تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴

گزارش سفر دو روزه رئیس فدراسیون کشتی کشور به ایلام

ناخدای کِشتی کُشتی ایران در مسیر احیا/ لنگر رو بکشید!

ناخدای کِشتی کُشتی ایران در مسیر احیا/ لنگر رو بکشید!
نگاه اقتصاد - اسلام انصاری فر

 

دیروز بر روی تشک کُشتی با دوبنده ی تیم ملی، پشت حریفان را به خاک می نشاند و با اهتزاز پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران، دلهای میلیون ها ایرانی را سرشار از هیجان و حسَ پیروزی و اقتدار می کرد.

هر بار که المپیک یا مسابقات جهانی می شد، یک مدال خوش رنگ برایش کنار می گذاشتیم و ایمان داشتیم که ” علیرضا دبیر” باز هم خوشحالمان‌ خواهد کرد.

هر بار که کِشتی کُشتی در میان تلاطم دریای مسابقات حرکت می کرد و به دل امواج خروشان می زد، ما هم دلمان قُرص بود که از این دریا می شود ماهیِ طلا صید کرد و می شد آن چه که می خواستیم.

۲۵ شهریور ۱۳۵۶ در محله ی کوی سیزده آبانِ شهر ری پسری به دنیا آمد تا روزی در رشته کشتی آزاد مدال قهرمانی المپیک سیدنی و مسابقات قهرمانی کشتی جهان را به گردن بیاویزد.

علیرضا دبیر در باشگاه کشتی صدری در سن یازده سالگی و در اولین برخورد نزدیکش با اکبر فلاح (کشتی‌گیر سابق) استعداد نهانش را به رخ کشید تا جایی که فلاح با دیدن نحوه کشتی گرفتنش، به مربی باشگاه گفته بود که این پسر کوچک کشتی‌گیر خوبی می‌شود و شد آن چه که باید می شد و علیرضا با کشتی های زیبایی که سالها بر روی تشک های جهانی و المپیک گرفت، تا ابد در دل دوستداران و علاقمندانش جاودانه شد.

جوان پرتلاش و خستگی ناپذیر جنوب شهر در ادامه تحصیلات خود را در رشته مدیریت بازرگانی آغاز و مدرک دکترای مدیریت منابع انسانی خود را از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کرد. او هم‌اکنون با مرتبه علمی استادیار عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی است. دبیر از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶ در دوره‌های سوم و چهارم عضو شورای شهر تهران بوده است.

بیست و ششم تیرماه ۱۳۹۶ روزی بود که بهترین و شایسته ترین گزینه برای ریاست فدراسیون کُشتی انتخاب شد و علیرضا دبیر از آن روز به بعد با هیجان و برنامه ریزی بیشتری مسائل ریز و درشت کُشتی را دنبال می کند تا در بیرون از تشک، پُشت مشکلات را به خاک بچسباند و نگذارد حال و روز کُشتی در لابلای کمبودها به وخامت بگراید.

این روزها که کُشتی از آن هیجان و تاب و تب گذشته افتاده و در واقع کِشتیِ کُشتی به گِل نشسته و موجهایی عظیم می خواهد تا بر دیواره های خسته ی آن بکوبد و به دریای صید برگرداند، دبیر کشتی ایران با عزمی جزم، دل به حرکت به سمت یکی شدن و همسو شدن تمامی هیئت های کشتی استان ها با جریان خواستن و دل به کار سپردن داده و با سفر به استان ها حتی در شرایط بدِ آب و هوایی، دلسوزانه می آید و می رود تا کُشتی به دریای مواج گذشته برگردد و حداقل از دلِ هر استان یک قهرمان بیرون بیاید.

او با دغدغه هایش و با تأکید بر آسیب شناسی محلات پرخطر و ساخت خانه های کُشتی برای نوجوانان بزه، در پی آن است تا آنان انرژی شان با ورزش تخلیه شده و هم با پشتوانه سازی، آینده ی خوبی برای کُشتی که یک رشته ی ملی و مختص به کشور ایران است را رقم بزنند.

اواخر بهمن ۹۹ بود که خبری خوش در شهر پیچید: “علیرضا دبیر به ایلام می آید”؛ حسی آمیخته با شور و ذوق به جانمان افتاد با هوای روزهایی که علیرضای آرزوهامان بر روی تشک، دلمان را هوایی می کرد تا در هوای افتخاری دیگر به تپش بیفتد و ضربان نگاهمان را با ثانیه های زور بازو و تکنیک های عالی علیرضا هم نفس می کردیم و با پیروزی اش، پیروز می شدیم و با لبخندش می خندیدیم و دست بر سینه با او بر روی سکوی قهرمانی می ایستادیم و سرود زیبای کشورمان را زمزمه می کردیم.

او به ایلام آمد تا تکانی به کشتی ایلام بدهد؛ تا رخوت و کسالت از در و دیوارش بریزد و دوباره هیاهو به سالن های کشتی بازگردد. علیرضا به ایلام آمد تا از دل استعدادهای کشتی اش، “حیدرزاده” ها و “غریبی”ها و قهرمانان نام آور دیگری به دنیای کشتی معرفی شوند.

او به ایلام آمد تا ایلام را به کشتی برگرداند. حرف هایش خیلی به دل می نشست؛ وقتی که می گفت باید کار کرد، چون کار هر سِحری را باطل می کند.

او آمد بگوید که مربیان باید مسائل اخلاقی را جدی بگیرند. او در جلسه هم اندیشی گفت که اول آمدیم آدم تربیت کنیم آقایان مربی!. علیرضا دبیر با ایمان و اعتقاد به کار خدایی خطاب به مربیان گفت که مربیگری بالاتر از عشق و دیوانگی است و یک مربی پایه نباید مربی بزرگسالان شود. او گفت که باید “من” را کنار گذاشت و به “ما” رسید.

سفرنامه ی دبیرِ کُشتی ایران

۱)
در صبحگاه سرد و بارانی شهر ایلام، هواپیمای حامل رئیس فدراسیون کشتی بر روی باند فرودگاه شهدای شهر ایلام به سلامت به زمین نشست. علیرضا دبیر و هیئت همراه در میان استقبال مدیر کل ورزش و جوانان استان ایلام، رئیس هیئت کشتی استان و سایر همراهان که بیشتر از مربیان و گوش شکسته های کشتی استان بودند، در ابتدای ورود خود با محمد نوذری، سرپرست استانداری ایلام دیدار و گفتگو کرد.
علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی در این دیدار با بیان این که باید کاری کنیم تا کشتی کشور جان دوباره ای گرفته و به روزهای اوج خود برگردد، خاطرنشان کرد: امروز با سیر نزولی کشتی گیر مواجه شده ایم و با این رویه دچار مشکل می شویم. ایشان با اشاره به این که کشتی مال ما و برای ماست، تصریح کرد: بیشتر رشته های ورزشی در کشور همانند تکواندو و بسکتبال وارداتی هستند، اما کشتی متعلق به ایران است و تاریخچه ای کهن دارد و ما باید در این راستا و در جهت احیای این ورزش تلاش کنیم.
رئیس فدراسیون کشتی در ادامه به افت چشمگیر کشتی در ایلام اشاره کرد و گفت: سال های دور با حضور قهرمانانی همچون برادران حیدرزاده، غریبی و دیگر قهرمانان دوره طلایی کشتی ایلام شکل گرفت اما امروز از آن هیاهو خبری نیست. ایشان اضافه کرد: باید کشتی را از شهرهای بزرگ بیرون و به روستاها ببریم، و مسئولین اجرایی هم در این راستا باید یار و همراه کشتی باشند.
دبیر با ذکر این نکته که همواره ۸۰ درصد مدال های المپیک متعلق به کشتی است، گفت: حیف است کشتی از بین برود، باید کاری بکنیم. ایشان عدم حمایت از ورزش کشتی در استان و حضور جوانان در رشته های دیگر ورزشی و همچنین عدم اختصاص امکانات مناسب برای رشته ی ورزشی کشتی و مسائل اقتصادی و همچنین کم توجهی به مربیان را از عوامل افت کشتی در استان ایلام برشمرد.
محمد نوذری، سرپرست استانداری ایلام در این دیدار به حمایت های استانداری از کشتی اشاره کرد و گفت: به هیأت کشتی استان از طریق اعتبارات اجتماعی و تملکر دارایی ها کمک خواهیم کرد.
در این جلسه سرپرست استانداری ایلام نسبت به پیگیری مراحل ساخت ۴ خانه کشتی استان توسط استانداری تا پایان خردادماه سال آینده تا رسیدن به بهره برداری قول مساعد داد.

۲)
علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی با رحمت اله قیصوری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام دیدار و گفت و گو کرد.
این جلسه با حضور مظفر علیشاهی؛ مدیرکل ورزش و جوانان، عبدالجبار حیدرزاده؛ رئیس هیأت کشتی استان و یزدانی نیا؛ نایب رئیس لیگ برگزار شد.
در این نشست در راستای چگونگی حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از هیأت کشتی استان بحث و تبادل نظر شد.
علیرضا دبیر در این جلسه با بیان این که سرمایه گذاری در کشتی استان کاری سودمند است، خاطرنشان کرد: کشتی ورزش ملی و تاریخی ما محسوب می شود و باید در حفظ آن کوشا باشیم زیرا جزئی از هویت و فرهنگ مردم ماست.
قیصوری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم قول مساعد داد تا بر اساس دستورالعمل های خود کمک هایی را تا قبل از پایان سال به هیأت کشتی استان اختصاص دهد.
در پایان هم تصمیماتی در جهت تکمیل سالن های کشتی و همچنین کمک به هیأت کشتی صورت گرفت.

۳)
علیرضا دبیر با فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام دیدار و گفتگو کرد.
سردارجمال شاکرمی، فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام در دیدار با علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی کشور با بیان این که استان ایلام از لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات در زمینه ورزش کشتی و فرهنگ پهلوانی از ظرفیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: تقویت زیرساخت ها در توسعه ورزش کشتی از بزرگترین دغدغه های ورزش کشتی استان است. ایشان افزود: مسئله مهم در حال حاضر این است که نباید ورزش تحت شعاع مسائل جناحی و سیاسی و جابجایی های مدیریتی قرار بگیرد.
سردار شاکرمی در ادامه با اشاره به این که سپاه و بسیج دارای ظرفیت های خوبی از قبیل وجود پایگاه های مقاومت بسیج در جغرافیای استان است، تصریح کرد: با هم افزایی صورت گرفته بیش از گذشته این ظرفیت ها دراختیار ورزش استان قرار خواهد گرفت.
فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام یادآور شد: اولویت اصلی ما در سال ۱۴۰۰ تقویت ورزش کشتی در سطح شهرستان ها خواهد بود.
سردار شاکرمی با بیان این که علیرضا دبیر متعلق به تاریخ است که متوقف نمی شود، افزود: این پهلوان ملی قله های رفیع جوانمردی و عطوفت را معنا کرد.
در پایان این دیدار، ایلام تمثال سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی توسط فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام به رئیس فدراسیون کشتی اهدا شد.

۴)
علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی در ادامه سفر به استان ایلام با صادقیان شهردار ایلام دیدار و‌ گفتگو کرد.
در این نشست علیرضا دبیر با بیان این که ایلام در گذشته یکی از قطب های کُشتی فرنگی بوده، گفت: باید با اجرای چندین برنامه مدون و ایجاد زیرساختها این قطب استعداد کشتی احیاء شود. ایشان خاطرنشان کرد: فدراسیون کشتی آمادگی دارد تا با همکاری در این امر مهم به احیای کشتی در ایلام کمک کند.
طالب صادقیان؛ شهردار ایلام هم در این دیدار آمادگی لازم شهرداری را جهت همکاری در ایجاد چند خانه کشتی در محلات مختلف شهر علی الخصوص‌ محلات حاشیه نشین اعلام کرد و افزود: ایلام در گذشته قهرمانان ملی کشتی را به کشور معرفی کرده و امیدواریم با تقویت زیرساخت ها و رفع کاستی ها، این قطب استعداد کشتی روزهای اوج خود را دوباره تکرار کند.
شهردار ایلام یادآور شد: شهرداری ایلام در سه سال گذشته به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با برگزاری مسابقات ورزشی محله محور و‌ تقویت و حمایت از ورزش همگانی اقدامات موثری را جهت تقویت سلامت و مشارکت شهروندان در محلات به انجام رسانده که در یکسال گذشته بدلیل شیوع کرونا موقتا متوقف شده و به امید خدا پس از بهبود شرایط به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

۵)
نشست هم اندیشی روسای هیئت کشتی شهرستان‌های ایلام، پیشکسوتان، مریبان، قهرمانان و داوران کشتی استان ایلام با حضور علیرضا دبیر رئیس فدراسیون، مظفر علیشاهی مدیرکل ورزش و جوانان و عبدالجبار حیدرزاده رئیس هیئت کشتی استان برگزار شد.
علیرضا دبیر در این نشست خطاب به روسای هیئت کشتی شهرستان‌های ایلام گفت: اگر قرار باشد کشتی در استان ایلام رشد داشته باشد شما باید عملیاتی کار کنید و آورده داشته باشید و منتظر نباشید تا بودجه‌ای برسد تا شما کار کنید.
دبیر با اشاره به این نکته که هر هیئت کشتی شهرستانی که عملکرد خوبی داشته باشد، عملکردش از نظر ما پنهان نخواهد بود، تصریح کرد: ما به صورت اختصاصی هیئت های فعال کمک خواهیم کرد.
رئیس فدراسیون کشتی با اشاره به این که مربیان کشتی باید دانش فنی خود را بالا ببرند، اظهار داشت: فدراسیون از طریق انستیتو کشتی اقدام به برگزاری کلاس‌های دانش افزایی مربیان خواهد کرد تا طرح همسان سازی تمرینات کشتی شکل بگیرد.
دبیر با بیان این که رده‌ی پایه مهمترین رده‌ی سنی در کشتی حساب می‌شود، اضافه کرد: کشتی گیر در رده پایه شکل می‌گیرد و اگر ما آموزش خوبی به این کشتی گیران بدهیم در آینده تیم ملی قوی خواهیم داشت.
در این نشست صمیمی ، مربیان هیئت های شهرستان ها به طرح مشکلات و دغدغه‌های خود با رئیس فدراسیون کشتی پرداختند و نظرات خود را برای بهبود کشتی در استان ارائه دادند.

۶)
رئیس فدراسیون کشتی با امیر مهردادی مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام دیدار و گفت و گو کرد.
علیرضا دبیر در این دیدار با اشاره به امضاء تفاهم نامه میان فدراسیون و وزارت آموزش و پرورش گفت: آماده ایم از ظرفیت آموزش و پرورش استان برای رشد کشتی ایلام استفاده کنیم.
رئیس فدراسیون کشتی با اشاره به این که آموزش و پروش می تواند در رشد کشتی مؤثر باشد، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم کشتی را در مدارس راه اندازی کنیم، در این کار موفق خواهیم بود.
امیر مهردادی، مدیرکل آموزش و پرورش استان هم در این دیدار اظهار داشت: اگر بخواهیم اخلاق و معنویت را در میان دانش آموزان تقویت کنیم باید به ورزش توجه کنیم.
این مسئول افزود: آموزش و پرورش ایلام از همکاری با جامعه کشتی استقبال می کند و در این راستا هر کمکی که نیاز باشد انجام می دهد.

۷)
علیرضا دبیر با حجت الاسلام اله نور کریمی تبار، نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان ایلام دیدار و گفت و گو کرد.
رئیس فدراسیون کشتی در دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان ایلام با تأکید بر نقش مهم نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها گفت: شما به عنوان نماینده رهبر انقلاب در استان هستید و می‌توانید در جهت پیشرفت و حمایت از کشتی استان، نکات لازم را به مسئولان اجرایی انتقال دهید.
دبیر هدف خود از حضور در استان‌ها را ایجاد انسجام میان ورزشکاران و مسئولان عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم از امکانات استانی برای کشتی استفاده کنیم، این ورزش ملی، مذهبی و سنتی که جزء هویت و تاریخ ما ایرانیان محسوب می‌شود، پیشرفت خواهد کرد.
حجت الاسلام کریمی تبار نیز در این دیدار گفت: برنامه‌های کشتی ایلام را زیرنظر خواهم گرفت و از باشگاه‌های کشتی دیدار خواهم کرد.
امام جمعه ایلام تصریح کرد: در کنار کشتی گیران و جامعه‌ی کشتی ایلام خواهیم بود و حمایت لازم را از این ورزش پرافتخار به عمل خواهیم آورد.

۸)
رئیس فدراسیون کشتی با مسئولان صدا و سیمای مرکز استان ایلام دیدار و گفت و گو کرد.
علیرضا دبیر در جلسه ای که عبدالجبار حیدرزاده؛ رئیس هیأت کشتی استان ایلام و محمدجواد یزدانی نیا؛ نایب رئیس سازمان لیگ نیز حضور داشت، در مورد حمایت از کشتی استان با محمد بازوند مدیرکل صدا و سیمای مرکز ایلام دیدار و گفت و گو کرد.
دبیر در این دیدار از صدا و سیمای ایلام خواست تا از رشته ورزشی کشتی و همچنین برنامه های هیأت کشتی استان به منظور رشد و ارتقای این ورزش ملی در استان حمایت کند.
رئیس فدراسیون کشتی با بیان اینکه کشتی از فدراسیون کشتی و وزارت ورزش بالاتر است، خاطرنشان کرد: کشتی بعنوان ورزش ملی، سنتی و مذهبی ما ایرانیان قدمتی چند هزار ساله دارد و جزئی از هویت و تاریخ ما محسوب می شود و در فرهنگ ما ریشه دارد، پس باید آن را بالاتر از ورزش دید و همه ی مسئولان برای حمایت از آن تلاش کنند و آن را از خود بدانند.
دبیر گفت: مدیر باید عملیاتی باشد و مدیر پشت میز نشین اطلاعات درستی از کار خود ندارد.

یزدانی نیا هم در این دیدار گفت: صدا و سیما رکن اصلی ورزش کشور است و می تواند به طور ویژه به کشتی کمک کند. ایشان یادآور شد: مسابقات لیگ کشتی امسال نیز با کیفیت خوب و با حمایت مسئولان رسانه ملی به صورت مستقیم برای علاقمندان به کشتی پخش شد که جای قدردانی دارد.
محمد بازوند نیز در این جلسه با اعلام حمایت از رشته کشتی بعنوان ورزش اول کشور، قول مساعد برای اختصاص یک برنامه ویژه کشتی از شبکه استانی را داد.

۹)
مظفرعلیشائی، مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان ایلام در جریان سفر علیرضا دبیر؛ رئیس فدراسیون کشتی کشور به ایلام گفت: بحث امروز ورزش ما به خصوص کشتی، بحث تجهیزات و امکانات و زیرساخت ها نیست، بلکه بحث نقش هاست و امروز باید با همدلی و همراهی و هم افزایی، نیروی انسانی را هدایت کرد.
مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان ایلام گفت: هم اکنون در ۱۱ شهرستان استان، خانه کشتی ساخته شده و ۴ خانه هم در حال ساخت است. ایشان افزود: هیئت های کشتی شهرستان ها باید بیشتر در راستای ارتقای کشتی حرکت کنند و برنامه بدهند، ما برای برنامه پول داریم.
این مسئول در ادامه با بیان این که مربی باید همانند یک مدیر عملیاتی کار کند، خاطرنشان ساخت: نقش مربی به عنوان یک مسئولیت اجتماعی خیرخواهانه است.
علیشائی با اشاره به این که کشتی یک رشته ی سخت است، یادآور شد: مربی امروز باید مجهز به علم نوین باشد و همانند یک دانشجوی زرنگ هر روز مطالعه داشته است و تا به شاخص های اصلی توسعه کشتی دست پیدا نکنیم و نخواهیم، پیشرفت نمی کنیم.

۱۰)
عبدالجبار حیدرزاده رئیس هیئت کشتی استان ایلام در جریان سفر دو روزه رئیس فدراسیون کشتی به ایلام گفت: سفر علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی به ایلام برای کشتی استان دستاوردهای بزرگی داشت و باعث تغییر نگاه مسئولان استان به ورزش کشتی شد‌.
حیدرزاده عنوان کرد: علیرضا دبیر در این سفر دو روزه با سرپرست استانداری، امام جمعه و نماینده ولی فقیه، فرمانده کل سپاه استان ایلام، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، شهردار، مدیر کل آموزش و پرورش و روُسای هیئت های کشتی شهرستان ها و مربیان فعال کشتی استان دیدار و گفتگو کرد.
این کشتی گیر پیشکسوت در ادامه گفت: در دیدار رئیس فدراسیون کشتی با مسئولان، اعتبارات خوبی برای کشتی ایلام در نظر گرفته شد که به امید خدا در آینده در اختیار هیئت کشتی استان قرار خواهد گرفت.
رئیس هیئت کشتی ایلام با اشاره به اهمیت بحث تبلیغات و توجه رسانه ها به ورزش ملی اظهار داشت: با پیگیری های علیرضا دبیر و قول مساعد صدا و سیمای استان، به زودی برای ایجاد برنامه تلویزیونی با موضوع کشتی اقدامات لازم انجام خواهد شد.
حیدرزاده گفت : همچنین برنامه ها و تفاهم نامه های مشترک با سپاه پاسداران و آموزش و پرورش برای توسعه ورزش کشتی در استان در دست اقدام است.
رئیس هیئت کشتی تصریح کرد: یکی از مشکلات کشتی استان نبود وسیله نقلیه بود که با پیگیری و مساعد فدراسیون کشتی، مسئولان و بخش خصوصی به زودی یک دستگاه وسیله نقلیه برای هیئت کشتی استان خریداری خواهد شد تا در اعزام های تیمی به مسابقات کشوری مشکلی نداشته باشیم.
حیدرزاده در پایان برنامه های هیئت با چشم انداز ۱۴۰۰ را شامل برگزاری اردوهای آماده سازی و دعوت از مربیان کشوری در سنین پایه، شرکت در مسابقات لیگ کشتی کشور، برگزاری جلسات هم اندیشی و میزبانی از تیم های ملی پایه در رشته های آزاد و فرنگی اعلام کرد.

سکانس آخر

سفر دو روزه ی علیرضا دبیر به ایلام، سوای عطر دل انگیز حضورشان که مشام روحمان را نشاطی تازه بخشید، از سویی چراغ کم سوی کُشتی را در ایلام همچنان امیدوار به روزهای در پیش، روشن نگه داشت تا روشنی از روزنه ی سایه های سرد بر تشک سالن های کُشتی بتابد و هیجان و تب و تاب از در و دیوار بالا برود. ان شااله….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.