تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲

۲۳ روز مانده تا ظهور و بروز اراده ملی؛

برنامه نامزدهای ریاست جمهوری برای مردمی که اشتباه نمی‌کنند

برنامه نامزدهای ریاست جمهوری برای مردمی که اشتباه نمی‌کنند
استان ها - ضرورت داشتن برنامه عملی توسط نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ بویژه نامزدهای ریاست جمهوری، رفع مشکلات اقتصادی، عملکرد نه چندان مطلوب برخی مسئولان، دلسردی و بی اعتمادی شماری از هموطنان از جمله مواردی مشترک است که روزهاست از زبان کارشناس و غیرکارشناس، مرد و زن و سیاسی و غیرسیاسی می شنویم.

اینها مواردی نیست که به اشتباه به زبان رانده شود بلکه از نهاد مردمی گفته شده است که به تعبیر عباس دعاگویی، مسئول شورای حزب اتحاد ملت ایران در استان کرمان، مردم معمولا در انتخاب های خود اشتباه نمی کنند و جهت گیری درستی دارند. این مردم حتی اگر بعضی مواقع نیز انتخاب صحیح نداشته باشند، آن را از راه های مختلف اصلاح خواهند کرد.

پس می توان نتیجه گرفت که موارد مطرح در بند نخست این مطلب ، اشتباه نیست و عین واقعیت است . وقتی گفته می شود مردم از راه های مختلف ، اشتباه خود را اصلاح می کنند یعنی اینکه نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ مطمئن باشند که باید برای اداره کشور ، برنامه ای شفاف، عملیاتی ، منطقی و در محدوده توان خود باید ارایه دهند و اصلا داشته باشند که غیر از این باشد سرخوردگی و بی اعتمادی مردم را در پی خواهد داشت که توانایی اصلاح اشتباه خود را دارند و سره را از ناسره بخوبی تشخیص می دهند و خدا نکند روزی دچار سرخوردگی شوند.

گواه آن اظهارات نورالله علیخانی ، استاد دانشگاه فرهنگیان نوشهر است که گفت: نامزدهای ریاست جمهوری وعده‌های غیرعملی و خارج از توانشان به مردم ندهند چون باعث سرخوردگی بیشتر رای دهندگان می‌شوند.

پرسش مطرح این است که نامزدها برای جلوگیری از سرخوردگی مردم باید چه کنند؟ یک راهش این است، برنامه هایی که ارایه می دهند به گفته علیخانی براساس واقعیت ها و داده ها، قابلیت اجرایی داشته باشد . چرا که از قول این استاد دانشگاه ارائه برنامه های بدون معیار و داده های آماری از سوی نامزدهای ریاست جمهوری که غیرقابل تحقق باشد نه تنها ارزش چندانی ندارد بلکه این رفتارها به نوعی عوام فریبی محسوب می شود و همین رفتارها خیلی در بی اعتمادی و کاهش میزان مشارکت مردم در پای صندوق های اخذ رای تاثیر دارد .

“قابل فهم بودن برنامه ها” و “در دسترس مردم قرار گرفتن برنامه ها ” از دیگر ویژگی های برنامه های نامزدها ست که علیخانی آن را مورد تاکید قرار داد ؛ ضمن اینکه صرف برجسته کردن نقاط ضعف، عوام فریبی و غیراخلاقی است و یک نامزد با برنامه محور و اخلاق مدار، ضمن آنکه نقاط قوت دولت های گذشته را مطرح می کند، در کنار آن برنامه های خود را برای رفع نواقص و مشکلات در پیشگاه مردم تبیین خواهد کرد و از این طریق تلاش می کند تا رای آنان را جلب کند.

آنچنان که در ابتدای بحث بدان اشاره شد از مشکلات اقتصادی مردم و برنامه های عملیاتی ارایه شده توسط نامزدها ، سخن به میان آمد و چه نیکوست که اصلا ببینیم امروز چه کسانی حل مشکلات مردم با برنامه عملی را به نامزدها توصیه و تاکید کردند؟

تقریبا خبرنگاران ایرنا با هر که صحبت کردند همین ها را تاکید کرد. ضمن اینکه مطمئنا اظهارات این بزرگواران بر حسب ارجحیت یا گرایش های سیاسی آنان در ذیل نیامده بلکه صرفا به ترتیب آنچه که حداقل نگارنده این سطور از صبح آنها را تورق کرده آمده است که تاکیدات تعدادی از آنان تقدیم می شود.

اول صبح امروز اظهارات خسرو قدس، رئیس انجمن زرتشتیان شیراز منتشر شد که گفت: از کاندیداها انتظار داریم که با اطمینان داشتن از توانمندی و شایستگی های خود در انتخابات شرکت و به شعارهایی که می دهند، عمل کنند و شعارها و وعده های دور از ذهن و خلاف قانون ندهند.آنها بایستی برای وضعیت اقتصادی کشور نیز برنامه های مدون و منسجمی داشته باشند و در مسیر رفع معضلات اقتصادی و معیشتی مردم گام های محکم و اساسی بردارند.

برنامه نامزدهای ریاست جمهوری برای مردمی که اشتباه نمی‌کنند

محمد رنجبر، صاحب امتیاز نشریات سفیر کویر و آوای خاتم از یزد اظهارداشت: رییس جمهوری آینده باید معیشت و رفاه عمومی را در صدر برنامه‌های خود قرار دهد و موضوع فرهنگ عمومی جامعه و ایجاد نشاط در جامعه را مدنظر جدی قرار دهد که نقش مهمی در موفقیت کشور و دلگرمی مردم در جامعه اسلامی دارد.

به گفته عباس دعاگویی ، مسئول شورای حزب اتحاد ملت ایران در استان کرمان منتخب ریاست جمهوری سیزدهم باید اولویت خود را به رفع مشکلاتی نظیر حل مشکل معیشت، تحریم، رعایت حقوق و آزادی های مردمی، ایجاد ثبات اقتصادی ،اجتماعی ،آرامش و امنیت کشور اختصاص دهد.

سرتیپ پاسدار اصغر عربپور، جانشین قرارگاه عملیاتی سیدالشهدا(ع) سپاه اصفهان، امروز با بیان اینکه مشکلات مدیریتی و اقتصادی در کشور وجود دارد، تصریح‌کرد: ناکارآمدی عملکردی دولت‌ها در دوره‌های مختلف اعتماد عمومی را از بین برده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید جانمراد موسوی، رییس عقیدتی سیاسی پدافندهوایی شهید نصر اصفهان هم اینگونه اظهارداشت: کاندیداها برنامه‌های خود را برای تقویت حضور مردم و جلب مشارکت اجتماعی ارائه کنند.

از بی اعتمادی و سرخوردگی مردم سخن به میان آمد و این شائبه پیش می آید که ممکن است حضور کم رنگی پای صندوق های رای داشته باشند. در این میان اتفاقا امروز محسن نگهبان ، استاد دانشگاه‌های آزاد اسلامی مازندران تعبیر جالبی داشت و گفت: شرایط فعلی ایران در خصوص نارضایتی مردم از شرایط اقتصادی به مثابه وضعیتی است که که پدری به خاطر مشکلات قادر به تامین معاش فرزندانش نیست ، اما این بدان معنی نیست که فرزندان، آن پدر را نخواهند و شرایط را درک می کنند .

او خاطرنشان کرد:مردم می دانند که قهر کردن با صندوق های رای و انتخابات نمی تواند چاره کار رفع مشکلاتی باشد که جامعه در آن گرفتار است و به همین منظور باید با مشارکت در انتخابات و انتخاب درست خود فردی را بر گزینند که با پشتوانه توان ، کارایی و برنامه ای که دارد کشور را از گردنه این مشکلات عبور دهد.

وی افزود : در شرایط فعلی که مردم با مشکلات و تنگناهای اقتصادی و معیشتی مواجه هستند ، از طریق همین صندوق های رای می توانند مسیر بهبود وضعیت را انتخاب کنند تا فردی توانمند قوه مجریه را در اختیار گرفته و مشکلات را رفع کند.

کشور به دست صالحان و آشنایان به طبقه ضعیف بیافتد

و اما حسن ختام این گزارش جمع‌بندی را بهتر است از اظهارات مولوی عبدالرحیم ریگیان‌پور،امام جمعه اهل سنت شهرستان میرجاوه سیستان و بلوچستان داشته باشیم که با اشاره به اینکه با روی کارآمدن دولت قوی، جوان و کارآمد و انقلابی جمهوری اسلامی ایران به سوی پیروزی و قله‌های رفیع خواهد رفت تصریح کرد: بایستی کشور به دست صالحان، نیکان و افراد آشنا به طبقه ضعیف و فرودست جامعه بیافتد.

ریگیان‌پور با بیان اینکه رییس جمهوری باید از میان مردم و از طبقه آنان باشد و عدالت را در جامعه حاکم کند گفت: خداوند نعمت‌های گوناگونی به این کشور داده که اگر تا سالیان سال هم تحریم باشد پابرجا و استوار خواهد بود.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خرداد ماه به صورت همزمان برگزار می شود.

ستاد انتخابات کشور اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران و مورد تایید شورای نگهبان را روز گذشته – چهارم خرداد – به ترتیب حروف الفبا اعلام کرد.

سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رئیس ­الساداتی مشهور به رییسی، علیرضا زاکانی،سیدامیرحسین قاضی­ زاده هاشمی، محسن مهرعلی زاده و عبدالناصرهمتی, نامزدهای ریاست جمهوری این دوره اند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.