تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰

خرید مرغ و تخم مرغ از مراکز غیرمجاز خطر مسمومیت در پی دارد

خرید مرغ و تخم مرغ از مراکز غیرمجاز خطر مسمومیت در پی دارد
،

 

ایلام – مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: مرغ و تخم مرغ ۲ ماده خام پرمصرف هستند که عدم توجه به رعایت نکات بهداشتی در خصوص این ۲ فراورده امکان ایجاد بیماری و مسمومیت در مصرف کنندگان را فراهم می کند.

دکتر رامین پورنجف روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: خانواده ها به منظور حفظ بهداشت و سلامت عمومی جامعه و جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی، گوشت مرغ و همچنین تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز مجاز عرضه کننده مرغ دارای بسته بندی بهداشتی و تولید شده توسط کشتارگاه های طیور تامین کنند.

وی افزود: گوشت مرغ باید از طریق کشتارگاه های مجاز ذبح و بسته بندی شده باشد چرا که این نوع مرغ از لحاظ سلامت گوشت و همچنین ذبح شرعی مورد تایید کارشناسان و ناظران دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی ایلام ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین مزایای ذبح مرغ در کشتارگاه های مجاز نظارت بر زنجیره تولید قبل و حین کشتار توسط بازرسان بهداشتی است، چراکه دارا بودن کارت سلامت فردی از مراکز بهداشت برای شاغلان در کشتارگاه های مجاز الزامیست.

پورنجف یکی دیگر از مزایای خرید گوشت مرغ کشتارگاهی را وزن نهایی مرغ بسته بندی شده ذکر و اضافه کرد: وزن نهایی مرغ بسته بندی شده کشتارگاهی وزن واقعی گوشت مرغ بوده که از لحاظ اقتصادی نیز برای مصرف کننده و خریدار مقرون به صرفه است.

وی به برخی از معایب گوشت مرغ کشتاری اماکن غیرمجاز و مرغ پرکنی ها نیز اشاره کرد و یادآور شد: خطر عرضه طیور آلوده و بیمار، خطر احتمال عدم رعایت ذبح شرعی و حرام شدن گوشت مرغ و ریختن خونابه و امعاء و احشاء مرغ در معابر عمومی و ایجاد آلودگی زیست محیطی از جمله معایب و مخاطرات خرید گوشت از مراکز عرضه مرغ زنده است.

مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: بوی تعفن حاصل از نگهداری مرغ زنده و کشتار آن در اماکن غیرمجاز، ایجاد فضای مناسب برای تجمع و تولید مثل حشرات و جوندگان موذی، خطر بروز و شیوع بیماری های خطرناکی چون آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان، سالمونلا یا انتشار و شیوع بیماری های عفونی واگیردار به عنوان یک تهدید جدی علیه سرمایه واحدهای مرغداری استان از موانع تولید گوشت مرغ دیگر موارد مخرب مصرف این گونه مرغ ها به شمار می رود.

پورنجف به مصرف کنندگان گوشت مرغ توصیه کرد: به منظور حفظ بهداشت عمومی و امنیت غذایی جامعه جلوگیری از ادامه فعالیت اماکن غیربهداشتی و غیرمجاز مرغ پرکنی ها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است و بنابراین خریداران با در نظر گرفتن مزایا و معایب مذکور گوشت مرغ مورد نیاز خود را از اماکن غیربهداشتی و غیرمجاز تهیه و مصرف نکنند.

وی در مورد تهیه و مصرف تخم مرغ نیز افزود: باتوجه به اینکه تخم مرغ از ارزش غذایی بالایی به عنوان یک فراوده خام دامی پرمصرف برخوردار است، کیفیت بهداشتی آن اهمیت زیادی دارد که در صورت عدم رعایت موارد نکات بهداشتی مخاطراتی را برای مصرف کنندگان درپی دارد.

پورنجف اظهار داشت: تخم مرغ باید به صورت بسته بندی و نشانه گذاری شده (دارای مشخصات تولیدکننده، تاریخ تولید و انقضاء) و در یخچال فروشگاه ها و مراکز عرضه باشد و خریدار باید تخم مرغ داخل یخچال را خریداری کند.

مدیرکل دامپزشکی ادامه داد: عمر ماندگاری و تاریخ مصرف تخم مرغ بسته بندی شده از زمان تولید تا یک ماه پس از تولید است که باید بر روی تخم مرغ ها درج شده و همچنین پوسته تخم مرغ باید فاقد شکستگی، بدون ترک خوردگی، تمیز و عاری از هرگونه آلودگی ظاهری باشد.

وی یادآور شد: مصرف کنندگان باید آگاه باشند در تخم مرغ های سالم زرده به صورت کروی در مرکز سفیده قرار دارد و مخلوط شدن زرده با سفیده نشانه کهنگی و فساد آن است و نکته مهم دیگر اینکه مصرف کننده باید تخم مرغ ها را پس از خرید سریع و بدون شستن در داخل یخچال قرار دهد چرا که شستن تخم مرغ باعث ورود آلودگی های سطح پوسته به داخل آن می شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.