تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱

ذوب آلومینیوم در آزادی   *سیروس کریمی

ذوب آلومینیوم در آزادی   *سیروس کریمی
نگاه اقتصاد - بازی حساس این هفته بازی شنبه شب پرسپولیس صدرنشین لیگ با آلومینیوم اراک بود.

 

این بازی با برتری ۲ بر ۰ پرسپولیس به پایان رسید.

این بازی برای پرسپولیس بسیار مهم و با اهمیت بود. چرا که سپاهان اصفهان پشت سر پرسپولیس با قدرت به جلو می آید و کوچکترین لغزشی از سوی پرسپولیس، کافی بود تا صدر جدول و چه بسا قهرمانی لیگ را از دست بدهد به اضافه اینکه آلومینیوم تیمی بود که دو هفته پیش استقلال را متوقف کرده بود و در نیم فصل اول نیز تنها شکست پرسپولیس را رقم زده بود. پرسپولیس در چند روز آینده در جام حذفی باید دربی تهران را انجام دهد و شکست در این بازی می توانست به قیمت نابودی روحیه تیم در دربی باشد و در ادامه از دست دادن قهرمانی پنجم در ادامه دو سه بازی آخر لیگ بیستم بود.

در بازی حساس هفته پرسپولیس مثل همیشه فوتبال مالکانه مبتنی بر پاس های فراوان و با حوصله یا به اصطلاح فوتبالی ها تیکی تاکای خود را به حریف دیکته کرد.

پرسپولیس سعی کرد که از همان دقیقه یک بازی، روی دروازه آلومینیوم اراک فشار بیاورد و گلزنی کند و خیال خود را در نیمه اول راحت کند که چنین نیز شد.

سرعت، قدرت، هماهنگی و هوش بالای شهریار مغانلو و مهدی ترابی، باعث شد که پرسپولیس از ضعف دفاع آلومینیوم اراک استفاده کند و در همان نیمه اول دو گل به ثمر برساند.

اما نکات فنی بازی که بر تیم مهمان تحمیل و غالب شد و ابتکار عمل را از او گرفت.

نکته اول قدرت میانه میدان سرخ پوشان بود جایی که زوج میلاد سرلک و احمد نوراللهی مثل بیشتر بازیهای پرسپولیس شب خوبی را پشت سر گذاشتند و باعث شدند که موقعیت هایی نیز برای بازیکنان هجومی تیم ایجاد شود.تا جایی که شنبه شب نبود کمال کامیابی نیا نیز همچون بازی های گذشته زیاد به چشم نیامد.

اما نکته جالب میدان بازی خوب پهلوان بود که در فاز دفاعی به عقب می آمد و با قطع توپ ها و توپ گیری های فراوان خود عملا سیستم بازی را به ۳-۳-۴تبدیل می کرد.

همچنین حضور وحید امیری، باعث شده بود که طراوت بیشتری به بازی پرسپولیس داده شود و هماهنگی او با مهدی ترابی از سمت چپ، امیدوار کننده بود. البته توجه داشته باشیم که امیری از مصدومیت بسیار سختی به بازی برگشته بود . پس از مدت ها در ترکیب قرار گرفته بود و از زمان اوجش به دور بود.

نکته بعدی بازی خط حمله پرسپولیس بود شهریار مغانلو، بازیکن کاملی است. او سرعت بالایی دارد، پاس های خوبی می دهد، قدرت سرزنی خوبی دارد، شوت های خوبی می زند و همچنین قدرت بدنی خوبی نیز دارد. در هر دو صحنه گل، مغانلو نقش پررنگی داشت و قدرت بدنی اش، بازی سازی اش، هوش بالا و درک محیط اطرافش، سرعت بالایش و تمام کنندگی اش را به خوبی نشان داد. او البته می توانست بیشتر گل بزند اما طبق معمول مهاجم های پرسپولیس باید یکی دو موقعیت خوب را نیز خراب کنند. به هر حال مغانلو نشان داد که برای دربی آماده است و با تعویضش در نیمه دوم، یحیی سعی کرد که او استراحت بیشتری داشته باشد و در دربی برای پرسپولیس مثمر ثمر باشد. او همچنین دوندگی بالایی نیز داشت و سعی می کرد که با پرس از جلو، برای تیمش موقعیت ایجاد کند.

نکته مهم بعدی بازی خط دفاعی پرسپولیس بود عملکرد خط دفاعی پرسپولیس در این بازی خوب بود. خصوصا عملکرد فرشاد فرجی که در آخرین دقایق قبل از بازی به جای سیدجلال حسینی وارد میدان شده بود.

پس از بازی با گل گهر سیرجان که خوردن گل تکراری آن هم از روی ضربات ایستگاهی، به یک معضل برای پرسپولیس تبدیل شده بود. اما هم در بازی با آلومینیوم اراک و هم در بازی با فولاد، دیدیم که اصلی ترین استراتژی حریف برای نزدیکی به دروازه پرسپولیس استفاده از توپ های بلند و ضربات ایستگاهی بود که در این ۲ بازی موفق نشدند از این فرصت ها استفاده کنند. می توان گفت که پرسپولیس با جایگیری های بهتر، اضافه شدن بازیکنان بلندقد خود مثل مغانلو که جلوی زمین به دفاع و تمرکز روی توپ های ارسالی حریف، توانسته است این حربه را در دو بازی اخیر خنثی کند و این خبر خوبی می تواند برای طرفداران پرسپولیس باشد.

نکته جالب آنجا بود که بجز اشتباه عجیب حامد لک در دفع توپ و یک خطر ایجاد شده سرخ ها اجازه ندادند تا بازیکنان آلومینیوم فرصت و موقعیت زدن شوت در چارچوب را پیدا کنند.

نکته بعدی بازی عجیب و دور از انتظار حامد لک بود دروازه پرسپولیس که در طول فصل یکی از قوی ترین نقاط قوت پرسپولیس بود دیشب به بزرگترین نقطه ضعف پرسپولیس تبدیل شده بود در این بازی حرکات حامد لک که نزدیک بود حتی یکی دو گل نیز تقدیم اراکی ها کند. اشتباه در جلو آمدن باعث شد که یک بار یک خطر جدی روی دروازه ایجاد کند و در بدترین حرکتش نیز در دقیقه ۵۳دروازه خالی را تقدیم پاکدل کرد که او از این فرصت استفاده نکرد. بی شک او در دربی باید با تمرکز بیشتری وارد میدان شود. مهاجمان استقلال خطرناک تر از بازیکنان آلومینیوم اراک هستند.

به هر حال پرسپولیس در این بازی بسیار خوب بازی انجام داد البته نباید فراموش کنیم به نسب بازی های گذشته، ترکیب کامل تری داشت. غیر از سیدجلال حسینی، ترکیب سرخ ها کامل بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.