تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸

آزادی خرمشهر، تجلی غیرت و شجاعت یک ملت

آزادی خرمشهر، تجلی غیرت و شجاعت یک ملت
ایلام - خرمشهر را شهر خون و قیام نامیده اند، در و دیوارش آغشته به خون شهدایی است که جانانه در برابر دشمن متجاوز ایستادند و تن به ذلت اسارت سرزمین خویش ندادند، جان دادند تا پاسدار خاک وطن باشند و برای همیشه نامشان بر تارک این دیار بدرخشد.

بی گمان دست بلند خدا یاور مردمانی مظلوم و شجاع بود که از حق دفاع کردند و این خود وعده الهی است که به مردم آزاده داده تا سلطه ظالم و متجاوزان را نپذیرند و در برابر متجاوزان و دشمنان قیام کنند.

خرمشهر، شهر حماسه و خون و قیام، شهر یاس های پرپر و آلاله های آغشته به خون، شهری با مردمانی شجاع که تاریخ خاطرات دلاوری، غیرت و مردانگی آنها را در دل خون به یادگار دارد.

دیوارهای خراب و نخل های بی سرش گواه تجاوز و ظلم رژیم بعث به سرزمینی است که مردمانش ساده و بی تکلف در بستر دیار خویش به تکاپوی روزمره مشغول بودند، اما دشمن متجاوز وحشیانه کابوس زنان و کودکان این دیار شد و با تانک ها و بمباران های پی در پی آنرا به اشغال و اسارت خود درآورد.

دلهره و هراس همه خانواده هایی که شبانه روز در زیر گلوله و بمباران بودند را هیچ گاه نمی توان از صفحه ذهن مردمان این دیار زدود زیرا ما هم بچه های سالهای جنگ ایم و هراس شب های موشک باران و بمباران های هوایی را خوب در ذهن داریم.

دیدن تصاویر حماسه مردمانی که از جان و مال خویش دفاع می کردند و یک به یک نظاره گر شهادت عزیزانشان بودند را نمی توان فیلم ترسناک هالیودی پنداشت زیرا آن لحظات سخت و جانکاه را مردمان این دیار و همه استان‌های مزرزنشین که هشت سال درگیر جنگ و خون ریزی بودند را با سلول سلول تن خویش حس کرده و ردی نازیبا از خاطرات آن دوران در ذهن دارند.

حماسه خرمشهر که منجر به آزادسازی این شهر خون و قیام شد، حماسه مهران در دهم تیرماه و حماسه کارون و اروند و شرهانی و همه روزهای عملیات و اسارت و شهادت تاریخ سترگ این انقلاب است که نباید از ذهن ها پاک شود.

باید خاطرات تلخ و شیرین آن روزها، دلاورمردی مردان و زنان و شهامت و جسارت جوانان آن زمان و مظلومیت کودکان این سرزمین را بارها و بارها در فیلم و نوشته و کتاب و تصویر آنچنان تکرار کرد تا در ذهن نسل های آتس حک شود که چه بر مردمان آن روزگاران جنگ گذشت.

پدری همه عمر و سرمایه و زندگیش را یک لحظه با یک موشک و خمپاره در برابر چشمانش به تلی از خاک مبدل می شود، مادری ثمره شیرین جانش را در برابر دیدگانش پرپر به خاک می سپارد، نوجوانی که آرامش و رویاهای زندگیش را باید شبانه چال کند و به مرد کارزار و میدان جنگ مبدل شود و اسلحه ای به بلندی قامتش بردارد تا سرزمین اش به دست نااهل نیفتد.

حماسه همه روزهای جنگ و شهادت و ایثار در مناسبت های ویژه همچون آزادسازی خرمشهر، حماسه اروند و غواص های دست بسته، حماسه تن های بی سر و بدن های تکه تکه، شجاعت مثال زدنی شیرزنان این دیار و همه روزهای پرخاطره آن دوران باید ماندگار کرد تا نسل فردا بداند که ریشه این سرزمین با خون چه مردمان و جوانانی سیراب گشته و اکنون آزاد و سربلند در جهان بالنده و با شکوه گشته است.

سالروز آزادسازی خرمشهر یک روز و یک برگ از تقویم این سرزمین نیست، بلکه تاریخ پر التهاب و حماسی مردمانی است که با چنگ و دندان در برابر دشمن ایستادند و اجازه ندادند که سرزمینشان به یغما برود.

سالروز آزادسازی خرمشهر حماسه همه جوانان غیرتمند و شجاعی است که پا بر روی همه خواسته های شخصی خویش گذاشتند و بافداکاری و از جان گذشتگی در همه شرایط سخت با تشنگی و گرسنگی و تنی مجروح از کیان خویش دفاع کردند.

حماسه آزادسازی خرمشهر فتح الفتوحی ماندگار در تاریخ این سرزمین است تا نسل فردا بداند که چه شیرزنان و شیرمردانی متحد و همدل با دستان خالی از این سرزمین دفاع کردند و اجازه ندادند که ذره ای از خاک وطن به دست دشمن بیفتد.

روزهای سخت و دلهره آور جنگ که هر ثانیه اش برای مردمی در زیر بمباران به اندازه یک عمر ترس و دلهره به همراه داشت، یادآور شجاعت و مظلومیت مردمانی است که سالها طعم جنگ و بمباران و خرابی و بی کاشانه شدن را در زیر چادرها و اردگاه های جنگی بسر بردند.

آن روزها گذشت و سالهای سال از آن دوران می گذرد اما هر بار که می خواهی به مناسبت یک روز که در تاریخ غرورآفرین این سرزمین ثبت شده از خاطرات آن زمان بازگو کنی در می یابی که هنوز طعم تلخ باروت و گلوله را می شود بر روح زخمی و آزده مردمان آن دوران که اکنون کهنسال و میانسال شده اند، دید.

سالهای تلخ جنگ با طعم دود و آتش و گلوله و سرب گذشت و روزهای خوش آرامش و امنیت امروز هدیه آن همه مقاومت و مردانگی رزمندگان اسلام است که نباید از ذهن ها زدوده شود.

شهر خرمشهر آزاد شد و خاطره ماندنی پیروزی و اتحاد و همدلی مردمان این سرزمین در روایت آزادسازی و پیروزی رزمندگان و ملت ایران تجلی شد و به عنوانی حماسه ماندگار برای همیشه در تاریخ این سرزمین جاودانه شد تا بار دیگر مردمان مظلوم بدانند که دست خدا یاریگر مظلومان است و روزی سرزمین آنها را هم آزاد می کند.

شهر خرمشهر که در جنگ بین ایران و عراق به دست عراقی ها افتاده بود در ۳ خرداد ۱۳۶۱ توسط رزمندگان اسلام باز پس گرفته شد. به همین دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ۳ خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران و روز آزادی خرمشهر نام‌ گذاری کرده‌است.

یاد باد همه نام دلاورمردان و زنانی که در هشت سال جنگ به شهادت رسیدند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.