تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷

ناگفته‌های مبارزه با کرونا از زبان یک بهبودیافته

ناگفته‌های مبارزه با کرونا از زبان یک بهبودیافته
ایلام -این روزها کرونا لجام گسیخته‌تر از هر زمان دیگری در جامعه می‌تازد و هر روز بیش از ۵۰۰ خانوار را داغدار عزیرانشان می‌کند، صدها نفر تا پای مرگ می‌روند و با مشقت زیاد از بیماری می‌رهند.

 

شاید بسیاری از ما فکر می‌کنیم که رنج و بیماری و مرگ برای دیگری است و بسوی ما نمی‌آید اما یک لحظه سهل‌انگاری و بی‌توجهی ممکن است، سخت‌ترین و مشقت‌بار ترین لحظات زندگی را پیش روی ما قرار دهد.

هر روز که از خیابان، اداره، بازار، مغازه، فروشگاه، شیرینی فروشی، میوه فروشی و نانوایی می گذریم بسیاری از همین افراد ممکن است مبتلا به کرونا  باشند و یک لحظه غفلت موجب ابتلا به این بیماری می شود.

به عنوان کسیکه با درد و رنج فراوان از این بیماری جان به در برده‌ام، ناگفته‌هایی از نکات ریز و حیاتی در خصوص علت گسترش بیماری و راهکارهای مبارزه با آن را تجربه کرده‌ام که شاید با رعایت آن‌ها، بتوان مقابله موثرتری با این ویروس داشت.

شکستن قرنطینه و گسترش کرونا

یکی از مهمترین نکاتی که در شیوع بی‌مهابای کرونا دخیل است عدم توجه و رعایت قرنطینه توسط بیماران به دلایل مختلف است.

بسیاری از افراد برای در امان ماندن از نوع نگاه و برخورد مردم سعی در کتمان و پنهان کردن بیماری خود دارند و همین مسأله موجب شیوع گسترده آن در جامعه می‌شود.

اگر افراد به درک و فهم بالایی از خطر کرونا برسند و به محض اطلاع از بیماری خود دیگران را مطلع کنند و ارتباط خود با آنها را محدود کنند، از گسترش آن تا حدودی جلوگیری می شود.

افراد مبتلا برای درمان و کاهش آلام خود و همچنین با توجه به نیاز بدن به مواد غذایی، ناگزری روزانه بارها و بارها قرنطینه را می‌شکنند و در این مسیر به تعداد افراد مبتلا اضافه می‌شود.

در حالی که اگر یک نفر به محض ابتلا با همکاری خانواده در یک اتاق ویژه قرنطینه شود و امکان دسترسی به دارو و درمان و مواد غذایی برای وی فراهم شود و از تردد او جلوگیری شود بدون شک دامنه گسترش بیماری محدود می شود.

این در حالی است که باید با توجه به شیوع سریع بیماری افراد خانواده با زدن ماسک و محدود کردن ارتباط، با حفظ سلامتی سایر اعضا کمک موثرتری به بیمار داشته باشند.

در حالی که بی توجهی و عدم رعایت پروتکل ها موجب شیوع بیماری درون خانواده شده و علاوه بر هزینه های هنگفت درمان، برای کل اعضا خانواده موجب خطر مرگ می شود.

بدون شک افزایش بستری های خانوادگی، تعداد مرگ و میرها و همچنین حوادث و اتفاقات دردناک که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم، همگی ناشی از عدم رعایت پروتکل ها و قرنطینه های درون خانوادگی بود که موجب دامن زدن به این قبیل حوادث دلخراش شد.

نبود امکانات درمانی در منازل

یکی از مهمترین مشکلاتی که این روزها بسیاری از افراد با آن مواجه اند، نبود امکانات درمانی و دارویی در محل است به این معنی که یک بیمار کرونایی اگر با کمک تیم های درمانی بتواند در محل و منزل به صورت مکرر به روند درمانی دسترسی داشته باشد دیگر مجبور به شکستن قرنطینه  نمی شود.

اما به دلیل نبود این قبیل تیم های درمانی، یک فرد برای کاهش دردها و آلام خود مجبور است بارها و بارها برای درمان به مراکز بیمارستانی مراجعه کند و همین مسأله در طول مسیر موجب گسترش بیماری و سرایت آن به دیگران می شود.

اگر تیم های پزشکی و کمک های اولیه ساماندهی شوند و از افراد بیمار سرکشی داشته باشند هم به آرامش روانی افراد بیمار کمک می شود و دسترسی به امکانات را برای افراد بیمار تسهیل می کنند و هم با کنترل روند بیماری به مهار آن در جامعه کمک می کنند.

نبود فرهنگ همراهی برای حفظ سلامت

یکی دیگر از مشکلاتی که به افزایش شیوع کرونا دامن می زند، نبود فرهنگ همکاری و کمک به افراد بیمار و خانواده مبتلا به کرونا است.

اگر یکی از افراد خانواده که از سلامت برخورد است در طول روز اقدام به تامین مایحتاج روزانه افراد کند دیگر افراد مبتلا مجبور به شکستن قرنطینه نمی شوند.

باید فرهنگ همکاری و کمک به افراد بیمار در جامعه افزایش یابد تا این بیماری گسترش نیابد.

بی گمان ویروس کرونا به توجه به شیوع گسترش آن درس های بزرگی در این حدود ۱۷ ماه به همراه داشته که می توانیم با کمک گرفتن از تجربیات آن به کنترل و مهار این بیماری کمک زیادی کنیم.

باید بعضی از برخوردها و ساختارها با این ویروس علاوه بر انتظار از مردم و رعایت پروتکل ها و اعمال محدودیت ها و تعطیلی های متعدد نیز اصلاح شود، اگر دسترسی به امکانات درمانی در روزهای اولیه بیماری افزایش یابد یک بیمار دیگر دغدغه و نگرانی از بیماری و دسترسی به ساده ترین نوع درمان که تزریق سرم و آمپول های تقویتی است، ندارد.

ارایه آموزش های همگانی به افراد از طریق رسانه های ارتباط جمعی و همچنین آموزش تخصصی می تواند کمک زیادی به کنترل بیماری کند.

برگزاری دوره های آموزشی برای عموم مردم و کارکنان دولت نقش بسیار مهمی در مهار بیماری و جلوگیری از شیوع کرونا دارند.

بدون شک نیاز است وزارت بهداشت در کنار همه تلاش های پرسنل درمان به ارایه آموزش های پیشگیرانه نیز توجه جدی داشته باشد تا با فرهنگ سازی بتواند به مهار کرونا کمک کند.

رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری های اجتماعی، زدن ماسک، شستن دست ها، توجه اساسی به حفظ سلامت افراد و همچنین ارایه آموزش های پیشگیرانه می تواند به مهار کرونا کمک زیادی کند که در کنار آن انجام واکسیناسیون و پرهیز از تجمعات و اصلاح برخی سنت های عزا و عروسی و استفاده از روشهای پیشگیرانه حداقل می توان شاهد یک پیک خطرناک و افزایش مرگ و میرهای در کشور نباشیم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.