌هایی را طراحی کنند. این بازی‌ها می‌تواند فکری و به تناسب سن افراد یا بازی‌هایی همراه با تحرک باشد که در فضای خانه امکان انجام دارند. این بازی‌ها باعث می‌شود دوران تعطیلات غنی‌تر شده و در عین حال فضا جذاب شود. با این روش می‌توان سرگرمی‌هایی را برای اعضای خانواده ایجاد کرد.

نکته دیگری که به اعتقاد رضایی باید به آن توجه کرد اینکه نباید اولویت خاصی برای خواسته‌های برخی از اعضای خانواده وجود داشته باشد. به طور نمونه به خواسته‌های فرزند کوچک‌تر توجه ویژه شده و بر خواسته‌های فرزند بزرگ‌تر ارجح‌ باشد. این اولویت دادن باعث ایجاد فشارهای روانی بر افراد دیگر خانواده می‌شود.

وی ادامه داد: بهتر آن است اعضای خانواده به اندازه یک یا دو ساعت بیرون از فضای خانه در یک فضای امن قدم بزنند و وقت بگذرانند. در این میان استفاده از فناوری سبب حفظ ارتباطات عاطفی افراد می‌شود.
درست است که تماس تصویری، کیفیت تماس حضوری را ندارد اما بسیار کمک‌کننده است تا افراد لحظات خود را با هم به اشتراک بگذارند. حتی می‌توان بازی‌های دسته جمعی و گروهی را با یک تماس تصویری به اشتراک گذاشت تا از این طریق احساسات آنها رد وبدل ‌شود.
لازمه انتقال احساس مثبت این نیست که حتما در کنار هم باشیم. ما می‌توانیم با تماس تصویری و از راه دور، احساسات یکدیگر را تغییر داده و احساسات مثبتی را به هم انتقال دهیم.

رضایی تاکید کرد: در این روزها باید اولویت نخست، تعطیلات و استراحت باشد و این موضوع به عنوان یک بخش مهم مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه در فرهنگ ما نگاه بدی به استراحت کردن وجود دارد. در حالی که این زمان فرصتی برای تجدید قوا و ایجاد انرژی برای بازگشت به کار و تحصیل است. لازم است این روزها اگر نیاز به خواب و استراحت یا سکوت و تمرکز داریم از این فرصت استفاده کنیم.

وی گفت: مراقبت از خود، همچون مراقبت‌های جسمانی و روحی-روانی و هر کاری که مربوط به خود فرد است ترجیحا مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این، دانش‌آموزان هم نباید به شدت گذشته، در فضای مجازی درگیر درس باشند. باید به کودکان فرصت داد تا آزادانه به تفریحات خود برسند و استراحت کنند و مدتی از فضای درس جدا شوند./ ایرناپلاس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.