تاریخ انتشار : جمعه ۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۰۵

گزارش از نخستین روز کاری دولت سیزدهم؛

عهدنامه دولت مردمی؛ تاکید موکد عمل به وعده‌ها

عهدنامه دولت مردمی؛ تاکید موکد عمل به وعده‌ها
تهران- نخستین روز کار رسمی هیات دولت سیزدهم با امضای عهدنامه ای آغاز شد که بر اساس آن اعضای کابینه دولت مردمی ملتزم شدند در راستای آرمان های انقلاب، دستگیر محرومان باشند و قانون، فسادستیزی و شایسته سالاری را در راس برنامه های خود قرار دهند.

 

فعالیت دولت سیزدهم از روز گذشته (پنجشنبه) و با تشکیل نخستین جلسه اعضای آن؛ به طور رسمی آغاز شد. جلسه ای که در آن پیمانی مهم میان دولتمردان به امضا رسید تا در مسیر اجرای برنامه های خود و کاستن از بار مشکلات مردم گام های اساسی برداشته و شرایط زندگی را برای اقشار مختلف مردم تسهیل کنند. علاوه بر این هریک از وزرا در نخستین روز کاری خود ضمن حضور در وزارتخانه متبوع خود به بیان مهم ترین اولویت های آن وزارتخانه دستکم در ماه های آینده پرداختند.

عهدنامه ای برای امیدبخشی به مردم

عهدنامه ۱۰ ماده ای دولت مردمی که روز پنجشنبه و همزمان با نخستین جلسه هیات دولت از سوی «غلامحسین اسماعیلی» رییس دفتر رییس جمهوری خوانده شد؛ می تواند تصویری کلی از آنچه دولت و شخص رییس جمهوری در پی آن است را مشخص سازد. در بند دوم این عهدنامه به توجه به نیازهای اولویت‌دار مردم اشاره شده است؛ دولت درحالی مسئولیت خود را آغاز کرده است که واکسن و معیشت دو اولویت نخست جامعه است و برای تامین و تثبیت آن، قوه مجریه همانگونه که در ادامه بند مورد اشاره قرار گرفته، تمام توان و ظرفیت کشور را به کار خواهد بست.

محوریت وحدت ملی و تقویت پیکره واحد ایران اسلامی، بند سوم عهدنامه ای است که دولتمردان امضا کردند. تاکیدی که با توجه به هجمه های روانی خارجی و کاهش فزاینده اعتماد و امید مردم به بهبود شرایط بسیار ضروری به نظر می رسد.

مهمترین عاملی که می تواند این اعتماد و امید را بار دیگر به مردم و جامعه ایران بازگرداند؛ اطمینان مردم از رفع تبعیض ها و مبارزه با انواع رانت ها و فسادهاست. موضوعی که در بند چهارم عهدنامه بر آن تاکید شده است.

در بند پنج دولتمردان بر قانون گرایی، پاسخگویی، شفافیت و انضباط مالی، طهارت اقتصادی و پرهیز از اشرافی‌گری با مردم پیمان بستند و در بند ششم رفع موانع تولید، ترویج کالای ایرانی، شناسایی تمامی ظرفیت ها و استعدادهای کشور تصریح شده است. در بند هفتم اعضای هیات دولت هم قسم شدند تا هوشمند سازی و چابک سازی نظام اداری را در دستور کار قرار دهند و دسترسی عادلانه مردم به خدمات عمومی و دولتی و تبدیل آن به ابزاری برای نظارت مردمی را تامین کنند.

شایسته سالاری در انتخاب خدمتگزاران، توسعه ارتباط با آحاد جامعه و رعایت کرامت مردم و تعامل موثر با رسانه ها، ‌ نقدپذیری و اهتمام جدی به افکار عمومی هم از تاکیدات موکد و صریح در بندهای هشتم و نهم عهدنامه بود. در شرایطی که بخشی از جامعه به دلایل بسیار احساس اجحاف در حقوق خود دارند مهم ترین راه کاستن از این احساس ناخوشایند اهتمام به شنیدن و آگاهی از افکار و دیدگاه های آن ها خواهد بود.

در نهایت دولتمردان در بند ۱۰ این عهدنامه ملتزم شدند شرایط مناسب برای مشارکت مردم به ویژه نخبگان، صاحبنظران، جوانان و کارآفرینان در حل مسائل کشور و جهش به سوی ایران قوی را تمهید و تامین کنند. ایرانی که بیش از هر زمان دیگری به نظرات صاحبنظران و دلسوزان کشور نیاز بسیار دارد.

نخستین تلاش ها برای عمل به وعده ها

هیات دولت بر اساس برنامه اعلام شده روز چهارشنبه، به منظور سرعت دادن به اجرای برنامه ها و حل مشکلات فعالیت رسمی خود را از روز پنجشنبه چهارم شهریور ماه شروع کرد. رییس جمهوری در نخستین روز آغاز به کار رسمی دولت جدید مقابله با کرونا، مهار گرانی و تامین معیشت مردم را اولویت های مهم دولت تعریف کرد. سه محوری که این روزها بیش از هر موضوع دیگری مردم را آزار داده و مشکلات بسیاری برای آن ها به وجود آورده است. آیت الله رییسی همچنین تاکید کرد: «ما باید دولت صادق الوعدی باشیم. در نگاه مردم باید اینگونه باشد که این دولت هر حرفی ‌زد قرار است اجرا کند نه این که جنبه رسانه ای و تبلیغاتی داشته باشد. بنای ما آن است که آنچه گفتیم و می گوییم با صداقت در عمل دیده شود.»

«حسین امیرعبداللهیان» و «بهرام عین اللهی» وزرای امور خارجه و بهداشت و درمان هم صبح امروز  در نشست مشترکی به بررسی راهکارهای تسریع واردات واکسن و تنوع بخشی به آن پرداختند. وزیر امورخارجه همچنین در تماسی تلفنی با همتای ترک خود بر تبادل نظر در زمینه راه های گسترش هرچه بیشتر همکاری بین دو کشور ایران و ترکیه تاکید کردند. امیرعبداللهیان همچنین در نخستین روز کاری خود با همتای پاکستانی خود در تهران دیدار کرد.

«حجت الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در نخستین گفت و گوی پس از تصدی وزارتخانه، از اهمیت تعاونی ها و ضرورت توجه بیشتر به آن ها سخن گفت.  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به تقویت مشاغل خانگی گفت: یکی از طرح های اشتغال تقویت و توسعه مشاغل خانگی با استفاده از روش نوین با عنوان «کار از منزل» است در این طرح راهبران شغلی، کل زنجیره مشاغل خانگی را پوشش می دهند ضمن اینکه پیش تر این طرح با حدود یک هزار و ۵۰۰ راهبر شغلی انجام و منجر به ایجاد ۵۰ هزار شغل در کشور شد.»

ناترازی گاز و تامین سوخت زمستانی، حفظ و نگهداشت تولید، ساماندهی سرمایه انسانی، فروش نفت و میعانات گازی، جلوگیری از خام فروشی و ورود به زنجیره صنایع تکمیلی از اولویت‌های اصلی صنعت نفت است که در نخستین روز کاری «جواد اوجی» وزیر نفت دولت مورد توجه قرار گرفت. وی تاکید کرد که شناسایی بازارهای جدید برای نفت نیز یکی از کارهای اصلی‌ ما خواهد بود و آنچه حق جمهوری اسلامی ایران هست را پس خواهیم گرفت.

«رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی هم تداوم ساخت مسکن اجتماعی را مهم ترین تصمیم خود در مقام وزارت دانسته و افزوده است: «تقویت بخش‌های مختلف حمل‌ونقل در بخش‌های زمینی، هوایی، دریایی و ریلی در دستور کار قرار خواهد گرفت و تلاش خواهیم کرد تا سهم حمل و نقل در تولید ناخالص داخلی افزایش یابد.»

«عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  نگاه خود به مقوله مهم فضای مجازی را یک نگاه ایجابی اعلام کرد و گفت: «ظرفیت های این حوزه با توجه به مولفه های فرهنگی کشور ما بسیار بیشتر از آسیب های آن است و این نگاه فرصت‌محور می تواند جایگاه جهانی ما را در حوزه فناوری اطلاعات ارتقا دهد.»

«احمد وحیدی» وزیر کشور از استانداران خواست تا بیشتر میان مردم حضور یابند و تصریح کرد: «حضور مستمر و موثر استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مسئولین وزارت کشور در بین مردم ضرورت دارد و باید از این رهگذر ضمن تقویت ارتباط با اقشار مختلف، واقعیت های مناطق بطور ملموس مورد توجه قرار گیرد و برای رفع مشکلات و التیام دغدغه های مردم تلاش شود.»

«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیدگی به عوارض و آسیب های ناشی از کرونا برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را به عنوان یکی از مهم ترین اهداف خود در وزارتخانه اعلام و تاکید کرد: «تمام دغدغه ما این است که هرچه سریع‌تر فضای فرهنگی و هنری کشور به شرایط عادی باز گردد.»

«بهرام عین الهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مهمترین اقدام وزارت بهداشت برای مهار کرونا واکسیناسیون اعلام کرد و افزود: «متعاقب دستور رییس جمهور که شخصا پیگیر امر واکسیناسیون هستند، به دنبال واردات واکسن هستیم که هم اکنون نیز به مقدار زیاد و کافی وارد می شود و برنامه ما این است که تا دهه فجر واکسیناسیون را به پایان برسانیم و هر نفر باید دو دز واکسن دریافت کند تا در برابر ویروس به اندازه کافی ایمن شود.»

«احسان خاندوزی» در نخستین حضور کاری در وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اولویت اقتصاد ایران نیازمند چندین اقدام کوتاه‌مدت با اثربخشی خوب است، گفت: «مسئولیت اصلی وزارت امور اقتصادی و دارایی تامین مالی توسعه اقتصادی و دولت از روش‌های پایدار سالم و کم خطر است.»

«عزت الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم مدیریت را «دو امدادی» توصیف کرد و در توییتی نوشت: امروز در اولین جلسه‌ معاونین وزراتخانه، از خدمات ارزشمند آقای مونسان وزیر قبلی تقدیر کردم. مدیریت “دو امدادی” است. از یکی می‌گیریم و به دیگری تحویل می‌دهیم.»

برخورد با گرانفروشی هم اولویت وزیر دادگستری در نخستین روز کاری در این وزارتخانه بود و «امین حسین رحیمی» تاکید کرد: «نظارت بر قیمت گذاری، گران فروشی و تنظیم بازار به چند وزارتخانه که وزارت صمت مهمترین آن است مربوط می‌شود ضمن اینکه وزارت جهاد، بهداشت، دادگستری و تعزیرات حکومتی، همگی در آن دخیل هستند.»/ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.