تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۳۷

خیز پنجم مهمان ناخوانده

خیز پنجم مهمان ناخوانده
تهران - خیر پنجم کرونا در ایران گسترش یافته و شهر به شهر و محله به محله را در نوردیده است. بیمارستانها مملو از بیمار هستند، رعایت پروتکل ها کاهش یافته و افراد واکسینه شده اندک هستند. با این وصف پیک پنجم کرونا حداقل تا یکماه آینده مهمان ناخوانده ماست و مرگ و میر و ابتلا روز افزون است.

جولان ویروس کرونا در ایران همچنان ادامه دارد و همه گیری بیماری کووید۱۹ در ایران بار دیگر رو به افزایش گذاشته است. خیز پنجم کرونا با ویروس جهش یافته دلتا که اوایل خرداد از هند به ایران آمد، در ابتدا استانهای جنوبی و شرقی به خصوص سیستان و بلوچستان را درگیر کرد و حالا به علت فقدان قرنطینه و ایزوله بیماران، کل کشور را فراگرفته است. ۲۳۲ شهر را به حالت قرمز یا فوق قرمز درآورده، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی هستند. ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری رنگ آبی یا سفید ندارد.

استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان که از جمله گلوگاههای ورود ویروس دلتا به ایران بودند همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند. کمبود تخت و امکانات از جمله اکسیژن در این استانها از جمله نگرانی های مردم و مسئولان است که در یک ماه گذشته به صدر اخبار آمد اما اکنون وضعیت برخی شهرها از سیستان و بلوچستان هم وخیم تر است و به وضعیت بحرانی و فوق قرمز در آمده است.

به گفته کارشناسان بهداشت، سرعت انتشار ویروس دلتا حدود ۶۰ درصد از انواع قدیمی تر ویروس کرونا بیشتر است. به همین علت این ویروس تهاجمی به سرعت از استانهای جنوبی و شرقی به سمت شمال و غرب در حرکت است و اکنون شهرهای نهبندان در خراسان جنوبی، بم، کرمان، رفسنجان، سیرجان، یزد، شیراز، بوشهر، بهبهان، ایلام، اصفهان شهرکرد، نطنز، کاشان، تهران،؛ کرج، فیروزکوه، آمل و میانه را به حالت فوق قرمز و بحرانی درآورده و همچنان به سمت شهرهای دیگر در حال پیش روی است.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت که به تازگی از سیستان و بلوچستان به تهران آمده به پژوهشگر ایرنا گفت: خیز پنچم کرونا که به علت گسترش ویروس دلتا در کشور شایع شده است، تقریبا همه کشور و همه استانها را درگیر کرده است. این خیز همه گیری حداقل تا یکماه آینده در ایران می ماند. در واقع این پیک تا یکماه آینده با ماست و بعد از آن هم معلوم نیست چه اتفاقی می افتد. این خیز کرونا از سیستان و بلوچستان شروع شد اما اکنون وضعیت این استان از سایر استانها بدتر نیست. هم از نظر شیوع بیماری و هم امکانات، استانهایی مانند تهران وضعیت به مراتب بدتر و نگران کننده تری دارند.

دکتر افشین محمدعلی زاده، متخصص عفونی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مورد به پژوهشگر ایرنا گفت: در زمان حاضر کل کشور درگیر خیز پنجم کروناست، درگیری مردم، پزشکان و مراکز درمانی به خصوص بیمارستانها بسیار بالاست، سرعت انتقال این ویروس نسبت به ویروس های قبلی کرونا حداقل ۶۰ درصد بیشتر است و خیلی سریع ریه را درگیر می کند، تهران اصلا شرایط خوبی ندارد. همه بیمارستانها پر از بیماران کرونا هستند، همه خدمات و عمل های الکتیو (غیر اورژانسی) در بیمارستانها لغو شده و همه تخت ها به بیماران کرونا اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: کلینیک های سرپایی رمدسیویر در بسیاری از بیمارستانها راه اندازی شده و بسیاری از بیماران بدحال، دیگر بستری نمی شوند و به صورت سرپایی در کلینیک، داروی رمدسیویر برای آنان تزریق می شود و به خانه می روند. خدمات رسانی بیمارستانها به علت پر بودن تخت ها دچار اشکال شده است. تقریبا تخت خالی در بیمارستانهای تهران و احتمالا بسیاری از شهرها وجود ندارد. بیماران پشت نوبت بستری و تخت آی سی یو می مانند و باید منتظر باشیم تا یک بیمار ترخیص شود تا بتوانیم بیمار جدید پذیرش کنیم. حتی گاهی بیماران مجبورند از شمال تهران به جنوب تهران بروند تا بتوانند تخت خالی برای بستری پیدا کنند.

پزشک متخصصص عفونی در بیمارستان طالقانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا بیمارانی هستند که برای بستری روی زمین خوابانده شوند،گفت: در بیمارستان طالقانی که من هستم هنوز این اتفاق نیفتاده است اما در بیمارستانهای دیگر دور ذهن نیست. زیرا تعداد زیادی از مردم به ویروس دلتا مبتلا شده اند. شدت بیماری با این ویروس بسیار زیاد است و عده بیشتری از مبتلایان نیازمند بستری هستند، بنابراین در خیز پنجم کرونا به خدمات بیمارستانی، بیشتر از خیزهای قبلی نیاز است و باید فضای بیمارستانی بیشتری داشته باشیم تا تعادل ایجاد شود.

محمدعلی زاده ادامه داد: بیشترین درگیری بیماران با ویروس دلتا، درگیری ریوی است، مهمترین درمان هایی که اکنون وجود دارد، تزریق رمدسیویر و کورتن است. اکسیژن درمانی هم به عنوان درمان کمکی استفاده می شود ولی در مجموع تعداد بیماران شدید و بالاتر از سطح متوسط در پیک پنجم بسیار بیشتر است و زیرساخت های بیمارستانی جوابگو نیست.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برای مهار پیک پنجم کرونا دو راه وجود داشت، یکی سرعت بخشیدن به واکسیناسیون و واکسیناسیون حداکثری در زمان کوتاه و دوم قرنطینه کامل مناطق آلوده و افراد مبتلا و سختگیری در رعایت پروتکل ها، که متاسفانه هیچ کدام از این اقدامات انجام نشده است، بنابراین پیش بینی می شود، خیز پنجم کرونا همچنان در کشور ادامه داشته باشد و تعداد مبتلایان و موارد مرگ و میر آن همچنان افزایش پیدا کند و به نظر می رسد تجربه این پیک کرونا از دوره های قبلی تلخ تر باشد.

وی افزود: حدود ۹۳ کشور دنیا با واکسیناسیون گسترده یا سختگیری در قرنطینه و رعایت پروتکل های اجتماعی توانسته اند، همه گیری کرونا را تا حد زیادی کنترل کنند و جامعه سالمی دارند. به عنوان مثال در نیوزیلند تعداد مرگ روزانه کرونا تقریبا صفر شده و اگر مثلا در یک روز یک مورد ابتلا داشته باشند به سرعت با نرم افزارهای آنلاین، فرد مورد نظر شناسایی و حداقل ۱۴ روز قرنطینه می شود. جای تاسف است که در کشور ما با وجود واکسیناسیون اندک، پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی نیز به میزان کمی رعایت می شود و هر روز می شنویم که میزان رعایت پروتکل ها به زیر ۵۰ درصد تا ۶۰ درصد رسیده است. در چنین شرایطی باید انتظار نمودار سینوسی کرونا را داشته باشیم و بعد یک دوره کوتاه کاهشی دوباره خیز جدید کرونا با ویروس جدیدتر و افزایش بیشتر بیماران را در جامعه می بینیم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.