تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶

مهران، ققنوسی سربرآورده از خاکستر جنگ

مهران، ققنوسی سربرآورده از خاکستر جنگ
ایلام - مهران شهرستانی در منتهی الیه مرزهای غربی کشور را باید ققنوسی سربرآورده از خاکستر جنگ نامید که این سال ها به نگین انگشتر مردم ایران زمین تبدیل شده است.

مهران با موقعیت خاص جغرافیایی از جمله ارتفاعات راهبردی میمک و حمرین از دیرباز همواره مورد طمع کشور عراق بوده و این موضوع با درگیری های مکرر عراق با ایران چه در زمان پهلوی و چه بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی به خوبی عیان و مشهود بود.

در دروان حکومت پهلوی رژیم غاصب صدام به کرات برای گرفتن شهر مهران لشکرکشی کرد و هربار مایوسانه در جنگ شکست خورده می شد و بعد از سرنگونی حکومت پهلوی، صدام سال ۵۸ از اوضاع نابسامان داخلی ایران استفاده کرد و باز هم به مهران یورش برد اما چیزی عایدش نشد.

باری دیگر و ۲۰ روز قبل از جنگ تحمیلی رژیم بعث با یورش غافلگیرانه به میمک این ارتفاعات را به تصرف خود درآورد و در ۳۱ شهرویور سال ۵۹ صدام حسین جنگ علیه ایران را رسما از منطقه مهران شروع کرد و در طول دوران جنگ تحمیلی و تا آخرین سال نبرد این شهر چندین بار دست به دست شد که این موضوع اهمیت استراتژیک شهر مهران برای ۲ کشور ایران و عراق را می رساند.

روزگارانی که مهران زیر آماج حملات ناشی از جنگ تحمیلی بود، شاید کمتر کسی فکر می کرد این سرزمین دوباره شهری شود و رونق و آبادانی به خود بگیرد و حتی هیچکسی در مخیله خود این گمان را نداشت که مهران روزگاری گذرگاه اصلی ایران و عراق شود.

اما جنگ که تمام شد بازسازی و آبادانی در مهران نیز آغاز شد و مهران دوباره همچون ققنوسی زیبا از دل خاکستر جنگ دوباره متولد شد و رشد و نمو یافت تا اینکه خبر سرنگونی صدام در کوی و برزن پچید و به ناگاه با انتشار این خبر سیل مشتاقان زیارت کربلای معلی از اقصی نقاط کشور به سوی مهران روانه و رهسپار شدند.

مهران دیگر مهرانی با جمعیت اندک چند هزار نفری نبود بلکه ایرانی کوچک بود که پذیرای هزاران زائر دلسوخته محنت کشیده بود که با اشتیاق خود را به مهران می رسانند و از این منطقه مرزی ” که روزگاری ناامن از وجود ناپاکان بعثی بود ” به سوی عراق می رفتند و از آن سو هم زائران عراقی برای پابوس سلطان خراسان رنج سفر به ایران را به جان می خریدند و از طریق مهران وارد ایران می شدند.

این روند آمد و رفت زائران ایرانی از همان روزهای ابتدایی سقوط رژیم بعث شروع شد و کماکان با گذشت کمتر از ۳۰ سال ادامه دارد و امروزه مهران در بخش تردد زائران ایرانی و اتباع سایر کشورهای همجوار پذیرای خیل مسافران است که این موضوع در ایام اربعین شدت بیشتری می یابد چرا که با وجود مرزهای شلمچه، چذابه و خسروی اما ۶۰ درصد زائران مرز مهران را برای عبور خود انتخاب می کنند.

علاوه بر تردد زائران به تدریج مرز مهران وارد فاز تجاری و بازرگانی هم شد و با احداث پایانه گمرکی این رمز به یکی از قطب های اصلی ترانزیت کالا و صادارت به کشور عراق تبدیل شد به گونه ای که علاوه بر بازرگانان ایرانی، تجار از کشورهای اطراف هم مهران را برای تجارت با عراق برگزیده اند.

در زمینه تجارت و بازرگانی هم کالاهای خارجی از کشورهای مختلفی چون بلژیک، ترکیه، افغانستان، پاکستان و آذربایجان از مرز مهران به داخل خاک عراق و بازارهای مقصد ترانزیت می شود و این نشان از اهمیت و جایگاه مرز مهران در سطح بین الملل دارد.

هم اکنون به طور میانگین سالانه در حالت عادی (بدون احتساب سال گذشته به علت شیوع کرونا که چندین ماه مرز تجاری مهران بسته شد) بیش از یک میلیون و ۲۰۰ میلیون دلار کالا از مرز مهران به سمت عراق ترخیص و صادارت می شود و میزان کالای وارداتی به این مرز هم حدود ۱۰ میلیون دلار در سال است.

همجواری با استان واسط در خاک عراق یکی از امتیازهای مهم این شهرستان مرزی به شمار می رود چرا که استان واسط عراق با استان ایلام از دیرباز دارای قرابت های فرهنگی، مذهبی، زبانی و ارتباطی بوده است و در این راستا مردم هر دو استان پیوندهای عمیق خانوادگی دارند و این مزیت های عرفی در کنار امنیت پایدار و با ثبات در ۲ سوی مرز، مهران را به یک گذرگاه متمایز با سایر مرزهای کشور تبدیل کرده است.

همین ویژگی ها و شاخصه های منحصر به فرد باعث شد تا مسوولان استان در سال ۹۳ و در طی حضور هیات دولت تدبیر و امید در ایلام به طور جدی پیگیر موضوع تبدیل شدن مهران به منطقه ویژه اقتصادی و سپس آزاد تجاری شدند و این پیشنهاد آن زمان با نظر مثبت هیات دولت همراه شد.

اما مهران تا رسیدن به نقطه آمال تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری فاصله زیادی داشت و این طرح از سال ۹۳ تا سال جاری که به تصویب نهایی رسید به کرات بین دولت و مجلس دست به دست شد و هر بار این طرح با ایراداتی از سوی ۲ قوه مواجه می شد تا اینکه سرانجام در تاریخ هفتم اردیببهشت ماه سال ۱۳۹۷ مجلس پیرو نظر مساعد دولت نظر مثبت خود را نسبت به تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری اعلام و آن را تصویب کرد.

سال گذشته که دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به استان ایلام سفر کرد باری دیگر استاندار وقت ایلام قاسم سلیمانی دشتکی و مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی خواستار تسریع در روند موضوع منطقه آزاد مهران شدند.

تبدیل مهران به یک منطقه آزاد تجاری فرایندی زمان بر و فرسایشی بود که از سوی تمام مسوولان استان ایلام در طی این سال ها به سرانجام رسید و تحقق این موضوع مطالبه ای عمومی و همگانی از سوی مردم استان ایلام نیز بود که سرانجام در در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری مجمع تشخیص مصلحت نظام مهر تایید نهایی را بر تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری زد.

استان ایلام اکنون دارای یک منطقه آزاد تجاری به اسم مهران است که به تدریج شروع به فعالیت رسمی این منطقه باعث شکوفایی و رونق اقتصادی، تجاری، ارزآوری، سرمایه گذاری، اشتغال زایی، تبادلات فرهنگی، جذب گردشگر و … در استان ایلام و حتی استان های همجوار خواهد شد.

منطقه آزاد تجاری مهران زمینه ساز اشتغال جوانان جویای کار خواهد شد

استاندار ایلام در این زمینه گفت: تصویب منطقه آزاد تجاری مهران در واقع مطالبه عمومی مردم، فعالان اقتصادی و اجتماعی بود که امروز به تصویب نهایی رسید و صدها فرصت شغلی را برای جوانان جویای کار این استان فراهم خواهد کرد.

محمد نوذری با بیان اینکه استان ایلام دروازه عتبات عالیات است و سالانه بیش از چهار میلیون زائر در ایام اربعین و چهار میلیون نیز در طول سال از این مرز تردد می کنند، افزود: این شرایط و نیاز بازار عراق به کالاهای تجاری ضرورت ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران را دوچندان می کند.

وی با بیان اینکه وجود مرز مهران در مراودات تجاری و بازرگانی با عراق برای کشور بسیار حائز اهمیت است، افزود: طی سال های اخیر زیرساخت‌های لازم برای ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران فراهم شده است.

نوذری با اشاره به اینکه استان ایلام با ۴۳۰ کیلومتر دارای بیشترین مرز مشترک با کشور عراق است، یادآور شد: علاوه بر این، استان ایلام با استان های همجوار در خاک عراق در آن طرف مرز نیز دارای اشتراکات عمیق مذهبی، قومی، زبانی و فرهنگی است.

وی اضافه کرد: مرز مهران با توجه به نزدیکی مسافت با استان های عراق بدون شک مزیت های بسیار زیادی به عنوان یک منطقه آزاد تجاری تازه تاسیس را دارا است از جمله این مزیت ها اینکه تصویب منطقه آزاد تجاری مهران گشایش و رونق اقتصادی، تامین امنیت مرزنشینان و همچنین توسعه پایدار استان را به دنبال دارد.

نوذری یادآور شد: همچنین یکی دیگر از نکات برجسته و متمایز مرز مهران حضور گسترده و میلیونی زائران اربیعن است که ۶۰ درصد زائران مرز مهران را به علت نزدیکی مسافت مهران به عتبات عالیات و همچنین وجود امنیت در ۲ طرف مرز به عنوان گذرگاه اصلی تردد به خاک عراق انتخاب می کنند.

وی پیش از این اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس با اکثریت آرا تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری را تصویب کرده بودند و این روند برای طی مراحل نهایی در اختیار اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و اعضای این مجمع نیز آن را به تصویب رساند.

منطقه آزاد تجاری مهران حاصل پیگیری تمامی مسوولان ایلام

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز گفت : در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد منطقه آزاد در استان ایلام که در مجلس شورای اسلامی تصویب و در شورای نگهبان رد شده بود، به تایید مجمع رسید.

جهانگیر رستم زاد تصویب نهایی این لایحه مطالبه اصلی عموم مردم، فعالان اقتصادی و اجتماعی استان بوده و همه مسوولان استان از ادوار گذشته تا به حال در هر رده‌ای برای تصویب نهایی آن تلاش کردند که خوشبختانه این امر مهم محقق و به تصویب مجمع مصلحت نظام رسید که باید قدردان تمامی کسانی که در این راستا پیگیر این موضوع مهم بودند، باشیم.

رستم زاد در ادامه افزود: منطقه آزاد تجاری، صنعتی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه استان ایلام خواهد شد و با ایجاد آن شاهد توسعه همه‌ جانبه، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد تجاری، صنعتی برای استان ‌های مرزی و کمتر توسعه‌ یافته به عنوان یک محرک قوی رشد و توسعه محسوب می شود، یادآوری کرد: منطقه آزاد مهران به عنوان قلب تپنده اقتصاد استان ایلام بهترین راهکار برای شکوفایی مزیت ها و ظهور استعدادهای طبیعی و ثروت های خدادادی استان مانند صنایع نفت و گاز است که می تواند در استان تحول اساسی و ریشه ای اقتصادی ایجاد کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام با اشاره به مزیت‌های راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی اظهار داشت: بهره‌گیری از قانون مزیت ارزش افزوده برای واحدهای تولیدی منطقه، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه و سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی، مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی خاص در منطقه آزاد و عدم نیاز به صدور روادید (ویزا) برای ورود و خروج اتباع خارجی از مبادی ورودی و خروجی مجاز منطقه از مزایای مناطق آزاد محسوب می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: برخورداری از انواع معافیت‌های مالیاتی، امکان ورود ماشین‌آلات و قطعات و مواد اولیه برای صنایع منطقه بدون عوارض گمرکی از دیگر مزایای چشمگیر ایجاد منطقه آزاد در استان ایلام خواهد بود.

مهران قابلیت تبدیل شدن دروازه ورود به بازارهای مدیترانه را دارد

نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه آزاد مهران در صورت رعایت استانداردهای مختص مناطق آزاد می تواند ایلام را به دروازه ورود کشور به مدیترانه تبدیل کند.

سارا فلاحی اظهار داشت: مرز مهران دارای ویژگی های خاصی است که این منطقه را از سایر مرزهای کشور متمایز می کند چرا که مرز مهران در ۲ طرف مرز خاک ایران و عراق از امنیت و ثبات پایداری برخودار است، همچنین این مرز از لحاظ بعد مسافت نزدیکترین مکان برای تردد مسافران و زائران محسوب می شود و دیگر شاخصه مهم وجود قرابت های قومی مذهبی زبانی مردم استان ایلام با استان واسط عراق است.

وی افزود: این فاکتورهای مهم و رعایت استانداردهای لازمه برای مناطق آزاد تجاری باعث رونق استان ایلام و حتی منطقه غرب کشور خواهد شد چرا که ایلام زیرساخت های لازم سخت افزاری و نرم افزاری مورد نظر برای منطقه آزاد مهران را دارا است هرچند این زیرساخت ها باید باتوجه به نیازهای منطقه به ویژه کشور عراق توسعه یابد.

فلاحی یادآور شد: نباید افق دید مسوولان فقط محدود به کشور عراق باشد بلکه باید از طریق منطقه آزاد مهران مراودات تجاری با دیگر کشورهای دریای مدیترانه در اولویت های تجاری با محوریت افزایش صادرات باشد.

وی اضافه کرد: در موضوع منطقه تجاری مهران ۲ نکته حائز اهمیت است که نکته اول اینکه نباید مرز مهران به مانند خیلی از مناطق آزاد دیگر به محلی برای واردات کالا تبدیل شود بلکه هدف اصلی ایجاد مناطق آزاد بحث توسعه صادرات و ترامزیت کالا به بازارهای تجاری است در حالیکه بسیاری از مناطق آزاد کشور به وارادات کالاها و اجناس خارجی تبدیل شدند و از هدف اصلی خود فاصله گرفتند.

منطقه آزاد مهران مطالبه ای عمومی و متعلق به تمامیت استان ایلام است

نماینده حوزه شمالی مردم ایلام در مورد نکته دوم نیز توضیح داد: منطقه آزاد مهران یک مطالبه عمومی و متعلق به عموم مردم جامعه است که از برکت این مصوبه زمینه اشتغال، کارآفرینی، ایجاد مشاغل جدید، توسعه و رونق اقتصادی و تجاری برای عامه مردم استان شکل بگیرد و نباید منطقه آزاد تجاری مهران فرصت و رانتی برای افراد یا گروه های سودجو باشد و مردم از مزایای این طرح محروم شوند.

فلاحی افزود: مهران تمام فاکتورهای لازم از لحاظ محدوده جغرافیایی، اشتراکات مذهبی زبانی فرهنگی با استان های همجوار در خاک عراق، امنیت، مسیر های سهل الوصول به داخل عراق و شاخص های دیگر را دارد که با تقویت زیرساخت ها، می تواند به یک قطب بزرگ تجاری در کشور تبدیل شود.

وی به تاثیر متقابل منطقه آزاد تجاری مهران و راهپیمایی بزرگ رابعین هم اشاره کرد و افزود: مهران همواره در طول ایام سال و به ویزه زمان رابعین پذیرای بیشترین جمعیت زائران از اقصا نقاط کشور و حتی کشورهای خارجی است که مهران را به عنوان گذرگاه اصلی تردد خود انتخاب می کنند.

وی بیان کرد: توسعه زیرساختی و تجاری مرز مهران به واسطه منطقه آزاد تجاری باعث جذب توریسم سلامت، مذهبی و گردشگر می شود و حضور این گردشگران عاملی برای رونق استان خواهد بود.

فلاحی تاکید کرد: مسوولان باید آگاه باشند که منطقه تجاری مهران با هدف توسعه صادرات باشد و از اهداف تعریف شده مناطق تجاری عدول نکند تا عاملی برای رشد و توسعه استان ایلام باشد.

وی یادآور شد: افزایش درآمدزایی، رشد صنعت و فناوری، ارزآوری خارجی، تلاش برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، مدیریت نقدینگی های سرگردان و شناور در سطح استان از جمله مزایای منطقه آزاد تجاری مهران خواهد بود.

خلاهای قانونی مناطق آزاد در برنامه هفتم توسعه رفع می‌شود

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منطقه آزاد مهران همزمان با ریل‌گذاری برنامه‌ هفتم توسعه کشور تصویب شد، گفت: در این برنامه برخی از خلأ های قانونی در حوزه مناطق آزاد رفع خواهد شد.

علی اکبر بسطامی اظهار داشت: تصویب منطقه آزاد مهران یکی از مطالبات بحق مردم ایلام بود و استانداران قبلی و نمایندگان ادوار گذشته تلاش‌های بسیاری برای تصویب منطقه آزاد مهران کردند و پس از رایزنی های فراوان در نهایت به تصویب رسید.

وی افزود: بدلیل تکثر مناطق آزاد در کشور و پیگیری های مسوولان محلی و منطقه‌ای، زمان تصویب مناطق آزاد با تاخیر مواجه شد و این موضوع در چند جلسه هیات دولت به تصویب نرسید.

بسطامی ادامه داد: این موضوع چندین بار به مجلس آمد و مجلس اصلاحات لازم را انجام داد و پس از آن به شورای نگهبان ارجاع شد اما با بررسی‌های لازم توسط شورای نگهبان این مصوبه رد شد و چون مجلس بر تصویب آن اصرار داشت بار دیگر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این مصوبه در دولت و مجلس تصویب شد اما با رد شورای نگهبان نهایتا با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و پس از مدت های زیادی با تلاش های استانی و کشوری تصویب شد.

بسطامی تصریح کرد: منطقه آزاد مهران اغلب شاخص‌های منطقه آزاد را دارد و در گذشته نیز بسیاری از مسوولان و استانداران سابق و نمایندگان و هم اکنون نیز هر سه نماینده استان تلاش کردند با رایزنی های فراوان اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به خصوص دبیر مجمع با برگزاری جلسات فشرده به تصویب نهایی رسید.

وی تاکید کرد: شهرستان مهران در هشت سال درگیری با جنگ مرزدار کشور و استان بود و هرچند بسیاری از شاخص‌های توسعه یافتگی در آن دیده نمی شود اما با تصویب منطقه آزاد بارقه‌های امید در دل مردم در سطح استان ایجاد شد.

نماینده مجلس گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۰ قوانین جدید در خصوص مناطق آزاد مربوط به صادرات و واردات، بحث گمرکات خودرو و شعاع مناطق آزاد پیش بینی شد که هم خودروها تردد داشته باشند و نیر بسیاری از مردم از آنها بهره مند شوند.

اقتصاد باید مردم سازی و بومی سازی شود

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه در بودجه ۱۴۰۰ بسیاری از مسائل دیده شده اما امیدواریم با عنایت مسوولان نظام و دولت به خصوص مجمع تشخیص مصلحت نظام بتوانیم در ازای مصوبه بزرگ منطقه آزاد مهران، بسیاری از مشکلات استان رفع شود.

بسطامی تاکید کرد: رسانه ها، خبرگزاری ها، فضای مجازی و کمپین هایی که برای مطالبات بحق مردم تشکیل شد و قرار گرفتن بسیاری از مسوولان تحت تاثیر این نگاه ها قابل قدردانی است و امیدواریم با هماهنگی و هم افزایی و نگاه قوای مقننه و قوه مجریه، اقتصاد مردمی سازی و بومی سازی شود.

وی ادامه داد: در سالی که با تدبیر رهبر معظم انقلاب به نام سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی نامگذاری شده است باید بتوانیم از قِبَل این مصوبه بزرگ بسیاری از مشکلات استان را حل کنیم و استانی که دارای بسیاری از مواهب خدادادی نفت، گاز، آب، خاک و اخیرا منطقه آزاد است نباید جزو استان‌های آخر توسعه یافته کشور باشد چرا که بیش از ۹۰ درصد نفت و گاز غرب کشور را دارا است که باید مدیریت شوند.

این نماینده مجلس بیان کرد: مرز مهران که امن‌ترین و نزدیکترین مرز به پایتخت کشور همسایه عراق است زیبنده نیست مردم تحت تاثیر فشار اقتصادی باشند چرا که منطقه آزاد مهران هم برای عراق و هم برای ایران اثرگذاری زیادی در حوزه‌های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی دارد علاوه بر این باید برای هر کار اقتصادی پیوست فرهنگی نیز داشته باشیم.

بسطامی اضافه کرد: در این راستا نیز ما دارای تعاملات، پیوست ها و مناسبت های خوبی با کشور عراق هستیم و با تصویب این منطقه این تعامل و ارتباط دوسویه مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی که یکی از راهکارهای اصلی ما است، ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: با تصویب منطقه آزاد مهران مسوولان اجرایی استان باید بلافاصله ساز و کارهای لازم را فراهم کنند و مجمع نمایندگان استان نیز در کنار دولت برای کمک به مردم استان تلاش می کنیم و امیدواریم مشکلات اقتصادی موجود با این مصوبه حل شود و اثر آن را در سفره های مردم استان به خصوص مردم مهران شاهد باشیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهران در سختی ها پیشقراول نظام، امام و ولایت بود و با این مصوبه اثرگذاری و میزان توجه نظام و مسوولان کشور در حوزه مردم به درستی ترجمان شود.

مهران باید قطب صادارت تولیدات داخلی کشور شود

اردیبهشت سال ۹۳ بود که کاروان تدبیر و امید در سفر استانی ایلام به پیشنهاد مسئولان استان مبنی بر ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران مهر تائید زد و بلافاصله پس از آن پی گیری ها برای تحقق این خواست مردم ایلام از سوی مسوولان محلی آغاز شد و پس از کش و قوس هایی شورای عالی مناطق آزاد و هیات دولت با راه اندازی آن موافقت کردند.

هفتم اردیببهشت ماه سال ۱۳۹۷ نیز مجلس نظر مثبت خود را نسبت به تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری اعلام و آن را تصویب کرد.

بدون شک بازارهای هدف مهران فقط معطوف به عراق نخواهد بود و در صورتی که قطار منطقه اقتصادی مهران به درستی روی ریل حرکت کند می تواند در کمترین زمان ممکن به یکی از قطب های بزرگ تجارت و بازرگانی و حتی سرمایه گذاری در کشور تبدیل شود.

منطقه ازاد تجاری مهران فرصت رقابت سالم را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فراهم خواهد آورد تا با استفاده از مشوق ها و امتیازهای این منطقه نبض بازارهای کشورهای منطقه و حتی بین المللی را از طریق مهران در دست بگیرند و ارزآورهای کلان برای استان ایلام به ارمغان آوردند.

نکته ای که نباید از کنار آن ساده و بی توجه گذشت و مسوولان نیز به آن واقف هستند اینکه منطقه آزاد تجاری مهران باید بر پایه صادارت تولیدات داخلی و ترانزیت کالاهای خارجی به بازارهای بین الملل و منطقه و جذب سرمایه های شناور و سرگردان و نیز جذب سرمایه گذاران تولیدکنندگان داخلی و خارجی باشد.

بنابراین نباید با سهل انگاری و یا رانت ها مهران به محلی برای وارادت کالاهای لوکس و گران قیمت خارجی تبدیل و به سرنوشت برخی از مناطق مناطق آزاد دچار شود که از هدف اصلی خود دور شدند و به جای رونق اقتصادی به آوردگاه واردات کالاها بدل گشتند.

شهرستان مهران با مساحت ۲ هزار و ۳۹۲ کیلومتر مربع معادل ۱۲ درصد مساحت استان ایلام را به خود اختصاص داده‌ و این شهرستان از شمال به ایلام، از جنوب به دهلران، از شرق به ملکشاهی و از غرب به کشور عراق محدود شده‌است.

طبق آخرین آمار جمعیت شهرستان مهران در سال ۱۳۹۵ برابر با ۲۹ هزار و ۷۹۷ نفر جمعیت ساکن است که در ایام اربعین این جمعیت تا بیش از چهار میلیون نفر افزایش می یابد که در آن مقطع زمانی هر شبانه روز میانگین بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در این شهرستان تردد می کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.