تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵

با دستور رییس جمهوری

افتتاح ۵۲۶ طرح ملی میراث فرهنگی و گردشگری با اعتبار ۲۵۳۷ میلیارد تومان

افتتاح ۵۲۶ طرح ملی میراث فرهنگی و گردشگری با اعتبار ۲۵۳۷ میلیارد تومان
استان ها - ۵۲۶ طرح ملی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در سراسر کشور با ارزش سرمایه‌گذاری ۲۵۳۷ میلیارد تومان با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

به گزارش گروه اخبار استان های ایرنا ، در شصت و نهمین پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید و ادامه پروژه های افتتاحی پنجشنبه ها که دولت از سال گذشته در دستور کار خود قرار داده است، امروز پنجشنبه۶ خرداد ، ۵۲۶ طرح میراث فرهنگی و گردشگری با ۲ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری و با ۲ هزار و ۶۹۷ نفر اشتغالزایی در استان های مختلف کشور با دستور رئیس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

در استان گیلان ، هتل پنج ستاره هتل حیران آستارا و رونمایی از طرح مرمت کاخ سردار امجد تالش با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دستور رییس جمهوری افتتاح و بهره برداری شد.

همچنین در استان لرستان از ۳۳ طرح مرمتی حوزه میراث فرهنگی در خانه های تاریخی، قلعه فلک الافلاک، باشگاه افسران، معابر، امامزاده ها و ۲ طرح گردشگری بزرگ کشت و صنعت و مجموعه گردشگری تفریحی دیپلمات سنتر بروجرد بهره برداری شد .

استان خراسان جنوبی نیز ۴۲ طرح حوزه میراث فرهنگی شامل مرمت و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در شهرستان‌های مختلف این استان امروز افتتاح و به بهره برداری رسید .

افتتاح فاز نخست هتل آپارتمالن آستارا

فاز نخست هتل آپارتمان پنج ستاره حیران در منطقه کوهستانی و گردشگری حیران شهرستان آستارا استان گیلان، با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و به صورت ویدئو کنفرانس با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آئین افتتاح این پروژه کمک به بهبود رفاه اجتماعی جوامع محلی، بازگشت بناها و بافت های تاریخی به حیات زندگی شهری، ارتقای کیفیت شهری و رونق گردشگری و صنایع مرتبط را از هدف های پروژه های اجرایی این وزارتخانه اعلام کرد.

علی اصغر مونسان افزود: امروز گردشگری کشور صرفاً متکی به گردشگری تاریخی و فرهنگی نیست، بلکه گردشگری دریایی و معدنی نیز به این مقوله ها افزوده شده و مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

وی در بحث اقامتگاه ها به کارهای ابتکاری وزارتخانه متبوع اشاره کرد و گفت: در این حوزه از ظرفیت های تاریخی کشور بهره گرفته ایم و در خصوص تصویب سند راهبردی گردشگری کشور نیز قبلاً برنامه مدونی نداشتیم که خوشبخانه در دولت دوازدهم این سند تصویب شد و سند برند ملی گردشگری برای توسعه گردشگری نیز اجرا شده است.

وزیر میراث فرهنگی نظام جامع آموزش گردشگری کشور را یکی از نیازمندی‌های این صنعت عنوان کرد و ادامه داد: با تدوین سند راهبردی گردشگری در این دولت، تحول خاصی در این خصوص روی خواهد داد.

مدیرعامل منطقه گردشگری حیران آستارا نیز در خصوص پروژه هتل پنج ستاره آستارا به خبرنگار ایرنا گفت: مساحت کل پروژه هتل آپارتمان حیران هشت هزار و ۳۸۱ متر مربع است و ساخت آن از سال ۹۰ با همت احمد علی رستمی سرمایه گذار بخش خصوصی در پنج طبقه با ظرفیت اسکان ۱۴۴ مسافر و با امکاناتی نظیر کافی شاپ، ۷۲ سوئیت، فروشگاه و امکاکن تفریحی و اقامتی مناسب آغاز شده بود.

میرصادق سیدی افزود: این پروژه با ۹۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و بدون تسهیلات بانکی در حال تکمیل است و فاز نخست آن شامل طبقه سوم، چهارم و لابی آن است و با افتتاح این مرحله، زمینه اشتغال ۲۰ نفر فراهم شد.

وی ادامه داد: طبق برنامه زمانبندی، پروژه هتل آپارتمان حیران آستارا تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل و در کل، زمینه اشتغال ۵۰ نفر فراهم خواهد شد و به دلیل ارتفاع کوهستان حیران و تعطیلی مراکز تفریحی آن در فصل زمستان، عمده فعالیت هتل آپارتمان حیران به فصول گرم و معتدل سال محدود خواهد شد.

کوهستان و گردنه حیران آستارا در حدفاصل این شهرستان و استان اردبیل با داشتن چشم اندازهای طبیعی، تله کابین و اماکن و امکانات اقامتی و تفریحی متعدد از مقاصد اصلی گردشگران و مسافران محسوب می شود و همواره حجم زیاد تردد خودرو را شاهد است.

شهرستان مرزی و گردشگرپذیر بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان قرار دارد و پیش از شیوع کرونا، هر سال میزبان چند میلیون مسافر و گردشگر بود و مرز این شهرستان نیز با تردد بیش از ۸۰۰ هزار مسافر و گردشگر داخلی و خارجی در سال، سومین مرز پر تردد کشور محسوب می شد.

۴۲ طرح میراث فرهنگی خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ۴۲ طرح حوزه میراث فرهنگی شامل مرمت و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در شهرستان‌های مختلف استان است که امروز همزمان با بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با دستور رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

حسن رمضانی افزود: این طرح‌ها با ۲۱ میلیارد تومان اعتبار از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تسهیلات دولتی اجرا شد و با بهره‌برداری از آنها برای ۲۲۸ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: سال ۹۹ با وجود شیوع کرونا در حوزه میراث‌ فرهنگی استان خراسان جنوبی فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شد که ثبت ۳۲ اثر از این استان در فهرست آثار ملی کشور و مرمت ۵۸ بنای تاریخی از جمله این اقدامات بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از جمله آثار شاخص مرمت‌شده به باغ جهانی اکبریه بیرجند با اعتبار پنج میلیارد ریال، باغ رحیم‌آباد بیرجند با اعتبار یک‌ میلیارد ریال، مرمت آسبادهای (آسیاب بادی) استان با اعتبار سه میلیارد ریال و مرمت قنات بلده با اعتبار سه میلیارد ریال اشاره کرد.

وی مرمت بافت‌های تاریخی شهری و روستایی را از دیگر فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: مرمت بافت‌های تاریخی از جمله بافت تاریخی خوسف، بیرجند، تون و بشرویه با اعتبار هشت میلیارد ریال از تلاش‌های ارزشمند میراث فرهنگی در حفاظت از معماری بومی و سنتی خراسان جنوبی است.

رمضانی از مرمت بافت خوسف با اعتبار ۲ میلیارد ریال و بافت بشرویه با اعتبار ۲ میلیارد ریال، بافت بیرجند با اعتبار سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و بافت تاریخی شهر تون فردوس با اعتبار ۲ میلیارد ریال خبر داد و افزود: ۱۰ خانه مشارکتی نیز با اعتبار پنج میلیارد ریال مرمت شد و در قالب اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سایر اماکن مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی بیان کرد: یکی از بخش‌های فعال اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیا است که در چارچوب وظایف و تعهدات محوله طی سال ۹۹ مطابق اصول فنی، مرمت ۵۰ شی تاریخی را انجام داده است.

۵۲۶ طرح میراث فرهنگی و گردشگری با ارزش سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان امروز با دستور رییس جمهوری در استان‌های مختلف کشور افتتاح شد که سهم خراسان جنوبی ۴۲ طرح در حوزه میراث فرهنگی بود.

بیش از ۲ هزار اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در خراسان جنوبی شناسایی شده و تاکنون ۹۴۸ اثر از این استان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

در حال حاضر چهار اثر جهانی شامل باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و روستای جهانی خراشاد در استان خراسان جنوبی وجود دارد که سه اثر از این تعداد در دولت تدبیر و امید ثبت جهانی شد.

افتتاح ۳۳ طرح میراث فرهنگی و گردشگری در لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ۳۳ طرح این اداره ‌کل همزمان با ۵۲۶ طرح‌ ملی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با حجم سرمایه گذاری یک هزار و ۳۲۸ میلیارد تومان در این استان به دستور رییس جمهوری بهره‌برداری شد .

سیدامین قاسمی بیان کرد: ۳۳ طرح مرمتی حوزه میراث فرهنگی در خانه های تاریخی، قلعه فلک الافلاک، باشگاه افسران، معابر، امامزاده ها و ۲ طرح گردشگری بزرگ کشت و صنعت و مجموعه گردشگری تفریحی دیپلمات سنتر بروجرد از طرح های میراث فرهنگی و گردشگری استان لرستان هستند که امروز به بهره برداری رسید .

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان همچنین گفت: نخستین طرح گردشگری کشاورزی استان (اگروتوریسم) امروز پنجشنبه با حجم سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومان بهره‌برداری شد.

سیدامین قاسمی در حاشیه بهره برداری از ۳۳طرح میراث فرهنگی و گردشگری در لرستان افزود: از این مجموع ۲ مورد طرح گردشگری است.

وی ادامه داد: نخستین طرح گردشگری کشاورزی مجتمع “فجر صفا” در خرم آباد با اعتبار یک هزار میلیارد تومان و مرحله نخست مجتمع گردشگری تجاری تفریحی “دیپلمات سنتر” بروجرد با اعتبار بالغ بر ۳۰۰میلیارد تومان افتتاح شدند.

وی اظهار داشت: همچنین ۳۱ طرح مرمتی باشگاه افسران، تعدادی پل و بنای تاریخی با اعتبار بیش از ۲۸ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

قاسمی تصریح کرد: در مجموع یک هزار و ۳۲۸ میلیارد تومان در این طرح ها سرمایه گذاری شده و ظرفیت اشتغالزایی آنها ۵۰۰ نفر است.

بیش از پنج هزار اثر تاریخی در استان لرستان شناسایی شده است.

رونمایی از ۲ طرح شرکت ملی پست کشور در کیش

امروز همچنین ۲ طرح شرکت ملی پست کشور در کیش و طرح بکارگیری ۴۰۰ دستگاه خودروی جدید پست و مرکز مکانیزه پست استان اصفهان با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت ویدئو کنفرانس رونمایی و به بهره برداری رسید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین طرح پست پهبادی را رونمایی کرد و با این اقدام هادی و هدی به عنوان نخستین پستچی های هوشمند پهبادی فعالیت خود را در جزیره کیش آغار کردند.

مجمد جواد آذری جهرمی روز پنجشنبه در آیین رونمایی از این پهبادها اظهار داشت: هادی و هدی اولین پرنده های مجوز گرفته پست کشور بوده و پیشقراولان فعالیت ۳۰۰ پهباد در انتظار مجوز هستند.
وی اضافه کرد: پست پهبادی از طرح های ویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای دسترسی آسان افراد به خدمات پستی بر مبنای فناوری های نوین ارتباطی است.
آذری جهرمی یاد آور شد: گرفتن مجوز برای فعالیت این طرح ها ۲ سال طول کشیده و لازم است مجموعه قوانین در این زمینه تا حدودی تسهیل شود.
قرار بود در این آیین ۲ پهباد پستی از مقابل اداره پست مرکزی جزیره کیش به صورت پایلوت پاکت های نامه را به ۲ نقطه شامل معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش و پردیس دانشگاه صنعتی شریف در کیش منتقل کنند به دلیل وزش باد شدید به زمان دیگری موکول شد.

مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی نیز در آیین رونمایی از طرح های زیرساختی که در کیش اجرا شد، گفت:به منظور جلوگیری از تغییر نگرش مردمی نسبت به پست این شرکت موزه رشت، تبریز و سیستان و بلوچستان افتخار را داریم که گذشته را احیا کنیم.

سبحانی با اشاره به راه اندازی پنج هاب استانی در کشور افزود: در سال جاری نیز این اقدام را در استان های همجوار به صورت مستقیم خطوط مبادله را راه اندازی کرده ایم تا ارسال پست در بسیاری از استان های کشور به کمتر از ۲۴ ساعت برسد.

وی اضافه کرد: گام نهادن در مسیر هوشمند نیز از دیگر برنامه های این شرکت بود که در این راستا افتخار آن را داریم ۲ مرکز تهران و پنج مرکز استان ها در دستور کار قرار دارد که یکی از مراکز تهران رونمایی شده و امروز شاهد رونمایی مرکز مکانیزه هوشمند اصفهان هستیم در نطر داریم تا پایان ماموریت دولت در استان های خراسان رضوی، تبریز، شیراز و اهواز و گیلان نیز این خدمت را ارایه دهیم.

سبحانی گفت: مهمترین خواسته جزیره کیش نیز در بحث پست صدور مجوز ارسال بسته های تولید سرزمینی بدون ممنوعیت و محدودیت ها به سایر نقاط است و اگر چه در این زمینه محدودیت قانونی وجود ندارد و در عمل مشکل داریم سعی می کنیم تا مجوز لازم آن را اخذ کنیم.

استاندار هرمزگان گفت: خدمات ارتباطی در مناطق محروم این استان بخصوص در شهرستان های بشاگرد و جزایر استان به خوبی توانسته خدمات لازم مردم را توسعه داده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز گفت: سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای تقویت زیرساخت های کیش به دلیل اینکه قرار است در سال ۱۴۰۵ به ۸۰ هزار نفر برسد و پذیرش گردشگری آن به سه میلیون نفر در هر سال برسد که برای رسیدن به ارایه خدمات ایده آل در این جزیره نیازمند آن هستیم تا زیرساخت های جزیره توسعه یاید.

جعفر آهنگران افزود: نیازمندی های این جزیره برای رسیدن به این مهم باید گفتمان سفر ارزان به کیشباید محقق شود که نیازمند حمایت تمام دستگاه های اجرایی از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

آذری جهرمی برای بهره برداری از سه سامانه جدید هوشمند، رونمایی از ۴۰۰ دستگاه وانت مزدای جدید در چرخه پستی کشور و بهره برداری از مرکز مکانیزه استان اصفهان به صورت ویدیئو کنفرانس به کیش سفر کرده است.

وی عصر روز گذشته در جلسه شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات با محوریت سامانه های جدید کیش هوشمند، سامانه حقوقی و سامانه جامع اطلاعات جغرافیایی روند ارتقا زیرساخت های حوزه فناوری اطلاعات و امکانات ارتباطی کیش را بررسی کرد.

وی با حضور در نمایشگاه دائمی صنایع دستی منهورا جزیره کیش با فعالیت های بانوان هنرمند این جزیره آشنا شد و از خانه بومیان کیش برترین موزه بخش خصوصی کشور در سال ۱۳۹۹ – ۱۳۹۸ نیز بازدید کرد.

امروز نیز پس از رونمایی و افتتاح طرح ها از مجموعه های تله کیش و مرکز نوآوری بازدید کرده و با شرایط فعالیت شرکت های دانش بنیان ، کارآفرینان و صاحبان استارت آپ ها درکیش آشنا می شود.

بهره برداری از ۵۰۰ پروژه میراث فرهنگی تا پایان دولت

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: این ظرفیت وجود دارد که تا پایان دولت دوازدهم به شرط تخصیص اعتبار تعداد ۵۰۰ پروژه دیگر در حوزه میراث فرهنگی به بهره‌برداری برسد.

محمدحسن طالبیان روز پنجشنبه در آیین افتتاح ۴۲ طرح میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی که با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانسی در باغ اکبریه بیرجند برگزار شد، افزود: در مراسم قبل ۳۲۰ پروژه میراث فرهنگی با دستور رییس جمهوری افتتاح شد و امروز علیرغم کمبود اعتبارات ۵۰۰ پروژه از ۵۲۶ پروژه اعلام شده از سوی وزیر میراث فرهنگی با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان در حوزه میراث فرهنگی به بهره‌برداری رسید.

وی اظهار داشت: کارگاه‌های مرمت میراث فرهنگی در ایام سخت کرونا تعطیلی نداشته است و اکنون در خراسان جنوبی ۴۲ پروژه مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در شهرستان‌های مختلف استان افتتاح می‌شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: این پروژه‌ها با مشارکت بخش خصوصی و اعتباری بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان و اشتغال مستقیم ۲۲۸ نفر با دستور رییس جمهوری در خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی از خراسان جنوبی به عنوان سرزمین کویرها و روستاهای شگفت‌انگیز با جاذبه‌های پر رمز و راز یاد کرد و گفت: این استان مردمان با فرهنگ، خویشتن‌دار و سختکوش دارد و دارای جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیر چون بیابان لوت و روستای خراشاد به عنوان دومین روستای جهانی صنایع دستی است.

طالبیان افزود: گسترده جغرافیای تاریخی فرهنگی ایران و سابقه طولانی زیست در ایران ما را میراث‌دار هزاران اثر ملموس و ناملموس ملی، منطقه‌ای و جهانی کرده است.

وی گفت: تهیه پرونده‌های ثبت جهانی مشترک مانند نوروز ۱۲ کشوری، هنر نگارگری ایرانی، کمانچه و دانش پخت نان تخت، آیین زیارت کلیسای تادئوس و در حال حاضر جشن مهرگان، یلدا، ترکمن دوزی، نوغان‌داری و ابریشم دوزی باعث نزدیکی کشورها و تقویت صلح شده است.

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: پرونده خوشنویسی، تکریم زوار و فرهنگ زیارت امام رضا (ع) نشان از غنای فرهنگی و معنوی این مرز و بوم دارد.

وی گفت: رویکرد مردمی کردن مرمت و احیای بناهای تاریخی ناشی از تعلق و دلبستگی مردم به عناصر هویت‌ساز است و سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی به شکوفایی اقتصاد فرهنگی، تداوم دانش فرهنگ و تاریخی ایران، نشاط و شادی برای مردم و به‌ویژه به توسعه پایدار کمک می‌کند.

طالبیان اضافه کرد: انجام حدود ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه مرمتی و حدود ۲ هزار کارگاه فعال مرمتی که بالغ بر ۹۰ درصد توسط بخش خصوصی و مردم انجام شده، رشد ۴۰۰ درصدی موزه‌های خصوصی در کشور، استرداد بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اثر از خارج کشور، شکل‌گیری ۸۰ پایگاه ملی و جهانی به عنوان قطب‌های علمی و فنی و ایجاد سامانه‌های جامع و هوشمند میراث فرهنگی گوشه‌ای از این تلاش‌ها در دولت تدبیر و امید است.

وی گفت: خراسان جنوبی اکنون دارای ۹۴۸ اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی است و سه اثر ثبت شده جهانی در حوزه میراث فرهنگی دارد که این آثار از غار خونیک قاین با ۲۵ هزار سال قدمت آغاز و تا دوره معاصر را شامل می‌شود.

گردشگری کشاورزی رویکرد مهم وزارت میراث فرهنگی

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: گردشگری کشاورزی به عنوان یکی از رویکردهای این وزارتخانه مورد توجه است که در لرستان نیز دنبال می‌شود.

ولی تیموری” روز پنجشنبه در آئین بهره برداری طرح های ملی میراث فرهنگی و گردشگری لرستان بیان کرد: اجرای طرح های گردشگری کشاورزی و مدیریت پایدار، فرصت مستقیمی برای ارائه محصولات گردشگری فراهم کرده است.

وی افزود: طرح های متنوع میراث فرهنگی و گردشگری لرستان هرکدام کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منحصر به فردی دارند و ارزش افزوده گردشگری آنها به فعالیت های اقتصادی و اجتماعی استان وارد می شود.

وی ادامه داد: امروز ۳۳ طرح میراث فرهنگی و گردشگری لرستان با اعتبار یک هزار و ۳۲۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان و ظرفیت اشتغالزایی ۵۰۰ نفر بهره برداری شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.