تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲

فیلمنامه‌نویس کشور:

کسب رتبه «الف» جشنواره جهانی فیلم فجر آغاز یک مسیر دشوار است

کسب رتبه «الف» جشنواره جهانی فیلم فجر آغاز یک مسیر دشوار است
تهران- شادمهر راستین، فیلمنامه‌نویس «به‌ همین‌ سادگی» گفت: پیوستن جشنواره جهانی فیلم فجر به‌ مجموع جشنواره‌های رتبه «الف» آغاز یک مسیر سخت و دشوار برای این رویداد هنری است، چون از این پس زمان و ساختار جشنواره را نمی‌توانیم تغییر دهیم و باید به استانداردهای جهانی متعهد باشیم.

 

به گزارش عصر سه‌شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، جشنواره جهانی فیلم فجر که این روزها با فیلم‌های ایرانی و خارجی در حال برگزاری است، چند روز پیش جزو فهرست ۱۵ جشنواره مهم و تاثیرگذار در جهان قرار گرفت.

فیاپف چند سالی است که عنوان «الف» را عوض کرده و جشنواره‌های طراز اول تقویم جشنواره‌ای را در طبقه جشنواره‌های رقابتی غیرتمرکزی تعریف کرده است.

براساس این دسته‌بندی فیلم‌های چنین جشنواره‌هایی، در یک موضوع یا قالب، محدود نمی‌شوند و به مانند سایر جشنواره‌های این رده شامل کن، ونیز، برلین، سن سباستین، لوکارنو، مسکو، کارلووی واری، ورشو، تالین، شانگهای، توکیو، گوآ، قاهره و مار دل پلاتا از هر قالب و موضوعی می‌توان در این رویدادها فیلم انتخاب کرد و دید.

نمی‌توانیم زمان و ساختار جشنواره را عوض کنیم

شادمهر راستین، درباره این اتفاق در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا توضیح داد: از بین نزدیک به ۲ هزار جشنواره سینمایی که در جهان برگزار می‌شود، ۱۶ مورد الف هستند.

کسب رتبه «الف» جشنواره جهانی فیلم فجر آغاز یک مسیر دشوار است

وی با تاکید بر این که ما نمی‌توانیم زمان و ساختار جشنواره را عوض کنیم بیان کرد: سختی کار از الان شروع شده است. ما به یک سری از بایدها و نبایدها و استانداردهای جهانی متعهد شده‌ایم. رعایت این استانداردها باعث می‌شود که اطمینان مخاطب بیشتر شود. همچنین ما نمی‌توانیم بدون اجازه مولف و کارگردان بخشی از فیلم‌ها را حذف کنیم یا تغییر دهیم.

راستین افزود: این موفقیت مدیون ۳۸ دوره برگزاری جشنواره و اعتباری است که در این مدت کسب شده است. قبلا چون زمان برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر با جشنواره کن فرانسه تداخل داشت، رتبه «الف» را نمی‌توانست کسب کند. ولی الان جشنواره ما بعد از جشنواره سینمایی کن برگزار می‌شود.

فیلم‌های هلن و کوهستان جادویی درخشان بودند

این فیلمنامه‌نویس درباره فیلم‌های درخشان این دوره از جشنواره جهانی گفت: فیلم‌های هلن (به کارگردانی آنتی یوکینن) و کوهستان جادویی (ساخته اورشولا آنتونیاک) را خیلی دوست داشتم. هلن فیلم عاشقانه‌ای است که در ایران هم می شود آن را بدون ممیزی نمایش داد. در فیلم کوهستان جادویی مدلی از سینمای قصه گو را داریم که با درام های کوچک انسانی پیش می‌رود. با این که در این فیلم صحبت مرگ و زندگی نیست ولی مخاطب به شدت پیگیر ماجرا می شود.

فیلم «حافظ برادر»؛ تحت تاثیر سینمای ایران

مدیر باشگاه و کارگاه‌های سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: فیلمی به نام حافظ برادر (به کارگردانی فریت کاراهان از سینمای ترکیه) در این دوره از جشنواره شرکت کرده که فضایش خیلی به فرهنگ ما شبیه است و مخاطب را یاد فیلم‌های سهراب شهید ثالث می اندازد. کارگردان در صحبت‌هایش گفته که در این فیلم تحت تاثیر سینمای ایران بوده است.

وی گفت: تماشای فیلم آن سوی آتش از کیانوش عیاری بعد از گذشت این همه سال تکان دهنده است. فیلم سفر سنگ ساخته مسعود کیمیایی هم در جشنواره حضور دارد. بعد از گذشت حدود ۴۰ سال داریم فیلمی از دهه ۵۰ را مرور می کنیم که در زمان خودش گیشه خوبی نداشته است. ولی الان جزو تاریخ سینماست.

راستین درباره میزان استقبال از سی و هشتمین جشنواره جهانی فجر گفت: مخاطبان این جشنواره دانشجویان، سینماگران و پژوهشگران هستند که در راس هرم تاثیرگذاری قرار می‌گیرند. افرادی که اینجا می آیند، آمار کمی شان مهم نیست، بلکه تاثیری که در جامعه فرهنگی و سینمایی می‌گذارند مهم است.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.