تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸

ساخت سه سد بزرگ ایلام به ثمر نشست

ساخت سه سد بزرگ ایلام به ثمر نشست
ایلام - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: ساخت و بهره‌برداری از سه سد بزرگ همراه با اجرای سایر طرح های منابع آب این استان در دولت تدبیر و امید به ثمر نشست.

علی پوراحمد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سدها عبارتند از سد دویرج دهلران، کنگیر ایوان و سد شهدای ایلام (گلال) که ظرفیت تنظیمی آنها در مجموع ۲۴۵ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی افزود: تکمیل و بهره برداری از این سه سد در دوران فعالیت دولت تدبیر و امید احداث شده است که به مصارف مختلف شرب، صنعت و کشاورزی سرویس می دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام یادآور شد: سد دویرج دهلران با حجم مخزن ۲۰۵ میلیون متر مکعب در حال بهره برداری است که آب کشاورزی برای ۱۱ هزار ۶۸۰ هکتار از اراضی دشت های موسیان و دهلران و آب صنعت پتروشیمی را در بلند مدت تامین می کند و در سنوات اخیر علاوه بر کنترل سیلاب و جلوگیری از بروز خسارت به پایین دست اهداف خود را به طور کامل محقق کرده است.

پوراحمد تاکید کرد: شبکه آبیاری و زهکشی پایین دست سد دویرج که به مساحت ۱۱ هزار و ۶۸۰ هکتار است به طور کامل تکمیل شده و در دست بهره برداری قرار دارد.

وی اضافه کرد: دومین سد استان که در دولت تدبیر و امید مورد بهره برداری قرار گرفت، سد مخزنی کنگیر ایوان با حجم مخزنی ۲۰ میلیون متر مکعب است که برای اراضی کشاورزی دشت زرنه به مساحت ۱۸۰۰ هکتار و ۵ میلیون مترمکعب جهت آب صنعت طراحی و اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام اظهار کرد: بهره برداری از سد مخزنی کنگیر و شبکه آبیاری و زهکشی سال گذشته به طور رسمی آغاز شد و در سال زارعی جاری بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت زرنه تحت پوشش و کشت قرار گرفته و خردادماه سالجاری برداشت محصول از این اراضی اغاز می شود.

پوراحمد گفت: سد مخرنی شهدای ایلام(گلال) در شهرستان چوار سد دیگری است که در دولت تدبیر و امید تکمیل شده است و سال گذشته با هدف تامین آب صنایع پتروشیمی و پالایشگاه گاز ایلام مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گفته وی در حال حاضر انشعاب پتروشیمی نصب و آب مورد نیاز این صنعت از سد گلال تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام با اشاره به احداث سدهای در دست اجرا در استان یادآور شد: سد مخزنی میمه شهرستان دهلران با ۵۷ درصد، سد مخزنی سیکان با ۲۵ درصد و سد مخزنی چناره نیز با ۳ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا هستند.

پوراحمد تاکید کرد: سد مخزنی سیکان واقع در شهرستان دره شهر با هدف تامین آب شرب شهرستان های دره شهر، آبدانان و بدره، در دست اجراست که علاوه بر تامین آب شرب بخشی از آب صنعت و کشاورزی دره شهر را نیز تامین خواهد کرد.

وی افزود: همچنین سد مخزنی میمه با هدف تامین آب ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی دهلران و سد مخزنی چناره که عملیات احداث آن در سال ۹۹ آغاز شده جهت تامین آب کشاورزی و صنایع چرداول و آب آشامیدنی دراز مدت شهرستان‌های ایلام، چرداول و سیروان در دست اجراست.

پوراحمد بیان کرد: طی هفته گذشته کمیسیون ماده ۲۳ سد مخزنی گدارخوش برگزار و مورد تصویب سازمان برنامه و بودجه کشور قرار گرفت که به زودی ابلاغ می شود.

وی از آغاز عملیات اجرایی سد مخزنی گدارخوش در ابتدای سال آینده خبر داد و افزود: این سد با هدف تامین آب ۶ هزار و ۶۰۹ هکتار از اراضی شهرستان های مهران و صالح آباد و پنج میلیون مکعب آب صنایع پایین دست بر روی رودخانه موسوم به گدارخوش احداث می شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.