تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴

 مقام روس: بحران افغانستان همبستگی توخالی غرب را نشان داد

 مقام روس: بحران افغانستان همبستگی توخالی غرب را نشان داد
مسکو - ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: بحران افغانستان نشان داد که همبستگی کشورهای غربی فقط در حرف و نیز در روس ستیزی و مبارزه با روسیه است.

 

زاخارووا روز چهارشنبه در کانال تلگرام نوشت: باتوجه به اوضاع افغانستان همانند وضعیت مقابله با همه گیری کرونا، کشورهای غربی فقط در دو مورد همبستگی نشان دهند که شامل همبستگی در حرف و سخن و نیز در مبارزه با روسیه می شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در گفت وگو با برنامه تلویزیونی سالاویف در شبکه تلویزیونی روسیه ۱ نیز با انتقاد از بدون برنامه اتحادیه اروپا در مساله افغانستان خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا بجای پرداختن به مساله امنیتی و حل بحران مهاجران در ارتباط با خروج نیروهای نظامی غرب از افغانستان، فقط به جستجوی تهدید واهی روسیه است.

زاخارووا معتقد است که مقامهای اتحادیه اروپا باید مذاکرات لازم در مورد مساله امنیت و مهاجران از افغانستان را انجام می دادند. علاوه بر آن باید برنامه و طرح مشخصی در صورت بروز وضعیت اضطراری در افغانستان تنظیم می کردند.

وی با طرح این سوال که این طرح و اقدامات لازم کجاست و چرا انجام نگرفته است، تصریح کرد: چرا اتحادیه اروپا و بقیه سازمان های اروپایی به وظیفه اصلی خود نپرداخته و برای تامین امنیت در صورت بروز وضعیت اضطراری تلاش نکردند.

این در حالی است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، این نهاد هیچ برنامه فوری‌ برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد، اما با آنان گفت‌وگو خواهد کرد تا اطمینان یابد شهروندان اروپایی و افغانستانی‌ که با اتحادیه اروپا همکاری کرده‌اند می‌توانند به سلامت از این کشور خارج شوند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس دیشب (۲۶ مرداد) اعلام کرد که جوسپ بورل پس از مذاکرات اضطراری وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، بر اهمیت آغاز مذاکرات با طالبان برای کمک به جلوگیری از دور جدید خروج پناهجویان از افغانستان تأکید کرد.

زاخارووا سپس از واکنش کشورهای غربی در مورد اوضاع افغانستان انتقاد کرد و گفت: نه فقط فاجعه انسانی در افغانستان بلکه واکنش به آن از سوی کشورهای غربی شوک آور است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با طرح این سوال که کشورهای غربی چکار می کنند، افزود: کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا که اعلام کردند به برقراری نظم در افغانستان می پردازند آیا هواپیماهایی برای کمک های انسانی به این کشور ارسال می کنند؟

وی افزود: آیا این کشورها به برپایی اردوگاههای پناهندگان افغانستان می پردازند و منابع مالی برای سازمان های مردم نهاد برای کمک به مردم افغانستان اختصاص می دهند؟

زاخارووا با کنایه گفت: نه خیر آنها فقط به صدور بیانیه در سایت وزارت خارجه آمریکا می پردازند و خواستار عدم بستن مرزها برای پذیرفتن هزاران مهاجر افغان می شوند.

وی افزود: دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم با پذیرفتن وضعیت فاجعه بار کنونی در افغانستان، رهبری سیاسی این کشور را مسوول بروز این وضعیت خواند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و توانست ۲۴ مرداد و پس از سقوط دولت اشرف غنی وارد کابل شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.