تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۸:۳۸

پروژه تخریب دولت سیزدهم کلید خورد؟ شایعه‌سازی، تکذیب و عذرخواهی

پروژه تخریب دولت سیزدهم کلید خورد؟ شایعه‌سازی، تکذیب و عذرخواهی
تهران- دولت سیزدهم هنوز کاملا مستقر نشده که تخریب‌های جریان‌های خاص سیاسی آغاز شده است؛ البته روش‌های تخریب گویی تغییر کرده و به جای تخریب مستقیم مقام‌ها، خانواده و بستگان درجه نخست اعضای ارشد دولت هدف قرار گرفته‌اند.

 

در هفته‌های گذشته برخی افراد در فضای مجازی ادعاهایی را از جمله دریافت وام علیه فرزند معاون اول رئیس‌جمهوری منتشر کرده بودند که یک به یک تکذیب شد.
از جمله چند فعالان رسانه‌ای منتسب به جریان اصولگرایی از عضویت همزمان فررند معاون اول در هیات مدیره ۹ شرکت «خبر ساختند» و مدعی شدند فرزند آقای مخبر در شمار آقازاده‌های چند شغله قرار گرفته است.

بررسی اطلاعات رسمی ثبت شرکت‌ها اما نشان می‌داد فرزند مخبر در هفت سال گذشته فقط مدیر عامل و عضو هیات مدیره یک شرکت بوده است؛ به این ترتیب این خبر نیز به سرعت تکذیب شد و خبرسازان نیز بدون ارائه هیچ مستندی، ترجیح دادند سکوت کنند.

در جدیدترین تلاش‌ها از این دست اما، دیروز (چهارشنبه) برخی سایت‌ها از پاداش کلان یک میلیاردی به فررند معاون اول خبر دادند که گویی به دلیل عضویت سابق وی در هیات مدیره یکی از شرکت‌های سازمان بازنشستگی شهرداری تهران بوده است.

هنور ساعاتی از پخش این شایعه نگذشته بود که خبرنگار مربوطه، در رشته توئیتت‌هایی ادعای قبلی خود را تکذیب و از مخبر طلب حلالیت کرد.

او مدعی شد گزارش اولیه براساس گزارش‌های سازمان بازرسی شهرداری تهران تنظیم شده بود با این تفاوت کوچک که یک صفر جابجا شده است!

به این نحو که در جداول اکسل گزارش یادشده، همه جا عدد ۹۶ میلیون تومان آمده اما در نامه‌های رسمی عدد ۹۶۰ میلیون بوده و … ! به این ترتیب به همین سادگی با آبروی یک مومن بازی و تلاش شد ماجرا تنها یک اشتباه تایپی قلمداد شود.

در همین رابطه البته سید مهدی نادمی مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران به خبرگزاری فارس گفت که «براساس اسنادی که در این ۴ سال از پاداش اعضای هیات مدیره شرکت‌های تابعه در ۱۰ سال اخیر دیده‌ام، پرداخت این پاداش به آقای فررند معاون اول صحت ندارد و انتشار چنین خبری در فضای مجازی ناشی از اشتباه‌های تایپی در مکاتبات نهادهای نظارتی شهرداری تهران در چند سال پیش بوده که همان نامه‌ها مورد استناد برخی افراد قرار گرفته است و فرزند مخبر ۸-۹ سال پیش و برای حدود ۳ سال عضو هیات مدیره یکی از شرکت‌های زیر مجموعه بوده‌اند و مجموع مبلغ دریافتی‌شان برای این مدت عددی کمتر یک دهم این ارقام بوده است».

البته خبرنگاری که نخستین‌بار این موضوع را نشر داده بود، اشتباه خود را پذیرفته و علنا عذرخواهی کرده است؛ اما ماجرا فراتر از یک اشتباه عادی به نظر می‌رسد.

رصد حجم اطلاعات پردازی‌ها و  خبرسازی‌های چند هفته اخیر نشان می‌دهد که هجمه به دولتی که هنوز کاملا مستقر نشده از مدت‌ها پیش شروع شده و در این وادی آنچه تعجب‌آور است، تلاش برخی فعالان اصولگرایی است که خواسته یا ناخواسته در دام جریان‌های رقیب یا معاند افتاده‌اند و در جهتی مخالف مصالح و ارزش‌های کلان ملی و انقلابی در حال حرکت و نقش‌آفرینی هستند.

بدیهی است که هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی مبرا از اشتباه‌های سهوی و غیرعامدانه نیست و این خبرنگار هم البته با شجاعت پوزش خواسته است؛ در جریان کار رسانه‌ای نیز، همواره از این دست اشتباه‌ها رخ می‌دهد اما آنچه اهمیت دارد دامنه و هدف‌گیری چنین رفتارهایی است که نه تنها موجب هتک حرمت و آبروی افراد می‌شود، بلکه در شرایط حساس کنونی از هر زمان دیگری مخرب‌تر  و زیان‌بارتر است.

در اوضاعی که جامعه از یک سو درگیر ویروس منحوس کروناست و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و بی‌تدبیری‌ها، فشار زیادی بر معیشت مردم وارد آورده است، تخریب دولت جدید، تخریب امید و سرزندگی میلیون‌ها نفری است که چشم انتظار گشایش در امور و بسامان شدن اوضاع کشور هستند.

این‌گونه تخریب‌ها و تهمت‌ها حتی اگر به سرعت تکذبب شوند، عزم و اراده دولتمردان را هدف می‌گیرند و تلاش در ساختن مشغولیات مصنوعی جدید برای آنها دارند؛ دولتی که خود به تنهایی مشغله‌های فراوانی همچون، تحریم، کرونا، آلودگی هوا و کمبود آب، قطعی برق و گرانی‌ها و نیز چشم انتظاری برای تشکیل کابینه مقتدر دارد.

به هرحال کشاندن دعواهای حقیر جناحی و باندی به وادی افکار عمومی آن‌هم به این شکل ناجوانمردانه و غیراخلاقی نه تنها مذموم است بلکه به طور قطع از آن آبی برای جریان‌های مخالف و سهم‌خواهان گرم نخواهد شد.

امید است که متولیان امور با دقت و درایت بیشتری شایعه‌ها و خبرسازی‌ها را پیگیری کنند و فعالان رسانه‌ای نیز در راستای هدف و رسالت خبری خود، حداکثر مراعات را به عمل آورند؛ به ویژه آنجا که پای آبرو و شخصیت افراد در میان است./ایرناپلاس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.