تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹

عرشیان و فرشیان سوگوار سالار شهیدان

عرشیان و فرشیان سوگوار سالار شهیدان
کرمانشاه - بازهم تاسوعا و عاشورایی دیگر از راه رسید، بیرق های عزا بر فراز هر کوی و برزن برافراشته شد و عرشیان و فرشیان سوگوار حسین بن علی (ع) امام تشنه لب شدند.

 

ماه محرم، ماه غم و اندوه و مصیبت مسلمانان و بلکه آزادی خواهان جهان است، ماهی که در آن درس استقامت، مبارزه با ظلم و فدا کردن عزیزترین کسانت در راه اعتقادات را به انسان ها می آموزد.

محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر و حکایت آزاده ترین انسان هایی است که حاضر شدند در سخت ترین شرایط ممکن سختی تیغ و شمشیر را بر خود بخرند اما دست از حمایت امام و مولای خود برندارند.

محرم، ماه سردار رشیدی است که در شب عاشورا امان نامه دشمن را به صدها تکه تبدیل می کند و بانگ برمی آورد که “هیهات اگر دست از یاری مولای خود حسین بر دارم”.

محرم، ماه آن بانوی جلیله ای است که بر فراز گودال قتگاه، تیغ دشمن را بر گلوی برادر دید اما بر این مصیبت عظما صبر کرد تا طاقت از کف اهل حرم نرود.

محرم، ماه آن امام شهیدی است که در عصر روز عاشورا، یکه و تنها در میان صدها تن از دشمنان فریاد “هل من ناصر ینصرنی” سر داد اما کسی نبود که لبیکش بگوید و به یاری و حمایتش بپا خیزد.

حال پس از گذشت یک هزار و ۳۸۲ سال از واقعه جانسوز عاشورا، مسلمانان جهان و بلکه همه آزادی خواهان در این ایام رخت عزا بر تن می کنند، بر سر و سینه می زنند و در غم بی پایان مولا و مقتدایشان اشک ماتم می ریزند.

نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و یکی از کارشناسان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به نحوه صحیح عزاداری بر سرور و سالار شهیدان و همچنین فضایل عزاداری توضیحاتی ارایه کردند.

اشک ریختن بر مصائب امام حسین (ع) گناهان انسان را پاک می کند

آیت الله امان نریمانی نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در خصوص فضیلت عزاداری بر امام حسین و اشک ریختن بر مصائب ایشان، اظهار کرد: در این فضیلت همین بس که عزادار سیدالشهدا (ع) اگر قطره اشکی در مظلومیت آن امام شهید بریزد گناهانش پاک می شود.

وی، منظور از گناهان شخصی را از آن دسته از معصیتی عنوان کرد که طرف حساب فرد خاطی، خداوند رحمان باشد نه اینکه حق الناسی بر گردن وی قرار گیرد.

آیت الله نریمانی افزود: مقام و مرتبه امام حسین (ع) آنقدر بالاست که رسول اکرم (ص) در خصوص ایشان فرمودند که “حسین از من است و من از حسین هستم”، جمله ای که بار مفهومی زیادی در بردارد.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: امروز و پس از گذشت حدود ۱۴۰۰ سال از واقعه عاشورا شاهد هستیم که مراسم عزاداری امام حسین (ع) با وجود شیوع کرونا با شور و حرارت خاصی در بسیاری کشورهای جهان و بخصوص کشور خودمان برگزار می شود.

وی افزود: هرچند چگونگی نحوه عزاداری در ایامی که مصادف با شیوع کرونا شده مساله بسیار مهمی است که هیات های عزاداری ما باید به آن توجه کنند، موضوعی که اگر مورد غفلت قرار گیرد می تواند دستاویزی برای دشمنان قرار گیرد.

آیت الله نریمانی در پایان و با بیان اینکه حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری و سایر بزرگان دین، بهترین شیوه عزاداری را سبک سنتی آن می دانند، افزود: بهتر است در برپایی مراسم عزاداری به همین شیوه رفتار کنیم تا بدعتی وارد دین و مراسم ماه محرم نشود.

آمرزش گناهان و استجابت دعا از فواید عزاداری برای امام حسین (ع) است

یکی از کارشناسان مذهبی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: آمرزش گناهان و استجابت دعا مهمترین فوائد عزاداری خالصانه برای مظلومیت حضرت سیدالشهداست که نباید از آن غافل شویم.

حجت الاسلام “مهرداد علی‌بخشی” خاطرنشان کرد: طبق روایات، اگر کسی وارد جلسه عزای امام حسین (ع) شود و عزاداری کند، گناهان او آمرزیده و بهشت بر او واجب می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر فوائد عزاداری، استحابت دعا است چرا که انسان در مجلس عزای امام حسین (ع) توجه قلبی بسیار بیشتری به خداوند پیدا می کند و همین نیز اجابت دعای عزادار را نزدیکتر می گرداند.

وی، به ثواب فراوان عزاداری بر سرور و سالار شهیدان نیز اشاره کرد و گفت: در روایاتی که از معصومین (ع) نقل شده ثواب شخص عزادار بر امام حسین (ع) به اندازه فردی است که مراسم حج را به جا آورده است.

رییس عقیدتی سیاسی سابق هواناجا، تصریح کرد: یکی دیگر از فوائدی که برگزاری محفل عزاداری امام حسین (ع) دارد تقویت اسلام و افزایش همدلی و همبستگی در بین آحاد مختلف جامعه است.

حجت الاسلام علی‌بخشی در عین حال بر رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در این ایام که در پیک پنجم کرونا قرار داریم تاکید کرد و گفت: خود امام حسین (ع) نیز قطعا راضی نیست که مسلمانی به خاطر بی توجهی و سهل انگاری خود و یا دیگران به این ویروس مبتلا و جانش به خطر بیفتد.

وی در پایان گفت: رعایت شیوه نامه های بهداشتی و مراقبت کامل عزاداران از سلامتی خود موضوع بسیار مهمی است که حتما باید به آن توجه لازم صورت گیرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.