تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

تقویت دیپلماسی اقتصادی از وظایف وزارت امور خارجه است

تقویت دیپلماسی اقتصادی از وظایف وزارت امور خارجه است
تهران- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، تقویت دیپلماسی اقتصادی با تمرکز به ورود به بازارهای جهانی برای صادرات کالا، تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور بخش غیردولتی در دیگر کشورهای منطقه را از وظایف ذاتی وزارت امور خارجه عنوان کرد.

 

سید سلمان ذاکر روز یکشنبه در جریان بررسی صلاحیت وزیر امور خارجه در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه گفت: برابر ماده ۱۰۵ بند ب قانون برنامه ششم توسعه، تقویت دیپلماسی اقتصادی با تمرکز به ورود به بازارهای جهانی برای صادرات کالا، تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور بخش غیردولتی در دیگر کشورهای منطقه و یا برعکس از وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است.

ذاکر خطاب به وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه گفت: آیا شما در زمان مسئولیت‌های خود مانند مسئولیت معاون وزیر امور خارجه سابق، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه، معاون نماینده ویژه وزیر در امور عراق، رییس ستاد ویژه کشور عراق، معاون اداره اول سیاسی وزارت امور خارجه و از همه مهمتر دستیار رییس مجلس در امور بین‌الملل داشتید، نسبت به این برنامه ششم چقدر عمل کردید؟

وی عنوان کرد: آیا حافظه شما نمایندگان نسبت به عملکرد آقای امیرعبداللهیان نسبت به تقویت دیپلماسی اقتصادی یاری می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس  خطاب به امیرعبداللهیان گفت: در شرح کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آورده شده که تعهد شفاهی دادید که دیپلماسی دفاعی و اقتصادی را تقویت کنید و تمرکز صحیح به حوزه همسایگی و اولویت‌دهی به ۱۵ کشور همسایه و ظرفیت‌های نهفته در این حوزه را داشته باشید.

ذاکر خاطرنشان کرد: سوال اینجاست که برابر برنامه ششم توسعه و مسئولیت‌هایی که داشتید آیا واقعاً قدم‌های جدی در این راستا برداشته‌اید که امروز مدعی هستید وزارت امور خارجه را آنطور بچرخانید که اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی اقتصادی جزو نمود آن باشد؟  آیا می‌توانید برنامه‌ای را که امروز برای نمایندگان ارائه دادید برابر عملکرد گذشته خود تضمین کنید؟

وی ادامه داد: اگر شما در طول این چند سال خوب عمل کرده بودید، چرا امروز قالب مناطق مرزنشین به دلیل شرایط طبیعی، ماهیت توسعه‌نیافتگی پیدا کرده و در زمره مناطق منزوی به شمار می‌آیند؟ راه علاج چه بوده است؟ آیا نمی‌توانستید انجمن‌های دوستی نمایندگان با کشورهای همسایه را تقویت کنید؟ آیا نمی‌توانستید با این کشورها جلسه بگذارید از دولت مطالبه کنند که بیایند و دیپلماسی اقتصادی را در مرزها راه بیندازیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه راه علاج دیپلماسی اقتصادی است، اضافه کرد: به نظر شما جایگاه دیپلماسی اقتصادی با سیاست تقابل داشته که امروز برنامه شما تقویت دیپلماسی اقتصادی است اما دیروز نبوده است؟ اینها ابهام است، اینها را پاسخ بدهید.

ذاکر خاطرنشان کرد: شما در دوران مسئولیت چرا به سراغ بازارچه‌های مرزی و پایانه‌ها نرفتید و دفاتر نمایندگی کنسولگری‌ها و سفیران کشورهای همسایه را تقویت نکردید؟/ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.