تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵

کش و قوس بهارستان برای کرسی وزارت فرهنگ دولت سیزدهم

کش و قوس بهارستان برای کرسی وزارت فرهنگ دولت سیزدهم
تهران- چهارمین روز برگزاری جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با اعلام برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارائه نظرات موافق و مخالف همراه بود.

 

به گزارش عصر سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله ماموریت های امروز بهارستان نشینان در چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی (امروز سه شنبه) بود که در نوبت بعدازظهر به تشریح برنامه های اسماعیلی و بیان نظرات موافقان و مخالفان گذشت.

مهر تایید کمیسیون فرهنگی مجلس بر برنامه های وزیر پیشنهادی

در بخشی از این جلسه مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، گزارش کمیسیون متبوع خود را در مورد بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت کرد.

نصیرایی گفت: اولویت‌های کمیسیون فرهنگی در ارزیابی روند صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد موضوعاتی چون ارزیابی رابطه تحصیلات و تخصص تجربی و میدانی وزیر پیشنهادی، تخصص میدانی، نگاه تحول‌خواه و انقلابی در حوزه وزارتی و میزان اطلاع وزیر پیشنهادی از اسناد بالادستی و توجه به منافع ملی و گام دوم انقلاب، شناخت کافی از آسیب‌های موجود و ارائه راهکارهای لازم در حوزه وزارتی بود.

نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی درباره مدارک تحصیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مورد مدرک تحصیلی محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری استعلام گردید و این وزارتخانه فارغ التحصیلی ایشان در مقطع دکتری رشته علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را تایید کرده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی درمورد شرح تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون متبوع خود بیان کرد: تاکید بر توسعه دیپلماسی فرهنگی، مشکلات موجود و تغییرات ساختاری در این سازمان، رشد روز افزون نیاز کشور به فیلم و سریال‌های خانواده محور، برنامه‌های توسعه‌ای با توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی، تقویت و توسعه هنر در زمینه‌های فیلم تئاتر موسیقی و برگزاری جشنواره‌های ملی و منطقه ای، بررسی شرایط و تأمین نیازهای اقتصادی و اقتضائات هنری جامعه هنری کشور در رشته‌های مختلف برای اقدامات فوری و ضروری، اقدام در جهت تقویت فرهنگ ایرانی  به منظور هویت بخشی به سبک زندگی ایرانی اسلامی، ایجاد تمهیدات لازم و ضروری برای تامین نیازهای کارآمد در حوزه‌های فرهنگی ، اقدامات جدی برای حل مشکلات عدیده چاپ و نشر از موضوعاتی بود که در کمیسیون بررسی شد.

نصیرایی گفت: در برنامه‌ ارائه شده وزیر پیشنهادی آسیب‌شناسی دقیق و تامین‌های اولویت‌های فرهنگی در حوزه‌های هنرهای تجسمی، سینما و تئاتر و تلاش برای حل مشکلات آنها مطرح شده است.

نماینده طبس در مورد تطبیق برنامه های وزیر پیشنهادی با اسناد بالا دستی گفت: بررسی کمیسیون نشان می‌دهد که که ۵۶ درصد از برنامه‌ها با اسناد بالا دستی تطابق دارد  و ۳۳ درصد همسو بوده است و مغایرتی با اسناد بالادستی یافت نشده است.

وی درباره نتیجه بررسی‌های کمیسیون از سوابق محمد مهدی اسماعیلی گفت: با توجه به تطبیق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالا دستی اعضای کمیسیون فرهنگی با اکثریت آرا صلاحیت ایشان را برای تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأیید کردند.

اهمیت اقتصاد فرهنگ در برنامه های اسماعیلی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس محمد مهدی اسماعیلی را چهره ای محبوب بین جوانان انقلابی خواند و گفت: توجه به اقتصاد فرهنگ اهمیت قابل توجهی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد.

عفت شریعتی کوهبنانی در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران، کشوری با عظمت است و انقلاب ما انقلابی فرهنگی و  بی نظیر در جهان بشریت است.

وی اضافه کرد: در برنامه گام دوم انقلاب اسلامی به فرمایش مقام عظمای ولایت، توسعه تمدن نوین جهان اسلامی نیازمند برنامه‌های عظیم فرهنگی است و ما باید فرهنگ اسلامی را در جهان گسترش دهیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ نقش تعیین کننده‌ای در تمدن نوین جهان اسلام خواهد داشت، گفت: ما با فرهنگ راستین اسلامی همه موانع را پشت سر گذاشتیم و با خون شهیدان گرانقدر و فرمایشات گهربار امام راحل و مقام معظم رهبری سرمایه گرانسنگ فرهنگ اسلامی را حفظ کردیم و اکنون باید به سمت تکامل این فرهنگ حرکت کنیم.

نماینده مردم زرند با بیان اینکه خدمت در مجلس انقلابی افتخار است، ادامه داد: امروز می‌خواهیم برنامه ریزی کنیم تا فرهنگ اصیل اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد تقویت شود.

شریعتی درباره شخصیت، منش و روش‌های مدیریتی وزیر پیشنهادی فرهنگ گفت: تعیین‌ تکلیف وضعیت مدیریت فرهنگی کشور و تعدد مراکز تصمیم گیری در این حوزه مهمترین محورهایی است که دکتر اسماعیلی به درستی به آن پرداخته است. ارتقای جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقام تصمیم‌گیری از دیگر برنامه‌های ایشان است

وی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را چهره محبوب در بین جوانان انقلابی دانست و گفت: ایشان در میان  اساتید دانشگاهی قابل احترام است، همچنین چهره خوشنامی در میان رسانه‌های مکتوب و تصویری کشور دارد و با  بیش از ۳۰ رسانه کشور،نشست‌های صمیمانه برگزار کرد.

نماینده مردم زرند، ارتباط گسترده وی با علما و نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌ها و طلاب جوان را از دیگر نقاط مثبت وزیر پیشنهادی فرهنگ اعلام کرد و گفت: اقتصاد فرهنگی که اهمیت قابل توجهی دارد در برنامه ‌های ایشان دیده شده، خودکفایی در تهیه ابزار و لوازم فرهنگی نیز از مواردی است که به آن توجه دارد.

شریعتی خاطرنشان کرد: مسائل فرهنگی باید مورد توجه وزیر منتخب بوده و در جهت تقویت معنوی و معرفتی جامعه حرکت کند ومسئولان فرهنگی ما باید با مردم در ارتباط باشند.

اسماعیلی از ظرفیت همه نیروهای متخصص استفاده می‌کند

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به استفاده از توان همه نیروهای متعهد و متخصص شاغل در وزارتخانه صرفنظر از دیدگاه‌های سیاسی آنها اعتقاد راسخ دارد.

سید محمد موحد در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در آزمون بسیار سختی قرار گرفته ایم، از طرفی دولت رییسی در شرایطی به مجلس معرفی شد که شرایط مملکت ویژه و خاص است و از طرفی ما به نمایندگان به عنوان کسانی که به نظام و انقلاب و ولایت دل بسته ایم، آماده ایم که در این میدان تصمیم بگیریم.

نماینده مردم کهگیلویه با بیان اینکه فرهنگ و هنر از اساسی‌ترین عناصر هویتی یک کشور است، گفت: نگاه طفیلی به فرهنگ و هنر خطایی نابخشودنی است. فرهنگ از نظر مقام معظم رهبری مثل روحی است که در کالبد همه   فعالیت‌های گوناگون کلان کشوری باید حضور و جریان داشته باشد و از آن به عنوان هوا و اکسیژن یاد می‌کنند که نبود هوا و اکسیژن یعنی عدم حیات.

وی اضافه کرد: در این دوران سخت و هجمه‌های همه جانبه فرهنگ منحط غرب وشبیخون فرهنگی به فرموده مقام معظم رهبری به فرهنگ ،هویت، باورها و اعتقادات مردم نجیب به ویژه جوانان عزیز این مرز و بوم هستیم، بر ماست که در انتخاب وزیر و برنامه‌های آن توجه جدی داشته باشیم و برای پویایی و شکوفایی فرهنگ و هنر و تعمیق باورها و ارزشهای ایران اسلامی تلاش مضاعف و اهتمام جدی بورزیم.

عضو کمیسیون قضایی مجلس بیان کرد:در گفت و گویی که با جناب آقای دکتر اسماعیلی داشتم، به این باور رسیدم که آمده است تا همه توان و ظرفیت خود را برای حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و مسجد  به کار ببندد و با مشورت و استفاده از نخبگان دینی، علمی و فرهنگی هنری کشور این مهم را  سامان ببخشدحاشیه‌هایی که در ارائه برنامه‌های ایشان به وجود آمده، تحلیلی بود که به ایشان داده بودند و همانطور که چندین بار اعلام کرده‌اند، این باور و نگاه من نیست و چون ایشان را انسانی صادق می‌دانم، بر این گفته صحه می‌گذارم.

وی خطاب به نمایندگان، هنرمندان و صاحبان قلم  گفت:دکتر اسماعیلی آمده است تا با استعانت از خداوند متعال وهمکار شما بزرگواران و با عنایت به نزدیکی و شناخت عمیقی که جناب آقای دکتر رئیسی، ریاست محترم جمهور از ایشان دارند،با احترام به همه وزرای محترم قبلی این وزارتخانه، موارد ذیل را انجام دهد

۱- ارتقای نقش و جایگاه فرهنگ و هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تصمیم گیری‌ها وتصمیم سازی‌ها در کشور به ویژه هیات دولت .

۲- افزایش بودجه فرهنگ و هنر و توجه جدی به حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار.

۳ تولید و حمایت از محصولات فرهنگی و هنری مبتنی بر فرهنگ و هویت ایرانی _ اسلامی.

موحد درادامه گفت: حمایت مادی و معنوی از اصحاب قلم، فرهنگ،هنر ورسانه  و تولیدات آنها جهت عرضه در جامعه جهانی از دیگر برنامه های وزیر پیشنهادی است و ایشان مصمم است تا موضوع بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی و بیمه بیکاری که دغدغه جدی کانون‌های مساجد، هنرمندان و  اصحاب فرهنگ ورسانه بوده است، یکبار برای همیشه به سرانجام برساند.

نماینده کهگیلویه بیان داشت: در مذاکره ای که با ایشان داشتم فرمودند مگر می‌شود بدون مشورت و بهره بردن از نقطه نظرات و ظرفیت‌های این قشر فرهیخته به ویژه پیشکسوتان، ماموریت‌ها و رسالت این وزارتخانه را به سرانجام رساند.

موحد گفت: اسماعیلی اعتقاد راسخ دارند که از توان همه نیروهای متعهد و متخصص شاغل در وزارتخانه صرف نظر از دیدگاه های سیاسی آنها برای پست‌های مدیریتی بهره خواهد برد. این آن چیزی است که در شعارهای جناب آقای دکتر رئیسی آمده بود و به درستی فرهیختگان جامعه چنین انتظاری دارند.

وی افزود: باور به گفت و گو و همکاری با همه نهادها و سازمانهای دولتی و خصوصی و اصناف مرتبط و برون سپاری بخشی زیادی از فعالیت‌ها به آنها از برنامه های کلیدی ایشان است.

موحد اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های همیشگی اصحاب سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی، رسانه و… این بود که سلایق شخصی در صدور مجوز بعضا جای قانون را گرفته و دخالت سایر دستگاهها در این حوزه روز به روز زیادتر می شود. برای رفع این معضل اسماعیلی تلاش خواهد کرد تا صاحبان این حرفه‌ها به راحتی و آسودگی با کمترین استرس به خلق اثر بپردازند.

اسماعیلی اشراف کامل به وزارت فرهنگ دارد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را فردی خوشفکر و جهادی دانست که با پیشینه رسانه‌‎ای خود، اشراف کامل به این وزارتخانه دارد.

کمال حسین پور در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ زیربنای توسعه پایدار و هویت جامعه است ,  انقلاب شکوهمند اسلامی خاستگاه فرهنگی بوده و جبهه فرهنگی، دشمنان زیادی داشته و دارد.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس افزود: خوشبختانه رییس جمهور عزیز با درک صحیح از وضعیت فرهنگی کشور و شناخت چالش‌های آن وزیری کارآمد را برای حوزه فرهنگ انتخاب کردند و دکتر اسماعیلی از فعالان فرهنگی و چهره انقلابی است که از فعالیت‌های فرهنگی و  و دبیری و سردبیری چندین نشریه در دهه ۷۰  امروز برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شده است.

وی با بیان اینکه  اسماعیلی از مدیران تحول گرای و راهبردی سازمان صدا و سیما بوده است، گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ  در دوران خدمت خود به عنوان مجری طرح نظام جامع ارزیابی تولیدات صداوسیما دارای مدیریت میدانی و روحیه جهادی است و با بدنه وزارتخانه و حوزه فرهنگ و ارشاد آشنایی کامل دارد.

حسین پور تاکید کرد: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی فردی متعهد، متخصص، خوشفکر و معتقد به چندصدایی در رسانه‌ها و همسو با سیاست‌های کلی و بالادستی نظام است.

مدیریت وزیر پیشنهادی فرهنگ در این عرصه تعریف شده است

نماینده مردم تهران نیز با بیان اینکه فرهنگ هر جامعه معیار هویت و موجودیت آن جامعه است، گفت: محمد مهدی اسماعیلی به مشارکت پذیری در امر فرهنگ اعتقاد دارد.

سید رضا تقوی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ به دو بخش کلاسیک و عمومی تقسیم می‌شود، گفت: آقای اسماعیلی برای مدیریت عمومی معرفی شده اند و عرصه مدیریت وی در این حوزه تعریف شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: حوزه فرهنگی به وسعت کل جامعه از جمله مطبوعات، رسانه‌ها، عرصه کتاب، صنعت چاپ، هنر منابع تصویری، هنرهای تجسمی و علی الخصوص سینما است و با همه این حوزه ها ارتباط دارد.

نماینده تهران با بیان اینکه فرهنگ هر جامعه معیار هویت و موجودیت آن جامعه است، گفت: فرهنگ تمدن ساز است. رسالت فرهنگ این است که در رفتار افراد تحول و تعقل ایجاد می‌کند. اسماعیلی به مشارکت پذیری در امر فرهنگ اعتقاد دارد.

نماینده مردم تهران گفت: فرهنگ مقوله‌ای عام است که در تعامل انسان‌ها باید به نتیجه برسد لذا نیاز به جلب مشارکت مردم دارد.

وی با بیان اینکه توسعه اصلاح و تربیت بدون همکاری مردم امکان‌پذیر نیست، گفت: گرایش ذهنی و درونی مدیر فرهنگی باید ذاتی باشد در غیر این صورت نمی‌تواند با اصحاب فرهنگ و هنر ارتباط مناسب برقرار کند و اسماعیلی گرایش درونی برای ارتباط فرهنگی دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ایمان و دینداری در جامعه اسلامی زمینه و بستر بسیار مناسبی برای توسعه فرهنگی بوده در این مسیر فرهنگ نظام اسلامی و ارزش‌های دینی نقش ارزشمندی ایفا می‌کند و اساساً فرهنگ جامعه اسلامی در بستر آموزش‌های دینی صورت می‌گیرد از این رو مدیر فرهنگی باید دیندار باشد و فرهنگ را با ارزش‌های دینی تکمیل کند.

اسماعیلی به بحث شورای فرهنگ عمومی توجه جدی داشته باشد

نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی گفت: ما از محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داریم به بحث شورای فرهنگ عمومی توجه جدی داشته باشد.

محمد علیپور رحمتی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تهاجم به هر کشوری اتفاق می‌افتد، گفت: ممکن است تهاجم به کشوری شکل نظامی سیاسی باشد و حرکت دشمن در این عرصه‌ها مشخص است.

وی ادامه داد: همه نمایندگان استحضار دارند چندین سال قبل مقام معظم رهبری شبیخون فرهنگی را مطرح کردند. ملت ایران و مردم ایران از سال‌ها قبل مورد تاخت و تاز تهاجم فرهنگی هستند. اولویت فرهنگ در کنار اقتصاد از اولویت‌هایی است که مقام معظم رهبری در پیام خود به مناسبت آغاز به کار مجلس یازدهم تاکید کردند.

نماینده مردم چالدران و ماکو در مجلس با اشاره به اینکه با چالش‌های زیادی مواجه هستیم، دلیل مخالفت خود را مسائل و مشکلات فرهنگی عنوان کرد و گفت: یکی از اشکالات همین است که همکاران گفتند و آن عدم تناسب تحصیلات و شغلی ایشان با این وزارت مهم و حجیم است. همانطور که از نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر می‌آید این وزارتخانه از دو مقوله فرهنگ و ارشاد تشکیل شده و این وزارتخانه متولی مسائل بسیار مهم و حیاتی کشور است.

وی افزود: در عرصه‌های فرهنگی، ادبی، رسانه‌ای و مطبوعات فردی که می‌خواهد در آن جایگاه قرار بگیرد باید از عهده مسئولیت این کار برآید و وجاهت قابل قبولی برای مدیریت این مجموعه داشته باشد. ضمن احترام به آقای اسماعیلی او را برای این وزارتخانه مناسب نمی‌دانم و مخالفت بنده به همین دلیل و دغدغه‌ها است.

این نماینده مجلس تحت تاثیر قرار گرفتن معیشت اهالی رسانه، مطبوعات، سینماگران و هنرمندان از ویروس کرونا را یکی از چالش‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان و اظهار کرد: با شیوع ویروس منحوس کرونا، عرصه فرهنگی کشور و افرادی که در این عرصه فعالیت کرده‌اند و از طریق مسائل فرهنگی زندگی آنان می‌گذرد و امرار معاش آن به این امر بستگی دارد، در این دو سال با مشکل جدی مواجه شدند. مطبوعات، هنرمندان و سینماها که به کل تعطیل هستند و این شرایط بر اهمیت عرصه فرهنگی می‌افزاید.

وی افزود: وزیر پیشنهادی چه تدابیر و پیشنهادی برای عبور از این بحران و چالش دارند. دغدغه‌های وزیر پیشنهادی را دیدم اما برنامه‌ای عملیاتی در این زمینه ارائه نکرده است. انتظار داریم آقای اسماعیلی در صحبت‌های خود این دغدغه‌های ما را برطرف کند و برنامه‌های عملیاتی خود را ارائه دهد.

نماینده مردم ماکو و چالدران با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی یکی از ظرفیت‌های بزرگ کشور است که در همه استان‌ها و شهرهای کشور وجود دارد و از سالیان قبل فعال است، گفت: این شورای فرهنگ عمومی محلی برای به ظهور رساندن زندگی سبک اسلامی است از وزیر پیشنهادی انتظار داریم به بحث شورای فرهنگ عمومی توجه جدی داشته باشد.

وی تصریح کرد: یکی گفت اصحاب رسانه از وی استقبال کردند اما در بحث مطبوعات، مشکلات بسیار جدی در بحث تهیه و تامین کاغذ، تیراژ، اعطای مجوزها وجود دارد که باید به‌خوبی مدیریت شود تا هم شاهد امکان توزیع عادلانه و متوازن در کل کشور باشیم و هم بتوانیم از این امکان به خوبی استفاده کنیم.

علیپور خاطرنشان کرد: در اثر بی توجهی و غفلت مسئولان گذشته برخی پروژه‌های شهرستان‌ها در مراکز استان‌ها مانند ارومیه ۲۰ سال قبل شروع شده که هنوز به اتمام نرسیده و مورد بی‌مهری و بی‌توجهی مسئولان گذشته وزارت قرار گرفته است. این ساختمان‌ها در حال از بین رفتن است اما بهره‌برداری نشده است. از وزیر انتظار داریم نه تنها در ارومیه بلکه در سراسر کشور توجه جدی و اقدام عملی برای سر و سامان دادن برای وضعیت داشته باشند.

۸۵ درصدبودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج از شمول است

نماینده مرم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: ۸۵ درصد بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج از شمول است و وزیر پیشنهادی باید بگوید در این زمینه چگونه برخورد می‌کند.

سید علی یزدیخواه در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس گفت: بخشی از بودجه طبق قانون مصارف بودجه، تابع محاسبات عمومی است که رییس دستگاه با توجه به شرح وظایف، ابلاغیه‌ها و ماموریت‌ها دستور می‌دهد و بخشی هم خارج از شمول است که رییس دستگاه روی یک ورقه معمولی می‌نویسد از محل بودجه خارج از شمول مبلغی به فلان دستگاه یا فلان نهاد داده شود.

وی افزود: آقای اسماعیلی در کارنامه اجرایی و سوابق خود مدتی معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان بود و این استانداری هم رقمی از جهت میزان بودجه خارج از شمول داشته است. با این حال انضباط مالی در استانداری اصفهان در زمان تصدی گری وی مشاهده نمی‌شود و شاید یکی از مدیرانی که بیشترین اعمال ماده ۹۱ شده‌اند، خود او بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با بیان اینکه بودجه استانداری اصفهان بسیار محدود بود، اظهار کرد: اکنون که قرار است آقای اسماعیلی به وزارت فرهنگ بیاید لازم است بداند حدود ۸۵ درصد بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج از شمول است و هیچ ترتیب قانونی برایش مترتب نیست. به تشخیص رییس دستگاه با یک یادداشت می‌توان به یک نهاد فرهنگی، موسسه یا فرد به جای بودجه از محل بودجه خارج از شمول کمک کرد.

یزدیخواه یادآور شد: او در مدت محدودی که در استانداری اصفهان بود بابت همین منظور چندین پرونده داشت که دو مورد آن همچنان در دادسرای کارکنان دولت مفتوح است و بقیه مختومه و او تبرئه شد؛ اما همین نشان می‌دهد انضباط مالی در آن حوزه وجود نداشته یا کمتر بود.

وی خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی حال با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که ۸۵ درصد آن خارج از شمول است چگونه رفتار می کند. برای چند صد میلیون تومان چندین پرونده داشت و حالا با ۲۵۰۰ میلیارد تومان که ۸۵ درصد آن بودجه خارج از شمول است، چند تا پرونده خواهد داشت؟

یزدیخواه همین امر را یکی از نگرانی‌های خود عنوان و تصریح کرد: اگر او در آن مقطع عملکرد شفاف و درخشانی می‌داشت و هیچ پرونده‌ای نبود نگران نبودیم اما الان ۲۵۰۰ میلیارد تومان با ۸۵ درصد بودجه خارج از شمول چگونه می‌خواهد نظارت کند.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اسماعیلی هیچ سابقه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد، گفت: هنوز وارد این وزارتخانه نشده مجامع صنفی و هنری علیه او موضع گرفته است و صحبت‌های او درباره خانه موسیقی و سینما و هنر باعث شد اهالی سینما و هنر در برابرش گارد بگیرند، همه اهالی سینما و هنر که ضد انقلاب نیستند. الان با حضور او، خانه‌های قرآنی، مجامع مربوط به شعرا، نویسندگان، هنرمندان و رسانه‌های دیجیتال چه موضعی دارند آیا استقبال کردند و چرا در برابر او گارد گرفتند؟

خارج کردن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انفعال، نیازمند وزیر مسلط است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، خارج کردن این وزارتخانه از حالت انفعال را نیازمند فردی دانست که تسلط کافی بر مباحث پیچیده داشته باشد.

علی اصغر خانی در مخالفت با محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله وزارتخانه‌هایی است که چتر گسترده ای از وظایف بر سر هنرمندان، اصحاب رسانه، اهالی سینما تئاتر و مباحث تخصصی دیگری را در دل خود جای می‌دهد.  اگر به قوانین و اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاهی بیندازیم خواهیم دید که این وزارتخانه نیازمند چه افرادی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم درباره گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اسماعیلی دانش آموخته علوم سیاسی است که شاید بتوانند به سختی یکی از وظایف تخصصی این وزارتخانه مهم را اداره و بررسی کند. سوابق وزیر پیشنهادی هم نشان می‌دهد که ارتباط چندانی با بدنه وزارت ارشاد ندارد.

خانی ادامه داد: اینکه در یک پژوهشگاه کار پژوهشی انجام دهیم و باز هم در مرکزی همچون مرکز اسناد انقلاب اسلامی کار پژوهشی به ما محول کنند و از دل سوابق ۲۰۰ اثر تاریخی در بیاید با کدام شرح وظایف این وزارتخانه همخوانی دارد؟ اسماعیلی با کدام پشتوانه قادر به تعامل با نویسندگان و شاغل در رشته‌های تولیدی چند رسانه‌ای، نرم‌افزاری و دستگاه‌های نظارتی هستند؟

وی، عمده مسائل مهم وزارت ارشاد را نظارتی و حمایتی عنوان کرد و گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است مجوز نشریات و اکران فیلم‌های سینمایی را صادر کند و در برنامه‌های او سینمای خانوادگی که امروز بخش اعظمی از مخاطبان ایرانی را تشکیل داده کجاست؟ با کدام رویکرد و با کدام دیدگاه قادر به بازگشت اعتماد به رسانه‌های داخلی است؟

این نماینده مجلس ادامه داد: اسماعیلی باید بداند که اکثر ادارات این وزارتخانه در کشور تقریباً بی اثر هستند و بدیهی‌ترین امورات آن را نمی‌توانند اجرایی کنند. بالاخره خارج کردن این وزارتخانه از حالت انفعال نیازمند فردی است که تسلط کافی بر مباحث پیچیده داشته باشد.

خانی عنوان کرد: جریان‌سازی فرهنگی و بیان آرمان‌های انقلاب اسلامی با زبان فرهنگ و هنر از مهمترین وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با توجه به عدم ثبات سابقه قابل توجه اسماعیلی اجرایی شدن آن بعید به نظر می‌رسد.

نماینده مردم شاهرود و میامی اظهار داشت: در وهله دوم وضعیت بسیاری از خبرنگاران، تولیدکنندگان، هنرمندان و نهادهایی که بانی امورات فرهنگی و مذهبی هستند و سایر افرادی که در ذیل این عمل مجموعه هستند جای تامل و برنامه‌ریزی دارد. به ویژه اینکه در دو سال اخیر و با شیوع کرونا وضعیت معیشتی آنها به هم ریخته است و ما هم انعکاس این مشکلات هستیم.

وی ادامه داد: برای حل این موضوع به کدامین تجربه و دانش میخواهید متوسل شوید؟ تعیین اهداف کمی و کیفی در جهت غنی سازی اوقات فراغت آحاد جامعه با همکاری دستگاه‌های ذیربط سیاستگذاری و تنظیم برنامه‌های فرهنگی هنری و تبلیغاتی برای انعکاس مناسب فعالیت‌ها و اقدامات حاکمیت و همچنین دستگاه‌های حاکمیت و نهادهای انقلاب اسلامی و موسسات عمومی غیر دولتی در سطح جامعه با فعالیت‌های پژوهشی و یا اثر تاریخی قابل پیاده سازی نیست و تلفیق تجربه و دانش می طلبد که متاسفانه ما آن را در آقای اسماعیلی نمی‌بینیم.
خانی تصریح کرد: همکاران با چشم باز تر به این وزارتخانه و امورات محوله آن عنایت کنند. گستردگی و مأموریت‌های وزارت ارشاد فردی با سابقه، مدیر، مدبر،توانمند، انقلابی، جهادی و علمی را می‌طلبد که رشته‌های تحصیلی مرتبط و با دانش کافی و تسلط بر جامعه هدف را می طلبد که بنده کمتر این شاخصه‌ها را در آقای اسماعیلی دیده‌ام.
وی تاکید کرد: امید است که در گام دوم انقلاب وزارت ارشاد  یکی از بانیان اصلی تحقق سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب باشد زیرا ما تا فرصت آزمون و خطا نداریم.

اسماعیلی راهبردهای رسیدن به نقطه مطلوب را مشخص نکرده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، کلی، فاقد راهبردها و استراتژی‌های مناسب برای رسیدن به هدف و نقطه مطلوب در چهار سال آتی است.

مسلم صالحی در مخالفت با محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به وی گفت: یکی از ضعف‌های اصلی برنامه شما برنامه شما فاقد راهبردها و استراتژی‌های مناسب برای رسیدن به هدف و نقطه مطلوب در چهار سال آتی است.

نماینده مردم اقلید در مجلس افزود: برنامه شما قرار بود بر مبنای نقاط قوت، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای وزارتخانه مربوطه تدوین شود و به مجلس اعلام شود اما در آخرین نسخه‌ای که امروز دیدم خبری از این موارد نیست. آن چیزی که برنامه شما را از سایر برنامه‌های قبلی‌تان متمایز کند و بخواهیم با آن نقطه امیدی برای چهار سال آینده به جامعه فرهنگی بدهیم و در ۴ سال آینده به آن برسیم به آن معنا مشاهده نشده است.

وی با اشاره به وجودتناقض گویی در برنامه های ارائه شده گفت: شما در جایی دم از مهندسی‌ فرهنگی می‌زنید. از طرف دیگر فرهنگ‌ را به عنوان امر خودجوش درونی می‌دانید. تکلیف ما را مشخص کنید که آیا به مهندسی فرهنگی اعتقاد دارید یا ندارید؟ آیا فرهنگ را امر خودجوش می‌دانید یا نمی‌دانید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: برنامه‌های شما برای هم‌افزایی نهادهای متولی اصلی فرهنگی چیست؟ بسیاری از دستگاه‌ها متولی امور فرهنگی در سطح جامعه هستند، اما نمی‌دانیم شما چه کاری می‌خواهید برای این موضوعات انجام دهید و برای استفادهاز این ظرفیتها چه استراتژی‌ دارید.

صالحی ادامه داد: برای امرار معاش، بیمه و بازنشستگی هنرمندان چه برنامه‌های دارید؟ یکی از مهمترین ذینفعان شما هنرمندان هستند اما در برنامه‌های شما خبری از چگونگی حمایت از این اقشار نیست.

وی با اشاره به کمبود نیروهای انسانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قرار است برنامه‌ خودتان را توسط نیروی انسانی وزارتخانه اجرا کنید. آیا می‌دانید در برخی از ادارات در سطح شهرستان‌ها، ادارات با دو نفر اداره می‌شود؟ چگونه می‌خواهید با این کمبود نیروی انسانی برنامه به این حجمی و عظیمی را صرفنظر از کلی بودن آن اجرا کنید؟ ضمن اینکه هیچ اشاره‌ای به کمبود نیروی انسانی و برآورده کردن آن در برنامه شما مشاهده نمی‌شود.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در برنامه‌های شما اشاره‌ای به نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی، هنری، تبلیغاتی اقلیت‌های دینی و مذهبی شناخته شده در قانون اساسی نشده است، گفت: همانگونه که باید بر اکثریت فعالیت‌های فرهنگی نظارت کنید روی فعالیت‌های فرهنگی اقلیت‌های دینی هم باید نظارت داشته باشید. چرا اینها هیچ جایگاهی در برنامه شما ندارند؟

وی خطاب به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: در برنامه‌هایتان تاکیدی بر انجام مطالعات و تحقیقات لازم پیرامون مسائل فرهنگی نکرده‌اید که از نتایج آنها برای بهبود امور استفاده کنید؟ اگر پژوهش را قبول دارید که قطعا همه ما آن را قبول داریم، جایگاه این پژوهش‌ها در برنامه شما کجاست؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به موضوع تحکیم خانواده خطاب به اسماعیلی گفت: الان اساس خانواده توسط برنامه‌های معاند شبکه‌های خارجی تحت حمله قرار گرفته است، روز به روز این بنیاد سست‌تر می‌شود. از صبح که نگاه می‌کنید تا آخر شب یک دختر بچه یا پسر بچه ۵،۶ ساله تا آخر شب پای شبکه‌های جم می‌نشیند. برنامه شما برای مقابله با اینها چیست؟ آیا می‌خواهیم ۴ سال دیگر دست روی دست بگذاریم؟

صالحی بیان کرد: به اعتقاد من شاید اگر فردی از جنس فرهنگی یا کسی در بدنه وزارت فرهنگ کار کرده بود و تجربه داشت، بهتر می‌توانست متولی این دستگاه حساس در امور فرهنگ باشد.

وی خاطرنشان کرد: چهره فرهنگ به اندازه کافی غبارآلود شده است امیدواریم در دولت سیزدهم غبار دیگری از مظلومیت بر رخسار فرهنگ این مرز و بوم ننشیند. آنچه ما گفتیم هم دغدغه‌ها است و هم انتظار داریم.

جامعه پویا با فرهنگ پاکیزه

در ادامه بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بیان نظرات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نوبت به نطق محمد مهدی اسماعیلی رسید.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان این که فرهنگ مثل هواست گفت: فرهنگ فضای تنفس جامعه است و وقتی فرهنگ پاکیزه باشد جامعه را پویا می بینیم و وقتی آلوده باشد هوار ار آلوده می‌کند. فرهنگ ریشه اصلی انقلاب اسلامی بوده و هست. همه قیل و قال های ایسم‌های اجتماعی و سیاسی ریشه در فرهنگ دارد. اصل انقلاب ما امری فرهنگی بود. دفاع مقدس و دفاع از حرم هم امری فرهنگی بود. تمام مجاهدت های مجاهدان در عرصه علم و فناوری و سازندگی ریشه‌شان در فرهنگ است.

محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به تقابل فرهنگ اصیل توحیدی در برابر فرهنگ های غیر توحیدی در دنیای امروز اظهار داشت: فرهنگ انقلاب اسلامی در برابر فرهنگ استکباری ایستاده و فرهنگ امید و نشاط در برابر فرهنگ پوچ گرایی صف آرایی کرده است. در این تقابل فرهنگی و تمدنی در عرصه مدیریت فرهنگ و هنر، سینما، نمایش، ادبیات و شعر و موسیقی سنگرهایی مهم و راهبردی برای ما هستند. امروز جنگ اصلی در دنیا جنگ شناخت‌ها جنگ تبلیغاتی و جنگ رسانه‌ای است. تمدن شیطانی با موسیقی و سینما تلاش می‌کند رفتار ملت‌ها را به نفع سلطه خود دستکاری کند. آنها به زور رسانه‌های جهنمی شان با زر و زور و تزویر می‌خواهند ملت‌ها را از فرهنگ خود منصرف یا منزجر کنند.

وی با تاکید بر این که تمام هنرها و صنایع فرهنگی برای ما مهم و عزیز هستند توضیح داد: هنرمندان و عناصر فرهنگی ما دارند با کمترین امکانات در مبارزه با یک تمدن استکباری دست و پنجه نرم می کنند. این عرصه عرصه نبرد است. مجاهدان در خط مقدم هستند و حمایت از آنها وظیفه شرعی، عقلی و قانونی است. این فرهنگ ارزش جان دادن دارد. هنرمندی که برای درد جامعه اش می‌نویسند، می‌سراید و می‌پردازد، حق ستایش بر گردن امثال بنده دارد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد تصدی‌گری‌ ندارد

وی با بیان این نکته که بار اصلی کارزار فرهنگی ما بر دوش اصحاب اندیشه و فرهنگ و هنر و رسانه خواهد بود تاکید کرد: تلاش خود را برای حمایت از آثار ارزشمند به کار خواهم بست. برخی دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ یک موجود ناتوان یا بی اراده یا ناظر منفعل باشد. ما این رویکرد را قبول نداریم. ما می توانیم از ظرفیت های بزرگ انجمن‌ها استفاده کنیم. وزارت فرهنگ ارشاد نمی خواهد تصدی گری کند. می‌خواهد انجمن ها را به کار گیرد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از چالش ها را مشکلات معیشتی خواند و افزود: شیوع کرونا یک بلای همه گیر بوده که بیشترین زیانش به حوزه فرهنگ و هنر رسیده است. تعطیلی مشاغل فرهنگی ضربه‌های سختی را به حوزه فرهنگ وارد کرده است. رکود اقتصادی باعث افزایش چند برابری محصولات فرهنگی شده و کاهش قدرت خرید مردم را در پی داشته است.

تولید و توزیع غیرقانونی محصولات چالش دیگر حوزه فرهنگ و هنر

وی تولید و توزیع غیرقانونی محصولات را دیگر چالش مهم خواند و گفت: به محض این که کتاب خوب ناشر به فروش می‌رسد در میدان انقلاب به صورت افست چاپ می‌شود.

اسماعیلی با تاکید بر این که گسترش فناوری های نوین بسیاری از موضوعات را تغییر داده است، اظهار داشت: باید فناوری های نوین را به رسمیت بشناسیم و متناسب با این تغییرات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را چابک کنیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک وزارتخانه منفعل و کم اثر شده است. در اکثر شهرستان ها ادارات ارشاد با حداقل نیرو و امکانات کار می کنند. وزارت ارشاد به کارهای حداقلی تقلیل پیدا کرده و از حوزه سیاست گذاری خارج شده است.

ایران رنگین کمانی از قومیت‌هاست

وی با طرح این پرسش که آیا مناطق مختلف ما تاریخ و فرهنگ کهنی ندارند؟، گفت: ایران مثل یک رنگین کمان از قومیت‌ها است. از سیستان و بلوچستان و خراسان یا استان‌های شمالی که هر کدام ظرفیت‌ها و توانایی‌های خاص فرهنگی خود را دارند و باید مورد توجه قرار گیرند.
اسماعیلی افزود: تبریز، ارومیه و اردبیل با آن تاریخ شفاهی ارزشمند، کردستان قهرمان و فرهنگ دلاوری در این منطقه باید مورد توجه قرار گیرند.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به ظرفیت های استان خوزستان اشاره کرد و گفت: این استان عزیز به عنوان بزرگ‌ترین استان کشور با ظرفیت های موجودش مهمترین فرصت برای حضور ما در کشورهای غرب آسیا است و ما نسبت به این فرصت‌های بزرگ کم توجه بوده‌ایم.

وی در ادامه با اسم بردن از تمامی استان‌های کشور افزود: کجای تاریخ می توانیم بزرگانی که در دو استان هرمزگان و بوشهر رشد کرده‌اند را پیدا کنیم. همه اینها دارایی‌های بزرگ ما هستند که باید به آنها توجه شود.

فرهنگ و رسمیت شناختن اقوام و قومیت ها

اسماعیلی با تاکید بر اینکه فرهنگ یعنی به رسمیت شناختن اقوام و قومیت‌ها، گفت: در حوزه فرهنگ باید عُرضه داشته باشیم و فضای رشد را برای این کشور بزرگ ۷ هزار ساله درست کنیم.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کشور ایران با تاریخ و فرهنگ غنی و بزرگی که دارد باید در دولت مردمی تمامی ظرفیت های بلقوه آن به فعلیت برسد.

وی با بیان اینکه ما در حوزه محتوایی و نظارت نیازمند قدرت بیشتری هستیم، توضیح داد: همین امروز با حضور در کمیسیون‌های مختلف مجلس نمایندگان عزیز ما به این دو موضوع نقدها و گله‌های بسیاری داشتند و ما حتما به این موضوعات توجه جدی خواهیم داشت.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه ۲۳ سال است که در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنم، گفت: انشالله تلاش می کنم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمامی موضوعات مورد توجه نمایندگان و همه تجربه ۲۳ ساله خود بحث‌ها و موضوعات مختلف را پیگیری کنم.

پیگیری دستگاه‌ها بر مبنای پایش‌های فصلی

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: میزان موفقیت دستگاه‌ها را بر مبنای پایش‌ها در ابعاد شهری، استانی و کشوری به صورت دایم و فصلی پیگیری خواهیم کرد.

وی شورای فرهنگ عمومی را یکی از ظرفیت‌های مهم کشور دانست و گفت: ما در حوزه فرهنگ عمومی کشور باید رشد کنیم. متاسفانه شنیده‌ام در برخی استان‌ها ۲ یا ۳ سال است که شورای فرهنگ عمومی تشکیل نشده؛ دولت مردمی برای همین تدبیرها آمده است.

باز تعریف آرایش رسانه‌ای کشور

اسماعیلی همچنین به باز تعریف آرایش رسانه‌ای کشور اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در مراسم تنفیذ اشاره کردند که آرایش رسانه‌ای کشور نیاز به باز تعریف دارد. باید از موضع پدافندی در مقابل رسانه‌های معاند به موضع آفندی برسیم.

بی نیازی به درآمد نفتی با سرمایه گذاری در صنایع فرهنگی

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر تقویت اقتصاد فرهنگ و بهبود کسب و کارهای قانونی، گفت ایران عزیز ما آنقدر استعداد دارد که اگر در حوزه صنایع فرهنگی به درستی سرمایه گذاری کنیم نیازی به نفت نداریم.

خودکفایی در حوزه نشر

وی به پیگیری و خودکفایی در حوزه نشر اشاره کرد و تاکید کرد: جالب است عرض کنم ۹۰ درصد کاغذ ما وارداتی است. ۹۰ درصد فیلم و زینک، جوهر، دستگاه تکثیر انتشارات همه وارداتی است. آیا شرکت‌های دانش بنیان ما ظرفیت این کار را ندارد. قطعا اگر سرمایه گذاری کنیم حتما این اتفاق خواهد افتاد.

هدفمند سازی یارانه‌ها در حوزه فرهنگ

اسماعیلی تاکید کرد: هدفمند سازی یارانه‌ها در حوزه فرهنگ باید تصحیح شود. دوستان می‌گویند برخی یارانه می‌گیرند اما آن پول‌ها را در جایی غیر از فضای فرهنگی و خلاف استفاده می‌کنند.

بیانیه گام دوم در صدر برنامه های وزارت فرهنگ

این استاد دانشگاه گفت: در این جایگاه به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش خواهم کرد تا بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشوری برای آگاهی ملت ایران و راهبردی برای نهادینه سازی انقلاب و نقشه راه فرهنگی کشور برای تحقق آرمان های اسلامی، تکمیل پروژه نظام سازی، جامع پردازی و تمدن نوین اسلامی در صدر برنامه ریزی ها قرار دهم.
وی افزود: بر این باورم که اصحاب فرهنگ این سرزمین، مردمانی از قیبله بارانند که با روحی پاک و جانی چالاک بر مزرعه خشک و نارس جوامع طراوت بخشیده و گنج شایگان فرهنگ و هنر این دیار را رایگان به آنان تقدیم و در بازار غوغازده عالم خاکی سجاد سحر می گستراند.
اسماعیلی اظهار داشت: معتقدم با صیانت از این سیاست دردانه گامی بلند در فراخوان بشریت به فرهنگ و هنر ایران اسلامی این جغرافیای جان و سرزمین خورشید برداشته خواهد شد.
به گفته وی، ایران عزیز ما رنگین کمانی زیبا و چشم نواز از مجموعه خوبی هاست و امروز انقلاب اسلامی ملت ایران منادی پیام معنویت و اسلام رحمانی در جهان مادی است؛ ایرانی که چشم امید غرب به خورشید گرمابخش فرهنگ و هنر انسانی و اخلاق آن دوخته شده است.
وی ادامه داد: ایثارگران این سرزمین امروز در حوزه های مختلف از جمله در حوزه فرهنگ باید در پیشتازی این عرصه قرار گیرند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه برای آینده ایران اسلامی، شعری ناب از نادر ابراهیمی را نقل کرد که محمد نوری آن را سروده است. ما برای آن که ایران گوهری تابان شود خون دلها خورده ایم. ما برای آن که ایران خانه خوبان شود رنج دوران برده ایم.

به گزارش ایرنا، اسماعیلی متولد ۱۳۵۴ و از طلاب دانش‌آموخته مدرسه عالی شهید مطهری و دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی است.

عضو هیات علمی و مدیر گروه جامعه‌شناسی سیاسی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیما و مؤسس قرارگاه رسانه سازمان صدا وسیما، معاون فرهنگی‌ و اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، معاون سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی استاندار اصفهان، عضویت در کارگروه تحول فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی آستان قدس رضوی، مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه قضاییه و معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی بخشی از سوابق اجرایی اسماعیلی است.

بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی از ۳۰ مردادماه آغاز شده است و هنوز ادامه دارد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.