تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۰۶

خلق تابلوی زیبای مسئولیت‌پذیری اجتماعی ملت در انتخابات ۱۴۰۰

خلق تابلوی زیبای مسئولیت‌پذیری اجتماعی ملت در انتخابات ۱۴۰۰
اصفهان - حضور پرشور و فراگیر مردم در انتخابات نمادی از مسئولیت‌پذیری اجتماعی یک جامعه است که به دنبال آن و با انتخاب نامزد اصلح، کشور در مسیر پیشرفت و توسعه قرار می گیرد، این تابلوی زیبای مسوولیت پذیری باردگر در انتخابات ماه خرداد امسال در کارنامه نظام اسلامی خلق و ثبت خواهد شد.

مسئولیت اجتماعی یک چارچوب و محدوده اخلاقی است که در آن وظایف مختلفی که تمامی آن ها دارای منافع برای جامعه هستند، بر عهده فرد، سازمان و یا نهادی خاص گذاشته می شود، این مفهوم به صورت دقیق تر به معنای انجام وظایف فردی به وسیله تک تک افراد جامعه است که انجام این وظایف باعث می شود تا تعادل مناسبی بین اکوسیستم و اقتصاد جامعه برقرار شود. استفاده از لفظ وظیفه نشان می‌دهد که هر فرد در حالت عادی باید به این وظایف واقف بوده و نقش خود را در حفظ این تعادل به صورت مشخص پذیرفته و ایفا کند.

البته در اکثر جوامع این مفهوم یک حوزه قانونی الزام آور نبوده و بیشتر در حوزه اخلاق مطرح می شود. در جوامع بیشتر توسعه یافته که در چارچوب اخلاق، وظایف فردی دارای اهمیت بیشتری است، مسئولیت اجتماعی مفهومی اجباری و البته پذیرفته شده توسط اکثر افراد جامعه دارد. اما در سایر جوامع که از نظر سطح فرهنگی دارای فقر هستند، چنین مسئولیت‌هایی معنای خاصی نداشته و کمتر کسی خود را ملزم به انجام و رعایت آنها می‌داند.

در نظام های مردم سالار انتخابات بعنوان رکن اصلی حضور مردم در صحنه سیاسی کشور مردم مطرح می شود و به دیدگاه کارشناسان سیاسی و اجتماعی رای دادن و انتخاب بهترین افراد به نوعی مسئولیت پذیری اجتماعی به حساب می‌آید.

مسئولیت پذیری اجتماعی از صفات رای دهندگان

در ایران نیز برخی تحلیلگران مسئولیت اجتماعی را جزوی از شاخص ها و صفات رای دهندگان می‌دانند و اینگونه استنباط می‌کنند که رای دهندگان بنوعی با برخورداری از مسئولیت اجتماعی برای آینده کشور خود احساس مسئولیت دارند.

ملت ایران در ۴۲ سال گذشته با مشارکت حداکثری در انتخابات ادوار گذشته تا کنون این احساس مسوولیت اجتماعی و سیاسی را در پای صندوق های اخذ رای به منصه ظهور رسانده و ثابت کرده که به انقلاب و نظام اسلامی وفادار بوده است.

این ملت همواره ثابت کرده اند که در بزنگاه های تاریخی و در زمان هایی که نیاز به حضور و مشارکت حداکثری بوده از این حضور و مشارکت دریغ نکردند که از جمله در جنگ تحمیلی و انتخابات ادوار گذشته می‌توان این موضوع مهم را به صورت مشهود دید.

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد در سراسر کشور برگزار شود.

تک تک آرا موثر در پیشرفت کشور

به اعتقاد یک تحلیلگر مسائل سیاسی، بر اساس نظام سیاسی ما که مبتنی بر قرآن و عترت است مردم‌سالاری دینی باید بر پایه آرای مردم و در جهت بهبود اوضاع اجتماعی و سیاسی کشور باشد.

محسن نصری در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: بر مبنای این نظام سیاسی هر چقدر حضور و مشارکت مردم در صحنه های مختلف به ویژه در انتخابات بیشتر شود شاهد تحولات اجتماعی رو به مثبت و پیشرفت خواهیم بود و در این زمینه تک تک آرا برای بهبود اوضاع جامعه نقش قابل توجهی خواهند داشت.

وی افزود: احساس تغییر و تحول و حرکت در مسیر مثبت و پیشرفت باید در تک تک افراد به وجود آید و در گام بعدی آن را در مسیر انتخابات و رای دهی دنبال کنند.
عضو هیات علمی و استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: این نکته باید توجه شود که تمامی آرا برای وضعیت فعلی و اوضاع آینده کشور اثربخش و سودمند خواهد بود بنابراین میزان احساس مسئولیت اجتماعی شهروندان در این زمینه خود را نشان می‌دهد.

نصری با بیان اینکه بی تفاوتی در جامعه ضرر همگانی خواهد داشت گفت: همه مردم در صورتی که انتخاب درستی داشته باشند در نتیجه عملکرد و تصمیم گیری های درست مسئولان را خواهند دید و این موضوع به سود کل کشور در ابعاد مختلف اقتصادی فرهنگی سیاسی اجتماعی خواهد بود.

حل مشکلات اقتصادی اصلی‌ترین خواسته ایرانیان

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه انتخابات ۲۸ خرداد از چند جهت قابل توجه و اهمیت است تصریح کرد: نخستین موضوعی که بخش قابل توجهی از جامعه به آن تاکید دارند حل مشکلات اقتصادی است.

وی اضافه کرد: بی تردید حل مشکلات اقتصادی و رونق بخشی به فضای تولید و کسب و کار بدون مشارکت در صحنه انتخابات میسر نخواهد شد بنابراین باید برای رفع چنین چالش‌هایی عموم مردم با یکدیگر همکاری داشته باشند.

عضو هیات علمی و استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان افزود: از جنبه‌های دیگر تلاش دشمنان برای تنزل‌دهی ملت از دیگر مواردی است که باید ما را برای حضور پرشور در صحنه انتخابات ترغیب کند.
نصری ادامه داد: با نگاهی به انقلاب اسلامی تا الان به این نکته می رسیم که حضور مردم در مختلف موثر و مفید بوده است و اکنون نیز و در گام دوم انقلاب با مشارکت حداکثری می توانند نتایج بهتری را رقم بزنند.

افزایش ضریب امنیت از نتایج مشارکت در انتخابات
وی یادآور شد: دشمن در ابعاد مختلف به ویژه در صحنه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با ایران وارد جنگ شده و برای مقابله با دشمنان و حفظ امنیت و اقتدار نیازمند مشارکت حداکثری ملت هستیم.

این استاد دانشگاه افزود: افزایش ضریب امنیت و اقتدار رابطه مستقیمی با حضور بیشتر شهروندان در انتخابات دارد و در این خصوص هرگونه توطئه با مشارکت حداکثری مردم خنثی خواهد شد.

در همین ارتباط فرماندار اصفهان بر لزوم بسترسازی مناسب جهت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تاکید کرد و افزود: باتوجه به شرایط فعلی کشور و توطئه های بسیار علیه انقلاب و نظام، مشارکت حداکثری مردم در عرصه های مختلف بالاخص انتخابات باعث حفظ و تقویت نظام و کشور شده و آن را در مقابل توطئه های شوم دشمنان بیمه می کند.

حسین سیستانی افزود: مجریان، ناظران و همه دست اندرکاران انتخابات باید با رعایت مُر قانون و حرکت بر مدار قانون عمل کنند تا شاهد انتخاباتی سالم و باشکوه باشیم.

تاثیر نقش اساسی انتخابات در توسعه کشور

فرماندار اصفهان با بیان اینکه انتخابات دارای نقش مؤثری در توسعه کشور است، خاطرنشان کرد: انتخابات تجلی حضور مردم و تعیین سرنوشت خودشان است و از نقش و جایگاه والایی در پیشبرد امور و حل مسائل و مشکلات جامعه در ابعاد مختلف برخوردار است.

وی با اشاره به انتخاب اعضای معتمدین هیات اجرایی انتخابات در اصفهان خاطرنشان کرد: معتمدین هیات اجرایی باید از وقت و اطلاعات کافی و توانمندی لازم برای انجام امور محوله برخوردار باشند.

فرماندار اصفهان تصریح کرد: اعضای هیأت اجرایی انتخابات، در انجام امور مربوطه و وظایف محوله همکاری و همراهی متعهدانه و دلسوزانه ای دارند و وجود آنان به روند توأم با سلامت و صلابت انتخابات کمک شایانی خواهد کرد.

شرایط برای برگزاری انتخابات پرشور مهیاست

سیستانی افزود: از بدو انقلاب تاکنون، روند برگزاری انتخابات، یک روند تکاملی بوده و امروزه شرایط برای برگزاری انتخاباتی پرشور و با مشارکت همه اقشار و آحاد مردم مهیاست که این مهم، نتیجه اجرای خوب و اقدامات سازنده همه دست اندرکاران انتخابات تلقی می‌شود.

ملت ایران به گفته کارشناسان امر همواره در چهار دهه گذشته خالق صحنه‌های زیبا از وحدت و همدلی و مشارکت در عرصه‌های گوناگون از جمله سیاسی و اجتماعی بوده است و به طور قطع در انتخابات ۱۴۰۰ با حضور حماسی در پای صندوق‌های رای زیباترین تابلوی مسوولیت اجتماعی را به نمایش خواهند گذاشت.

انتخابات در طول ۴۲ سال پیروزی انقلاب اسلامی در کشوری با پیشینه تمدن و فرهنگ غنی، نماد بزرگ و باشکوهی از همبستگی ملی ایرانیان بوده که با حضور باشکوه مردم تجلی یافته است.

به گفته صاحب‌نظران امر، یکی از علل حضور بموقع و تجلی‌گرایانه مردم در انتخابات همانا بصیرت و آگاهی است که آنها بر این باورند که انتخابات از یک سو تجلی‌گاه وحدت مردم با نظام و احساس مسوولیت نسبت به سرنوشت کشور و از طرفی عامل خنثی‌سازی توطئه‌ها، سیاست‌های استکبار جهانی و دشمنان توسط مردم است.

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان گفت: فرآیند انتخابات در مرحله اول که مربوط به ثبت نام داوطلبان شوراهای شهرها بود در مهلت قانونی به پایان رسید و اکنون فرآیند قانونی را در مرحله رسیدگی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی طی می‌کند و بعد از جمع‌بندی به هیات‌های نظارت شهرستان ارائه می‌شود.

حیدر قاسمی یادآور شد: در مرحله دوم که ثبت نام داوطلبان انتخابات شوراهای روستا و تیره‌های عشایری است از امروز دوشنبه ۱۶ فروردین ماه به مدت یک هفته آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر وروستا، اولین میان‌دوره یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دومین میان‌دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

بر اساس این اطلاعیه ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از ساعت هشت صبح روز سه شنبه مورخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز و تا پایان وقت اداری روز شنبه مورخ ۲۵ اردیبهشت۱۴۰۰ (به مدت پنج روز) ادامه می‌یابد.

استان اصفهان حدود پنج میلیون نفر جمعیت دارد که ۸۸ درصد از جمعیت آن در ۱۱۱ شهر زندگی می کنند، در این استان سه هزار و ۳۶۰ نفر برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر نام‌نویسی کردند و بر اساس آخرین گزارش ۸۶ درصد از داوطلبان مرد و ۱۴ درصد زن هستند.

ثبت نام داوطلبان شوراهای اسلامی شهر انتخابات ۱۴۰۰ از بیستم اسفند ۹۹ بطور رسمی آغاز شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.