تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰

جاده جدید سنندج – مریوان با حضور وزیر راه به بهره‌برداری رسید

جاده جدید سنندج – مریوان با حضور وزیر راه به بهره‌برداری رسید
،

 

سنندج – پروژه جاده جدید سنندج – مریوان (محور تیژتیژ- گاران) با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی واریانت گردنه خروسه آغاز شد.

مدیرکل راه و شهرسازی گردستان روز سه‌شنبه در آیین بهره‌برداری از این طرح اظهار داشت: طول پروژه جاده جدید سنندج – مریوان (واریانت تیژتیژ – گاران) ۵۲ کیلومتر و عرض جاده ۱۰ متر است و در ۶ قطعه اجرا شده و شامل سه دستگاه تونل با سه هزار و ۶۳۰ متر که تونل باغان آن یک هزار و ۹۴۲ متر است.

عرفان مرادی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، گفت: با بهره برداری از این پروژه مسیر سنندج – مریوان ۲۵ کیلومتر کوتاه تر شده و ایمنی جاده بسیار بالاتر می رود و این مسیر از ۱۲۵ کیلومتر به ۱۰۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه عملیات ساخت این پروژه از سال ۱۳۸۲ شروع شده است، یادآور شد: پروژه دارای چهار سازه مهم و شامل سه دستگاه تونل و یک دستگاه پل به طول ۲۵۰ متر است.
مدیرکل راه و شهرسازی ادامه داد: پروژه جاده جدید سنندج – مریوان تا سال ۱۳۹۵، ۴۰ درصد پیشرفت داشت اما از سال ۱۳۹۵ به بعد با پیگیری‌های وزارتخانه و حمایت دفتر رهبر معظم انقلاب اعتبارات روند جهشی گرفت و تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده که چهار هزار میلیارد ریال آن از سال ۱۳۹۵ به بعد به این پروژه تخصیص یافت.

مرادی با بیان اینکه ارزش روز پروژه جاده جدید سنندج – مریوان ۱۵ هزار میلیارد ریال است، افزود: از جمله مزایای این پروژه کاهش بار ترافیکی مسیر قدیمی، کاهش تصادفات جاده‌ای، افزایش ایمنی، کاهش استهلاک خودرو و صرفه جویی در مصرف سوخت است.

امروز همچنین عملیات اجرایی واریانت گردنه خروسه به طول ۱۱ کیلومتر و برآورد یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان راجع به این پروژه گفت: امروز عملیات اجرایی ۲ قطعه از واریانت گردنه خروسه(قبل از سه راهی تیژتیژ) به طول ۱۱.۴ کیلومتر آغاز می‌شود و برای اجرای آن یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.
همچنین با حضور وزیر راه و شهرسازی، ۲۰ کیلومتر از کریدور شمال – جنوب محدوده استان کردستان زیر بار ترافیک رفت.

احداث جاده جدید سنندج – مریوان در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان سال ۱۳۸۸ مصوب شد.

با توجه به در دستور کار بودن ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه – مریوان می‌توان گفت شبکه راه‌ها و محورهای ارتباطی غرب استان کردستان تحت تاثیر فعالیت‌ها و مراودات این منطقه قرار خواهد گرفت.

از نظر حجم ترافیک و نیز ایجاد گره‌های بین راهی و همچنین تجهیز امکانات لجستیکی اتمام این طرح یک اولویت برای دولت است تا بتواند سهولتی ۲ چندان در کاهش ترافیک ترانزیتی این مسیر به سمت اروپا باشد.
مریوان در ۱۲۵ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.