تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷

ستاد تنظیم بازار؛

ارز مورد نیاز واردات روغن خام در نیمه نخست ۱۴۰۰ تامین می‌شود

ارز مورد نیاز واردات روغن خام در نیمه نخست ۱۴۰۰ تامین می‌شود
تهران- ستاد تنظیم بازار مصوب کرد تا نسبت به تامین ارز مورد نیاز واردات روغن خام برای تهیه روغن خوراکی مصرفی ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ اقدام شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، به گزارش روز شنبه ایرنا، یکصد و سی و چهارمین جلسه کارگروه تنظیم بازار در تاریخ ۳۰ فروردین ماه برگزار شد و در این جلسه دستورالعمل هایی برای بازار مرغ، خرما و جوجه به تصویب رسید و همچنین دستورات جدید برای تامین و تنظیم بازار روغن تصویب شد.

در مصوبه ستاد تنظیم بازار آمده است: به استناد گزارش ارائه شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص بخش تخصیص و تامین ارز مورد نیاز واردات انواع روغن خام از سوی بانک مرکزی، وجود این کالا در بنادر کشور و به منظور تداوم بخشی و استمرار در تولید روغن نباتی، متناسب با ابلاغ سهمیه و برش شش ماهه اول ۱۴۰۰ روغن نباتی مورد نیاز کشور در بخش های مختلف از جمله خانوار، صنف و صنعت از سوی معاونت بازرگانی داخلی مقرر شد تا دفتر خدمات بازرگانی نسبت به اعلام میزان ثبت سفارش انجام شده به منظور تحقیق و تامین ارز واردات انواع روغن خام به بانک مرکزی اقدام کند.

این مصوبه می افزاید: مانده موجودی روغن خام وارد شده به گمرکات و عدم تخصیص کالا به دلیل تعیین تکلیف تخصیص و تامین ارز احصاء و به بانک مرکزی ارسال تا نسبت به برنامه ریزی برای ترخیص به موقع کالای مذکور اقدام شود.

در این مصوبه تاکید شده است: بانک مرکزی گزارش میزان تخصیص و تامین ارز واردات روغن خام در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ را در جلسه آتی کارگروه تنظیم بازار ارائه و مطابق با مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نسبت به تخصیص و تامین ارز مورد نیاز کالاهای مذکور برای سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ اقدام کند.

بر اساس نامه معاون بازرگانی داخلی در اسفندماه سال ۹۹، گزارش سیاست گذاری عرضه و توزیع روغن خورکی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ مطرح و مقرر شد تا شرکت بازرگانی دولتی ایران نسبت به برنامه ریزی لازم در خصوص انجام به موقع ثبت سفارش و پیگیری تخصیص و تامین ارز واردات روغن خام مورد نیاز کارخانجات اقدام کنند.

همچنین کارخانجات تولید روغن متناسب با ثبت سفارش انجام شده می توانند نسبت به واردات روغن خام و تحویل به شرکت بازرگانی دولتی ایران اقدام و اسناد مربوطه را جهت برآورد قیمت تمام شده به سازمان حمایت تحویل دهند و شرکت بازرگانی دولتی ایران نسبت به پرداخت وجه به این شرکت براساس اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اقدام کند.

به گزارش ایرنا، به دلیل وابسته بودن تولید روغن خوراکی به واردات مواد اولیه آن، برنامه اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای روغن خام وجود دارد که باید یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن واردات روغن خام انجام تا بازار این محصول تنظیم شود.

بخشی از روغن مورد نیاز از محل دانه‌های روغنی وارداتی و تولید داخل تامین می‌شود و از حدود سه میلیون تن دانه روغنی وارداتی، ۱۸ درصد تبدیل به روغن خام شده که می تواند بخشی از نیاز کشور را تامین کند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.