تاریخ انتشار : شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴

نماینده مردم ایلام در مجلس:

سفر رییس جمهوری محرومیت را از چهره استان ایلام پاک می‌کند

سفر رییس جمهوری محرومیت را از چهره استان ایلام پاک می‌کند
.

 

تهران – نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، سفر رییس جمهوری به استان ایلام را زدودن چهره محرومیت از آن ارزیابی کرد و گفت: اگر به ایلام نگاه راهبردی و استراتژیک شود، با همان سرمایه‌های استان، ایلام نه تنها به توسعه چشمگیری می‌رسد بلکه در رونق اقتصادی کشور هم بسیار موثر واقع خواهد شد.

«سارا فلاحی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ما درباره سفر رییس جمهوری به استان ایلام و ظرفیتهای این استان گفت: ایلام ظرفیت‌های بیشماری در بخش نفت و گاز، پتروشیمی، حوزه کشاورزی، ‌ گردشگری و … دارد و وزیران همراه رییس جمهوری از بخشهای مختلف ایلام بازدید کرده و مصوباتی داشتند. به ویژه برای سرمایه گذاری و توسعه میادین گازی و توسعه پالایشگاه گاز ایلام مواردی به تصویب رسید.

عضومجمع نمایندگان استان ایلام ادامه داد:‌ گشایش مرز و بازارچه چیلات، پایانه‌های گمرکی چنگوله و هلاله شمالی و رایزنی برای راه اندازی این گذرگاه‌ها از جمله مصوبات در این سفر بود علاوه بر این درباره پالایشگاه گازی ایلام برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت و برای مدیریت استفاده از منابع مشترک نفتی با عراق نیز وزیر نفت قول‌هایی داده شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در حوزه کشاورزی اظهار کرد: در حوزه باغداری و کشاورزی گلخانه‌ای،‌ استان ایلام می‌تواند تاثیر بسزایی در اقتصاد منطقه و حتی کشور ایفا کند که در این زمینه تصمیمات خوبی اتخاذ شد. همچنین مقرر شد خطوط اعتباری برای شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته شود تا کارگاه‌های غیرفعال باردیگر فعالیت خود را از سر بگیرند.

وی گفت: در بخش کشاورزی نیز مقرر شد برای اینکه کشاورزان بتوانند مزراع خود را راحت‌تر آبیاری کنند، تعدادی پمپاژ به چرخه کشاورزی استان اضافه شود.

خواسته ما اجرای طرح سامانه گرمسیری در استان ایلام است

فلاحی خاطرنشان کرد: چند سال قبل برای جلوگیری از افزایش خسارت به کشاورزان، اجرای طرح سامانه گرمسیری در استان ایلام در دستور کار قرار گرفت اما متأسفانه اجرای آن به کندی پیش می‌رود و برای تکمیل آن نزدیک ۵ هزار میلیارد نیاز است. از این مبلغ هزار و ۱۰۰ میلیارد آن ضروری است و رییس جمهوری قول دادند از صندوق توسعه ملی برای راه اندازی این سامانه کمک کنند.

وی ادامه داد: اگر این طرح به سامان برسد بیش از ۶ تا ۸ هزار نفر به صورت مستقیم وغیرمستقیم می‌توانند  مشغول به کار شوند و این کار انقلابی در کشاورزی استان ایجاد می‌کند. در بخش گیاهان دارویی نیز برنامه‌ها و طرح‌های خوبی برای استفاده از ظرفیتهای بی نظیر ایلام در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس از قول رییس جمهوری برای توجه ویژه به استان ایلام خبر داد و گفت: یکی از مسائل مهم استان حضور زوار اربعین امام حسین(ع) از مرز مهران به عتبات و توسعه گردشگری این استان است که در این سفر هم بررسی شد.

فلاحی استقلال شرکت بهره برداری نفت و گاز ایلام را از مطالبات نمایندگان استان عنوان کرد و افزود: استقلال نفت و گاز ایلام باعث می‌شود از منابع‌آن برای توسعه استان استفاده شود.

یکی از خواسته‌های مهم ما برای جبران عقب ماندگی ایلام این بود که بودجه ۱۴۰۰ که برای استان ایلام مصوب شده است، به صورت ۱۰۰ درصدی تخصیص یابد. چرا که با اختصاص ۴۰ یا ۵۰ درصد از بودجه در نظر گرفته شده برای استان، عقب ماندگی موجود جبران نخواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین درباره اتصال راه آهن ایلام به شبکه سراسری گفت: با توجه به اینکه ایلام کریدور اصلی برای رسیدن به مدیترانه، ‌عراق و کشورهای همسایه است، اتصال راه آهن استان به شبکه سراسری از طریق شهرهای اسلام آباد، ‌ایوان، ایلام، مهران، اندیمشک و نجف اهمیت دارد. البته مبلغ ۷۰ میلیارد برای آن در بودجه تعریف شده است ولی به نتیجه رسیدن این پروژه نیازمند منابع زیادی است.

کارگروهی برای تحقق مصوبات دولت در استان ایلام تشکیل شود

وی درباره تاثیر سفر رییس جمهوری به ایلام برای کاهش محرومیت استان گفت: امیدواریم درعمل نیز اتفاق‌های مثبتی برای استان رخ دهد. البته با توجه به اظهارات آیت الله رییسی، برای تحقق مسائل گفته شده باید کارگروهی تشکیل شود تا این مسائل را پیگیری کنند.

فلاحی با بیان اینکه سفر آیت الله رییسی در کاهش و زدون چهره فقر و محرومیت از استان ایلام تاثیر بسزایی خواهد داشت، گفت: مردم ایلام در انتخابات مختلف وهشت سال دفاع مقدس حضوری مستمر و همیشگی داشتند و امیدواریم اعتماد مردم با چالش مواجه نشود.

وی اظهار کرد: اگر به ایلام نگاه راهبردی و استراتژیک شود، با همان سرمایه‌های استان، ایلام نه تنها به توسعه چشمگیری برسد بلکه در رونق اقتصادی کشور بسیار موثر واقع شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.