تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱

استاد دانشگاه:

مسئله انحلال نمک پس از آبگیری سد چم شیر رخ نمی‌دهد

مسئله انحلال نمک پس از آبگیری سد چم شیر رخ نمی‌دهد
تهران- یک استاد دانشگاه گفت: تجمیع شواهد بیانگر آن است، با حرکت آب در سازند گچساران و به دنبال آن انحلال نمک در مخزن سد چم شیر اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایرنا، ضرغام محمدی، در نشست بررسی تعارض‌های ذی‌نفعان طرح چم شیر که در دانشگاه شریف به میزبانی پژوهشکده انرژی، آب و محیط‌زیست برگزار شد، در پاسخ به سؤالی مبنی بر احتمال انحلال نمک در سازند گچساران بر اساس امکان حرکت آب برای فواصل طولانی، افزود: شواهد بسیاری در محل ساخت سد چم شیر وجود دارد که پاسخگوی این سؤال است و از جمله آن می‌توان به اطلاعات بازدیدهای میدانی در گچ حاجی و مخزن سد به همراه داده‌های گمانه‌های اکتشافی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در بررسی حرکت عمقی آب زیرزمینی در سازند گچساران امکان حرکت عمقی آب در سازند گچساران در سطح نمکی وجود ندارد و از بارندگی انتظار نفوذ و همچنین انحلال نمک نداریم.

 

چشمه‌های شور رودخانه زهره منشأ سطحی ندارند

استاد دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: بر اساس محاسبات بیلان جرمی چشمه‌های شور، اگر فرض کنیم، این چشمه‌ها ناشی از منابع آب بارندگی است، این منابع باید حداقل ۲۵ کیلومتر حرکت داشته باشد که چنین مسئله‌ای در سازند چم شیر امکان‌پذیر نیست.

این متخصصی آب‌های زیرزمینی گفت: باتوجه‌به شیب رودخانه و هد هیدرولیکی، به‌هیچ‌وجه امکان ندارد، آب سطحی وارد سازند گچساران شود وجود ندارد و دبی چشمه‌های شور این مسئله را تأیید می‌کند.

محمدی خاطرنشان کرد: تجمیع شواهد بیانگر آن است، حرکت آب در سازند گچساران و به دنبال آن انحلال نمک در مخزن سد چم شیر اتفاق نمی‌افتد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.