تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱

خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان ؛آغاز موج جدید مهاجرت

خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان ؛آغاز موج جدید مهاجرت
،

 

کابل – با آغاز خروج غیر مسوولانه نظامیان آمریکایی و غربی از افغانستان که با پیشروی سریع طالبان در مناطق جنوبی ،مرکزی و شمالی همراه بوده است، هجوم مردم برای دریافت گذرنامه برای خروج از این کشور شدت گرفته است.

آمریکایی ها که برای سرکوب القاعده و گروههای تروریستی به افغانستان لشکرکشی کردند، پس از گذشت ۲۰ سال با پذیرش شکست و بدون کمترین دستاوردی،با عملکرد خود افغانستان را در آستانه یک جنگ داخلی خونین قرار داده اند.

حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان در گفت وگو با «آسوشیتیدپرس» اعلام کرد که آمریکا برای مبارزه با افراط ‌گرایی و ایجاد ثبات به افغانستان آمده بود، اما پس از ۲۰ سال در دستیابی به اهدافش شکست خورد.

وی افزود:هم اکنون افراط گرایی در بالاترین سطح خود در افغانستان وجود دارد و ترک نیروهای خارجی از افغانستان فاجعه است.

بدنبال خروج نیروهای خارجی از افغانستان و عدم حمایت هوایی آنها از ارتش افغانستان طی دو ماه گذشته افراد گروه طالبان بصورت بی سابقه پیشروی کرده و بیش از ۶۰ شهرستان را به کنترل خود درآورده اند.

براساس گزارش منابع خبری در افغانستان در ۲۰ روز گذشته درگیری‌ها در استان قندوز در شمال و دایکندی در مرکز این کشور باعث آوارگی هفت هزار نفر شده است که بیش از ۲ هزار نفر از استان قندوز به کابل پایتخت رسیده اند.

موج جدید جنگ و ترس از آغاز یک جنگ داخلی و کشتار دیگر در افغانستان باعث شده است که این روزها تعداد زیادی از مردم برای گرفتن گذرنامه به اداره گذرنامه هجوم آورند.

هر روزصف های طویلی از متقاضیان دریافت گذرنامه درمحل این اداره تشکیل می شود .بیشتر متقاضیان را افرادی تشکیل می دهند که در ۲۰ سال گذشته با نهادها ،موسسات و نظامیان خارجی کار کرده اند و اکنون نگران جان خود و خانواده هایشان هستند.

هرچند گروه طالبان در اطلاعیه ای اعلام کرد اگر این افراد از گذشته خود پشیمان باشند و توبه کنند آنها را خواهند بخشید اما این افراد می گویند این گروه به آنها رحم نمی کند.

در کنار این افراد تعداد زیادی از نسل جوان افغانستان که طی ۲۰ سال گذشته بزرگ شده اند از ترس آغاز یک جنگ دیگر قصد خروج از کشور را دارند.

نگرانی از موج جدید مهاجرت در کشور همسایه جنوبی افغانستان (پاکستان) نیز بوجود آمده است و شاه محمودقریشی وزیر امور خارجه پاکستان گفته است که اگر طالبان قادر شوند در افغانستان پیشروی کنند آنها مرزهای خود را بروی مهاجران خواهند بست.

این سخنان وزیر خارجه پاکستان با واکنش وزارت خارجه افغانستان مواجه شده و در اطلاعیه‌ای گفته است که افغانستان همواره خواهان بازگشت عزتمندانه مهاجران افغان به وطن‌ خود بوده و در این راستا، در چارچوب ساختارهای موجود همکاری دوجانبه از جمله برنامه عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی APAPPS، با جانب پاکستان به گونه مستمر کار می ‌کند.

در این اطلاعیه آمده است که انتظار می ‌رود تا کشورهای همسایه از مسئله مهاجرین به عنوان ابزار فشار بر افغانستان استفاده نکنند.

وزارت خارجه افغانستان افزوده است: ما بر این باور هستیم که همکاری‌های صادقانه پاکستان در راستای پایان خونریزی و تأمین صلح پایدار و همه ‌شمول در افغانستان به‌ مراتب موثرتر از اظهار نظرها و پیش‌بینی‌های نگران ‌کننده از جانب مقامات دولت پاکستان می ‌باشد.

کارشناسان افغان می گویند اکنون که آمریکا و غرب افغانستان را در وضعیت ناگوار و در آستانه یک جنگ داخلی رها می کنند لازم است که کشورهای همسایه و منطقه برای جلوگیری از اغاز یک جنگ داخلی در افغانستان تلاش کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.