تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹

امیدآفرینی رسانه‌ها برای مشارکت حداکثری در انتخابات

امیدآفرینی رسانه‌ها برای مشارکت حداکثری در انتخابات
تبریز - رسانه‌های ارتباط جمعی به عنوان رکن چهارم مردم سالاری‌ نقش مهمی در آگاهی‌بخشی و افزایش مشارکت سیاسی مردم در انتخابات را دارند و می‌توانند با برانگیختن احساسات آنان و امیدآفرینی در جامعه، مشارکت عمومی را در این عرصه افزایش دهند.

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران و حضور گسترده و پرشور مردم در این عرصه به علت اثرگذاری آنان در سیاست های کلان نظام و خنثی سازی نقشه های دشمنان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و نقش رسانه های ارتباط جمعی در افزایش مشارکت عمومی در انتخابات قابل چشم پوشی نیست.

رسانه‌ها به عنوان نماینده افکار عمومی می توانند با تولید محتوای خبری مناسب، تبیین برنامه ها و خط مشی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داوطلبان انتخابات و آگاه سازی و راهنمایی رای دهندگان، نقش ویژه‌ای در ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات، انتخاب افراد اصلح و حضور پررنگ در پای صندوق‌های رای ایفا کنند.

آذربایجان شرقی با برخورداری از حدود ۵۰۳ رسانه شامل ۳۰۳ رسانه چاپی، ۱۷۶ رسانه به صورت برخط و پایگاه خبری و ۲۴ رسانه به صورت الکترونیکی غیربرخط دارای بستر مناسبی را برای نقش آفرینی رسانه ها و فعالان رسانه ای برای ترغیب مردم به مشارکت فعالانه در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۲۸ خرداد امسال دارند.

فعالان رسانه ای آذربایجان شرقی نیز باید با عمل به مسوولیت اجتماعی و درک جایگاه خود به عنوان گروه مرجع برای زمینه سازی حضور پررنگ مردم در این انتخابات فارغ از هرگونه سوگیری وارد گود کارزار انتخابات شوند.

رییس اداره مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه از کارکردهای رسانه ها، ترویج و ترغیب مردم برای مشارکت در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی است، می گوید: نظریه پردازان حوزه ارتباطات معتقدند که با استفاده از نظریه ترغیب و ترویج می توان از ظرفیت های رسانه برای بسیج مردم در مقاطع حساس بهره برد.

محمدحسین حسینی، می افزاید: انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در یکی از حساس ترین برهه های زمانی برگزار می شود و رسانه ها می توانند با تشدید فعالیت های خود به ویژه از منظر آگاهی بخشی و اطلاع رسانی، زمینه را برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات فراهم کنند.

وی اظهار می کند: مشارکت پرشور نیازمند آگاهی بیشتر رای دهندگان از برنامه ها و خط مشی داوطلبان انتخاباتی است و رسانه ها می توانند با اطلاع رسانی واقعی و به دور از هرگونه گرایشی سیاسی و جناحی زمینه مشارکت بیشتر و پرشور رای دهندگان در پای صندوق های رای را فراهم کنند.

رییس اداره مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه رسانه ها باید به شکلی پویا و نه منفعل وارد کارزار انتخابات شوند، می گوید: در زمان کنونی به دلیل گستردگی وسایل ارتباط جمعی به ویژه حضور فعال مخاطبان در فضای مجازی و دسترسی به رسانه های چند رسانه ای (مولتی مدیا) بهتر از گذشته می توانند از طریق این رسانه ها آگاهی و شناخت خود را از داوطلبان انتخابات ارتقا داده و فرد اصلح را انتخاب کنند.

حسینی، ادامه می دهد: واقع بینی و پرهیز از افراط و تفریط در پرداختن به فضای انتخابات و نامزدهای انتخاباتی از سوی رسانه ها می تواند زمینه ساز افزایش مشارکت عمومی مردم در انتخاب باشد.

وی یادآوری می کند: رسانه ها می توانند با مدیریت درست افکار عمومی و کنترل نظام مند وعده و وعیدهای داوطلبان انتخابات، فضای احساسی حاکم بر منطقه فعالیت خود را به سمت عقلایی شدن هدایت کنند.

حسن اسدزاده، مدرس علوم ارتباط اجتماعی
رسانه ها با رعایت اخلاق حرفه ای، امیدآفرینی و جلب اعتماد مردم می توانند میزان مشارکت در انتخابات را افزایش دهند

استاد دانشگاه های تبریز و مدرس علوم ارتباط اجتماعی نیز با اشاره به نقش رسانه ها در افزایش سطح آگاهی مردم در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می گوید: در زمان کنونی رسانه های داخلی می توانند در مخاطب احساس نیاز ایجاد کرده و با تولید محتواهای خبری و گزارشی از اهمیت و حساسیت انتخابات و برنامه ها و ویژگی های داوطلبان انتخاباتی مشارکت عمومی را در این عرصه افزایش دهند.

حسن اسدزاده، با بیان اینکه مشارکت سیاسی در قالب ۲ نوع سنتی و نوین قابل بررسی است، می افزاید: مشارکت سنتی بر پایه اعتقاد و تجربه های قبلی است اما مشارکت نوین که با رسانه های ارتباط جمعی بیشتر سر و کار دارد با اخلاق حرفه ای ارتباط نزدیکی دارد.

وی اظهار می کند: رسانه های رسمی و دولتی نیز باید بی طرفی خود را در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا حفظ کنند و با رعایت اخلاق حرفه ای در مسیر واقع گرایی گام بردارند.

مدرس علوم ارتباط اجتماعی می گوید: رسانه ها می توانند در کنار رعایت اخلاق حرفه ای داوطلبان انتخابات را به چالش بکشند و نیاز مخاطبان خود را برای مشارکت در انتخابات برآورده سازند.

اسدزاده، با تاکید بر اینکه برانگیختن احساسات مردم برای افزایش مشارکت در انتخابات باید بر اساس برخی اصول منطقی باشد، ادامه می دهد: رسانه ها نقش بی بدیلی در برانگیختن احساسات مخاطبان و موج آفرینی در عرصه انتخابات دارند اما همین انگیزش نیز باید بر پایه مصالح نظام استوار باشد.

سیدحسن آذری، مدرس علوم ارتباطات اجتماعی
رسانه ها، انتخابات را برای افکار عمومی مهم جلوه داده و در میزان مشارکت مردم در انتخابات تاثیر می گذارند

استاد دانشگاه های تبریز در رشته علوم ارتباطات اجتماعی نیز با اشاره به اینکه انتخابات فارغ از اینکه امری سیاسی است، مساله ای رسانه ای است، می گوید: انتخابات از مولفه های مدرنیزاسیون در جوامع محسوب می شود و رسانه ها انتخابات را برای افکار عمومی مهم جلوه می دهند.

سیدحسن آذری، با بیان اینکه انتخابات مظهر دموکراسی بوده و در آن مردم صاحب اصلی قدرت محسوب می شوند، می افزاید: به طور قطع رسانه ها در میزان مشارکت مردم در انتخابات تاثیر گذارند و انتخابات از اولویت های رسانه ها محسوب می شود.

وی اظهار می کند: با توجه به اینکه رسانه ها نقش محوری در آگاهی بخشی به افکار عمومی دارند، انتظار می رود با تولید محتوای مناسب، مردم را در انتخاب اصلح و تبیین دیدگاه های داوطلبان انتخاباتی کمک کنند.

استاد دانشگاه های تبریز در رشته علوم ارتباطات اجتماعی می گوید: رسانه های محلی باید در کنار توجه به انتخابات ریاست جمهوری، نگاه محلی داشته و با رصد و تبیین اولویت های محلی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نقش پررنگی داشته باشند.

آذری، ادامه می دهد: رسانه های محلی باید از نامزدها برنامه بخواهند تا دیدگاه هایشان را شفاف ارائه دهند چراکه حوزه عمومی صرفا حوزه ملی نیست، بلکه حوزه عمومی، محلی نیز است.

وی یادآوری می کند: رسانه ها نباید نگاه تجاری به انتخابات داشته باشند و باید ضمن حفظ دیدگاه، رویکرد انتقادی خود را پررنگ کنند و در کنار نهادهای نظارتی انتخابات، نقش نظارتی خود را نیز ایفا کنند.

استاد دانشگاه های تبریز می گوید: آگاهی مردم از اهمیت انتخابات و مشارکت سیاسی از ملاک های تاثیرگذاری بر انتخابات است که رسانه ها در این زمینه از نقش محوری برخوردارند.

آذری، با اشاره به تنوع سلایق و دیدگاه ها و رقابت ها بین داوطلبان و جریانات حامی آن ها در انتخابات پیش رو، می افزاید: با توجه به نبود احزاب و سندیکاهای قوی در جامعه، رسانه ها باید با پوشش رقابت ها و کمپین های داوطلبان در ترغیب و تشویق مردم برای مشارکت در انتخابات نقش خود را انجام دهند.

وی اظهار می کند: رسانه ها علاوه بر اطلاع رسانی تحولات انتخابات باید برنامه های داوطلبان را تبیین کنند و با این کار در کنار ارتقای آگاهی مردم نسبت به داوطلبان انتخابات زمینه افزایش مشارکت آنان در انتخابات را فراهم می کنند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا و انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۸ خرداد امسال در سراسر کشور برگزار می شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.