تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲

انتخابات،پیوندگاه آرمان‌های بالنده اقوام ایرانی

انتخابات،پیوندگاه آرمان‌های بالنده اقوام ایرانی
لارستان – سخن از ایران زمین و انتخابات است،سرزمینی با قوم‌های ریشه‌دار که نگاهبان فرهنگ و مرزها هستند و زمانی که پای عزت این سرزمین در میان باشد بی‌تظاهر به صحنه می‌آیند و اینک انتخابات پیوندگاه آنان برای بالندگی در عرصه سیاسی است.

وفاداری و نجابت، سخاوت ،عهد و پیمان مستحکم و آهنین، میثاق خدشه ناپذیر اقوام ایران زمین است؛دست از عهدی که بسته اند بر نمی دارند، پای آرمانشان ایستاده اند.

سالیان متمادی و بلکه قرنهاست که سراسر ایران صحنه ای از حضور منسجم و یکپارچه اقوام از هر نژاد و زبان و گویش های گوناگون در درازنای تاریخ فرهنگ و تمدن این سرزمین است و همچون نگاره های نمادین جلوه های ناب از آرمان خواهی و شکوه و فرهمندی درعرصه های مختلف را بارها به نمایش گذاشته اند.

انتخابات را اگر مظهر شرافت،عزت و آرمان خواهی ، بالندگی و پویایی نظام و انقلاب و اگر عامل وحدت و انسجام قلمداد می کنیم، یا مایه آبرو و نماد همبستگی می پنداریم، ناشی از حضور و صلابت و در صحنه بودن اقوام در جای جای این سرزمین بوده و هست.

مصداق بارز این کلام در یک دسته از این قوم یعنی عشایر که از سرچشمه‌های بنیادین و ریشه‌دار تاریخ این سرزمینند به زیبایی و شکوه نهفته است.

نمود و زندگی عشایر در ایران تنها در ﺷﺒﺎنی و داﻣﺪاری و زﻧﺪﮔﻲ عشیره‌ای خلاصه و منحصر نیست؛ آنان اوج بینش سیاسی خود را میان حروف الفبا و از لابه لای سنگلاخ های سخت همین کوه ها و دره ها نیز یافته اند.

استان فارس رنگین کمان و فرش رنگینی از اقوام و عشایر را در خود جای داده و این اقوام، استان را سرآمد همزیستی و مشارکت در سرنوشت خویش به ایران و جهان معرفی کرده اند.

برخی از نمایندگان قوم های ساکن در فارس در گفت و گو با ایرنا بر ضرورت و مشارکت حداکثری همه آحاد جامعه در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا تاکید دارند و هر برگ رای را تیری در قلب و خاری در چشم دشمنان و مخالفان نظام می دانند.

آنان حضور در صحنه انتخابات را تنها به مثابه یک رخداد سیاسی و مقعطی نمی پندارند بلکه صحنه ای از غیرﺗﻤﻨﺪی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺮزمین مادریشان واین آب‌ وﺧﺎک می دانند.

قهر با صندوق رای، یک خطای راهبردی

پریسا کاظمی از فعالان سیاسی و فرهنگی و از متنفذین ترک های قشقایی در شیراز است او باور دارد که نیامدن و قهرکردن با صندق های رای یک خطای بزرگ و آسیب آشکار هم به خود و هم به آینده کشور و نظام است.

وی بیان کرد: عشایر قشقایی فارس با شور و نشاط وصف ناشدنی و البته با برنامه و حفظ انسجام و هماهنگی کامل در انتخابات ریاست جمهوری و شورای های اسلامی شهر و روستا حضوری فعال و با صلابت را بار دیگر رقم خواهند زد.

وی گفت: البته رضایتمندی مردم همواره یک شاخص و معیار اساسی برای حضور پرشورتر و پرشوق تر مردم در عرصه های مختلف است اما از طرفی وجود برخی مشکلات و نگرانی ها و نارضایتی ها نیز نمی تواند دلیل منطقی برای فرار از مسئولیت سنگین اجتماعی و سیاسی مان شود.

کاظمی بیان کرد: ضمن آنکه باید میان این دو شاخص آمدن و یا نیامدن پای صندوق رای تامل و اندیشه کرد که آیا نیامدن و قهر با صندوق های رای چیزی را عوض خواهد کرد و یا بر مشکلات و سختی هایمان می افزاید و حتی دست مایه ای نیز برای طمع ورزی دشمن در کیمن نشسته و مترصد،خواهد شد.

تهدید ، تحریم و تطمیع بی اثر است

یکی دیگر از فعالان سیاسی و عشایر قشقایی استان فارس نیز حضور مردم در پای صندوق رای را رفراندم و آری دیگر به نظام جمهوری اسلامی فارغ از هر انتخاب و گزینش فرد خاصی دانست.

محمد کاظمی گفت: روحیه‌ آﻣﺎدگی ﺑﺮای دﻓﺎع ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ از ﻣﺮزﻫﺎی ﺟﻐﺮافیایی و ﻓﺮهنگی و ﺗﻤﺎمیت ارضی اﻳـﺮان همواره در وجود عشایر موج می زند؛عشایر همواره نسبت به انقلاب، نظام و کیان سرزمینی خود وفادار بوده اند و هرگز نه تهدید، نه تطمیع ، نه تحریم بر اراده پولادین و مستحکم این قوم و این ایل سترگ درهیچ برهه ای از تاریخ و زمان اثرگذار نبوده است.

او معتقد است که انتخابات را مظهر و نماد اقتدار، عزت و سربلندی ایران اسلامی است وهمه‌ کسانی که در جغرافیای ایران بزرگ زیست می کنند باید به این تاریخ و گذشته و داشته های پرافتخارش دلبستگی داشته باشند و در انسجام سیاسی و فرهنگی و اجتماعی آن بکوشند.

کاظمی با اشاره به حساسیت و تاثیرگذاری انتخابات ریاست جمهوری در عرصه داخلی و بین المللی و اهمیت حضور مردم ، معتقد است که رئیس جمهوری که با رأی قاطع ملت و با مشارکت حداکثری انتخاب شود، به همان میزان و با پشتوانه عظیم مردمی می تواند در سطح مجامع بین المللی مقتدرتر و مصمم تر از حق ملت ایران دفاع و سبب تقویت مناسبات و تعاملات با دیگر کشورها شود.

تحکیم پایه های نظام بر پایه انتخابات

یکی از فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قوم لر در استان فارس نیز معتقد است که تحکیم پایه های نظام، انقلاب بر پایه همین حضور پررنگ و با صلابت مردم در عرصه باشکوه انتخابات و صندوق های رای استوار است.

نیما حسنی در مصاحبه با ایرنا افزود: حضور در پای صندوق های رای آنچنان اثرگذار و نقش آفرین در سیر تحولات سیاسی و اجتماعی کشورمان است که می توان هر دوره انتخابات را به مثابه رفراندومی دیگر در تایید امت نسبت به آرمان های والای انقلاب قلمداد کرد.

وی با بیان اینکه رای دادن دارای جنبه های مثبت فراوانی در عرصه داخلی و بین المللی است، افزود: حضور در انتخابات و هر برگ رای علاوه بر مشروعیت بخشیدن و مقبولیت مجدد نظام و آرمانهای انقلاب اسلامی، پیام محکم و دندان شکنی به رجزخوانی ها و خط بطلانی بر همه گزینه های روی میز دشمنان و تهدیدکنندگان کشورمان است.

این فعال فرهنگی و اجتماعی باور دارد که حضور پرشور و حداکثری آحاد مختلف مردم در صحنه انتخابات به عنوان رکن رعنا و نماد مردم سالاری دینی پشتوانه ای محکم برای عزت، اقتدار و پیشرفت روز افزون ایران اسلامی و تداوم و تحکیم بیش از پیش پایه های نظام در ابعاد گوناگون است.

حسنی گفت:قوم پرافتخار لر در کنار سایر اقوام ایران زمین همواره در همه صحنه ها و عرصه ها نشان داده اند که هرگاه پای مصالح، عزت و سربلندی ملت و کشورشان در میان باشد فارغ از مشکلات و محرومیت های تاریخی حاکم، مقتدرانه آماده دفاع و پشتیبانی از انقلاب و نظام و وطنشان هستند.

پای عهد خود با انقلاب مانده ایم

یک بانوی فعال سیاسی و اجتماعی از قوم عرب استان فارس نیز صحنه حساس انتخابات را فرصتی برای مسئولیت پذیری در عرصه سیاسی و اجتماعی دانست و افزود: مردم به ویژه عشایر سلحشور همواره با حضور گسترده در پای صندوق‌های رأی نشان خواهند داد که هنوز پای عهدی که بر سر دفاع از نظام، انقلاب، امام راحل و شهدای خود بسته اند، وفادار هستند. ‌

زهره خسروی عبدالیوسفی همه مردم و ایل عرب استان فارس را به حضور در پای صندوق های رای در انتخابات پیش رو دعوت کرد و گفت که هر برگ رای به مثابه آری گفتن مجدد به همه آرمان ها و اندیشه های والای امام خمینی(ره)، انقلاب و رهبری است.

وی با بیان اینکه میهن و رهبرم را دوست دارم و به ایران اسلامی عشق می ورزم، اضافه کرد که هربرگ رای و حضور در صحنه انتخابات تو دهنی محکمی به مخالفان و بدخواهان این نظام است.

برای تحقیر دشمن می آییم

خسروی عبدالیوسفی گفت: برای تحقیر دشمن می آیم تا دشمنم را تحقیر و رهبر و کشورم را سربلند کنم و در جشن سربلندی، عزت و اقتدار کشورمان سهیم شوم ؛ وقتی می دانم رای من تمام ترفندهای دشمنان و بدخواهان نظام را نقش برآب خواهد کرد چرا نیایم؟

وی با بیان اینکه اکنون انقلاب اسلامی درختی تنومند است که شاخ و برگ های عزت و سربلندی اش تمام جهان را فرا گرفته و به کشوری تاثیرگذار در منطقه تبدیل شده، گفت: با حضور عزتمندانه خود در انتخابات ، دگر بار دشمن زبون را انگشت به دهان خواهیم کرد.

به کوری چشم دشمنان می آیم

عباس مرادی کوچی از بزرگان عشایر لارستان نیز بر ضرورت حضور آگاهانه و با صلابت مردم در عرصه انتخابات پیش رو می گوید: چون در امنیت هستم ، به نظام و انقلاب وکشورم وفادارم و در انتخابات شرکت می کنم.

او معتقد است که با انتخابات می توان سرنوشت خود و آینده کشوررا رقم زد.

وی بیان کرد: آنگونه که تاریخ نشان می دهد عشایر در قبل از انقلاب همواره خاری در چشم رژیم و حکام ظالم پهلوی و در دواران پس از انقلاب نیز از نزدیکترین حامیان واقعی نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی بوده اند.

کوچی گفت: مشکل داریم، کمبودها و تنگناهای اقتصادی داریم اما اینها نمی تواند مانعی در دورکردنمان از صندوق رای شود و غیرتمان اجازه نمی دهد؛عشایر هر چه دارد به برکت این انقلاب است و شرکت در انتخابات در بین عشایر و برای شخصی که دل در گرو آبادانی این سرزمین دارد یک ضرورت انکارناپذیر است.

می آیم تا خاری در چشم دشمن شوم

مسیح درویش بیگی نیز یکی از بزرگان عشایر از تیره دولخانی و طایفه نفر در لارستان است که می گوید: شرکت من در انتخابات خاری در چشم ، تیری در قلب و استخوانی در گلوی دشمنان است.

او بیان کرد: با اینکه می دانیم شرایط اقتصادی و معیشتی مردم مناسب نیست ولی به خاطر حفظ کشور و میهنمان و عزت و اقتدار کشورمان و جلوگیری از طمع ورزی دشمنان باید در انتخابات شرکت کنیم و پای صندوق های رای حضور یابیم.

وی با اشاره به خدمات و دستاورد های انقلاب اسلامی در میان عشایر جنوب فارس و لارستان گفت: اقدام ها و خدمات قابل قیاس با گذشته و قبل از انقلاب نیست؛زمانی عشایر این منطقه تعداد دامهاشان حتی به کمتر از ۱۰۰ یا ۲۰۰ گوسفند نمی رسید اما هم اینک برخی خانواده ها حتی بالای ۶۰۰ تا هزار راس دام دارند.

درویش گفت: آن زمان عشایر با همین تعداد دام نیز امنیت نداشتند و زندگی با مشقت و هراسانی داشتند اما امروزه می دانند که امنیت که بالاترین و بهترین هدیه و ارمغان انقلاب اسلامی به عشایر است برایشان تضمین شده است.

وی با ابراز رضایت از وجود برخی امکانات رفاهی در منطقه خود، گفت: خدمات نظام جمهوری اسلامی برای مردم این خطه از ایران اسلامی همچون دیگر مناطق وجود دارد که در سالهای اخیر این خدمات بیشتر شده است.

وی اضافه کرد که این حضور پر رنگ علاوه بر احساس ضعف، شکست و هراس در وجود دشمن، شاخصی برای سنجش میزان اقتدار و سربلندی ایران در عرصه بین المللی خواهد بود.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی ، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.