تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۳۶

پیشکسوت دفاع مقدس:

عملیات فتح خرمشهر، دقیق، منسجم و هدفمند بود

عملیات فتح خرمشهر، دقیق، منسجم و هدفمند بود
شیراز- یکی از پیشکسوتان و فرماندهان دوران دفاع مقدس، فتح خرمشهر را یکی از حماسه‌های مهم دوران دفاع مقدس دانست و گفت: این عملیات توسط نیروهای ارتش، سپاه و بسیج و با یک برنامه‌ریزی دقیق، منسجم و هدفمند انجام شد.

 

امیر سرتیپ حسین محمدی، دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، ضمن گرامیداشت سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر افزود: رزمندگان اسلام در جریان این عملیات توانستند خرمشهر را پس از ۱۹ ماه از چنگال نیروهای متجاوز آزاد کنند و دشمن را تا مرزهای بین‌المللی عقب برانند.
وی، عملیات بیت المقدس را یکی از درخشان‌ترین عملیات‌ها در کارنامه نیروهای مسلح در طول دوران دفاع مقدس دانست و بیان کرد: دستاوردهای نظامی و سیاسی این عملیات بسیار عظیم بود و به حق می‌توان گفت که با پایان گرفتن عملیات بیت المقدس، جنگ ایران وعراق وارد مرحله جدیدی شد، مرحله ای که عراق در وضعیت انفعالی و نیروهای مسلح ما در موضع قدرت نظامی قرار گرفتند به نحوی که استراتژی جنگ را تغییر داد.
او اظهار داشت: عملیات بیت المقدس پیامدها و تحولات بسیار مهمی به دنبال داشت که ظهور قدرت دفاعی ایران، ثبات داخلی، بازدارندگی خارجی، ظهور ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و اثبات یک سبک موفق از جلوه ایمان در کشاکش سهمگین ترین میدان‌های نبرد از عمده این تحولات است.
سرتیپ محمدی تصریح کرد: مجموع این تحولات نشان می‌دهد که فتح خرمشهر یک حادثه تاریخی و تاریخ ساز و یک الگوی کامل اندیشه و عمل نظامی و مدیریت کلان دفاعی، امنیتی و استراتژیک در کشور است و آزادسازی خرمشهر توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران بر متجاوز و اثبات برتری نظامی‌اش باشد.
این فرمانده دوران دفاع مقدس افزود: عوامل معنوی و فرهنگی از جمله ایمان، روحیه شهادت طلبی، ایثار، مجاهدت، شجاعت، خلوص نیت، همدلی رزمندگان و عِرق ملی در خلق حماسه خرمشهر نقش بسزایی داشتند و ملتی که حماسه مقاومت و آزادسازی خرمشهر را دارد دارای هویتی است که الهام بخش تفکر و رفتار آنها در صحنه‌های سیاسی، اجتماعی، نظامی و امنیتی در برابر مداخله و تجاوز بیگانگان خواهد بود و دیگر مجالی برای تجاوز باقی نخواهد گذاشت و با قدرت از امنیت ملی و استقلال خود دفاع خواهد کرد.
عملیات بیت‌المقدس یا ‘الی بیت المقدس’ ساعت ۳۰ دقیقه بامداد دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ در محور اهواز، خرمشهر و دشت آزادگان و با هدف آزادسازی خرمشهر آغاز شد و سه هفته به طول انجامید و طی آن شهر خرمشهر سوم خرداد آن سال از متجاوزان بعثی پس گرفته شد.
این روز در تقویم ایران به عنوان روز ایثار،مقاومت و پیروزی ثبت شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.