تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸

فقط ۳۵ روز تا انتخابات باقی است

آغاز شمارش معکوس برای ثبت یک حماسه مردمی در ایران

آغاز شمارش معکوس برای ثبت یک حماسه مردمی در ایران
استان ها - مشکلات مردم به ویژه مشکلات و تنگناهای اقتصادی هموطنان چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد اما چیزی که همیشه همگان اعتراف کرده اند که مردم در ۴۰ سال گذشته در همه عرصه ها حضور داشته اند و برای همین حضور است که باید قدردان آنان بود. مگر جز این است؟

حرف از امید و زنده نگاه داشتن آن در بین مردم است و اینکه مسئولان، قدردان مردمی باشند که تاکنون وفادار به آنان بوده اند.امروز نخبگان استان ها به خبرنگاران ایرنا همین ها را گفتند و اینکه باید امید را در بین آحاد زنده نگاه دارند و قدردان همین مردم بود.

احمد بخشی، استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه بیرجند است. او امروز ۲۴ اردیبهشت و ۳۵ روز مانده به انتخابات سرنوشت ساز ۱۴۰۰ گفت : ” مردم در ۴۰ سال گذشته در همه عرصه‌ها حضور داشتند پس باید حاکمان و دولتمردان، واقعا برای حل مشکلات مردم و توسعه همه جانبه کشور تلاش کنند” .

وی این نکته را هم مورد تاکید قرار داد که نباید گاهی مردم احساس کنند ، فقط متاعی هستند که در زمان انتخابات خریدار دارند و بعد از انتخابات زیر بار مشکلات کمر خم می‌کنند. باید حتما حاکمان قدردان مشارکت سیاسی مردم باشند و همه تلاش خود را برای ارتقای کشور و رفع مشکلات مردم به‌کار گیرند تا سطح امید در جامعه افزایش یابد.

بدنه جامعه از بی خردی برخی مدیران ناراحت است

امروز حجت الاسلام محمد ایزانلو، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی اینها را می گفت:” بدنه جامعه از بی خردی برخی از مدیران ناراحت است”. “فقر و بیکاری به کشور آسیب می رساند”. “فضای کشور باید به سمتی برود که به نفع عموم مردم باشد مسایل اقتصادی و معیشتی باعث نشود تا مردم از نظام دلزده شوند.”

او در عین حال تاکید کرد: این امر نباید آنان را از نظام ناامید کند و به پای صندوق های رای نکشاند .باید تلاش کنیم که کف جامعه نیز در این دوره از انتخابات شرکت کنند و با انتخاب اصلح فردی را به کرسی بنشانند که مشکلات جامعه را حل کند.

حجت الاسلام حسن فروتن، مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های آزاد اسلامی خراسان شمالی هم به تنگناهای معیشتی و نارضایتی ها اشاره اما در عین حال تاکید کرد: این تنگناها نباید ما را از اصل انتخابات مایوس کند چرا که انتخابات پرشور پشتوانه نظام و انقلاب است.

او از مردم خواست؛ همچون انتخابات گذشته حضور گسترده در انتخابات داشته باشند. او همچنین تنگناهای امروز را تلخی هایی تعبیر کرد که به شیرینی های آینده می ارزد و به همین علت همه مردم در سرنوشت کشور خود موثر هستند زیراکه رای افراد در پای صندوق های رای بسیار تاثیرگذار در نحوه مدیریت کشور و شهرها و روستاها است.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد افزود: نباید تنگناها و این بحران اقتصادی ،امید را از مردم بگیرد بلکه باید با انتخاب درست امید را در جامعه تزریق کنیم .

حجت الاسلام حامد شاهبیکی، مسوول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی نیز به امید تاکید کرد و اینکه در فرصت باقیمانده تا انتخابات ۲۸ خرداد باید با مردم شفاف صحبت کنیم و امید را در مردم زنده نگه داریم .

شاهبیکی در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت : برخی از کاستی‌ها موجب سوء‌استفاده دشمن در جنگ روانی می‌شود لذا در این مدت دولتمردان و مسوولان تمرکز بیشتری بر اداره امور داشته باشند و برای خدمت به مردم و گفت و گو با آنان تلاش بیشتری کنند، حرفشان را بشنوند و مشکلات را تا جایی که مقدور است رفع کنند زیرا مردم ما آنقدر باوفا هستند که اگر انگیزه و تلاش ببینند وضعیت، محدودیت‌ها و شرایط را درک می‌کنند.

تکلیف مردم از شورای نگهبان بیشتر است

از امید و زنده نگاه داشتن آن گفتیم اما مساله این است که مردم باید گزینه های متنوعی هم برای انتخاب داشته باشند و این گزینه ها را کدام نهاد تایید یا رد می کند ؟ قدر مسلم آن است که پاسخ، شورای نگهبان است .

علی آهنی، دبیر حزب مجمع نیروهای خط امام (ره) در خراسان جنوبی است . او امروز به ایرنا گفت : به نظر می‌رسد باید شورای نگهبان فضا را باز کند تا انواع و اقسام گرایش‌های سیاسی بتوانند در انتخابات نامزد داشته باشند و اگر این گونه نشود برخی مردم انگیزه خود را برای شرکت در انتخابات از دست می‌دهند.

به گفته آهنی، اگر افرادی از جناح‌های مختلف توسط شورای نگهبان تایید شوند در حضور پررنگ و همه جانبه مردم پای صندوق‌های رای تاثیرگذار است و اگر در این مقطع به دنبال حضور حداکثری هستیم باید شورای نگهبان حتی المقدور از همه جریان‌های سیاسی نامزدی را تایید صلاحیت و به مردم برای انتخاب معرفی کند.

در این میان، ایزانلو، رییس دانشگاه علوم قرآنی خراسان شمالی تعبیر دیگری دارد او امروز گفت: تکلیف مردم در انتخابات از شورای نگهبان نیز بیشتر است شورای نگهبان هم اینک افراد صالح را انتخاب می کند و گزینه های زیادی را دارد اما مردم از بین این گزینه ها باید یک فرد اصلح را برگزینند که این مهم، وظیفه مردم را سخت تر کرده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه مردم باید از میان افرادی که شورای نگهبان آنان را انتخاب کرده است برگزینند پس انتخابی ظرفیت تر دارند چرا که انتخابات آنان از حساسیت بیشتری برخوردار است.

رسانه ها و تزریق امید

امروز همچنین شماری از نخبگان استان ها به نقش وتاثیرگذاری رسانه ها و تزریق امید برای مشارکت مردم جهت حضور در پای صندوق های رای اشاراتی داشتند و اینکه هنوز رسانه های داخلی روی مردم تاثیر گذاری دارند .

به گفته سید حسین بی نیاز، مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان قزوین، رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی و بر اساس تئوری «هر چند نمی‌توان به مردم گفت چگونه فکر کنند اما قطعا می‌توان به افکار عمومی القا کرد که به چه چیزی فکر کنند» نقش بسیاری در تشویق و ترغیب مردم به حضور در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین شناساندن نامزدهای اصلح به مردم را دارند و همین باعث شده است در این برهه از زمان توقع و انتظارات از جامعه رسانه‌ای بیش از هر زمان دیگری باشد.

او این را هم گفت که رسانه ها در عرصه انتخابات باید توجه داشته باشند که رسانه هایی مورد وثوق و اعتماد مردم هستند که در انعکاس اخبار و اطلاعات؛ صداقت و درستی را مبنای کار خود قرار می دهند و از افراط و تفریط پرهیز می کنند و در این راستا باید تاکید کرد که رسانه های اخلاق محور یک سرمایه ارزشمند برای مردم و جامعه محسوب می شوند.

وی ایجاد شور، شعور و نشاط انتخاباتی در بین اقشار مختلف مردم را از جمله وظایف رسانه ای در زمان تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد و افزود: رسانه ها باید با ادبیات صادقانه، وحدت بخش، امیدوار کننده و نشاط آور در عرصه انتخابات را جزو اصول کاری خود قرار دهند.

رسانه ها در وانفسای امید و انگیزه دادن به مردم به نکته ای بس مهم هم باید اهمیت دهند و آن اینکه در کنار نقد و نقادی شرایط و شخصیت ها به خط قرمز تخریب نزدیک نشوند.

بی نیاز در این خصوص با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه قزوین دقت نمایند ، نقد را با تخریب اشتباه نگیرند و نقد منصفانه را سرلوحه کار خود قرار دهند اظهارداشت: کمک به ایجاد فضای نقد منصفانه بسیار مهم است و انصاف در تبلیغات انتخاباتی یک رکن است و اگر به آن توجه نشود تبدیل به بداخلاقی انتخاباتی می شود و فرهنگ انتخاباتی کشور را دچار خدشه می کند.

هادی درزی رامندی مدیر عامل خانه مطبوعات استان قزوین هم نظری مشابه داشت و اینکه از فعالان رسانه انتظار می رود از تخریب و توهین به نامزدهای انتخابات پرهیز کنند و تبیین برنامه‌های نامزدهای مورد نظر خود را در دستور کار قرار دهند.

محمد کشاورز، مسوول بسیج رسانه استان قزوین از برخی رسانه ها گله کرد و آنها را رسانه های زرد تعبیر کرد که با افشاگری ، القای نارضایتی، تجسس سوابق زندگی و شغلی نامزدها ریاست جمهوری یا شوراهای شهر و روستا که ثبت نام کرده اند و با تکنیک های خبری مانند پاره خبرگویی تلاش دارند باعث بدبینی مردم نسبت به نامزدها و در کلان مردم را نسبت به نظام و شرکت در انتخابات دلسرد کنند. این در حالی است که رسانه ها باید با نقد سازنده عملکرد ، کارنامه و برنامه های کاندیدها مختلف را به دور از تخریب بررسی کنند.

روز انتخابات چگونه رای دهیم ؟

امروز دفتر خبرگزاری لارستان استان فارس، گزارشی با تیتر “عصر کرونایی و انتخابات ۱۴۰۰ در ایران” را منتشر کرد . در این گزارش از قول مدیرکل فناوری ارتباطات وزارت کشور به نکاتی برای چگونگی رای دادن در روز ۲۸ خرداد بر می خوریم . مثلا” رای گیری پستی در انتخابات ممکن نیست”.

امیر شجاعان به خبرنگار ایرنا در این خصوص گفت: رای گیری پستی و رای در منزل به هیچ وجه امکان پذیر نیست اول اینکه باید زیرساخت های ارتباطی و فناوری آن پیش بینی شود و در وهله بعد نیز مساله امنیت و سلامت انتخابات و همچنین فاش نشدن ماهیت رای دهنده و سایر جنبه های امنیتی آن باید مد نظر باشد. ضمن اینکه شائبه خرید و فروش رای نیز در رای گیری پستی مطرح است.

شجاعان نکات دیگری را هم عنوان کرد . مثلا “امکان موکول کردن انتخابات حتی بر فرض شرایط کرونایی و کند شدن فرآیند رای گیری به روز و یا روزهای بعدی نیز محال است.” و ” در حال تهیه نرم افزاری با عنوان شعبه یاب هستیم که هر فردی بتواند با نصب آن روی گوشی موبایل خود ،شعبه های خلوت را پیدا کند که انجام این کار نیز می تواند کمک شایانی برای حفظ سلامتی افراد و جلوگیری از ازدحام جمعیت در شعبه ها خواهد کرد”.

همچنین مهرداد سهرابی ، مدیرکل ارتباطات و فناری اطلاعات استان فارس هم در بخشی از سخنانش به ایرنا گفت : مجریان انتخابات برای روند انتخابات به شکل الکترونیکی و روش های جایگزین باید در سطح ملی به اجماع نهایی برسند که همچنان به ویژه در مورد روز رای گیری و اینکه همچنان اخذ رای به شکل سنتی باشد تصمیمی گرفته نشده است.

او گفت: موضوعی که تاکنون قطعیت یافته این است که نیازی به شناسنامه افراد نیست و فرآیند رای گیری و اخذ رای بر اساس دریافت کد ملی است اما در خصوص روش های نوین و جایگزین دیگر همچون رای گیری بر بستر اینترنت هنوز تصمیم قطعی صورت نگرفته است.

سهرابی یادآور شد: البته انجام روش های الکترونیکی و جایگزین نیز نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه در زمینه استفاده از فناوری های پیشرفته ارتباطی است و به عنوان نمونه اینکه تشخیص داده شود که رای تکراری نباشد و یا در شعبه های اخذ رای و در همه نقاط شهری و روستایی باید زیرساخت ارتباطی و تلفن باشد.

امروز ، ۲۴ اردیبهشت ، چهارمین روز ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری در وزارت کشور بود. ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه آغاز شد و این روند تا ساعت ۱۸ روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه خواهد یافت.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.