تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲

کارگزاران نظام و توصیه‌های مهم رهبری؛ «پیوست عدالت» تا عمل به وعده‌ها

کارگزاران نظام و توصیه‌های مهم رهبری؛ «پیوست عدالت» تا عمل به وعده‌ها
تهران- اعضای دولت سیزدهم شنبه گذشته (۶ شهریور) به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند و در همین نخستین روزهای فعالیت خود، نکات و محورهای مهمی را از زبان ایشان شنیدند؛ از تاکید بر عدالت و بازسازی انقلابی در عرصه‌های مدیریتی تا شاخصه‌های مردمی بودن یک کارگزار در تراز انقلاب و البته مفهوم صحیح انقلابی بودن و عمل به وعده‌ها.

 

در این یادداشت کوتاه نگاهی انداخته‌ایم بر محورهای مهم سخنان رهبری و راه‌های تحقق این محورها را از سوی مسئولان و مدیران کشور.

تاکید همیشگی رهبر معظم انقلاب بر موضوع قسط و عدالت، این بار نکته بسیار مهم و کاربردی به همراه داشت با عنوان «پیوست عدالت».
ایشان با تاکید بر اینکه در زمینه عدالت عقب هستیم از مسئولان خواستند «بخشنامه‌ها و مصوبات دولت پیوست عدالت داشته باشد. به نظر من هر مصوبه‌ای که شما تصویب می‌کنید، هر لایحه‌ای که در دولت تنظیم می‌کنید، هر بخشنامه‌ای که خود شما در دستگاه خودتان صادر می‌کنید، یک پیوست عدالت باید داشته باشد. باید مراقب باشید این روش، این کار، این دستور ضربه‌ِ به عدالت نزند. طبقات مظلوم را پایمال نکند».

تاکید رهبر معظم انقلاب بر پیوست داشتن هر مصوبه و بخش‌نامه‌ای به طور قطع تنها مرتبط با قوه مجریه نیست و همه قوا و نهادهای حاکمیتی که در سطوح عالی و میانی دست به کار تدوین امور و تصمیم‌سازی هستند لازم است این موضوع را به‌گونه‌ای جدی و راهبردی در نظر قرار دهند؛ از مجلس شورای اسلامی تا شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستگاه قضا و دیگر مراکز مسئول.
با پیوست عدالت ذیل هر مصوبه و بخشنامه‌ای آنچه رهبر معظم انقلاب همواره درنظر داشته‌اند یعنی حق طبقات مظلوم و محروم کشور بیشتر رعایت خواهد شد و اقشار ضعیف جامعه به زندگی آینده خود امیدوارتر خواهند شد.

موضوع مهم دیگری که رهبری در نخستین دیدار خود با دولت سیزدهم بر آن تاکید و مفهوم آن را تشریح کردند، مساله انقلابی بودن و تبیین صحیح آن بود؛ در همه سال‌های پس از انقلاب اسلامی، عباراتی همچون انقلابی بودن، انقلابی عمل کردن و زیستن مورد توجه بوده است؛ متاسفانه در این سال‌ها گاهی شاهد بوده‌ایم که انقلابی بودن با رفتارهای احساسی، غیرعقلانی، تند و افراطی مخدوش شده و حرکت در چارچوب قانون و حتی شرع زیرسوال رفته است.

رهبر معظم انقلاب به درستی تاکید کردند که «انقلابی بودن باید با عقلانیت همراه باشد برای بازسازی انقلابی و عقلانی همه عرصه‌های مدیریتی همت کنید. مدت خدمت و مسئولیت، همت‌تان را متمرکز کنید بر اینکه یک بازسازی انقلابی و البته عقلانی و فکورانه در همه‌ عرصه‌های مدیریتی ان‌شاء‌اللّه بوجود بیاید».

بازسازی انقلابی عرصه‌های مدیریتی یک نیاز فوریتی و الزامی است که همه ارکان مدیریتی لازم است آن را در دستور کار قرار دهند و مطابق با این شاخص‌ها به اصلاح رویه‌ها همت گمارند.
برای این منظور لازم است میاحثی همچون «جهادی عمل کردن و انقلابی رفتار کردن» را در سطوح مدیریتی تا آنجا که مقدور است در همین چهارچوب یعنی عقلانیت و اندیشه‌ورزی معنا کنند و راه بر هر تفسیر نادرستی از آن ببندند.

محور دیگری که رهبر معظم انقلاب بر آن صحه گذاشتند، مردمی بودن است؛ ایشان با تمجید از سفر کوتاه رئیس‌جمهوری به خوزستان، خواستار «حضور بی‌واسطه بین مردم» شدند و آن را «جلوه‌ای از مردمی‌بودن» دانستند.

در سال‌های اخیر متاسفانه فاصله‌ای نامبارک میان برخی مدیران و مردم بوجود آمده است که بخشی از آن محصول بوروکراسی بیمار و فرسوده است و بخشی به خلق و خوی تعدادی از مدیران و مسئولان مرتبط است.
در شرایط کنونی و با حجم عظیم مشکلات و معضلات، لازم است در هر دو زمینه یعنی کاهش کاغذبازی‌های غیرضرور و اصلاح رفتارهایی با نگاه از بالا، اقدامات جدی انجام شود.

موضوع بسیار مهم دیگر، سرمایه اعتماد و اطمینان مردم به دولت بود که بازهم تنها منحصر به یک قوه در کشور نیست و لازم است همه قوا و مسئولان دستگاه‌های بالادستی به آن توجه کنند.
در همه سال‌های گذشته برخی عوامل داخلی و خارجی سبب شده است قول‌ها و وعده‌های شماری از مسئولان محقق نشود که متاسفانه به چهره مردمی نظام و کارآمدی آن آسیب‌زده است؛ به تعبیر رهبری، اعتماد مردم «متأسفانه یک مقداری آسیب دیده است و این بایست ترمیم شود».
راهکار مشخص رهبری برای تحقق شعارها و عمل به وعده‌ها، تعیین روزشمار وعده‌هاست؛ این روش می‌تواند در یک سامانه منسجم اینترنتی برای هر سه قوه یا منفردا اجرایی شود و همه مسئولان توجه داشته باشند که وعده‌های آنها در این سامانه ثبت است و مطابق روزشمار اعلام شده، موظف به تحقق آن هستند.

در همین رابطه، رهبری به یک منظر دیگر مرتبط با وعده‌ها هم اشاره داشتند و آن، شرایط عملی نشدن برخی قول هاست.
ایشان فرمودند: «باید در وعده‌ها و صحبت‌ها بسیار مراقب بود و اگر وعده‌ای داده شد، حتماً به آن عمل شود. اگر وعده‌ای دادید و بواسطه برخی مشکلات، امکان تحقق آن میسر نشد این موضوع را به مردم توضیح دهید و از آنان عذرخواهی کنید تا اعتماد مردم خدشه‌دار نشود».

همه می‌دانیم که تحقق برخی وعده‌ها نیازمند فرآهم آمدن شرایطی خاص در سطوح مختلف داخلی و خارجی است؛ از همین منظر چنانچه رهبری فرمودند همه مسئولان لازم است دلایل متقن و منطقی اجرایی نشدن احتمالی برخی شعارها را با مردم صادقانه در میان گذاشته و فارغ از دلایل آن، عذرخواهی کنند؛ به این ترتیب مردم نیز با درک شرایط و ملاحظه امور به راحتی عذرهای منطقی و مستدل را خواهند پذیرفت و بر سرمایه اجتماعی و اعتماد جامعه افزوده خواهد شد.

رهبری همچنین در دیدار روز شنبه، به یک آفت مهم در حوزه اقتصاد و معیشت مردم اشاره کردند و نسبت به آن هشدار دادند؛ ایشان با تأکید بر همت، تدبیر و کار جهادی، از مسئولان خواستند «برای حل مشکلات اقتصادی به دنبال راه‌حل‌های موقتی و مُسکّن نروید و پیگیر راه‌حل‌های اساسی باشند».

این توصیه ناظر به وضعیتی است که متاسفانه سال‌هاست شاهد آن هستیم و دولت‌های مختلف برای رفع مشکلات اقتصادی به راه‌حل‌های موقتی روی آورده‌اند.
در گام دوم انقلاب لازم است یکبار برای همیشه مسئولان و تصمیم‌گیرندگان و تصمیم‌سازان کلان حوزه اقتصاد از دولت و مجلس و قوه قضائیه تا دیگر نهادهای اقتصادی و سیاستی آستین همت بالا زده و راه‌حل‌های عقلانی، پایدار و دراز مدت را محقق کنند تا کشور از این شرایط دشوار معیشتی خارج شود؛ راه‌حل های پایدار و ریشه‌ای اگرچه ممکن است کمی زمان بر باشد، اما به‌طور قطع در راستای خیر دراز مدت مردم و نظام و کشور خواهد بود./ایرناپلاس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.